Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jäämässä äitiyslomalle heinäkuussa. Onko opintolainan lyhennyksestä mahdollisuus maksaa pelkkiä korkoja äitiys ja vanhenpainvapaan ajalta?

Vierailija
13.06.2019 |

Asuntolainan saa ilmeisti niin että maksaa vain korkoja (näin olen ymmärtänyt) niin pystyykö opintolainanlyhennyksen pistää vain koroille vuodeksi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada lyhennysvapaan myös opintolainaan, ota yhteys pankkiin vaan rohkeasti.

Vierailija
2/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit saada lyhennysvapaan myös opintolainaan, ota yhteys pankkiin vaan rohkeasti.

Mietin vain onko kellään kokemusta asiasta ennen kun lähden kyselemään pankista asiaa. Minulla on asuntolaina samassa pankissa, mutta suunnittelin että jos saisi äitiysvapaan ja vanhempainvapaan ajaksi opintolainan lyhennyksen tauolle (100e kuussa) ja jos jään kodinhoitotuelle, siinä kohtaa vasta kyselisin asuntolainan lyhennysvapaata 1/2-1 vuodeksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei onnistunut, kyseessä Sp.

Vierailija
4/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.kela.fi

Ei sitä lainaa Kelalle lyhennetä, vaan pankille. Pankki antaa valtiontakauksen.

Vierailija
6/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.kela.fi

tutkittu on, ei löydy muuta tietoa kun että itse lomalla olisin oikeutettu korkoavustukseen, eli kun lapsi on syntynyt ja tulot alle 1500e ennen veroja, niin voin hakea Kelalta korkoihin maksuavustusta.

ap

7/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oot sössinyt tilantees, itse kärsit. Minä ainakin pyrin maksamaan velkani ennen lisääntymistä...

Miksi kukaan ottais jälkikasvua velkataakan alle?

Vierailija
8/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Itse oot sössinyt tilantees, itse kärsit. Minä ainakin pyrin maksamaan velkani ennen lisääntymistä...

Miksi kukaan ottais jälkikasvua velkataakan alle?

Pystyn kyllä sen 100e kuussa maksamaan "ylimääräistäkin" mutta jos saisin opintolainan tauolle hetkeksi se toisi meidän talouteen pelivaraa ja ideanani oli ehkä jopa laittaa se 100e kuussa sivuun että olisi varaa olla pikkuisen pidempään kodinhoitotuella. Jos saisin itse valita, lapsi olisi 1-1,5-vuotias ennen kuin menee päiväkotiin.

Äitiysvapaan jälkeen alan tekemään satunnaista sunnuntaivuoroa töissä. Palkka mene joko säästöön tai yleisesti elämiseen, riippuen vähän onko lapsella allergioita tai jotain sairautta yms.

ap

Vierailija
9/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kannattanut alkaa lasta vääntämään tuohon tilanteeseen.

Vierailija
10/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kokemusta tilanteesta mutta olisin tilanteessasi yhteydessä Kelaan; mutta yllättysin jollei olisi mahdollista, ainakin osaksi. 

Vierailija
11/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut alkaa lasta vääntämään tuohon tilanteeseen.

Tällä asenteella saadaan Suomen syntyvyys hyvin nousuun! Se kun äiti on vuoden poissa työelämästä (käyden kyllä välissä satunnaisesti töissä) ja palaa työelämään takaisin kun lapsi on päiväkoti-iässä, niin hän ei saa kysellä voiko jonkun maksun pistää vuodeksi tauolle, sillä tilanne on huono lapsen vääntämiseen.

Vierailija
12/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten joillekin joku 100€:n opintolainan lyhennys on joku iso juttu, etenkin jos on työelämässä :o

Itse opiskelen ja nostan kaikki opintolainat, mitä pystyn, vaikka taloudellisesti niille ei ole mitään tarvetta. Saapahan elää leveämmin :D

Vierailija
13/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kela ei ole oikea paikka kysyä vaan PANKKI. Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Kela ei anna eikä myönnä opintolainaa, eikä sitä myöskään kelalle makseta, vaan PANKKIIN. Kela antaa ainoastaan lainatakauksen.

Vierailija
14/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään koDINhoitotukea, se on kotihoidontuki. Et saa tukea kotisi hoitoon vaan lapsen hoitamiseen kotona. Ärsyttävää kun ihmiset eivät tajua tätä.

Ja itse kysymykseen, on mahdollista saada lyhennysvapaata lainan myöntäneestä PANKISTA, ei suinkaan Kelasta kuten osa täällä höpöttää. Kelasta ei saa opintolainoja.

Vierailija
15/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miten joillekin joku 100€:n opintolainan lyhennys on joku iso juttu, etenkin jos on työelämässä :o

Itse opiskelen ja nostan kaikki opintolainat, mitä pystyn, vaikka taloudellisesti niille ei ole mitään tarvetta. Saapahan elää leveämmin :D

Ap tässä. Laina on oikeasti joka 3. kuukausi 300e, eli se veloitetaan 3kk välein kerralla. Lyhennän omaa asuntolainaa (kämppää on yritetty myydä tuloksetta mutta siellä on sentään vuokralainen) ja miehen kanssa yhteistä asuntolainaa nykyisestä asunnosta. Ajattelin että jos olisi yksi lyhennys tauolla vuoden verran se toisi joustoa talouteen kun tuloni kuitenkin tippuu puolella nykyisestä. Varaa on kaikki maksaa sillä kaikki lainat on otettu/laskettu sen mukaan että on niihin varaa, mutta tuo 100e t

ap

Vierailija
16/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Laina on oikeasti joka 3. kuukausi 300e, eli se veloitetaan 3kk välein kerralla. Lyhennän omaa asuntolainaa (kämppää on yritetty myydä tuloksetta mutta siellä on sentään vuokralainen) ja miehen kanssa yhteistä asuntolainaa nykyisestä asunnosta. Ajattelin että jos olisi yksi lyhennys tauolla vuoden verran se toisi joustoa talouteen kun tuloni kuitenkin tippuu puolella nykyisestä. Varaa on kaikki maksaa sillä kaikki lainat on otettu/laskettu sen mukaan että on niihin varaa, mutta tuo 100e toisi pelivaraa talouteen.

ap

Läppärikin alkaa näköjään vetelemään viimeisiään kun pätkäisee kesken tekstin.

Vierailija
17/17 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lyhennysvapaalla vuoden äitiysloman aikana :) pankkiin vaan soittoa!

Tästä muistinkin, täytyy maksaa viimeinen erä opintolainaa pois 😊