Onko kenelläkään tuoremehupuristinta? Semmoista isompaa omenia varten
Ehkä 10-20 litrainen.
Mistä tämmöisen saa ostettua? Maksaa ilmeisesti jotain 300e.
Kommentit (29)
On tässä semmoinenkin juttu että ihminen kaipaa liikuntaa ja en voisi kuvitella että lähtisin kuntosalille tai lenkille. Ainakaan kesäaikaan, joten miksi ei samalla tekisi jotain hyödyllistä, samalla kun ottaa niitä päivittäisiä 4000 (?) askeltaan.
Ylipainosta puhumattakaan:(
ap.
Vierailija kirjoitti:
alkaa apn lääkitys selvästi olemaan sen verran heikosti halussa, että voi suunnitella valkotakkisten soittamista.
hv.
Asiatonta, mihinkään liittymätöntä, perusteetonta ja loukkaavaa. Ilmoitin asiattomana. Toivottavasti hv. löytää elämäänsä laajempia näkökulmia, siihen asti tsemppiä elämään <3.
Ja ei, en ole ap ja kyllä olen kukkahattutäti, joka ei pidä epäasiallisesta käytöksestä itseäni enkä muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
On tässä semmoinenkin juttu että ihminen kaipaa liikuntaa ja en voisi kuvitella että lähtisin kuntosalille tai lenkille. Ainakaan kesäaikaan, joten miksi ei samalla tekisi jotain hyödyllistä, samalla kun ottaa niitä päivittäisiä 4000 (?) askeltaan.
Ylipainosta puhumattakaan:(
ap.
Mehun puristaminen on varmasti hyötyliikuntaa, jossa ainakin kädet ja keskivartalo saavat harjoitusta. Sitä tosin ei tule tehtyä kuin muutamana päivänä syksyllä - enintään niin kauan kuin kypsiä omenoita riittää. Onneksi kesällä voi harrastaa muutakin hyödyllistä. Voi mennä metsään poimimaan vaikka mustikoita. Metsässä on lisäksi usein hieman viileämpää kuin tavallisessa asutusymäristössä, joten metsän varjossa oleilu kuumalla kesähelteellä on oiva paikka viettää kesäpäiviä (siis ihan metsä, ei metsäisessä maastossa kulkeva lenkkipolku), kunhan muistaa ottaa mukaan hyttyskarkotteen ja riittävästi vettä.
Olen nyt päätynyt siihen että teen homman pidemmän kaavan mukaan. Tilaan Hirvensalmen taimistolta ensi keväänä näitä omppujuttuja. Perusrunkoja ja jalo-oksia ja vartan itse näitä omenapuita.
http://www.omenapuu.com/tuote-osasto/varttamistarvikkeet/
Tältä keväältä on jo myöhäistä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Perehdyin asiaan nyt sen verran enemmän, että ratkaisevaa ei olekkaan tuo omenapuristimen teho vaan omenamassan murskaus. Hyvin murskatusta massasta jotkut näyttävät puristavan tuoremehua pelkän kankaankin läpi pelkästään käsin.
Tuli mieleen että reikiintyikö ne Valpion hampaat tosiaankin siiderin takia? Omenasiiderin?
ap.
Tuttavani pikkoo omenat mehupuristemeen . Kovaa työtä, mutta ei käytä muskainta.
Riittää kun pilkkoo omenat, lisää vettä, sokeria ja keittää. Kun on jäähtynyt tarpeeksi niin sitten hiiva. Sitten vain laitetaan astiaan vesilukko ja jätetään käymään, Käymisen jälkeen sitten erotetaan alkoholi muusta nesteestä sopivilla välineillä.
On olemassa mehuasemia, joissa saa maksua vastaan omenat puristettua. Siellä tulee mehua noin puolet omenien kilomääärästä. Itse otan aina pastoroituna, niin säilyvät viileässä pullossa. Jos omenat liian kypsiä, sakkaa tulee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa mehuasemia, joissa saa maksua vastaan omenat puristettua. Siellä tulee mehua noin puolet omenien kilomääärästä. Itse otan aina pastoroituna, niin säilyvät viileässä pullossa. Jos omenat liian kypsiä, sakkaa tulee enemmän.
Ahaa …. siksikö omenien pitäisi olla hieman raaka, kun poimitaan, ettei mehusta tulisi sakkaista.
Minun on aika vaikea päättää milloin poimin omena mehua varten. Eli, jos ei sakka haittaa voi olla kypempiäkin.
Kiitos tästä.
ap.