Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuusivuotiaan hörökorvaleikkaus vain esteettisistä syistä

Vierailija
10.06.2019 |

Minulla on kuusivuotias lapsi. Hän on ollut päiväkodissa ja eskarissa todella suosittu ja sosiaalinen lapsi, muut lapset suorastaan kilpailevat hänen seurastaan ja huomiostaan ja hän tykkää leikkiä kaikkien kanssa. Ulkoisesti hän on todella kaunis (tätä kuulen ihan joka puolelta), mutta hänellä on hyvin vahvasti höröttävät korvat; näin ei ollut syntyessä vaan korvat ovat korostuneet kasvun myötä.

Lapseni on luonteeltaan kiltti ja herkkä, rohkaisemme häntä koko ajan olemaan itsevarmempi ja hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Nyt koulun lähestyessä kuitenkin olen alkanut miettiä altistavatko nuo hörökorvat hänet kiusaamiselle ja pitäisikö asialle tehdä jotain vielä kesän aikana?Ja kyllä, näen tämän ristiriidan hänen itsensä hyväksymiseen kannustamisen ja tämän operaation välillä.
Minua itseäni kiusattiin omaan ulkonääkööni liittyen hyvin raskaasti koko yläaste ja jos olisin voinut välttää sen pienellä kauneusoperaatiolla, olisin tehnyt sen ilomielin. Lapset osaavat olla todella julmia toisilleen ja haluaisin estää kiusaamista kaikin mahdollisin tavoin. Lapseni ei ole itse "tajunnut" että hänen korvansa ovat höröllä, mutta eiköhän joku k-pää sen hänelle vielä kerro :(

Onko tässä järkeä? Heijastanko omaa traumaani ihanaan lapseeni?

Hän on elänyt todella suojattua elämäää pienessä päiväkodissa ja sen eskarissa, missä lapset ovat kaikki hyvin kasvatettuja ja kiusaamista ei ole ilmennyt. Nyt ison koulun aloitus usean tuntemattoman kanssa hirvittää ainakin itseäni.

Neuvoja ja kokemuksia? Teenkö kärpäsestä härkäsen oman traumani tähden?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kehottaisitko pienirintaista tytärtäsi silarileikkaukseen, ettei häntä vain kiusattaisi?

Typerä kysymys, ei liity tähän asiaan ollenkaan. Silarit voi halutessaan ottaa aikuisena jos kärsii omasta mielestään rinnoistaan.

Ihan yhtä lailla voi korvat käydä leikkauttamassa aikuisena jos niistä omasta mielestään kärsii. Minusta kuulostaa todella pinnalliselta että vanhemmat päättävät lapsensa puolesta tämän tarvitsevan kauneuskirurgiaa... 

Hörökorvaleikkauksella harvemmin tavoitellaan pinnallista, täydellistä kauneutta vaan yritetään estää kiusatuksi joutuminen. Toki aikuisenakin voi leikata mutta millä saa murskatun itsetunnon takaisin. Jos lapsesi kärsisi hörökorvista ja pyytäisi leikkausta, etkö suostuisi ? Mars vaan kouluun muiden pilkattavaksi, käy sitten omalla ajalla aikuisena.!

Vierailija
62/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kehottaisitko pienirintaista tytärtäsi silarileikkaukseen, ettei häntä vain kiusattaisi?

Typerä kysymys, ei liity tähän asiaan ollenkaan. Silarit voi halutessaan ottaa aikuisena jos kärsii omasta mielestään rinnoistaan.[/quote

Todella monia teinityttöjä kiusataan tästä asiasta ja tytöt joutuvat vain elämään sen kanssa. Ja rinnat voivat olla pienet myös aikuisena, jolloin asiasta ei oletettavasti enää kiusattaisi, niin kuin ei hörökorvistakaan. Miksi 7v.:n korvaleikkaus olisi enemmän ok kuin 16v.:n silarileikkaus? Kummallakin yritetään estää kiusaamista, eikä kummassakaan ole mielestäni mitään järkeä, koska kyseessä alaikäinen.

t. pikkutissi

Hei pikkutissi

Rinnat ja hörikset ei ole ihan verrattavissa olevia juttuja. Aika monet ottavat megalomaaniset ulokkeet herättääkseen ( miesten) huomiota ja toisilla mikään ei tunnu riittävän, kuppikoko kasvaa leikkaus leikkaukselta. Hörökorvaleikkauksella pyritään taas pienentämään toisia ulokkeita ja yritetään olla herättämättä liikaa huomioita. Läheskään kaikki eivät suurenna rintojaan kiusaamisen takia mutta kaikki korvaleikkaukset tehdään sen johdosta. En usko että ainakaan Suomessa tehdään silareita 16-vuotiaille, rinnathan kasvavat monesti vielä siinä iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä leikkauttais ja olen järkyttynyt, että yhteiskunta tarjoaa tällaista vaihtoehtoa. Eikö tärkeempää olis estää koulukiusaamista kun muuttaa kaikki samannäköisiksi, ettei ketään vaan kiusattais?

Vierailija
64/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aidosti järkyttävä ketju :( En olisi uskonut että aikuiset naiset ja vielä äidit ovat näin pinnallisia. Lähes yksimielisesti mammat olette sitä mieltä, että alle kouluikäinen lapsi pitää viedä kauneusleikkaukseen. Elämme näemmä todella sairaassa maailmassa. Vetää sanattomaksi.

Vierailija
65/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä leikkauttais ja olen järkyttynyt, että yhteiskunta tarjoaa tällaista vaihtoehtoa. Eikö tärkeempää olis estää koulukiusaamista kun muuttaa kaikki samannäköisiksi, ettei ketään vaan kiusattais?

Joo, perustetaan enemmän Kiva-kouluja niillä rahoilla😂

Vierailija
66/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aidosti järkyttävä ketju :( En olisi uskonut että aikuiset naiset ja vielä äidit ovat näin pinnallisia. Lähes yksimielisesti mammat olette sitä mieltä, että alle kouluikäinen lapsi pitää viedä kauneusleikkaukseen. Elämme näemmä todella sairaassa maailmassa. Vetää sanattomaksi.

Olen järkyttynyt, että luulet kaikkia ketjussa naisiksi ja äideiksi. Sairas sovinisti!

Vierailija
67/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini leikkautti hörökorvansa aikuisena ja oli aivan pöyristynyt, kun plastiikkakirurgi sanoi että tuo olisi kannattanut tehdä jo kuusivuotiaana (tai 7, ennen kouluun menoa), ja se olisi tehty julkisella. Hän ei ymmärrä, miksi vanhempansa eivät ole häntä tuolloin leikkaukseen vieneet, koska on aina hävennyt korvaansa, eikä koskaan ollut pitänyt hiuksia auki. Hänellä siis toinen korva normaali, toinen hörössä.

No joo, aikuisena joutuu toki itse maksamaan mutta ei nykyisin noin pienille leikkausta juurikaan suositella vaan vasta sitten kun lapsi itse haluaa. Monet myös haluaa välttää nukutuksen riskit ja odottaa siksi kasvamista. Pyysikö kaverisi edes leikkausta alaikäisenä tai ilmaisiko jotenkin kärsivänsä?

Kyllä hän ihan lapsesta asti oli sitä korvaansa hävennyt. Kuulemma aina tuli kinaa, jos joku käski laittaa hiukset kiinni esim. liikuntatunnilla, ja hän ei suostunut. Hän ei siis ikinä pitänyt hiuksiaan kiinni, koska silloin muut olisivat nähneet, että hänen toinen korvansa höröttää pahasti. Olisi halunnut että asialle olisi tehty jotain, mutta vanhemmat kuulemma aina väittivät että ei sille mitään voida tehdä. Ja aikuisenakin operoitiin ihan nukutettuna, ei paikallispuudutuksessa.

Vierailija
68/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsellasi olisi 1cm ulkoneva luomi nenässä, poistaisitko sen plastiikkakirurgilla vai laittaisitko lapsen ylpeänä kantamaan tätä persoonallista piirrettään koulumaailmassa?

Erittäin isot hörökorvat on aivan sama juttu, ja leikkauksessa poistetaan (myös ilman nukutusta) pieni kaistale rustoa ja ommellaan muutama tikki. Hyvin pieni toimenpide, jolla korvista saa hieman huomaamattomammat (ei pieniä ja kauniita). Lähes kaikki isojen hörökorvien kantajat leikkauttavat ne pois viimeistään aikuisena. Toki täydellisessä maailmassa lapsia ei kiusata korvista tai vaikka ylipainosta, mutta kuka haluaa laittaa oman lapsensa kärsimään kun tietää millaista elämä oikeasti on.

Vierailija
69/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän periytyvät vaikka leikkaisi.

Vierailija
70/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneusleikkauksia tehdään lapsille myös esim. huulihalkion korjauksen jälkeen, korvien ja nenän epämuodostumien takia (esim vajaasti kehittynyt korva/nenä, jossa ei kuitenkaan toiminnallista vikaa) tai vaikkapa arpien korjaamiseksi (esim palovammat). Minusta lapsille saa tehdä kauneusleikkauksia tällaisissa tapauksissa, kun on selvästi poikkeama , josta lapsi tulee myöhemmin kärsimään. Ei siitä lapsesta ole tarkoitus kaunista tehdä, vaan poikkeavasta ominaisuudesta huomaamaton lapsen elämän helpottamiseksi.

Vierailija
71/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilta hörökorvaleikkaus katkaisi liimakorvakierteen. Ap:n lapsella ei ilmeisesti ole kuitenkaan korvatulehdus-/liimakorvaongelmaa?

Leikkauttaisin kuitenkin hörökorvat vähintäänkin esteettisistä syistä.

Vierailija
72/78 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsellasi olisi 1cm ulkoneva luomi nenässä, poistaisitko sen plastiikkakirurgilla vai laittaisitko lapsen ylpeänä kantamaan tätä persoonallista piirrettään koulumaailmassa?

Erittäin isot hörökorvat on aivan sama juttu, ja leikkauksessa poistetaan (myös ilman nukutusta) pieni kaistale rustoa ja ommellaan muutama tikki. Hyvin pieni toimenpide, jolla korvista saa hieman huomaamattomammat (ei pieniä ja kauniita). Lähes kaikki isojen hörökorvien kantajat leikkauttavat ne pois viimeistään aikuisena. Toki täydellisessä maailmassa lapsia ei kiusata korvista tai vaikka ylipainosta, mutta kuka haluaa laittaa oman lapsensa kärsimään kun tietää millaista elämä oikeasti on.

Täysin samaa mieltä. Olisi kiinnostavaa jos joku näistä aidosti järkyttyneistä sanattomaksi vetäneistä vastaisi rehellisesti.Oletetaan, että lapsellasi on puutarhamansikan kokoinen ja värinen mutta vaaraton luomi nenässä joka ei haalistu eikä kutistu millään laserhoidoilla. Lääkäri suosittelisi leikkausta. Mitä tekisit, antaisit lapsen päättää aikuisena mitä omalle nenälle tehdään, soisit leikkauksen tai olisit kieltäytynyt jo aiemmista laserhoitoyrityksistä ? Olet varma, että lapsesta tulee teflonpintainen ja pärjää sillä nenällä joka on syntymässä annettu tai jopa menestyy paremmin elämässään erikoispiirteensä takia ?

Vierailija
73/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Minä näen tämän ensisijaisesti tapana suojella herkkää ja asioista itseensä ottavaa ja niitä paljon miettivää lastani. Jos kyseessä olisi rämäpää sisaruksensa, joka ratkaisee riidat painimalla ja nauraa päälle, en olisi ollenkaan huolissani. 

Erittäin hyvä esimerkki tuo näkyvä luomi lapsen nenässä. Minulla oli lapsena itselläni kasvoissa suuri syntymämerkki, jota ei muka voinut poistaa (lue: vanhempani väittivät että halusivat kasvattaa minusta itseni hyväksyvän ja blaa blaa blaa). Poistatin sen sitten aikuisena yksityisellä ja plastiikkakirurgi ihmetteli miksei poistetttu jo tarhaikäisenä kun olisi ollut helpompaa ja säästänyt minulta paljon tuskaa. Minua haukuttiin vaikka miksi tuon syntymämerkin vuoksi, siinä oli ihan mahdotonta hyväksyä itse itseään kun ulkopuolelta tulee pelkkää pashaa niskaan. Sen poiston ja ihon paranemisen jälkeen elämä muuttui kuin taikaiskusta! Nyt, kun tapaan uusia ihmisiä, he eivät joko tuijota "vaivihkaa" yhtä kohtaa kasvoissani tai välttele katsomasta minua päin / silmiin ollenkaan! Tulen kohdelluksi tavallisena ihmisenä, enkä "naama-Gorbatshovina", kuten elämäni ensiimäiset 19 vuotta.

Lapseni hörökorvat ovat erittäin huomattavat. En halua, että häntä haukutaan niiden vuoksi. En halua hänelle samoja itsetunto-ongelmia kuin minä kävin läpi, kun ne voi ennaltaehkäistä.

Vierailija
74/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odottaisin kunnes lapsi itse ymmärtää asian ja voi siten vaikuttaa siihen. Uskon että leikkaus ei ole iso, mutta ei kuitenkaan ihan mikään arkinen kyllä tai ei päätöskään. Itse en haluaisi päättää kokonaan lapsen puolesta, vaikka toisaalta ymmärrän kyllä huolesi ja halun ennaltaehkäistä ongelmia.

Vierailija
75/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hörökorvat silmään pistää mutta antaa ajan kulua.

Vierailija
76/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku järkyttyi äitien pinnallisuudesta. Mielestäni kyse ei ole siitä. Leikataanko vai ei vaikuttaa lapsen koko tulevaisuuteen. Kiusaamisesta voi jäädä elinikäiset traumat. Aikaisempi kommenttini sai runsaasti alapeukkuja, niin varmaan tämäkin. Ne hörökorvat on helpompi korjata ennen kouluikää. Oma lapseni on joutunut niin rajun koulukiusaamisen kohteeksi (ei ulkonäköön liittyvistä syistä) etten yhtään ihmettele, että moni vanhempi on valmis leikkauttamaan lapsensa hörökorvat. Tämä keskustelu, palsta on muutenkin äärimielipiteitä täynnä. Kun ei meistä kukaan tiedä kokonaisuutta. Joku vahvalla itsetunnolla varustettu lapsi pärjää höröttävien korvien kanssa, toinen ei. Itse en kyllä tällaisessa tilanteessa kysyisi avlta mielipiteitä vaan kääntyisin lääkäreiden puoleen.

Vierailija
77/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytölläni (kohta 10v.) on oikea korva höröllään ja vasen ns. normaali. Mun äitini sanoi aika pöyristyttävästi jo synnärillä, että toi epämuodostuma pitää sitten leikata pikimmiten.  

Lapsi itse ei tunnu miettivän korvaansa, pienempänä sanoi, että toinen on peritty papalta ja toinen minulta. Sitä en toki voi ennustaa, että alkaako se murrosiän kiihtyvästi lähestyessä vaivata, mutta tähän mennessä siitä ei ole ainakaan kiusattu. Voisihan sen ottaa lapsen kanssa puheeksi että jos hän ITSE tahtoo että se leikataan niin sen voi hoitaa koska vain. 

Jos lapsi ei itse koe korvassa olevan mitään vikaa, niin en leikkaisi. Tuntuu että trendi on se ettei nimistä, rilleistä, tai muistakaan asioista enää samalla tavalla kiusata kun silloin kun itse oli skidi, ja hyvä niin. Onneksi jokainen sukupolvi on hieman inhimillisempi kuin edellinen, vaikka poikkeuksia toki löytyy. Meidän ysärillä lapsina olleiden sukupolvi tietenkin tahtoo vanhempina varjella lapsiaan itse läpikäymältään mielipahalta, mutta onneksi vaikuttaa siltä, että niitä toisia kiusaavia häiriömulkvisteja on huomattavasti vähemmän kuin omassa lapsuudessa. Opettavat ainakin meidän mukuloiden koulussa tunnetaitojakin, ja hyvä niin.

Vierailija
78/78 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on keskenään erilaiset korvat ja ne sopivat tosi hyvin hänelle. Toinen korva on vähän litteämpi ja lehdellinen, toinen korva on vähän isompi, ulkonevampi ja siinä ei ole korvan lehteä. Mieheni kasvot ovat kaunismuotoisella tavalla komeat ja hyvännäköiset. Nuo erilaiset korvat sopivat juuri hänelle. Hän ei ole niistä saanut kärsiä onneksi lapsena millään tavalla.

Mulla taas oli huomattavan suuri nenä yhdistettynä pieneen leukaan. Sain kuulla siitä todella usein inhottavaa haukkumista ja irvailua lapsesta varhaiseen aikuisuuteen asti. Tuntui, että silloin nuorena jotkut oikein nauttivat siitä, että pääsivät irvailemaan nenästäni. Leikkasin nenää vähän pienemmäksi 23-vuotiaana enkä ole katunut. Nenä on edelleen pitkä ja vähän leveäkin, mutta ei enää hyvin poikkeavasti.

Jotkut saavat kärsiä poikkeavuuksista ja jotkut ei. Jotkut hullut tykkäsivät kuulemma vanhasta nenästäni. Hyvähän se on tykätä, kun ei tarvi omissa kasvoissaan sellaista kantaa..