Apua, miten ajan automaattia! Ensikertalainen kyselee
Olen nyt tilanteessa, jossa minä, koko ikäni automaattia ajanut, joudun nyt kunnolla ajamaan automaatilla enkä saa edes opastusta tai kunnon manuaalia. Automaatissa olen ihmetellyt, miten saan sen siitä napista päälle? Pitääkö silloin siis painaa jarrupoljinta ennen? Pitääkö jarrua painaa myös silloin, kun vaihdan vaihdetta? Tuolla autolla kun vaihdetta yritin vaihtaa, se ei pysynyt paikallaan, vaan liikkui itsestään takaisin, kun päästin kepistä irti..
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mitä????
Ajotaitoni taitaa huolettaa! :D Vai esitinkö hyvin epäselvästi kysymykset, mikä sekin lienee todennäköistä..
Ap
Siis millä sä ajat manuaalilla vai automaatilla. Automaatilla ei vaihdeta vaihteita..
Yritän uudestaan. Autossa on siis starttinappi, mitä yritin innokkaasti viimeksi painella --> moottori ei tainnut käynnistyä. Ilmeisesti minun pitäisi painaa jarrupoljinta ennen ja saman aikaisesti, kun painan starttinappia?
Yritin vaihtaa vaihdetta, mutta a) auton moottori ei tainnut olla päällä (kts ylhäällä) ja ilmeisesti b) minun pitäisi myös samalla koko ajan painaa sitä jarrua? Lisäksi hämmentää se, että ilmeisesti jossain automaattisten vaihteissa vaihdekeppi palaa itsestään johonkin asentoon, eikä lukkiudu siihen kohtaan, johon sen siirrän, esim tässä kohta 1:05 https://www.youtube.com/watch?v=cXzrmwDYRXA
Vierailija kirjoitti:
Siis millä sä ajat manuaalilla vai automaatilla. Automaatilla ei vaihdeta vaihteita..
Automaattia! Huonosti muotoilin - yritin siis saada autoa drive-moodin sillä... kepillä? Eikös automaateissakin sanota vaihdekepiksi?
Ap
Olet ajanut automaattia koko ikäsi ja nyt et osaakaan?
Jää kotiin...turvallisinta kaikille!
Jarru pohjassa autoa käynnistäessä ja jarru pohjassa vaihtaessa pakki, seisonta yms.
Autoa sammuttaessa jarru, seisontavaihde, käsijarru päälle, jalka irti jarrusta ja sammutat auton.
Apua, apua, siis manuaalilla ajanut koko ikäni! Aloituksessa kaamea virhe!
Ap
Älä lähde ajamaan ennen kuin saat jostain kunnon opastuksen. Automaattilaatikonkin saa rikki.
Voi apua! Et ole ainoa. Itse jouduin pyytämään joltain mieheltä apua kun jouduin automaatin rattiin.
Ikävä kyllä tuosta on jo niin kauan että olen unohtanut taas miten se tapahtuu, joten en voi auttaa. :D
Onko se vaihdekeppi siinä "normi paikalla" vai ratin takana? Ja joo jarru pohjaan, napista auto käyntiin ja jarrua taas ennenkuin vaihdat vaihetta. Meneehän sulla varmasti oikea vaihde päälle?:D
Vierailija kirjoitti:
Jarru pohjassa autoa käynnistäessä ja jarru pohjassa vaihtaessa pakki, seisonta yms.
Autoa sammuttaessa jarru, seisontavaihde, käsijarru päälle, jalka irti jarrusta ja sammutat auton.
TÄMÄ! Kiitos, tätä tässä hain. Ajokilometrejä on takana, uskokaa tai älkää, reippaasti ja ajokokemusta myös ulkomailla miljoonakaupungeissakin, mutta jotenkin olen onnistunut automaatteja välttämään enkä ole koskaan niihin opastusta saanut. Kiitos av ei petä
Ap
Ethän oo muuten lähtemässä liikenteeseen missään ihmisten ja autojen läheisyydessä?
Muista käyttää ajaessa vain oikeaa jalkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua! Et ole ainoa. Itse jouduin pyytämään joltain mieheltä apua kun jouduin automaatin rattiin.
Ikävä kyllä tuosta on jo niin kauan että olen unohtanut taas miten se tapahtuu, joten en voi auttaa. :D
No kiitos! Hankala ilman opastusta/manuaali järkeillä, miten ihmeessä saat aivan erilaisen auton käyntiin.
Ap
muista että automaattivaihteisessa autossa pitää olla kaasu aina pohjassa käynnistämisen jälkeen.
vauhtia säädellään jarrupolkimella.
Painat jarrupoljinta, start nappulaa, vaihde Dlle ja menoks. Jos auto on hybridi ni et kuule kuinka moottori käy.
Mitä????