Iltapäivälehtien toimittelijat: Lopettakaa ne säiden "ennustelut"!
Ne kun ei pidä paikkaansa juuri koskaan.
Jokainen näkee säätilan, kun katsoo ikkunasta.
Rohkeimmat menevät toteamaan sen ulos.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vähän väärä osoite palautteelle.
No ei ole. Täältähän ne ip-lehtiin hakevat juttujensa aiheita parempien puutteessa.
- ap -
Minun täytyy myöntää uusavuttomuuteni, mutta en näe kyllä ulos katsomalla, millaista säätä huomiselle on luvassa. Kun meidän joidenkin pitää miettiä esimerkiksi seuraavan päivän retkivarusteet ja mitä pitää esim ottaa viikonloppumatkalle mukaan. Jos tänään näyttää tuollaista pientä sadetta ja 20 asteen lämpöä, on se kuitenkin ihan kiva tietää onko huomenna suunnilleen samanlaista säätä vai onko tulossa helle vai vielä kylmempää.
Joissakin ammateissa sääennuste on oleellinen eikä juuri sen hetkisen sään toteamisesta ole yhtään mitään iloa. Esim. maanviljelijät suunnittelrvat töiden ajankohdat sääennusteen mukaan ja koko päivän ulkotöissä olevat vilkaisevat, jatkuuko aamun sää työvuoron ajan. On aika v-mäistä nököttää likomärissä vaatteissa monta tuntia, jos ei sattunut vilkaisemaan ukkoskuuron mahdollisuutta ja jätti sadekamppeet helleaamuna kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy myöntää uusavuttomuuteni, mutta en näe kyllä ulos katsomalla, millaista säätä huomiselle on luvassa. Kun meidän joidenkin pitää miettiä esimerkiksi seuraavan päivän retkivarusteet ja mitä pitää esim ottaa viikonloppumatkalle mukaan. Jos tänään näyttää tuollaista pientä sadetta ja 20 asteen lämpöä, on se kuitenkin ihan kiva tietää onko huomenna suunnilleen samanlaista säätä vai onko tulossa helle vai vielä kylmempää.
Katso aamulla ikkunasta ulos. Nillittäjiä riittää. Jos keli ei kelpaa niin älä retkeile.
Nojoo, täällä odotetaan taas ukkosta, eilen vilisti pilvet ohi ja ihan pikkuisen vain jossain vaiheessa satoi, vaikka piti ukkostaa ja sataa koko päivän.
Harvoin nuo ennustukset pitää paikkaansa, vaikka katsoo ihan tunninkin päähän niin ei. Toisaalta nuo ennustukset on kuntakohtaisia, että kyllähän ne toteutuu jos kunnan alueella edes jossain ukkostaa ja sataa vettä. Vaikeaa.
Toimittelijat eivät säitä ennustele.
He ottavat tiedot sääennusteista, joita on Suomessa saatavilla useita, myös ulkomailla tehtyjä.
Lue sääennusteet itse netistä, silloin ei tarvitse muita haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso aamulla ikkunasta ulos. Nillittäjiä riittää. Jos keli ei kelpaa niin älä retkeile.
Katson aamulla ulos, että klo 15 näyttäisi olevan hyvä ilma?
Missä asut, jos siellä on sama sää koko päivän?
Vierailija kirjoitti:
Toimittelijat eivät säitä ennustele.
He ottavat tiedot sääennusteista, joita on Suomessa saatavilla useita, myös ulkomailla tehtyjä.
Lue sääennusteet itse netistä, silloin ei tarvitse muita haukkua.
No okei. Älkööt sitten jakako huonojen meteorologien ennusteita kansalle, joka lukee moisia aviiseita. Kuten iltapäivälehtiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson aamulla ulos, että klo 15 näyttäisi olevan hyvä ilma?
Missä asut, jos siellä on sama sää koko päivän?
Asun tällä hetkellä eräässä Keski-Euroopan kaupungissa ja täällä on ollut sama keli viikkokausia.
Kyllä toimittajat ennustavat ihan itse, lukevat jostakin sääennusteen ja tekevät sitten tulkintojaan. Nytkin kirjoitetaan koko ajan ensi viikon superhelteestä, mutta ainakin tänne on luvattu noin 17 astetta. Voisivat ihan oikeasti vähän miettiä, mitä kirjoittavat.
Ja Helsinki ei ole koko Suomi. Jos Helsinkiin on luvattu jotakin, mutta muualla on ihan erilaista, niin sen voisi kirjoittaa otsikkkoon: Helsinkiin tulossa ukkonen", eikä niin, että ukkostaa. Täällä 300 km päässä tuppaa olemaan erilainen sää. Samaten talvella kauhistellaan, jos tulee -20 Helsinkiin, kun täällä on saattanut moinen keli olla jo kaksi viikkoa ennen sitä. Minulla ei ole mitään Helsinkiä vastaan, mutta ärsyttää, kun muu maa unohdetaan.
Ja täältä ne toimittajat aiheitaan etsivät, joten parempi tämä on kuin lehtien palaute-osiot.
Vierailija kirjoitti:
Ja katsot sääennusteen iltapäivälehden lööpistä etkä sääennustesivuilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään en näe aamulla ulos katsomalla, onko iltapäivällä sadetta vai ei. Tiedätkö, että joidenkin lapset käyvät koulussa, jossa se retki voi olla iltapäivällä? Kaikki eivät vain möllötä kotona ja ulkoile ainoastaan kotipihassa. Koulussa ei paljon kysytä, haluaako lapsi retkeillä vai ei. Tai jos lähdetään jonnekin kauemmas, siinä ei paljon auta, jos kotona on aamulla pouta ja iltapäivällä ollaan parin sadan kilometrin päässä kaatosateessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja katsot sääennusteen iltapäivälehden lööpistä etkä sääennustesivuilta?
Eikö tässä nyt puhuttu kaikenlaisista sääennusteista? Aika huonosti lööpeissä edes on mitään ennusteita kuin joitain seksihellehehkutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimittajat ennustavat ihan itse, lukevat jostakin sääennusteen ja tekevät sitten tulkintojaan. Nytkin kirjoitetaan koko ajan ensi viikon superhelteestä, mutta ainakin tänne on luvattu noin 17 astetta. Voisivat ihan oikeasti vähän miettiä, mitä kirjoittavat.
Ja Helsinki ei ole koko Suomi. Jos Helsinkiin on luvattu jotakin, mutta muualla on ihan erilaista, niin sen voisi kirjoittaa otsikkkoon: Helsinkiin tulossa ukkonen", eikä niin, että ukkostaa. Täällä 300 km päässä tuppaa olemaan erilainen sää. Samaten talvella kauhistellaan, jos tulee -20 Helsinkiin, kun täällä on saattanut moinen keli olla jo kaksi viikkoa ennen sitä. Minulla ei ole mitään Helsinkiä vastaan, mutta ärsyttää, kun muu maa unohdetaan.
Ja täältä ne toimittajat aiheitaan etsivät, joten parempi tämä on kuin lehtien palaute-osiot.
MIssä näin kirjoitetaan? Luetkohan viime viikon lööppejä?
Nyt on vähän väärä osoite palautteelle.