Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärvistely ilman silmälaseja, vaikka ikänäkö

Vierailija
12.06.2019 |

Itse hommasin moniteholasit kun huomasin lähinäön huonontuneen niin, etten enää saanut lankaa neulansilmään. Parin vuoden välein pitää hankkia uudet, kun huomaan näköni huonontuneen. Onhan ne kalliit, mutta en pärjäisi ilman enää ollenkaan. Ja tuohan ne vaihtelua ulkonäköön.

Moni ystävä, joilla selvästi huonontunut näkö, ei halua hankkia laseja, mutta sitten tihrustellaan kännykkää jne. Joillain on jotkut suttuiset tiimarilasit, jotka häveten laitetaan hetkeksi päähän. En ymmärrä.

Ovatko silmälasit jotenkin nolot vai luulevatko jotkut muuttuvansa vanhuksiksi, jos hankkivat kunnolliset lasit? Tai pysyvänsä nuorekkaina, kun eivät hanki silmälaseja? Rahasta se ei ole näiden ystävien kohdalla kiinni.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverillani ei ole varaa.

Vierailija
2/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran suunnilleen maksaa silmälääkäri ja kunnolliset lukulasit? t. ikänäkö, tiimarilasit, eikä edes 40v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on miinuslasit, näen vielä ilman laseja todella hyvin lähelle. eli otan lasit pois jos tarvitsen tarkkaa katsomista. Näkö heikkenee aika vauhdissa, kun se alkaa heiketä. Omat lasit maksaa noin 700€ joten en ihan joka vuosi viitsisi ostella. Piilarien kanssa käytän Tiimarilaseja. Odotan vielä vuoden pari niin hommaan monitehot.

Vierailija
4/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit rumentaa kaikkien ulkonäön. Siinä syy. Onneksi itse vielä pärjään melko hyvin. t:N50

Vierailija
5/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko tekee näöntarkastuksen, ei siihen lääkäriä tarvita, ja usein näöntarkastus on ilmainen lasien oston yhteydessä.

Yksi perheenjäsen osti juuri yksitehosilmälasit sekä aurinkolasit vahvuuksilla kehyksineen ja hinnaksi tuli 175 e. Kyseessä yksi näistä isoista ketjuista. Kannattaa kytätä tarjouksia. Yksiteholasit ovat huomattavasti halvemmat kuin moniteholasit eli tosi hyvä jos niillä pärjää.

Vierailija
6/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen onneksi vielä töissä ruudun miinuslaseillani. Hyvin läheltä kun tutkin jotain tekstiä (esim kaupassa niin otan lasit pois. ). Olen myös ostanut monitehopiilareita. En vaan raaski hankkia monitehoja :(. Ikää 46v.

Vierailija
7/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista optikkoliikkeistä löytyy halvimmat pokat 29 e (tai jopa 19 e) ja ne sisältävät tiimarilaatua paremmat linssit, jotka on kuitenkin juuri omille voimakkuuksille. Esim. eri silmissä voi olla eri voimakkuus, tai on hajataittoa. Näitä ei voi korjata tiimarilaseilla. Lisäksi tiimarilasit ovat puristettua muovia kun optikolta haetut mittatilauslasit ovat hiotut, vaikka olisivatkin ne ilmaiseksi saatavat vakiolinssit.

Tietenkin hyvin halpojen kehysten valikoima on rajoitettu, ja ne ilmaiseksi saatavat linssit ovat pinnoittamattomat, eli naarmuuntuvat helposti, eikä niissä ole heijastuksenestoa. Pinnoitteet maksavat noin 50 e tai sitten kuuluvat esim. 80 euron kehyksissä hintaan.

Optikoilla on myös vähän väliä puolen hinnan päiviä. Oikein kelvot ja tyylikkäät lasit saa alle satasella.

Halutessaan todella hienot merkkikehykset ja vielä vaikkapa ohennusta linsseihin (pienetkin voimakkuudet ovat ohennettuna kauniimmat) menee äkkiä satasia, mutta se on ihan oma valinta.

Vierailija
8/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne halpislasit (ja varsinkin linssit) on heikkoa laatua, mutta selvästi parempia kuin kiinan parin euron lukulasit. 

Vierailija
9/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut muutaman vuoden jo lukulasit mutta en vieläkään muista kuljetella niitä mukanani. Ja joinakin päivinä näen aivan hyvin lukea ilman laseja joinakin en näe yhtään.

Vierailija
10/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikko tekee näöntarkastuksen, ei siihen lääkäriä tarvita, ja usein näöntarkastus on ilmainen lasien oston yhteydessä.

Yksi perheenjäsen osti juuri yksitehosilmälasit sekä aurinkolasit vahvuuksilla kehyksineen ja hinnaksi tuli 175 e. Kyseessä yksi näistä isoista ketjuista. Kannattaa kytätä tarjouksia. Yksiteholasit ovat huomattavasti halvemmat kuin moniteholasit eli tosi hyvä jos niillä pärjää.

Kiitos tästä. Mulle tosin olis aiheellinen ihan se silmälääkärikäyntikin, yleislääkäri suositteli menemään. -2

Vierailija
11/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on miinuslasit, näen vielä ilman laseja todella hyvin lähelle. eli otan lasit pois jos tarvitsen tarkkaa katsomista. Näkö heikkenee aika vauhdissa, kun se alkaa heiketä. Omat lasit maksaa noin 700€ joten en ihan joka vuosi viitsisi ostella. Piilarien kanssa käytän Tiimarilaseja. Odotan vielä vuoden pari niin hommaan monitehot.

Mulla sama tilanne, paitsi että en ole vielä hommannut noita tiimarilaseja, tarkoitus on kyllä. 

Nykyiset lasini ostin viime keväänä Nisseniltä kahdet lasit yhden hinnalla -kampanjan aikaan ja maksoin siis kaksista rilleistä yhteensä noin 120 €. Monitehot olisi ollut useita satasia kalliimmat/kpl. Eli ihan raha on syynä siihen, etten hommaa vielä oikeita moniteholaseja, kun näen ihan hyvin ottamalla miinus-lasit päästä.

Vierailija
12/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta monitehoja, menen mieluummin laseriin. Tuhansia säästyy ja on parempi ollakkin. Jatkuvasti pitää vahtia ikänäön huonontumista. Huomasin sen itsekin lanka en saanut neulansilmään markettilaseilla. Päätelasit asia erikseen.

Vierailija
13/14 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta monitehoja, menen mieluummin laseriin. Tuhansia säästyy ja on parempi ollakkin. Jatkuvasti pitää vahtia ikänäön huonontumista. Huomasin sen itsekin lanka en saanut neulansilmään markettilaseilla. Päätelasit asia erikseen.

Laserointi sinänsä ei ikänäön etenemiseen vaikuta. Laserointi tehdään sarveiskalvolle eli silmän pintaosaan ja ikänäön eteneminen on mykiön eli linssin (joka on pupilliaukon takana) toiminnasta riippuvainen.

Vierailija
14/14 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko enemmän monitehot sitten maksaa kuin normaalit miinuslasit?

Minulla on miinus kutoset eikä vielä ikänäköä. Nolottaa jo valmiiksi ajatus, että joutuisin ilman laseja kymmenen sentin päästä tiirailemaan tekstejä. Kun en kauemmaskaan näe. Mieluummin monitehot.