Miten kertoa sukulaisperheelle, että haluaisimme viettää juhannuksen oman perheen kesken?
Ovat olleet parina juhannuksena mökillämme ja nyt ilmoittivat olevansa taas tulossa. Tänä vuonna haluaisimme kuitenkin olla ihan perheen kesken. Miten ilmoittaa, että ei voi tulla, kun olivat niin innoissaan.
Kommentit (144)
Puhu suoraan kuten muutkin aikuiset.
Ihan kirjoitat lyhyesti ja selvästi näin. "Meillä on juhannukseksi omat suunnitelmat tehtynä. Hyvää kesää teille!"
Oikeasti tosi törkeät tuppautujat, jos tosi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sen toisen perheen tässä pitäisi hävetä, eikä sun! Vai jätätkö nyt jotain oleellista kertomatta? Vaikuttaa niin kummalta tää keissi.. 🤔
Ovat olleet siinä luulossa että vietätte myös tämän jussin yhdessä?Toisaalta oisko tuo nyt niin kamalaa viettää yhdessä sitä juhannusta, tiedä kuinka hauskaa on kun oikealla tavalla asennoituu!
Moni olisi mielissään, joillain ei ole ketään
kenen kanssa juhlia.
Ilmeisesti kylään tuppautua porukka on aika viinaan menevää sorttia, joten sellaisen kanssa ainakaan minä en viettäisi yhtään iltaa saati sitten montaa päivää. Ja jos itse ei halua vieraita, niin vieraat aiheuttavat vain voimakkaan ketutuksen tekivät sitten ihan mitä vain ja hauskaa siitä ei tulisi kenellekään.
Sitä minäkin mietin, että millä tavoin ap on juhannuksesta aikaisemmin kertonut. Tuskinpa toiset olisivat tulossakaan, jos hän olisi ollut vastentahtoinen, joten uskon, että ap on tähän asti mielin kielin ja antanut ymmärtää yhteisestä juhannuksesta.
Oli miten oli, niin ap on nyhverö.
Olen nyt ap liian myöhään liikkeellä. Jos kerran olet puhunut jo kyseisen perheen kanssa ja he 8cat puhuneet juhannuksesta etkä silloin ole sanonut mitään, niin nyt on hieman myöhäistä muuttaa tilannetta.
Sinun olisi pitänyt heti siinä vaiheessa kun kyseinen perhe otti juhannuksen ensimmäistä kertaa puheeksi sanoa, että tänä vuonna ei käy. Jos olet jo kuunnellut juomaostot ja suunnitelmat etkä ole silloin avannut suutasi, niin olet omalla käytökselläsi hyväksynyt toisten suunnitelmat. Nyt niiden peruminen olisi tökeröä, sillä vaikenemalla olet ravallaan hyväksynyt suunnitelmat.
Mitä sanoit niille kun ilmoittivat olevansa tulossa?? Sun olisi pitänyt hoksata jo tuossa tilanteessa sanoa että voi kun teillä on jo muita suunnitelmia, nyt ei onnistu yhteinen juhannuksen vietto. Ymmärrän kyllä että on vaikea sanoa suoraan, nyt ei auta kuin HETI ilmoittaa että ei sovi.
Mites viime vuonna, sanoivatko vieraat jotta tulevat taas tänäkin kesänä?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ap liian myöhään liikkeellä. Jos kerran olet puhunut jo kyseisen perheen kanssa ja he 8cat puhuneet juhannuksesta etkä silloin ole sanonut mitään, niin nyt on hieman myöhäistä muuttaa tilannetta.
Sinun olisi pitänyt heti siinä vaiheessa kun kyseinen perhe otti juhannuksen ensimmäistä kertaa puheeksi sanoa, että tänä vuonna ei käy. Jos olet jo kuunnellut juomaostot ja suunnitelmat etkä ole silloin avannut suutasi, niin olet omalla käytökselläsi hyväksynyt toisten suunnitelmat. Nyt niiden peruminen olisi tökeröä, sillä vaikenemalla olet ravallaan hyväksynyt suunnitelmat.
Periaatteessa totta, mutta toisaalta suunnitelmat voivat vaihtua juhannukseen saakka, joten mielestäni nyt on hyvä aika sanoa asiasta. Tai oikeastaan nyt on korkea aika sanoa, niin toiset voivat hyvin suunnitella muita juttuja.
En ole puhunut. Itse viestittelivät. En ole vielä vastannut.
Ap
Myönnän että tuossa tilanteessa minulla ei olisi ainakaan sydäntä kieltää tulemasta. Ensi vuonna sitten ajoissa ennen kesää ilmoitatte että vietätte juhannuksen silloin perheen kesken. Otat nyt vain sen asenteen, että kiva juhannus tulee, vaikka onkin oman perheen lisäksi muitakin juhannuksen vietossa. Yleensä lapsetkin tykkää kun on enemmän porukkaa ja elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tuo muuttaa tilannetta. Jos kerran olet saanut viestejä etkä ole niihin vielä vastannut, niin nyt on helppo vastata ja pahoitella, että tänä vuonna yhteinen j6hannus ei käy. Mutta vastaa nyt heti, jotta heillä on aikaa miettiä muita suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laita jotain tyyliin "voi harmi, kun ei tullut aiemmin puheeksi, mutta meillä on jo omat suunnitelmat täksi juhannukseksi. Hauskaa juhannusta teille ja ollaan yhteyksissä" tms.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän että tuossa tilanteessa minulla ei olisi ainakaan sydäntä kieltää tulemasta. Ensi vuonna sitten ajoissa ennen kesää ilmoitatte että vietätte juhannuksen silloin perheen kesken. Otat nyt vain sen asenteen, että kiva juhannus tulee, vaikka onkin oman perheen lisäksi muitakin juhannuksen vietossa. Yleensä lapsetkin tykkää kun on enemmän porukkaa ja elämää.
Itse voisin noinkin ajatella, mutta kuinka saisin mieheni käännettyä? Hän halusi olla perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vastaa heille ”Voi ei! Miten harmillista! Meillä on jo ihan muuta suunnitelmia juhannuksen varalle! Voidaan ehkä katsoa joku muu viikonloppu vaikka heinäkuussa että tulette käymään! Toivottavasti keksitte vielä muuta kivaa tekemistä juhannukseksi !! T. Sami ja Sanna
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuule se ratkaisu ois just se PUHUMINEN. Sillä tavalla ne asiat ratkeaa.
Otat puhelimen kauniiseen käteen ja puhut.
Voi kristus sentään 😩
Pelkillä viesteilläkö olette olleet yhteydessä vai ollenkaan? Pelkkien luulojen varassa?
Ei ihme jos syntyy väärinkäsityksiä.
Nyt soitat ja sanot ihan reippaasti että Sirpa täällä hei ja siitä juhannuksesta soittelin.. Meillä oli nyt ajatuksena olla tänä vuonna oman perheen kesken.. Ja plaa plaa läpä läpä..
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysyin tuolla että sanoivatko viime vuonna tulevansa tänäkin kesänä uudestaan? Ja mitä vastasitte?
Mutta nyt laitat heti sen viestin ja ilmoitat että tänä juhannuksena teillä on erilaisia suunnitelmia, ikävä kyllä nyt ei onnistu yhteinen jussin vietto. Jos tulee kyselyä että miksi ei onnaa, niin keksit pienen valhoisen valheen jos et raaski ihan suoraan sanoa että ihan vaan perheen kesken haluaisitte olla päinsä. Rehellisyys on hyvästä, mutta ymmärrän pienet totuuden kiertelyt jos kokee notta toinen loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko kukaan teistä vastaajista ollut tällaisessa tilanteessa. Eivät asiat vain ole aina niin yksinkertaisia.
Ap
No miten ihmeessä voisi olla tuollaisessa tilanteessa? Ensinnäkin eihän kukaan täysijärkinen ilmoita, että menee toisen mökille. Sitä kysytään. Toiseksi, olisin vastannut tuohon, että en ole varma käykö, palaan asiaan. Ja laittanut viestin perään, että nyt ei käy. Jos ei suoraan kehtaa sanoa, niin keksisin valkoisen valheen, vaikka ”meillä on muuta menoa” tai ”nukkumapaikat ovat täynnä” tai suoraan ”haluamme olla oman perheen kesken, kun yhteinen aika ollut nyt niin vähissä”.
Vierailija kirjoitti:
"Ikävä kyllä meillä on nyt muita suunnitelmia." Noin sanot napakasti ja se siitä.
Just. Eikä mitään selityksiä!
Ovatko olleet yhteydessä mieheesi, jos hän on sopinut tai luvannut heidän tulonsa.?
Myöhään olet liikkeellä, jos tässä vaiheessa perut, perhe loukkaantuu.
Onhan se juhannus ensi vuonnakin, sitten olette perheen kesken
Ja voittehan te viettää mökillä monet ihanat vkonloput perheen kanssa koko kesän ja lomankin.
Älä selittele että "nämä asiat eivät ole niin helppoja". Ne on ihan hoidettavissa sellaisilla ihmisillä, jotka ymmärtävät että elämässä on valmistauduttava kieltäytymään, ja se on tehtävä HETI jotta vältyt kiusallisilta viboilta. Pahoittelu on tietysti osa kohteliaisuutta. Now you're screwed.
Sen toisen perheen tässä pitäisi hävetä, eikä sun! Vai jätätkö nyt jotain oleellista kertomatta? Vaikuttaa niin kummalta tää keissi.. 🤔
Ovat olleet siinä luulossa että vietätte myös tämän jussin yhdessä?
Toisaalta oisko tuo nyt niin kamalaa viettää yhdessä sitä juhannusta, tiedä kuinka hauskaa on kun oikealla tavalla asennoituu!
Moni olisi mielissään, joillain ei ole ketään
kenen kanssa juhlia.