Lapsen saama perintö: kuka valvoo?
Alle 18-vuotias sai pienen summan rahaa. Päätös verottajalta tuli vuosi sitten. Biologinen toinen vanhempi pyysi kyllä tilinumeroa kuukausia sitten mutta on myöhemmin naureskellut että haluaa jättää lapsen omasta perinnöstäänkin ulkopuolelle. Miten voin selvittää missä lapsen raha tällä hetkellä on ja miksi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%2…
"Alaikäisen omaisuus on lailla suojattu. Alaikäisen omaisuutta, josta edunvalvojan tulee huolehtia, ovat muun muassa alaikäiselle annetut lahjat, hänen osuutensa jakamattoman kuolinpesän varoista, hänelle maksettu vakuutuskorvaus, eläketulot, vahingonkorvaus, sijoitus sekä omaisuudesta saatu tuotto, kuten korko-, osinko- ja vuokratulot.
Alaikäisen varoja hoitaessaan edunvalvojat ovat velvollisia noudattamaan holhoustoimilain määräyksiä. Näin ollen lapsen taloudellisia asioita koskevat päätökset eivät ole täysin vanhempien vapaan harkinnan varassa. Tehtävässään lapsensa edunvalvojana vanhemman tulee tunnollisesti pitää huolta lapsen oikeuksista ja edistää hänen parastaan."
"Kun alaikäinen tulee kuolinpesän osakkaaksi, edunvalvojan on aina toimitettava maistraatille jäljennös perukirjasta kuukauden kuluessa siitä, kun perunkirjoitus on toimitettu."
Se kuitenkin riippuu perinnön saamisen tavasta, että onko lapsi kuolinpesän osakas.
Käytännössä vaikka maistraatti valvoo, se on vain periaatteessa valvojana, ei kai mitään aitoa valvontaa oikeasti ole. Koska aina välillä paljastuu näitä kavalluksia vuosien jälkeen.
Itse asiassa kyllä on. Ne tietty tapahtuvat tilikausittain vähän jälkijättöisesti. Pienet väärinkäytökset voivat toki jäädä huomiotta, mutta usein niiden avulla päästään kiinni isompiin. Näistä tulee oikeusjuttu ja se on se, mikä kestää vuosia (Suomessa se on kamalan hidasta).
T. Maistraattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%2…
"Alaikäisen omaisuus on lailla suojattu. Alaikäisen omaisuutta, josta edunvalvojan tulee huolehtia, ovat muun muassa alaikäiselle annetut lahjat, hänen osuutensa jakamattoman kuolinpesän varoista, hänelle maksettu vakuutuskorvaus, eläketulot, vahingonkorvaus, sijoitus sekä omaisuudesta saatu tuotto, kuten korko-, osinko- ja vuokratulot.
Alaikäisen varoja hoitaessaan edunvalvojat ovat velvollisia noudattamaan holhoustoimilain määräyksiä. Näin ollen lapsen taloudellisia asioita koskevat päätökset eivät ole täysin vanhempien vapaan harkinnan varassa. Tehtävässään lapsensa edunvalvojana vanhemman tulee tunnollisesti pitää huolta lapsen oikeuksista ja edistää hänen parastaan."
"Kun alaikäinen tulee kuolinpesän osakkaaksi, edunvalvojan on aina toimitettava maistraatille jäljennös perukirjasta kuukauden kuluessa siitä, kun perunkirjoitus on toimitettu."
Se kuitenkin riippuu perinnön saamisen tavasta, että onko lapsi kuolinpesän osakas.
Lapsi ei voi olla kuolinpesän osakas, mikäli molemmat vanhemmat elää. Vanhemmat ovat perintökaaressa ensin.
Höpöhöpö, etkö ole kuullut sellaisesta asiasta kuin testamentti?
Maistraatti valvoo alaikäisen lspsen yli 20.000€ perintörahoja.
Alaikäinen lapsi ei pysty nostamaan pankkitililtä rahoja ennen kuin on 18 vuotta.
Vanhemmat voivat yhdessä tehdä nostoja lapsen perintörahatililtä ja käyttää rahoja esim. lapsen koulutusmenoihin.
Kyseessä on silloin ns. JA-pankkitili, jossa kunpukin vanhemmista pitää suostua rahojen nostamiseen.
Edunvalvoja (usein lainoppinut henkilö) raportoi maistraatille 1 krt / vuosi perintörahoista.
Lapsella voi olla lisäksi muita pankkitilejä, jolta lapsi saa itse tehdä nostoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo maistraattiin selvitys vuosittain kuitteineen onnistuu, jos rahaa on myös esim. lapsen käyttötilillä, jonne lapsella pankkikortti ja jolta ostaa vaikka jotain karjalanpiirakoita evääksi. Kuitit joka ostosta säilytettävä?
Lapsella on rahat säästöillä rahat ja kuukausittain siirto nimeltä kuukausi raha käyttötilille. Tiliotteet todistavat lapsen itse sen käyttäneen?
Tämä maistraatin valvonta on hankala mikäli lapsen osuus ei ole rahana tilillä vaan perheyrityksessä kiinni. Yrittäjien kannattaa miettiä miten asiansa järjestää, että perheyrityksen jatkaminen on jälkeenjääneille mahdollista jos sattuu kuolemaan lasten ollessa alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo maistraattiin selvitys vuosittain kuitteineen onnistuu, jos rahaa on myös esim. lapsen käyttötilillä, jonne lapsella pankkikortti ja jolta ostaa vaikka jotain karjalanpiirakoita evääksi. Kuitit joka ostosta säilytettävä?
Mä tulostan käyttötilistä tiliotteen koko vuodesta, ja siinähän sitten näkyvät kaikki pikkuostokset. Isommista hankinnoista lapselle, joihin lapsen varoja voi jonkin verran käyttää, kuitit talteen ja niistä kopiot maistraattiin. Yli tonnin hankintoihin täytyy periaatteessa olla etukäteen lupa maistraatilta. Sijoituksista saa raportit pankista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo tapahtui niin, että lapsilisät tulivat samalle käyttötilille, jolla perintö rahat olivat. Lapsilisien käytöstä ei tarvinnut erillisiä kuitteja, vaan selvitykseen merkittiin, että vuoden aikana tilille tullut lapsilisiä xxxx euroa. Myös me vanhemmat saimme nostaa tililtä noita lapsilisärahoja. Tiliotteesta näkyi myös lapsilisien määrä. Jos tililtä nostettiin rahaa enemmän kuin lapsilisät, niistä piti olla kuitti. Lapsi esim. pystyi perintörahojen ansiosta aloittamaan kalliin harrastuksen, ja harrastusmaksut maksettiin perintörahoista. Tavallisiin menoihin, kuten lapsen ruokaan ja vaatteisiin perintörahaa ei saa käyttää, ne kuuluvat vanhempien maksettaviksi.
Kuolinpesän osakas voi myös jos on saanut perintöä yleistestamentilla tai jos vanhempi luopuu perinnöstä.
Onko sinuun oltu yhteydessä perinnönjaon tiimoilta? Jos olet lapsesi huoltaja ja toinen vanhempi kuuluu pesään niin sinun olisi pitänyt antaa valtakirja jollekkin hoitaa kuolinpesän asioita tai vähintäänkin testamentin ollessa kyseessä allekirjoittaa testamentin tiedoksisaanti lapsen puolesta. Pankki kai yleensä toimittaa jaon jakokirjan (ja kirjauspyynnöt) perusteella niin jos sitä ei ole väärennetty on ehkä tilinumero ilmoitettu väärin joko vahingossa tai tahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta alaikäisen edunvalvonnasta, mutta olen itse aikuisen omaiseni edunvalvoja. Ainakin tällaisessa tapauksessa edunvalvonnassa olevalla on omassa käytössä oleva tili, jolle siirrän eläkkeestä tietyn summan kuukaudessa. Omassa käytössä olevalta tililtä tehdyistä ostoksista ei tarvitse olla kuitteja eikä tehdä maistraatille sen tarkempaa selvitystä kuin merkitä tilille siirretyt rahat kirjanpidossa käyttövaroiksi.
Todennäköisesti alaikäisen kohdalla homma toimii niin, että perintö tai muu suurempi omaisuus on yhdellä tilillä, josta tehdään tarkka kirjanpito maistraatille. Sen lisäksi alaikäisellä voi olla omassa käytössä oleva tili, jonne menevät taskurahat ja johon liityllä kortilla ostetaan leffaliput ja pizzat.
Jos verotoimistosta päätös perinnöstä on tullut vuosi sitten, niin se ei suinkaan tarkoita, että edes kuolinpesä olisi jaettu.
Kuolinpesä voidaan jakaa vasta sitten, kun verottaja on vahvistanut perunkirjan ja jaon.
Pesänjaossa ei ole mitäån määräaikaan, itse olen yksi kuolinpesän osakas vuodelta 1984 eli yli 35v.
Onpa vaikeaa.
Jos lapsesi saa perinnön tms vanhemmalla tai vastaavalla ei ole oikeutta rahoihin. Ei kiristämällä ei millään.
Vain omia rahoja saa käyttää tai jos on puolison kanssa yhteinen tili. Niin sitä.
Lapsi saa perintörahat tai vastaavat käyttöönsä täysiikäisenä eli 18 v.
En ymmärrä mitä kiksejä porkka saa siitä että kirjoittele nettiin muka totuutena itse keksimiään asioita.
Lapsen tilin käyttöoikeus on vanhemmalla ihan siihen asti että lapsi täyttää 18-vuotta, ja molempien vanhempien nimi ja suostumus tarvitaan tilin aukaisemiseen, mikäli on yhteishuoltajuus. Tai sitten valtakirja.
Sinä yönä klo 12, kun lapseni täytti 18 vuotta, en nähnyt enää hänen tiliään verkkopankissani, enkä myöskään voinut tehdä sillä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa.
Jos lapsesi saa perinnön tms vanhemmalla tai vastaavalla ei ole oikeutta rahoihin. Ei kiristämällä ei millään.Vain omia rahoja saa käyttää tai jos on puolison kanssa yhteinen tili. Niin sitä.
Kyllä lapsi voi käyttää perintörahoja silloin kun itse haluaa esim. harrastuksiin, kalliimpiin tavaroihin esim. tietokoneisiin, puhelimiin, matkoihin jne. jo paljon ennem kun täyttää 18v.
Tietysti lapsen huoltaja maksaa ruuan, asumisen jne. mutta ekstrat voidaan maksaa lapsen tililtä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä kiksejä porkka saa siitä että kirjoittele nettiin muka totuutena itse keksimiään asioita.
Lapsen tilin käyttöoikeus on vanhemmalla ihan siihen asti että lapsi täyttää 18-vuotta, ja molempien vanhempien nimi ja suostumus tarvitaan tilin aukaisemiseen, mikäli on yhteishuoltajuus. Tai sitten valtakirja.
Sinä yönä klo 12, kun lapseni täytti 18 vuotta, en nähnyt enää hänen tiliään verkkopankissani, enkä myöskään voinut tehdä sillä mitään.
Ei muuten ole. Jos on ehto, se kumoaa. Eri asia on lapsilisät, nehän tulevat vanhemman tilille.
Vierailija kirjoitti:
Jos verotoimistosta päätös perinnöstä on tullut vuosi sitten, niin se ei suinkaan tarkoita, että edes kuolinpesä olisi jaettu.
Kuolinpesä voidaan jakaa vasta sitten, kun verottaja on vahvistanut perunkirjan ja jaon.
.
Miten niin ei voi jakaa ennen verottajan päätöstä? Meillä just viime viikolla pankin lakimiehen kanssa tehtiin perinnönjako. Eikä verottajalta ole kuulunut vielä mitään, perukirja on lähetetty verottajalle tammikuussa. Sama toisessa kuolinpesässä; suoritettiin jako muutamassa erässä ja osittain ennen perintöveropäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa.
Jos lapsesi saa perinnön tms vanhemmalla tai vastaavalla ei ole oikeutta rahoihin. Ei kiristämällä ei millään.Vain omia rahoja saa käyttää tai jos on puolison kanssa yhteinen tili. Niin sitä.
Kyllä lapsi voi käyttää perintörahoja silloin kun itse haluaa esim. harrastuksiin, kalliimpiin tavaroihin esim. tietokoneisiin, puhelimiin, matkoihin jne. jo paljon ennem kun täyttää 18v.
Tietysti lapsen huoltaja maksaa ruuan, asumisen jne. mutta ekstrat voidaan maksaa lapsen tililtä.
Jos maistraatissa hyväksytään ko menot. Entä jos vanhempi myy esim tietokoneen ja pitää rahat itse vai tulouttaako lapsen tilille?
Rahat ovat laosen tulevaisuuteen eivät käyttömenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa.
Jos maistraatissa hyväksytään ko menot. Entä jos vanhempi myy esim tietokoneen ja pitää rahat itse vai tulouttaako lapsen tilille?
Rahat ovat laosen tulevaisuuteen eivät käyttömenoihin.
Ei kallis puhelin tai hintava harrastus ole käyttömenoja. Meillä maistraatti ainakin hyväksyi tuollaiset extramenot, koska ilman perintörahoja lapsi ei olisi niitä saanut. Huonompi homma, jos vanhemmat ovat sellaisia rosvoja, että haluavat ”kavaltaa” lapsensa rahoja myymällä esim. lapsen tietokoneen. Mutta suurin osa vanhemmista varmaan pitää lapsensa puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa.
Rahat ovat laosen tulevaisuuteen eivät käyttömenoihin.Ei kallis puhelin tai hintava harrastus ole käyttömenoja. Meillä maistraatti ainakin hyväksyi tuollaiset extramenot, koska ilman perintörahoja lapsi ei olisi niitä saanut. Huonompi homma, jos vanhemmat ovat sellaisia rosvoja, että haluavat ”kavaltaa” lapsensa rahoja myymällä esim. lapsen tietokoneen. Mutta suurin osa vanhemmista varmaan pitää lapsensa puolia.
Lapsi on altavastaaja. Onko hänellä mitään sanavaltaa.
" Minä tässä sulle ruuat ostan, maksan sähköstä jotta voit pelata" voi lapsi kuulla. " Kuka maksaa...
Ap, oletko ollut yhteydessä pesänhoitajaan? Onko sinulla kopio perukirjasta?
Vierailija kirjoitti:
Pesänjaossa ei ole mitäån määräaikaan, itse olen yksi kuolinpesän osakas vuodelta 1984 eli yli 35v.
Verottajalle on yksihailee miten on jaettu, ei sille kuulu jaon vahvistaminen, osakkaat hyväksyy itse sopimuksella tai käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja ilman osakkaiden hyväksyntää.