Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on hyvä asiantuntijatyön perehdytys?

Vierailija
09.06.2019 |

Otsikossa on siis kysymys. Mitä voin odottaa hyvältä perehdytykseltä asiantuntijatyössä? Mitkä asiat pitäisi käydä läpi perehdytyksen aikana ja mikä kuuluu työntekijän omaan työnkuvaan?

Minulla on takana vuoden työsuhde (elämäni ensimmäinen) työpaikassa jossa ainoa perehdytys oli työpisteeni näyttäminen. Olen nyt lähdössä ja haluan varmistaa että uudessa paikassa kaikki menee paremmin. Ammattiini kuuluu parin erikoisohjelmiston käyttöä ja tarkoituksena on että vastavalmistuneet avustavat kokeneempia työntekijöitä ja/tai tekevät itsenäisesti yksinkertaisia suunnitelmia. Mitä eväitä voin realistisesti odottaa työnantajalta ja mistä oma vastuu ottaa asioista selvää alkaa? Olen ihan urani alussa, 1v työkokemusta omalta alalta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt välttämättä vastaa omaan tilanteeseesi, mutta:

- yleiset työsuhdeasiat

- joku vähän spesiaalimpi yritysesittely tai koulutus yrityksen arvoista ja toimintatavoista (konsulttikielellä: laitetaan sun mindsetit kuntoon, että pääset oikeeseen fiilikseen ja tekemään tulosta).

- lähdetään liikkeelle kokonaiskuvan ja tavoitteiden kautta, eikä niin, että "tossa on pino papereita, arkistoi vaikka ne, niin huomenna opetellaan käyttämään kopiokonetta, jostain täytyy aloittaa".

Vierailija
2/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa paikassa sitä osataan tehdä. Itse aloitin 1,5 v sitten asiantuntijatehtävässä, jossa perehdytys oli sitä, että sanottiin, että nää on sun työt ja kysy jos on epäselvää. Kun kysyn, kukaan ei vastaa, ei joko viitsi tai halua tai osaa. Niinpä edelleen on paljon epäselvää ja teen virheitä. 

Olisin toivonut perehdytystä kokonaiskuvaan, käytettäviin ohjelmistoihin edes sillä tasolla, että jostain olisi saanut tarvittavat käyttäjätunnukset, henkilöstöasioihin kuten tuntien raportointiperiaatteisiin ym. Sen sijaan sain selvittää kaiken omin avuin ja kun kysyin apua, sysättiin vastuuta jollekin muulle, yleensä sellaiselle, joka oli sillä hetkellä lomalla tai työmatkalla.

Ihmettelen miksi edes enää olen tässä samassa paikassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa paikassa sitä osataan tehdä. Itse aloitin 1,5 v sitten asiantuntijatehtävässä, jossa perehdytys oli sitä, että sanottiin, että nää on sun työt ja kysy jos on epäselvää. Kun kysyn, kukaan ei vastaa, ei joko viitsi tai halua tai osaa. Niinpä edelleen on paljon epäselvää ja teen virheitä. 

Olisin toivonut perehdytystä kokonaiskuvaan, käytettäviin ohjelmistoihin edes sillä tasolla, että jostain olisi saanut tarvittavat käyttäjätunnukset, henkilöstöasioihin kuten tuntien raportointiperiaatteisiin ym. Sen sijaan sain selvittää kaiken omin avuin ja kun kysyin apua, sysättiin vastuuta jollekin muulle, yleensä sellaiselle, joka oli sillä hetkellä lomalla tai työmatkalla.

Ihmettelen miksi edes enää olen tässä samassa paikassa. 

Tämä kuulostaa niin tutulta! Nykyisessä työssäni oli ihan samaa, aina ongelman edessä muut liukenivat paikalta, auttoivat raskaasti huokaillen tai vain kieltäytyivät auttamasta. Aina oletettiin että uusi työntekijä tietäisi talon tavat ja käytännöt. Ai et lukenut meiliä? Sehän on jaetuissa sähköpostimapeissa (joista ei ikinä ollut mainittukaan)! Serveri ei toimi? Mikset soittanut XYZ kun ne hoitaa kaikki IT hommat? Mikset tehnyt raporttia jota en kysynyt sinua tekemään?

Olin lopuksi ihan loppuunpalamisen partaalla, niin ihan hyvä että pääsen nyt pois. On kauheaa tehdä työtä, josta ei tiedä mitä on tarkoituksena, kukaan ei auta, kysyt ja teet silti väärin, ja sitten kysytään miksen käyttänyt jotain salaisia yhtiön omia systeemejä josta kukaan ei kysyttäessäkään maininnut.

Toiselle vastaajalle, kiitos hyvästä listasta!

-ap

Vierailija
4/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sillä mitään väliä onko työ asiantuntijatyötä (mitä tuntuu olevan lähes kaikki nykyään) vai mitä, mutta pitäähän sen perhedytyksen olla sellainen että se ihminen tietää sen jälkeen mitä hänen kuuluu tehdä ja miten, ja kaikki työpaikan tavat ja säännöt pitää tietysti tietää. 

Minä menin viimeksi töihin niin että avokonttorissa oli tyhjä paikka, ei pöytää, ei tuolia, ei tietokonetta, kännykkää, ei mitään, sanottiin vaan että mene katsomaan sieltä toisesta toimipaikasta jos niillä sattuisi olemaan sopiva pöytä ja tuoli sulle, katotaan jostain sulle tietokonetta... Mulle ihan uusi ala ja tosiaan kun yritti joltain kysyä niin ei ne oikein osanneet vastata. Lähiesimies sysäsi perehdytysvastuuta muille jotka taas ei tienneet oikein että mitä mulle pitäis kertoa.

En ymmärrä mitenkään tuollaista touhua, jokaisen pitäisi ihan maalaisjärjellä osata ajatella että mitä sen uuden pitää tietää ja mistä se uusi voi kysyä neuvoja sitä mukaa kun tarvitsee. Ne ohjeet esim. tietokoneohjelmien käyttöön pitäisi olla mielellään ihan paperilla niin voisi siitä tarkistaa aina kun tekee koneella jotain ettei tarvis joltain mennä kysymään että oliko se tämä nappula mistä piti painaa ja tänne valikkoonko piti mennä tässä vaiheessa.

Vierailija
5/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No normaaliin työssäperehdyttämiseen kuuluisi olla sellainen kansio (joko pöydällä tai digitaalisena intranetissä), jossa on kaikki perusjutut, mm. kehen ottaa yhteyttä missäkin asiassa, jne. Siitä itse opiskellaan yleiset työpaikkaan liittyvät asiat.

Sitten parhaimmissa paikoissa lähiesimies tai -kollega vie esittelykierrokselle, jossa tutustuaan tiloihin ja esitellään sut muille työntekijöille, kerrotaan talon tavat ja muut jutut, joita ei kansiossa ole.

Muu sitten riippuu mistä "asiantuntijatyöstä" on kyse. - Itse ihmettelen miten joku voi olla 1 vuoden työkokemuksella minkään alan asiantuntija? - Mutta tämähän on esimiehen kanssa selvitettävä: mitkä ovat työtehtävät, -vastuut, ynnä muut, kenen kanssa tehdään yhteistyötä, eli keneltä voi mistäkin työasiasta kysyä ja mistä löytyy mahdolliset kirjalliset tai digitaaliset tiedonlähteet, joista itse tietoa haetaan itsenäisesti.

Tosielämässä suureksi osaksi joutuu siis itse ottamaan selvää asioista. Suomessa monissa työpaikoissa on niin kiire ja aina säästetään, joten kellään ei ole aikaa (eikä halua saati osaamistakaan) ottaa sua kädestä kiinni ja opastaa.

Itse olen vaan avannut puhelinhakemiston, katsonut siitä kuka on vastuussa mistäkin ja soitellut, jos on epäselvää.

Vierailija
6/6 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No normaaliin työssäperehdyttämiseen kuuluisi olla sellainen kansio (joko pöydällä tai digitaalisena intranetissä), jossa on kaikki perusjutut, mm. kehen ottaa yhteyttä missäkin asiassa, jne. Siitä itse opiskellaan yleiset työpaikkaan liittyvät asiat.

Sitten parhaimmissa paikoissa lähiesimies tai -kollega vie esittelykierrokselle, jossa tutustuaan tiloihin ja esitellään sut muille työntekijöille, kerrotaan talon tavat ja muut jutut, joita ei kansiossa ole.

Muu sitten riippuu mistä "asiantuntijatyöstä" on kyse. - Itse ihmettelen miten joku voi olla 1 vuoden työkokemuksella minkään alan asiantuntija? - Mutta tämähän on esimiehen kanssa selvitettävä: mitkä ovat työtehtävät, -vastuut, ynnä muut, kenen kanssa tehdään yhteistyötä, eli keneltä voi mistäkin työasiasta kysyä ja mistä löytyy mahdolliset kirjalliset tai digitaaliset tiedonlähteet, joista itse tietoa haetaan itsenäisesti.

Tosielämässä suureksi osaksi joutuu siis itse ottamaan selvää asioista. Suomessa monissa työpaikoissa on niin kiire ja aina säästetään, joten kellään ei ole aikaa (eikä halua saati osaamistakaan) ottaa sua kädestä kiinni ja opastaa.

Itse olen vaan avannut puhelinhakemiston, katsonut siitä kuka on vastuussa mistäkin ja soitellut, jos on epäselvää.

Kiitos vastauksesta! Olin tämän vuoden töissä pienessä insinööritoimistossa, työnkuvana siis oman alan insinöröinti. Kyseessä on mielestäni asiantuntijatyö koska sitä saa tehdä vain valmistunut DI. Opintojen aikana opin miten ammattisoftat toimivat, tarvittavien taitojen perusteet ja pääpiirteissään miten alan projektit laitetaan kasaan.

Työelämässä uutena on tullut asiakkaiden (muiden yritysten) kanssa kommunikointi, isommat projektikokonaisuudet joissa eri projektinosat tulevat eri tahoilta ja päätösten teko (esim. materiaalin valinta). Minulta odotettiin että olisin osannut johtaa projekteja itsenäisesti ja kommunikoida ne asiakkaille ilman että kukaan neuvoo tai tarkastaa työnjälkeäni. Hulluksihan siinä tulee jos vastavalmistuneena koulun penkiltä pitäisi tuottaa jonkun yrityksen protokollan näköistä työtä jos protokollaa tai ei ikinä selitetä.

Uudessa työpaikassa olisi kiva jos osaisin kysyä heti oikeat kysymykset ilman että aina pitäisi mennä kantapään kautta.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi