Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillakin siivous on niin hankalaa?

Vierailija
12.06.2019 |

Imuroin eilen 130neliötä, pesin vessan, 2 koneellista pyykkiä, pesin terassilla 160x230 maton ja leikkasin nurmikon. Lisäksi päällä vielä kurkunpääntulehdus.
Mikä on sinun tekosyysi, ettet saa mitään aikaiseksi?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä siivoan päivittäin mutta aina tuntuu että on "kaaos". Minulla on 4 hyvin villiä ja vilkasta lasta, joista 3 alle kouluikäisiä. Tänään olen noin 10 kertaa kerännyt lelut, että pääsisin imuroimaan lasten huoneet. Kun saan viimeisestä huoneesta lelut kerättyä lattialta ja kaivan imurin esiin, on jo ensimmäinen huone sotkettu uudestaan. Sitten pitäisi välissä tehdä ruoka, laittaa tiskit, pestä pyykit, pyyhkiä pölyt, ulkoilla 2xpäivässä lasten kanssa, käydä kaupassa jne. Eli oma "tekosyy " on se, että aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Niin ja olen yh.

Meillä lapset kerää omat lelut, ei vanhemmat.

Vierailija
42/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivoan tuon 130m2 joka päivä - se on siis se osa talosta, joka jatkuvaa puhtaanapitoa ison perheen vuoksi (9 henkilöä) vaatii.

Wc:t pestään huolella joka toinen päivä.

Pölyt pyyhin kolmesti viikossa, kukkapenkit käyn läpi päivittäin. Pensaiden ja puiden leikkaukset ajallaan, nurmikon leikkuu kerran viikossa.

Laitan viisi kertaa päivässä ateriat lapsille ja itselleni, loppupäivästä mieskin on mukana.

Meiltä löytyy myös eläimiä. Useita. Elämme osin omavaraistaloudessa ja se vaatii omat hommansa.

Kaupassa tehdään isommat ostokset kerran viikossa. Itse leivon leivät ja pullat kerran kahdessa viikossa.

Loppu aika kiintiöidään lasten kanssa olemiseen. Tällä hetkellä minulla on tälle kaikelle aikaa hyvin, koska olen pienimmän (7kk) vuoksi kotosalla ja uuden raskauden myötä tänne hetkeksi vielä jäänkin.

Töissä ollessani hoidan käytännössä samat asiat, mutta tällöin en laita ruokaa 5x päivässä ja tuota alussa mainittua alaa ei tule joka päivä siivoiltua, vaan pitäydytään parissa kevyemmässä siivouksessa sekä kunnon viikkosiivouksessa.

Mutta syitä, miksi joku ei siivoa:

Ajanpuute, väsymys, sairaus, haluaa kiintiöidä aikaa muualle. Pikkulapsiperheessä hyvä siivo ei kauaa pysy ja pientä fiksausta saa kyllä tehdä useamman kerran päivässä. Turha sinun on ap täällä muita tuomita, pidä huoli, että itse hoidat hommasi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sinä, ap

Miksi sinun tekemisesi liittyisi millään tavalla minuun? Vaikka nuolisit talosi lattiasta kattoon viidessä minuutissa, ei se auta minua siivoamaan sen enempää, kuin hyttysen pieraisu Koreassa

Vierailija
44/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Univaje ja villit taaperot.

Univajeessa täälläkin, lapsi oksensi kaikki paikat yöllä, siksi nuo edellämainitut pesut. Ap

Mitä lapsi teki yöllä terassilla? Vai onko kyse 16-vuotiaan lapsen kännioksennuksesta?

Oletko syöttänyt lapsellesi pilaantunutta ruokaa?

Vierailija
45/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä ap odotat kiitosta tuollaisesta elämästä? Keneltä yrität ostaa hyväksyntää? Minusta on vain surullista tuollainen oman terveytensä uhalla marttyyrinä rehkiminen 😥. Sinä olet kuule tärkeä ihminen ja sun kuuluu pitää itsestäsi huolta.

Vierailija
46/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä itsekin olisi pessyt pyykkiä, lattioita ja mattoa jos lapsi olisi oksentanut. Mutta kun ei ollut niin käytiin töiden jälkeen vain kaupassa, syötiin jätskiä ja pelattiin Afrikan tähteä.

-kesäpäivä-

Vierailija
47/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoittaa siivouksesta, mutta mainitsee vain imuroinnin. Minäkin imuroin eilen, kävin myös kaupassa, tein ruuan, siivosin jäljet ja pesin koneellisen pyykkiä. Käytin äitiä kaupassa ja isän luona sairaalassa, siihen meni pari tuntia. Olinko ahkera?

Vierailija
48/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat ne töitään luettelee.

Vierailija
49/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen tosi neuroottinen siivoamisen suhteen. Tyyliin elin rätti kädessä joka päivä. Nyt melkein 50- kymppisenä ymmärtää että elämästä voi myös nauttia ilman turhaa stressiä siivoamisesta. Normaali perus siisteys riittää, tiskit pois heti jne. Nauttikaa ihmiset kesästä.

Vierailija
50/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole aina siistiä, mutta kummallisesti sitä nuorena jaksoi siivota töidenkin jälkeen paremmin kuin nyt. Siitä päättelen, että olen tullut vanhaksi. En todellakaan jaksa puoliakaan siitä mitä silloin kun lapset olivat pieniä. Silloin kävin töissä kaukana, työmatkat yhteensä kolme tuntia, koti oli aina siisti, minulla oli kaksi omaa hevosta ja kaksi hoitohevosta, kaksi koiraa ja kaksi lasta. 

Nyt ruuhkavuodet ovat takana ja hevosia enää kaksi, yksi koira, lapset aikuisia. Siivouksenkin otan rennosti, vaikka koirataloudessa siivousta on aina enemmän kuin muuten, ettei ala haista. Maalla kuraa tulee isot määrät koirasta, vaikka se ei pääsekään yläkertaan. 

Summa summarum, jos nautit siivouksesta, niin anna mennä :) 

Kyllä minäkin nautin aikaansaamisen tunteesta edelleen kovasti. Tänään olen jo pessyt kolme koneellista pyykkiä ja yhden astianpesukoneellisen, siivonnut keraamisen lieden perusteellisesti, jääkaapin päällyksen pyyhkinyt, järjestellyt ja rullannut hevosen vastapestyjä pinteleitä ja patjat laatikkoon, värjännyt juurikasvun ja pakannut koiralle matkaa varten muonat ja tarvikkeet. Tallitöitä ei ole aamuisin, kun hevoset on laitumella, mutta ekanahan ne on tsekattava miten voivat. Seuraavaksi imuroin ja menen poimimaan kaneille voikukkia. Paljon tehtävää, koska lähden pienelle lomalle ja tänne tulee tytär perheineen talonvahdiksi. Talon pitää olla puhdas ja siisti.

Vierailija
51/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa siivouksesta, mutta mainitsee vain imuroinnin. Minäkin imuroin eilen, kävin myös kaupassa, tein ruuan, siivosin jäljet ja pesin koneellisen pyykkiä. Käytin äitiä kaupassa ja isän luona sairaalassa, siihen meni pari tuntia. Olinko ahkera?

Juu, en minäkään vielä sanoisi siivousta kovin kattavaksi, jos siihen kuului vain imurointi ja vessan pesu. Entäs pölyjen pyyhkiminen, keittiön ja kylppärin siivous ja petivaatteiden vaihtaminen ja lattioiden moppaus. Tuon takia siivous on vaikeaa kun en kutsu ap:n tekemiä asioita siivoamiseksi vaan ihan perusylläpidoksi.

Vierailija
52/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on siivous vaikeeta vaikka kämppä on suht pieni. Tavaraa liian paljon ja koko homma tuntuu niin turhauttavalta. Siivoat tänään ja viikon lopussa huomaat jo vähän pölyä, likaa ja tahroja siellä täällä. Ja eikun uutta siivousta suunnittelemaan. Tuntuu ettei työstä saa mitään pysyvää palkintoa.

Vierailija
53/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pätemistä. Tuliko nyt hyvä mieli?

Itse olin eilen 12 tuntia töissä, kävin kaupassa, tein lapsille ruokaa, moppasin 230 neliötä ja pyyhin isoimmat pölyt, pesin pyykkiä ja vessat, leikkasin lasten hiukset, pojan kanssa leikattiin yhdessä nurmikko, käytin koiran lenkillä, tein paperihommia ja kävin iltatarkilla. Olinko reippaampi? Mitä voitin? Ai niin, selkäkin on romuna, tulehdus jyllää.

Mitä ihmettä oikein hait tälläisellä aloituksella? Jokaisella on ristinsä ja voimavaransa, pitää jaksaa vaikkei jaksaisikaan ja jos ei jaksa niin sitten ei. Pienten lasten kanssa aika menee pitkälti muuhun, sopii kysyä onko siisti koti tärkeämpää kuin lapsista huolehtiminen.

Vierailija
54/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen heräsin klo 6.20 ja kävin suihkussa, meikkasin ja tein kampauksen ja sitten auton rattiin ja ajoin 70km päähän töihin. Päivä meni nopeasti ja palasin kaupan kautta kotiin 17.30 ja sen jälkeen ruuanlaittoa, pyykinpesua, n.2000 m2 nurmikon ajoa ja iltapalan jälkeen luin hetken kirjaa ja sen jälkeen.

Sama tänään, paitsi 3 palaveriä putkeen, eri paikossa muutaman kilometrin sääteellä ja äsken join kupillisen kahvia ja nyt retkotan sos.tilan sohvalla ja av-palstaa selaillen rentoudun. Ei ole edes siivoukset käyneet mielessä tai terassin maton pesut. Lieneekö se sitten huväksyttävä tekosyy ap.lle.

Vierailija
55/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole siivous hankalaa. Vähän rajoittaa vaan nyt iso vatsa kun viikon päästä syntyy vauva. Tykkään kuitenkin siivoilla ja tehdä pihatöitä.

Vierailija
56/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaakaa ihmiset roboimurit. Säästää aikaa hurjasti. Omani pyörii ajastimella joka aamu (kissatalous) ennen kun nousen, on mukava tulla alakertaan kun lattiat on muruttomat.

Lapsiperheissä todennäköisesti helpompi painaa sitä nappia silloin kun sopii.

Hyvän saa 300 eurolla.

Toimii tosi hyvin rintamiestalossa jossa tilat kolmessa kerroksessa ja kynnykset joka huoneen ovella.

Omani nousee kynnysten yli, lisäksi ymmärtää missä on pudotus ja ei esim putoa portaita. Itse asun kahdessa kerroksessa, alakerta on joka aamu imuroitu.

Kun tarvetta, nostan sen yläkertaan ja silloinkin yläkerran imuroimiseen menee minun aikaa n15 sekuntia. Imuri pöristelee siellä sillä aikaa kun touhuan muuta.

Silloin tällöin iltaisin pyyhkäisen kihvelin käsiharjalla portailta pölyt alakerran lattialle ennen kuin menen nukkumaan. Aamulla pölyut on kerätty.

Minun mallini on kolme vuotta vanha. Nykyään varmasti löytyy parempiakin versioita. =)

Vierailija
57/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyörätuolissa, kädet ja jalat ei toimi kunnolla.

Vierailija
58/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itsekeskeinen ja laiska.

Mulle kyllä kelpaa villiintynytkin piha, eikä pöly haittaa. Paskasempaankin pönttöön osun.

Vierailija
59/59 |
12.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kaksi lastani aamusta iltaan, noin klo 7-21. Pienempi (2v) nukkuu vielä päiväunet, joka taasen on laatuaikaa isomman (4v) lapsen kanssa. Panostan lapsiini enemmän kuin kotitöihin, se on ihan tietoinen valinta. Oma äitini oli kotitöiden orja, eikä hänellä juuri koskaan ollut aikaa meille lapsille. Se tuntui pahalta.

Sain sentään eilen pestyä koneellisen pyykkiä, tiskitkin, kasteltua pihakukat ja kasvimaan, käännettyä pellon ja istutettua perunat, tyhjensin yhden täyskorkean hyllykön johon nyt ei montaa minuuttia mennyt, siirsin hyllyn kuistille odottamaan tätä päivää. Käytiin lasten kanssa kaupassa ja tehtiin ruoka, ateriat katan lapsille viidesti päivässä ja siivoan astiat, pyyhin pöydän, syöttötuolin ja lakaisen/pyyhin lattian.

Tänään olen kasannut uuden hyllyn ja sängyn, käytiin neuvolassa, lapsille laitettu kolme ateriaa ja huomiselle pitäisi kokata ruoka valmiiksi. Jos esikoiselle ei rokotteesta tule pahempia oireita, pyöräillään iltapäivällä varmaan leikkipuistoon. Siinä menee helposti jo pari tuntia. Iltatoimet meillä kestää myös noin 2h ja siihen tunnin-puolentoista (Argh!) nukutus vielä päälle.

Siivoaminen ei niin kauheasti tuo mitään lisäarvoa minulle, kerran viikossa on pyörällä vietävä kierrätysmuovit 5km päähän, pahvit ja paperit yms saa onneksi vähän lähemmäksi 2km päähän. Auto varmaan helpottaisi arkea, matkat olisivat ainakin nopeammin menty ja kerralla saisi kulkemaan enemmän tavaraa niin voisi käydä harvemmin esim. ruokakaupassa. Jos haluan ostaa vaikkapa multaa, joudun hakemaan yhden säkin kerrallaan ja lapset kulkevat tietysti siinä mukana. Autolla voisi ostaa useamman säkin ja vaikka viikon ruuat samalla reissulla, harva autolla kulkeva joutuu laskeskelemaan ja valikoimaan ostoksiaan tavaratilansa painorajaan sopiviksi :D.