Tammikuisten helatorstain pino
Kommentit (37)
En nyt jouda sen ihmeempiä kirjoittelemaan, mutta halusin tsempata BEIJAFLORAA: (sori, jos kirjoitin väärin!)onnea hirmuisesti huomiseen
ultraan ja yritähän saada yö kuitenkin nukuttua! Tulet sitten kertomaan meille toivottavasti iloiset uutiset:) sekä
OMPPUA: Kurjaa tuo vuoto, mutta onneksi loppui. Aivan mielettömän tylyä kohtelua sait neuvolasta, ajanperumiset ja kaikki:( Uskomatonta. Mene ihmeessä, jos yhtään siltä tuntuu päivystykseen, sitä kautta varmasti pääset ultraankin tarkastuttamaan tilanteen. Minulla myös useampiakin tuttuja, joilla ollut enempikin vuotoja alkuraskaudessa ja kaikki sujunut ok. Ja toi rintojen arkuushan on hyvä merkki!
No, oma olo pikaisesti;) Palelee ja väsyttää, mutta mahakivut lähes loppuneet eikä rinnatkaan ole juurikaan arat... Ei hyvä juttu ollenkaan, minne noi oireet katoaa??!
Pitkästä aikaa kirjoittelen.
Heräsin tänä aamuna ihan selkeeseen menkkakipuun, siis selaseen, mikä mulla aina on kun menkat alkaa. Menin sit vessaan et se oli siinä, mut ei mulla mitään vuotoa sit alkanutkaan. Makasin tosi kauan kun en oikein tohtinut nousta ylös.
Voisikohan toi olla merkki siitä et normaalisti ois pitänyt kuukautiset alkaa vai mitä vois olla? Muistelin et oisin lukenut jostain, et voi tuntea menkkapäivät vaikkei ne tujliskaan..
Mietityttää ku mä en oikeen ole varma milloin viime menkat alkas ja tietäis vähänmissä mennään. Oon alkanut epäileen et ne oiskin alkaneet muutamaa päivä ennenkuin muistelin aiemmin ja nyt ois kyl ihan sopiva aika et ois voinut menkat alkaa. Oon laskenut tähän asti et nyt ois 7+5 mut vähän epäilen nyt et tulis tänään 8. viikko täyteen et 9.raskausviikkoa alttais porskuttaan.
Ensi viikolla olis ensimmäinen neuvola. Varhaisultraan en ole ajatellut mennä, vai kovasti kyl kiinnostais missä vaiheessa mennään jos tuolla nyt jotain elävää on.... Toivotaan!!!
Mieskin alkaa tos pikkuhiljaa innostumaan ja katselee nimiä ja rattaita netistä ym. :) Just tuolta tärkeimmästä päästä... On se suloinen.
Joku kyseli eilen tosta tupakasta. Mä olin tos jo polttamatta, mut oon tällä viikolla sortunut polttamaan, toisena päivänä yhden ja toisena muutaman. Yritys on kuitenkin kova! Kotona voin hyvin olla polttamatta, mut töis on ongelmia. Neuuvolasta sanottiin,et ei kande käyttää nicorettee, et ennemmin polttaa, mut yrittää lopettaa. On se kamalaa oikeesti, mut parhaansa täytyy tehdä! Eipä toi itsensä syyllistäminenkään asiaa yhtään auta tai stressissä kärvisteleminen. Toivottavasti voin olla taas pidemmän aikaa ilman tai mieluummin kokonaan ja samaa toivon sinulle!
Eilen iltamyöhään vielä kirjoittelin, mutta siirränpä viestin tällekin päivälle, sillä mietityttää kovasti tuo imetys/odotusyhdistelmä!
Lainaus keskiviikolta:
Rohkaisin mieleni ja päätin kirjoitella muutaman rivin. Olen jo jonkin aikaa lueskellut tammenterhojen keskusteluja ja ilolla huomannut, että jokaiseen vaivaan ja kolotukseen mutta myös ilonaiheeseen löytyy kohtalotovereita. Ihanaa! Aikaisemmin en ole osallistunut keskusteluun, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Mieltäni kaihersi eräs kysymys, josta haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Ja kysymys on, että löytyykö joukoska äitiä, joka vielä odotusaikana jatkaa imetystä. Meillä tissitellään vielä iltaisin ja joskus tarvittaessa myös yöllä. Esikoinen on 1v. Pitäsiköhän odotuksen johdosta pyrkiä vierottamaan maidottelu?
Leppoista odotusta kaikille & lämpimiä ajatuksia tammenterhoista poistuneille!
t. Patku
Kiitokset kaikille vastanneille, vähän jo helpottaa, että tuo voisikin olla ihan normaalia vuotoa... Otan huomenna puhelimen kouraan ja soitan varatakseni ajan neuvolan ultrasta. Luulis löytyvän joku ylimääräinen aika, jos tänään ei mitään radikaalia nyt tapahdu..
Johannalle.. Menkkakivut ovat ilmeisesti aika normaaleja, kertovat osaltaan kohdun kasvusta. Mulla edellinen (tuulimuna)raskaus eteni 9vkolle saakka ja siinä kyselin menkkakivuista pariltakin lääkäriltä ja he kertoivat sen johtuvan vaan ns kasvukivuista. Eli se ei tuulimunaankaan millään lailla liittynyt. Jos kohtu on " herkkä" niin sellasta pientä jomotusta tuntuu vaan helpommin. Näin mulle sanottiin...
Toivotaan kaikki parasta. Ikävä kuulla Padge ja Sunmom, että kävi noin. Toivottavasti nyt oisi parempi onni matkassa. Tällä kertaa mulla ei kuitenkaan ole tuulimunaa, mitä hirveesti pelkäsin. En uskaltanut edes iloita plussaamisen jälkeen moneen päivään, laskin vain kalenterista, että kuinka kauan pitää odottaa, että tääkin selviää tuulimunaksi. Maanantaina kun odottelin ultraan pääsyä, olin suorastaan paniikissa, se on hirveetä maata siinä tutkimuspöydällä kun lääkäri kertoo huonot uutiset. Tällä kertaa sentäs siellä on elämää ja toivottavasti pieni pysyykin matkassa siitä hematoomajutusta huolimatta. Yritän ajatella koko ajan positiivisesti, mutta jostain ne ikävät ajatukset pääsee aina yllättämään.
Alavatsaa jomottaa aika pahasti, sitä on nyt kestänyt useamman päivän, toivottavasti tää on ihan normaalia kohdun kasvusta johtuvaa. Muistaakseni ekassa raskaudessa oli aivan samanlaista, mutta en tarkalleen muista oliko näin kovaa jomotusta.
Nukuin juuri parin tunnin unet, mies on pojan kanssa ulkona. Onneksi, sillä oli oli kyllä niin nuutunut ennen unia.
En ymmärrä kuinka selviän töissä tän oloni kanssa, teen pelkkää ilta-, ja yövuoroa ja ensin kun päivän touhuaa pojan kanssa, niin olis jo valmis nukkumaan tuossa iltapäivällä. Poikaa odottessa oli sama juttu, ja pahoinvointi ja väsymys oli eka ympärivuorokautista ja sitten se tasoittui sellaiseksi iltapahoinvoinniksi, alkoi usein kuuden pintaan illalla. Ja sitä kaameutta kestikin sitten yli ekan kolmanneksen. Anteeksi valitukseni, mutta tää olo on niin lamaannuttava...Ei pitäisi valittaa varsinkin kun ei tiedä mikä tilanne mahassa on ensi viikolla ultrassa.
Mutta nyt tarvii ryhdistäytyä ja ruveta ruuan laittoon.
Ja ai niin onea Beijafloralle huomiseen ultraan!
Heippa vaan kaikki !
Huomasin tuossa alkuviikosta ilokseni olevani raskaana. Mittareiden mukaan pitäisi olla 7vko menossa, tosin en tarkalleen kyllä tiedä ajankohtaa mutta tammikuulle heitti LA:n joka tapauksessa.
Tämä on toinen yritys, ensimmäinen meni vuosi sitten melkein näihin aikoihin keskenmenoon. Ihan oli sekin alkuvaiheessa n.3cm kooltaan.
Olen 36 vuotias ja PCO vaivannut vuosi kausia. Minulle Clomifen on auttanut, tosin tämä raskaus tuli ilman " pillerikuureja" . Jätin vähän väliin kun alkoi olo olla kuin vaihdevuotisella kuumine aaltoineen tammikuussa.
Nyt ei ole ollut mitään vuotojakaan (kun vertaa viime vuoteen: oli koko ajan veristä tai ruskeaa vuotoa). Olo on kuvottava ja rinnat ovat niin penteleen arat. Yölläkin herää, jos unissaan kääntyy tms niin että ne vaihtavat asentoa. Väsy vaivaa myös, mutta tätä ketjua lukiessani täytyy kyllä posket punoittaen tunnustaa omaavansa aika hiilihydr. painotteisen ruokavalion. Joten väsyn syytä lienee turha etsiä kohdusta ;-)
Aika " avuton" olo tässä nyt on, kun on tuo vuoden takainenkin tilanne kuitenkin hyvin muistissa. Tarkoita lähinnä sitä, ettei itse voi vaikuttaa tapahtumiin. Sitä kun on tottunut kaikissa muissa asioissa ihan muuhun. Ensimmäinen neuvola-aika on tilattu ensi viikon keskiviikolle. Olisi hienoa, jos joku teistä voisi vähän kertoa omakohtaisia kokemuksia, mitä siellä neuvolassa kysellään/tehdään. Tunti käskettiin varata aikaa, mutta tutkimuksia ei kuulemma vielä tehdä kun on niin alussa. Tuttavaperhettä oli kehotettu lopettamaan koira vauvan tieltä, ovatko ne aiheet tosiaan sellaisia siellä neuvolassa?
Kun puhutaan raskauden kriittisistä ajoista, mikä se aika on?
Olen tässä pari päivää lueskellut teidän juttuja.
Itse sain eilen haamun kp 32/32-36.
Vauvalaskurin mukaan LA olisi 28.1.2007 mutta haluan odotella vielä ennenkuin ilmottaudun listaan.
Takana km syksyllä -05 eli nyt mennään rauhallisesti eteenpäin ja haluan, että viiva vahvistuu ja saan neuvolasta tarkemman LA:n. Voipi olla että pompsahdan helmikuisiin. Tai onko täällä o-puolella sellaista vielä?
Vauvakuume-puolella olen kirjoitellut 60-lukulaisiin. Onko teitä täällä vai onko oma sivu?
olipas taas kertyny mukavan pitkä puno kuulumisia. itselläni on päivä mennyt aika vauhdilla kun ollaan harjoiteltu eloa kolmen lapsenm kera kun työkaverini 6-vee lapsi tuli meille yökylään taas pitkästä aikaa.
oma olo on ollut ihan mainia, öklö olo on tosin lisääntyny aika reippaasti, mutta niinhän sen luulis alkavan lisääntyäkin kun saadaan noita päiviä lisää mittariin. en ole meinannu mennä varhaisraskauden ultraan kun en ole tullut koko asiaa edes ajatelleeksi. täällä kuitenkin niin moni on siitä puhunut että olen alkanut miettiä että ehkä mekin voitais sellaista harkita niin ei tarttis odottaa sinne viikoille 12-14 että pääsee niskaturvotus/rakenneultraan. täytyy keskustellamiehen kanssa että mitä se on asiasta mieltä.
ihmettelen kyllä suuresti tuota neuvolan tylyä toimintaa omppu-80 kohdalla, luulisi siellä olevan ihmisillä vähän enemmän empatiaa ja tilanneherkkyyttä asioitten ulosannissa kun kuin tylysti tollasia kommentteja hökästä asioita sen kummemmin tutkimati. toivotan kovasti onnea ja toivon että vuoto on ollut jotain vaaratonta alkuraskauteen liittyvää vuotoa. voimia siihen asti kunnes asiat selviää, epätietoisuus on kaikista pahinta...
mutta nyt mä lähden laittaa saunaa tulille ja taidan laittaa painot jalkaan ja painella iltalenkille ihan ilman yhtäkään muksua, saa mies olla kotimajurina sen aikaa.
mukavia illanjatkoja kaikille tasapuolisesti!!
Kävin hökötyksissäni laittamassa tiedot väärään esittelypinoon, *nolottaa*, mutta asia on nyt korjattu.
Tämä on mun neljäs raskaus (pojat 01, 03 ja 04), joten luulis kaiken menevän jo rutiinilla, vaan eipä siltä näytä! Kyllä tämä on aina vaan yhtä uutta ja ihmeellistä, ja välillä pelottavaakin. Oireettomuus vähän häiritsee, ja mainitsinkin asiasta eilen lääkärille, joka (ihan varmaan mua rauhoitellakseen) määräsi hcg kokeen uudestaan, että katsotaan, kuinka arvot ovat kohonneet. Saan soitella tulokset mutaman tunnin päästä...
Oliko se Patku, joka kyseli imetyksestä raskauden aikana? Mä imetin kakkosta vielä ihan täyttä häkää, kun aloin odottamaan kolmosta (kakkonen oli silloin noin 4-5 kk). Jatkoin vielä ainakin5 kk, eikä ollut mitään ongelmia! Alussa ehkä supisteli hiukan, mutta sekin meni ohi tosi nopeasti. Jos alkaa oikein kovasti supistelemaan, niin ehkä silloin kannattais jättää imetys pois...
Nyt en enää muista, mitä muuta piti konmmentoida... pitää mennä lukemaan pino uudestaan!
T. Tsiki ja Mooses 5+6 (LA onkin nyt 19.1., eikä 21. kuten ensin laskin, mutta yli se menee kuitenkin...siis JOS on kaikki hyvin)
Rankka päivä takana, kun käytiin appilassa ja tietenkin tytön rytmi meni ihan sekaisin, ei nukkunut päiväunia, ei malttanut syödä ja juoksenteli vain ympäriinsä kuin duracell-pupu. Kaiken kukkuraksi mies alkoi miulle räyhäämään ja kehtasi vielä sanoa, että mie oon ollut kuin perseeseen ammuttu karhu koko päivän. Miusta aika epäreilua. Yrittäis ite matkustaa pahoinvointisena ja väsyneenä. Prkl. Tuntuu, että haistakoot home koko ukko >:(
[color=coral]Patku [/color] kyseli imetyksestä raskauden aikana. Mie imetän edelleen meidän tyttöä, joka on 1 v 7 kk, tosin vain pari-kolme kertaa päivässä. Miusta imetystä ei tarvii raskauden takia lopettaa, jos se vain itsestä tuntuu hyvältä. Tieten se voi joillakin aiheuttaa esim. supistuksia ja silloin kannattaa harkita lopettamista. Imetystukilistan sivuilta löytyy hyvin tietoa. Tässä linkki sivulle, jossa kerrotaan enemmän imetyksestä raskauden aikana: http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php
Minäkin äkkiä ennen kuin teho-osasto alkaa! Täytyy tunnustaa, että meilläkin tissillä 2 v käy, vaikka töissäkin olen käynyt jo tosi kauan. Pitkään haikailin toista vauvaa, eikä meillä mitään esteitä asialle ollutkaan,mutta nyt vasta tärppäsi.
Huonoon oloon autto kun pikkusen taas jotain söi ja kävin ulkoilemassa, ennen kuin alko satamaan. Toinen vaiva on et migreeniä on yllättäen tullut pari kertaa. Ja taas on oksennettu sen takia...huoh. Ihan kun jatkuva *kapula* Meillä mies etsii uutta työpaikkaa, itse sain vuoden alussa vakipaikan, jonka turvin kivasti voi jäädä äitiyslomalle.
Tsemppiä kaikille!
Maria69 ; minakin aina silloin talloin kirjoittelin 60-lukulaisiin vaikka enemman tuolla suurperhepuolella vaikutankin (levinia69)
Tuli vain mieleeni teille ekaa odottaville etta liberovaipat.fi - sivuilla on kiva selitys vauvan kehitysvaiheista;liberovaipat.fi; odotusaika; raskauskalenteri , sielta loytyy ihan kiva kuvasarja teksteineen.
Ompulle, etta ala meneta toiveitas, mulla nelosesta kans oli hurjaa vuotoa ja heti menin laakariin joka ultras ja kaikki oli kunnossa; 10pv ehdotonta lepoa antoi ja oli varottava nostelemasta raskaita juttuja viela kuukausi jalkeenkin...
Mutta nyt iltahommiin ja hyvat yot!
meneillään vasta 4+5 eikä oireita kun turvotus, väsyttää ja hieman vihloo rintoja. Aiemmin laitoin LA 31.1.07, mutta se onkin 28.1.05 jos kaikki menee nappiin ;) neuvolaan 2vk päästä.
tein vielä varmistus testiä eilen, kun oireettomus mietitytti ja heti paukahti punaiset viivat. vahvempana kuin aikaisempi :)
ensimmäistä odotellaan..
Meillä on sama laskettu aika, ainakin omien laskujeni mukaan... Täällä odotellaan toista, eka neuvola on vasta juhannusviikolla. Onnellista odotusta sulle... kiva että löytyi joku samalle päivälle, on mukava vertailla tuntemuksia yms. Mä oon kans tosi väsy, mutta esikoisen kanssa täytyy silti jaksaa puuhata, onneksi nukkuu vielä päikkärit hyvin (ulkona 3h).
ja tulos oli positiivinen.
Täällä näyttää olevan muitakin LA 28.1.2007. Siis mun on vauvalaskurin mukaan eli varmaan eka neuvolakäynti tarkentaa aikaa.
etta uusi pino Tammenterhoille perjantaiksi avattuna otsikkona jotenkin tammimurut tma...
Huomisaamun avaajalle pyynto etta laittaisitte SELKEASTI tammenterhot+paiva; ettei tule tata kahden pinoutumisen hamaryytta, kiitos!
Veljenvaimoni vuosi verta sekä tuhrutteli alusta asti viikolle 20 ja terve tyttö syntyi. Syy ei ikinä selvinnyt. Serkkuni vuosi verta myös alkuraskaudessa ja syy oli kaksosraskaus, josta toinen kuihtui jo alkiovaiheessa pois. Heillekin syntyi terve vauva!
Tsemppiä Omppu ja käy tarkistuttaa asia niin ei jää vaivaamaan!
Nyt sohvalle...
t. Hermione ja vk 6+5