Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka EIVÄT valita helteestä ovat niitä etuoikeutettuja, jotka asuvat suht uudessa talossa/rakennuksessa. Suurin osa asuu vanhoissa taloissa, joita ei ole rakennettu helteitä silmällä pitäen.

Vierailija
13.06.2019 |

Se ihmetyttää tällä palstalla, ettei ymmärretä suuren osan tuskaa helteillä. Suurin osa asuu vanhoissa 60-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa kaupungeissa. Nämä talot ovat helvetillisiä helteellä.

Mutta minulla on tuttuja, joilla on 2018 rakennettu kerrostalo ja ne ovat täydellisen viileitä aivan superhelteelläkin.

Nykytalot ovat rakennettu hellekin silmällä pitäen. Kaikki talot melkein pitäisi purkaa ja rakentaa uusille standardeille, jotta kaikilla olisi mukava asua.

Aivan samalla tavalla lämpimissä maissa taloja ei ole rakennettu kylmyyttä silmällä pitäen, ja jos ilmasto muuttuu ja sinne tulee kylmää, niin hekin ovat siellä helvetillisessä menossa.

P.S. Onneksi pian on jo talvi.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talo on rakennettu hirrestä noin 140 vuotta sitten enkä valita helteestä.

Vierailija
2/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä uliset? Laita ilmalämpöpumppu ja saat viileää ilmaa. Vai odotatko että yhteiskunta senkin maksaa sulle? Voi että mitä uuvatteja on palsta täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö meillä oli tässä viimeisen helleaallon aikaan sisälämpötila 28, enkä valittanut ollenkaan. Päinvastoin, mä rakastan lämpöä. Nyt on taas kylmä, hrrr.. Sisälämpötila 22.

Ihmiset ovat erilaisia. Mä en kestä kylmää ollenkaan, enkä ole tietääkseni ikinä valittanut helteestä tai kuumasta. Jos voisin valita, asuisin maassa, jossa olisi läpi vuoden +30. Olen asunut sellaisessa kolme kuukautta, joten mielipiteeni ei perustu viikon lomaan Kanariansaarilla :D

Vierailija
4/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talo on rakennettu hirrestä noin 140 vuotta sitten enkä valita helteestä.

Good for you. Tässä tosin oli enemmän puhe kerrostaloista. 140 vuotta sitten rakennettuja hirsikerrostaloja kun ei sattumoisin taida olla olemassakaan, ja suurin osa ihmisistä asuu kerrostaloissa.

Vierailija
5/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään viilennystä, painovoimainen ilmanvaihto 70-luvun tiilisessä rivitalossa. Sisälämpötila on helteellä läpituuletuksellakin 26-28 astetta, eikä mitään voi asialle tehdä. 

Newsflash: MÄ EN VALITA, vaan nautin. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä, joka haluaisi elää jääkaapissa koko vuoden.

Vierailija
6/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ehkä toi pätee kerrostaloihin, mutta mä asun yli 70 vuotta vanhassa rakennuksessa, ja ilpillä sekin pysyy viileänä hienosti.

Mutta kun sen siirrettävän ilmastointilaitteen saa kuitenkin joka paikkaan tuskaa helpottamaan jopa alle 300 eurolla, niin ei mulla sympatiaa irtoa muille kuin oikeasti varattomille kärsijöille. 

Vierailija
7/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuonna 1962 rakennetussa kerrostalossa eikä minulla sisällä ole mitään ongelmaa helteen kanssa. Ongelmia tulee kun pitää mennä ulos. Valitan helteestä ulkoilman, en sisäilman takia. 

Vierailija
8/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö se on kuule niin että uudet rakennukset rakennetaan kylmiä kelejä ajatellen niin energiatehokkaiksi siten ettei lämpö karkaa. Tämä tarkoittaa sitä ettei kesähelteellä kuumuus lähde sisältä pois sitten millään jos asunto päässyt lämpenemään. Asun vuoden ikäisessä asunnossa jossa viime kesän helteillä sisälämpötila toistuvasti lähes 40 astetta.

Vierailija
9/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät valita koko ajan, ovat hoitaneet päänsä kuntoon.

Vierailija
10/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä uliset? Laita ilmalämpöpumppu ja saat viileää ilmaa. Vai odotatko että yhteiskunta senkin maksaa sulle? Voi että mitä uuvatteja on palsta täynnä.

Voiko kerrostaloasuntoon muka asentaa ilmalämpöpumpun tuosta vaan? Kysyn, koska en oikeasti tiedä. Olen siinä luulossa, ettei se onnistu. 

Vierailija
11/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kyllä enemmän on palstella helteestä valittajia kuin nauttijoita.

Ylipäätään pidän hellehulluina niitä, jotka jatkuvasti tekevät kielteisiä hellealoituksia.

Mikä helle muuten tällä hetkellä on ja missä?

Vierailija
12/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa kerrostaloissa on usein painovoimainen ilmastointi, eli ei varsinaista ilmastointia ollenkaan. Vastaa samaa kuin pahvilaatikkoon tehdään kaksi reikää ja sanotaan sitä ilmastoinniksi. Aurinko lämmittää laatikkoa ja kuuma ilma menee  toisesta reiästä sisään, toisesta ulos. Eläintä ei saa jättää kuumaan autoon, mutta ihmiset joutuvat kärsimään kuumissa asunnoissa?

Vierailija
13/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sä uliset? Laita ilmalämpöpumppu ja saat viileää ilmaa. Vai odotatko että yhteiskunta senkin maksaa sulle? Voi että mitä uuvatteja on palsta täynnä."

Heh,sä sitte tuut kuudenteen kerrokseen laittamaan sen hököttimen seinään,ja viidenteenkin ja neloseen...

Kukahan tässä se uuvatti on.

Vierailija
14/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talo rakennuttu vuonna 1972 ja sisälämpötila tällä hetkellä +26,5 ja talvella +24-25,5. Viime kesänä +30,5 yötä päivää. En ole koskaan valittanut helteistä.

En halua muuttaa tästä talosta tämän sisälämpötilan takia, keskellä talvea tarkenee shortseissa ja topissa hengailla kotona ilman sukkia.

Vierailija
15/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm, meidän talo on rakennettu 30-luvulla ja täällä on painovoimainen ilmanvaihto. Seinät ovat puoli metriä paksut ja ikkunat ovat todella suuret. Talo kuumenee kuitenkin hitaasti. Vain pitkään kestävien helteiden aikana koti kuumentuu epämiellyttävän kuumaksi.

Vierailija
16/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka eivät valita koko ajan, ovat hoitaneet päänsä kuntoon.

Just näin. Ap:n tapaiset kermaperseet haluaa että syy aina jossain muualla kuin itsessä.

Vierailija
17/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tukalaa viime kesän helteillä, mutta nautin silti, koska on niin erikoinen ilmiö Suomessa. Sisällä oli myös todella lämmintä, mutta pyöritin pöytätuulettimia naaman edessä, suihkuttelin jalkoja kylmällä ja join paljon.

Kyllä toimii varsinkin kun tietää, että syksy tuo vääjäämättä viileät ilmat. Nythän lisäksi ei ole mitenkään lämmintä ainakaan Etelä-Suomessa.

Vierailija
18/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Tuhdit hirsiseinät pitävät kuumuuden varsin hienosti loitolla, kun tuulettaa talon viileäksi yöaikaan ja  lisäsuojaa saa kaihtimilla.

toisaalta olen asunut eteläisen Helsingin jugendtaloissa ja nekin pitävät kuumuuden hyvin poissa, paitsi kun kuumuutta on kestänyt riittävän pitkään ja rakenteet ovat lämminneet läpeensä. Se lämpö pysyy yllä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun lämpimät kelit on jäähtyneet.

Vierailija
19/75 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kerrostaloasuntoon muka asentaa ilmalämpöpumpun tuosta vaan? Kysyn, koska en oikeasti tiedä. Olen siinä luulossa, ettei se onnistu. 

Ei voi, tarvitsee taloyhtiön luvan. Jos lupa annetaan yhdelle, pitää se antaa kaikille. Jos ilmalämpöpumppujen ulkoyksiköt häiritsevät metelillään viereisten talojen asukkaita, kaikki pumput on poistettava.