Motivoikaa mua jatkamaan imetystä. Pullovauvan kanssa oli niin helppoa.
Esikoinen oli pullovauva ja voi luoja miten helpolla sitä pääsikään. Ei muuta kuin purkki auki, maito pulloon ja pullo suuhun. Ei tarvinnut ikinä stressata vauvan syömisiä. Kaikki meneminen oli niin helppoa. Saattoi itsekin käydä vaikka kampaajani.
Nyt tätä seuraavaa olen imettänyt. Ei ole koskaan saanut korviketta. Vauva 2kk. Elämå pyörii vaan vauvan syömisen kanssa. Aamusta iltaan yksi sana sana: imetys. Tää stressi on ihan kauheeta. Kun koko ajan pitää miettiä koska vauvan on nälkä, pitää ehtiä etsiä paikka imettää. Kauanko vauva imee. Minnekään ei voi lähteä, koska et etukäteen voi tietää vauvan syömisiä. Ristiäisiä ei ole edes jaksettu suunnitella viekä, koska vauva syö niin usein. Öisin nouset tunnin välin istumaan ja syöttämään. Korvikkeella nukkuisi varmaan pitempään. Unohda kampaajat, hammaslääkärit jne. Joku roikkuu sun tississä koko ajan. Käytän edelleen äitiyspikkareita ja en edes tiedä koska tulee mahdollisuus mennä edes ostoksille. Jos vaan antaisi pullosta, niin voisin lähteä heti. En jaksa edes nähdä ketään. Koska stressaan vaan "pian pitää kuitenkin imettää ". Paino ei laske, nousee vaan. Sekin alkaisi laskea, jos lopettaisi imetyksen. Lihominen oli se syy, miksi en esikoista imettänyt juurikaan. Itken ja odotan, koska joudun taas imettää.
Ja toisaalta koen tekeväni jotain väärin vauvalle, jos en täysimetä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... miksi ihmeessä et lypsä rintamaitoa pulloon? Tai anna miehen syöttää korvikkeella sen kerran, kun sulla on asioita hoidettavana?
Ei kannata olla noin kategorinen. Satunnainen pulloruokinta on jopa suositeltavaa, niin vauvalla pysyy taito juoda pullosta.
Ja sitä paitsi, on paljon helpompaa, kun ei tarvitse muistaa ostaa korviketta kaupasta - ja siinä säästääkin aikamoisen summan, äidinmaidonkorvike maksaa vuoden aikana helposti 700 euroa, pullot vielä siihen päälle, verrattuna muutamaan imetysliiviin, jotka saa alle 50 eukilla - eväät on aina mukana ja esille otettavissa. En minä ainakaan mitään imettämispaikkojen etsimistä harrastanut, kunhan löytyy joku paikka, missä voi istua alas. Paidanhelmaa hiukan ylös, vauva tissille ja ohut huivi siihen päälle suojaksi.
Tuossa tuli paljon asiaa, mutta sen verran lisäisin että mikään taho ei tietääkseni suosittele satunnaista pulloruokintaa pelkästään taidon ylläpitämiseksi. Vaikeampi taito se rinnasta syöminen on, ja vauva osaa myös hörpätä.
Olet väärässä, se on mainittu suosituksena jopa neuvolan jakamissa esitteissä.
Näin monestakin syystä, joista tärkein on, että hätätilassa vauvalle pitää voida antaa juomaa pullostakin. Useimmat täysimetetyt vauvat nimittäin unohtavat, miten pullosta juodaan, eivät osaa sitä noin puolen vuoden iässä lainkaan, jos sitä taitoa ei ole ylläpidetty. Oman kuopuksen kanssa kävi niin, ja voin kertoa, että oli aika kuumottava tilanne heinäkuun helteillä, kun puolivuotias aloitti tissiraivarit, eikä osannut juoda pullosta.
Lisäksi pullosta on kätevä kovalla helteellä antaa vettä lisäjuomaksi.
Toki olennaista on oppia tissiltä juominen, mutta parikuiselle voi vallan hyvin antaa vaikkapa kerran päivässä maitoa - omaa rintamaitoa tai korviketta - tai vettä lisäksi pullosta.
Täh? Onko mitään helpompaa kun imetys? Paita ylös ja tissi suuhun? Öisin ei tartte mitään lämmitellä eikä pestä pulloja, senkun vaa vauva rinnalle. Voi lähteä ihan vaa vauva kainalossa ulos kun ei tartte kantaa yhtään purkkia eikä pulloa eikä miettiä missä sitä vielä lämmittäisikin? Onko mitää helpompaa ja ekologisempaa kuin imetys?
Älä tee imetyksestä ongelmaa vaan iloitse kun vauvasi ruoka on aina mukana, ilmaista, ei kuormita luontoa roskilla ja on vain sinun vauvallesi räätälöityä! Kaikesta sitä saakin päänvaivaa.
Ja kyllä, olen täysimettänyt 3 lasta puolivuotiaaksi ja osittain 12kk ikään ja pidemmällekkin. Nyt eri asenne tohon hommaan vaan niin hyvä tulee!
Aloittaja kirjoitti:
Ainiin, en oikein saa makuultaan imetettyä. Nänni on jotenkin niin alhaalla ja vähän tavallaan sinne tissin alapuolelle, ettei onnistu. Ja eli tunnin välein öisin istun 15-45min.
Enkä halua imettää muiden nähden. Siksi en tapaa muita ihmisiä.
Miten tuo on mahdollista? Eikö vauvaa voi siis mitenkään siirtää niin, tai sitä tissiä kääntää, että vauva voisi syödä myös silloin kuin sinä olet makuulla? En kysy vittuillakseni, vaan en todellakaan käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... miksi ihmeessä et lypsä rintamaitoa pulloon? Tai anna miehen syöttää korvikkeella sen kerran, kun sulla on asioita hoidettavana?
Ei kannata olla noin kategorinen. Satunnainen pulloruokinta on jopa suositeltavaa, niin vauvalla pysyy taito juoda pullosta.
Ja sitä paitsi, on paljon helpompaa, kun ei tarvitse muistaa ostaa korviketta kaupasta - ja siinä säästääkin aikamoisen summan, äidinmaidonkorvike maksaa vuoden aikana helposti 700 euroa, pullot vielä siihen päälle, verrattuna muutamaan imetysliiviin, jotka saa alle 50 eukilla - eväät on aina mukana ja esille otettavissa. En minä ainakaan mitään imettämispaikkojen etsimistä harrastanut, kunhan löytyy joku paikka, missä voi istua alas. Paidanhelmaa hiukan ylös, vauva tissille ja ohut huivi siihen päälle suojaksi.
Tuossa tuli paljon asiaa, mutta sen verran lisäisin että mikään taho ei tietääkseni suosittele satunnaista pulloruokintaa pelkästään taidon ylläpitämiseksi. Vaikeampi taito se rinnasta syöminen on, ja vauva osaa myös hörpätä.
oletkos ikinä kokeillut juottaa vauvaa hörpyttämällä... tuskin olet, koska silloin tietäisit, että se on tolkuttoman vaikeaa ja hidasta. Jos vauva on tissilakossa tai äiti vaikkapa sairaalassa, on kyllä hyvä, jos vauva osaa juoda myös pullosta. Mulle sanottiin synnärillä, että vauvan on hyvä osata juoda myös pullosta.
Järkyttävän itsekäs äiti taas. Miksi ikinä vauvan ruokinnan lähtökohdan pitäisi olla se, että se on mammalle mahdollisimman helppoa? Ois kannattanut jättää lisääntymättä, jos oman lapsen luonnollinen ja paras ruokintamuoto on noin vastenmielistä ja kamalaa.
Ap, älä stressaa. Jos sinulle tulee noin ahdistava ja paha olo imetyksestä niin miksi jatkaa väkisin? Tai miksiei pullo mukaan, osittain sille? Laita positiiviset ja negat asiat paperille, punnitse mitkä sulle niistä tärkeimmät ha tee päätös sen pohjalta.
Koin samanlain alkuu, mutta ah tätä helpoutta kun vauhtiin päästiin. En koe ongelmaksi ottaa vauvaa mukaan kauppaan, parturiin ym, miksi kokisin. Ottaisin vaikka olisi pullolapsi. Ei ole kiire päästä lapsesta irti ja suren jo valmiiksi imetyksen loppua. Hyvin pienen hetken vauva on kovin kiinni äidissä.
Ihan pienenä oli hammaslääkärissäkin mukana, nyt jää kotiin, en minä siellä tunti tolkulla ole.
10kk ikäisen vauvan äiti, 3 aiempaa pullolapsia.
Joo, vastasyntyneelle ei kannata liikaa tarjota juomaa pullosta, että oppii juomaan rinnasta. Mutta kaksikuinen on nyt jo vähän eri asia, kannattaa todellakin opettaa välillä juomaan myös pullosta. Hommaa ap kunnollinen pumppu, niin johan heruu.
En tiedä motivoiko tämä vai ei mutta sun vauvahan saattaa herätä tunnin välein pulloruokittunakin. Tunti kun menee siinä vauvan normaalissa unisyklissä (REM sun muut unen vaiheet). Osa vauvoista herää täysin tunnin välein ja osa taas pystyy nukkumaan monta sykliä peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Ainiin, en oikein saa makuultaan imetettyä. Nänni on jotenkin niin alhaalla ja vähän tavallaan sinne tissin alapuolelle, ettei onnistu. Ja eli tunnin välein öisin istun 15-45min.
Enkä halua imettää muiden nähden. Siksi en tapaa muita ihmisiä.Miten tuo on mahdollista? Eikö vauvaa voi siis mitenkään siirtää niin, tai sitä tissiä kääntää, että vauva voisi syödä myös silloin kuin sinä olet makuulla? En kysy vittuillakseni, vaan en todellakaan käsitä.
En ole ap mutta vastaan silti. Itselläni on isot terhakat rinnat jotka ei käänny mihinkään suuntaan. Imetin vastasyntynyttä niin että vauva oli kyljellään tyynyjen päällä ja isommaksi kun kasvoi niin vauva oli selällään mun polvien päällä ja mä nojasin eteenpäin niin että nänni osui suoraan ylhäältä suuhun.
Kuulostat hysteeriselta. Olet tehnyt imetyksestä itsellesi muka liian vaikean.
Hysteria ja stressi pahentavat tilannetta. Et saa ikinä pumpattua mitään mihinkään, jos et rauhotu ja ota asiaa lungimmin.
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen laihduttaa! Vauva saa suojan kaikkea vastaan. Läheisyys ja varmasti tuoretta ruokaa. Lue kirjoja samalla, niin minä tein. Imetin 2-vuotiaaksi ja sillä estettiin astman puhkeaminen, joka oli sukurasite.
Mua imettäminen lihotti. En ole ap mutta halusin silti vastata tuohon väitteeseen. Mulla oli niin kamala nälkä että söin enemmän kuin kulutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä, se on mainittu suosituksena jopa neuvolan jakamissa esitteissä.
Näin monestakin syystä, joista tärkein on, että hätätilassa vauvalle pitää voida antaa juomaa pullostakin. Useimmat täysimetetyt vauvat nimittäin unohtavat, miten pullosta juodaan, eivät osaa sitä noin puolen vuoden iässä lainkaan, jos sitä taitoa ei ole ylläpidetty. Oman kuopuksen kanssa kävi niin, ja voin kertoa, että oli aika kuumottava tilanne heinäkuun helteillä, kun puolivuotias aloitti tissiraivarit, eikä osannut juoda pullosta.
Lisäksi pullosta on kätevä kovalla helteellä antaa vettä lisäjuomaksi.
Toki olennaista on oppia tissiltä juominen, mutta parikuiselle voi vallan hyvin antaa vaikkapa kerran päivässä maitoa - omaa rintamaitoa tai korviketta - tai vettä lisäksi pullosta.
Missä neuvolassa ja minä vuonna noin on neuvottu?
Mulle on kerrottu 2010-luvulla, että jo muutaman kuukauden ikäinen voi juoda mukista vettä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletkos ikinä kokeillut juottaa vauvaa hörpyttämällä... tuskin olet, koska silloin tietäisit, että se on tolkuttoman vaikeaa ja hidasta. Jos vauva on tissilakossa tai äiti vaikkapa sairaalassa, on kyllä hyvä, jos vauva osaa juoda myös pullosta. Mulle sanottiin synnärillä, että vauvan on hyvä osata juoda myös pullosta.
Toki olen hörppyyttänyt, olenhan kolmen täysimetetyn lapsen äiti. Millä synnärillä ja milloin suositeltiin lapsen opettamista pullolle?
Lopeta imetys ja siirry pulloon, jos koet asian noin. Miksi stressata?
Omasta mielestäni imetys on helppoa. En ole koskaan edes hankkinut tuttipulloa, koska se on mielestäni tarpeeton.
Tsemppauksena imetykseen ehdottaisin osittaisimetystä ja öisin pulloa.
Mutta kuulostat niin stressaantuneelta että epäilen helpottaisiko sinua yhtään osittaisuuden kanssa säätäminen. Mulla sama homma, asennot oli hankalia, imetys epämiellyttävää, en halunnut imettää julkisesti (edes miehen nähden mielellään), inhosin sitä ettei kroppani ollut minun. Joten lopetin. Ja toinen lapsi pelkällä pullolla hyvällä omallatunnolla, sattumoisin hänestä tuli paljon terveempi kuin ensimmäinen eikä mitään vatsavaivahuutoja vauvana :D
IMETYS EI OLE STRESSAAMISEN JA AHDISTUMISEN ARVOISTA. Vauva-ajasta pitää saada myös nauttia, ja lapsesta tulee ihan yhtä hyvä korvikkeellakin :) Lapsikin tykkää kun äiti on onnellinen.
Täysimetin 6kk ja jatkan yhä. Helppoahan se on minun mielestä, tosin mulla ei ole tarve mennä mihinkään kampaajalle tms. Hoidan itse omat hiukseni.
Pakastin vauvalle maitoa omia lyhyitä menoja varten. Nimiäisiä ei pidetty koska ei haluttu/jaksettu = ei stressiä.
Oon varmaan just sellanen ärsyttävä itsensä unohtanut mamma joka elää vaan lapselleen ;D Nyt pieni on 9kk ja kohtahan tää vauvavuosi on jo ohi.
Imettää voi just siinä missä olet jos on pokkaa. Minä aloin tehdä niin kun kyrsi kotona oleminen ja aloin kulkea vauva mukanani. Kantorepussa on helppo imettää huomaamattomasti :)
Pulloruokinta ei todennäköisesti ratkaise sun ongelmaa. Toiset vauvat nukkuu lyhyemmissä sykleissä ja tarvitsee maitoa useammin. Olen kuullut että jotkut pumppaavat vauvan täyteen korviketta pitempien unien toivossa, mutta tähän en voi kannustaa.
Oletko kokeillut takanojassa imetystä? Itse imetin siinä asennossa navat vastakkain ja pystyin jopa torkkumaan/nukkumaan samalla.
Tahdistettu pulloruokinta imetyksen rinnalla voisi olla kyllä ratkaisu. Ja korvike on ihan jees jos et pumpulle heru. Pääsisit vaikka sinne kampaajalle tai voisit nukkua yhdet paremmat unet joku yö, toisen ruokkiessa vauvan.
Voisin melkein vannoa, että kuukauden kahden sisällä tuo homma helpottuu valtavasti ja kiität vielä tissejä helppoudesta, kun ei tarvitse raahautua lämmittelemään maitoa keskellä yötä.
Ja jos on todella hankalaa niin lopeta, ei ole kohttuuttoman stressin arvoista kuitenkaan. Tsemppiä!
Luulisi että imettäminen on ihan puhtaasti tavaran laadunkin takia ilmiselvä valinta... korvikkeet sisältävät vaikka mitä eikä suinkaan kaikki ole ihanaa ja hyvää ja tarpeellista. Toki niilläkin lapsi kasvaa, mutta minkälainen argumentti se se on... koeta imettää ainakin 3kk ikään asti! Jokainen täysimetetty kuukausi käytännössä pidentää lapsesi elämänlaatua ja elinikää... vähentää allergioita, sairauksia, ylipainoa... joten ainakin 1kk vielä! Katsot sitten uudestaa, miten jatkat.
Ja itse imetin julkisilla paikoilla ihan missä vaan, kukaan ei ikinä tuijottanut saati sanonut mitään. Paitsi toisinaan jos istuin jonkun viereen esim täydessä tapahtumassa ja aloin imettää, niin saattoi joku kommentoida "no niin pienen ruoka-aika on nyt, ihanaa aikaa tuo" tms positiivista.
Voit ostaa imetysliivit ja imetyspaidan (boob-merkkinen vaakaluukullinen on hyvä ja helppo ja saa paljastettua vain nännin, rinnan yläosa pysyy piilossa). Sit jos pistät vielä harson omalle olalle niin on aivan takuuvarmaa ettei kukaan näe mitään!
Mutta vaikka minulla siis saattoi vähän tissin ihoakin näkyä niin pelkkää positiivista olen saanut kuulla tuntemattomilta, ja kaikki "antavat ruokarauhan" vauvalle katsomalla poispäin/antamalla tilaa.
Imetin esikoista sen takia että imetys on kuitenkin vauvalle hyväksi.
En pitänyt imetyksestä, enkä siitä mitään sädekehää itselleni halua, että olisin jotenkin "superäiti" koska imetin.
Maitoa suihkuavat tissit niin että joka paikka oli sotkussa, ja vauva meinasi tukehtua. Oli pakko käyttää rintakumia, ettei maito suihkua joka paikkaan, ja vauvakin sai syödä omaan tahtiinsa. Sinne kumin sisään jäi aina kauheasti maitoa, joten kun kumin irrotti niin piti aina olla paperia lähellä, ettei kumia irrottaessa valu maito joka paikkaan.
Ärsyttävät luukulliset rintsikat ja imetyspaidat, plääh.
Julkisilla paikoilla en imettänyt koskaan, en halua että vieraat ihmiset näkee vilaustakaan mun rintavärkeistäni. Jos lähdin jonnekin niin joko vauva jäi isälleen kotiin ja sai korviketta, tai sitten mulla oli vauva ja pullollinen korviketta mukana.
Vaikka en olisi lähtenyt mihinkään koko päivänä, niin jo ensimmäisen kuukauden aikana alettiin miehen kanssa tehdä niin, että töiden jälkeen kerran päivässä yksi syöttö oli miehen tehtävä, pullomaidolla. Joskus lypsettyä, mutta useimmiten korviketta. Näin minä sain edes yhden tauon imetyksestä, ja mies sai harjoittelua syöttämisessä niin, että jos halusin lähteä kampaamoon tms niin tiesin että mies ja vauva pärjäävät sen aikaa oikein hyvin pullon kanssa, kun vauva osasi juoda pullosta sujuvasti.
Suosittelen aloittajalle hieman rennompaa suhtautumista imetykseen: ei se vauva siitä kärsi jos saa esim kerran päivässä pullosta ruokaa. Päinvastoin imetyksen lopettaminenkin oli sitten aikanaan tosi helppoa, kun vauva oli saanut lähes joka päivä pullosta ruokaa jo muutenkin. Alettiin vaan jättää imetyskertoja pois ja lisätä pulloruokintaa, niin muutamassa viikossa jo imetys väheni niin paljon että sen pystyi jättää kokonaan.
Tunnistan hyvin tuon "kotona vankina tissi vauvan suussa"-olotilan. Suosittelen tekemään niin että syötät vauvan, sitten lähdet heti jonnekin, ja otat sen korvikepullon mukaan. Ehdit olla tunnin verran "siellä jossakin" ennenkuin vauvalla on nälkä, annat sille sitä korviketta. Menee toinen tunti ennenkuin vauva on uudestaan nälkäinen, ajoita reissu niin että pystyt sen jälkimmäisen ruokailun sitten imettää heti kotiin tullessa. Näin saat tehtyä vähintään parin tunnin reissun ja vauva saa kerran korviketta siellä reissussa. Eikä se vauva siitä rikki mene vaikka saisi reissunpäällä kaksikin kertaa korviketta. Imetät sitten taas kun tuutte kotiin! Ei se maidon tulo sun tisseistä parin tunnin reissun takia lopu.
No oletko kokeillut pumpata toisesta rinnasta silloin, kun vauva syö toisesta? Jos vauvan imu saisi toisenkin rinnat "hanan aukeamaan"? Maitoa voi myös pakastaa myöhempää käyttöä varten. Sulatettu maito taisi säilyä tosin vain tunnin huoneenlämmössä, mutta jos sitä pakastaa esim. pieniin minigrippusseihin, niin sitä saa sulatettua nopeasti lisää. Tai sitten suosiolla sitä korviketta pullosta, kun haluat päästä itse johonkin ilman vauvaa.