Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan pää litteä toiselta puolelta

Vierailija
10.06.2019 |

Poika 4 kk on syntymästä saakka pitänyt päätään enimmäkseen oikealla puolella. En ensin tajunnut sitä, kun vasta valokuvista huomasin. Saa kyllä käännettyä sen vasemmalle, mutta suosii oikeaa.
Lääkäri epäili että olisi kohdussa ollut sellaisessa asennossa, mikä vaikuttaa asiaan.

Tuntuu että ei auta oikein mikään.. Olemme kääntäneet sänkyä, laitettu lelut ja virikkeet vasemmalle puolelle, kantoasentoa vaihdellut yms, mutta toimii aina vain hetken. Nyt sitten saimme lähetteen fysioterapiaan ja neurokirurgille arvioitavaksi, koska pää on tosiaan toiselta sivulta litteä ja takaraivo on myös toiselta reunalta painautunut..

Olen pitänyt vatsallaan paljon, jottei painetta tulisi päähän, mutta en tiedä sitten palautuuko tuo koskaan? Onko teillä vastaavia kokemuksia, jäikö pää kummallisen muotoiseksi? Ahdistaa ja huolettaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pää muovautuu 3-vuotiaaksi asti. Eiköhän se palaudu. :) Viimeistään kun lähtee liikkeelle.

Vierailija
2/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nukutat vauvan, niin laita hänet sille kyljelle mitä hän harvemmin käyttää ja laita selän taakse joku tyyny tai asettele peitto siten, ettei hän pääse niin helposti kääntymään. Näin itse tein kun vauvan pää meinasi mennä epäsymmetriseksi. Tässä kohdassa täytyy olla koko ajan itse aktiivinen, mutta se kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nukutat vauvan, niin laita hänet sille kyljelle mitä hän harvemmin käyttää ja laita selän taakse joku tyyny tai asettele peitto siten, ettei hän pääse niin helposti kääntymään. Näin itse tein kun vauvan pää meinasi mennä epäsymmetriseksi. Tässä kohdassa täytyy olla koko ajan itse aktiivinen, mutta se kannattaa.

Jep, nyt täytyy vaan nukuttaa selällään, olen silti laittanut pienen peiton niin, ettei saisi päätä käännettyä toiseen suuntaan, mutta välillä onnistuu tekemään peitosta huolimatta. - Ap

Vierailija
4/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nukutat selällään?

Vierailija
5/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli syntymästä asti (litistyi kun pitkään synnytyskanavassa). Olin huolissani mutta 1 vuoteen mennessä oli jo normaali. Ostin sellaisen tyynyn (kolmion malliset palat molemmin puolin) , lapsi nukkuu siinä kyljellään niin ei painu pää. Nukkui kunnes ei enää mahtunut kolmioiden väliin. Saa vauvaliikkeistä juuri tuota tarkoitusta varten jos pää litistynyt makoilusta yhdellä puolella tms.. 

Vierailija
6/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selöllään nukutan koska vähentää kätkytkuoleman riskiä. Synnärillä sanottiin että suosituksen jälkeen kätkytkuolemat vähentyneet 85%. Niin pelottaa laittaa kyljelleen nukkumaan. Pään kyllä aina käännän toiseen suuntaan.

Mutta mutta, tuo tyyny kiinnostaa..- Ap

Vierailija
7/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää selvittää, ettei ole kallon saumojen luutumishäiriö. Se pitää leikata.

Vierailija
8/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuta mahallasn päivisin ainakin- oon kaikki neljä nukuttanut kyllä öisinkin kun tämä tieto ei ollut vielä lisäämässä tuskaa ja nukkuivat paljon paremmin niin.

Äidin tupakointi oli kuitenkin ennen se suurin kätkytkuolemariskiä nostava tekijä, tiedä mitä tiede sanoo tänään?

Vierailija
9/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää selvittää, ettei ole kallon saumojen luutumishäiriö. Se pitää leikata.

Neurokirurgi arvioi kuvataanko. Saatiin sinne siis lähete. -ap

Vierailija
10/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä verkkokaupoista yms sitä tyynyä. Muistatko viestin 5 kirjoittaja mistä ostit? - Ap

Vierailija
12/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuolla ainakin niitä tyynyjä mitä tarkoitin

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa10/products.php?&action=show&id=44…

Ai kiitos!:) juuri ehdinkin kysyä mistä ostit. -ap

Vierailija
13/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan samantien tilaukseen tuon tyynyn. - ap

Vierailija
14/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin niitä oli muuissakin liikkeissä, nyt en äkkisiltään löytänyt kuin tuosta.

Vierailija
15/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos en löytänyt googlettamalla itsekkään. Onneksi tuolla on. :) Kiitos vielä. - Ap

Vierailija
16/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen aiheesta lukenut niin kyllä yleensä palutuu kun lähetee liikkeelle. :)

Vierailija
17/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole esteettinen vaiva ainoastaan?

Vierailija
18/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nukutat selällään?

Vähentää kätkytkuolemien riskiä. Nykyisin suositellaan nukkumaan selällään mielummin kuin kyljellään.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yksi-suositus-vahensi-katkytkuolemi…

Vierailija
19/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdellä lapsista toiselta puolelta pää selvästi lutussa. Neuvolasta sai lähetteen sairaalaan ihmeteltäväksi ja tuolla tuli "ei tarvitse tehdä mitään"-diagnoosi.

Vanhempia kyllä homma epäilytti pitkään, mutta nyt 5v on ihan normaali ja symmetrinen kaalinpää. Mitään neurologista haittaa ei noista kupruvuosista jäänyt.

Vierailija
20/34 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jotkut alapeukuttavat noita kätkytkuolema-kommentteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi