Onko oikeudenmukaiista että 40-50 vuotta töitä tehnyt saaa 800 euron eläkkeeen?
Kommentit (55)
edelleen on sosiaaliturvan siiven alle heittäytymstä jos aikoo elää pelkällä eläkeyhtiöiden eläkkeellä. Ne noidetan huonosti ja ovat sidottuja huonoihin sijoitusinstrumentteihin. Aivan karmeaa pääoman tuhlailua kun pakotetaan osaksi tuota järjestelmää.
Valtio ja kunnat näin aluksi voisi maksella 10% korkoa veloistaan kun ovat lainanneet eläkkeistä eikä mitään negatiivisia korkoja...
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tehnyt 40-50 vuotta töitä. Et siis tehnyt pimeenä duunia, et ole yrittäjä jne. Eli vaikka olisit saanut minimipalkan 40-50 vuotta, niin kukaan ei saa vain 800.-/kk, se on ihan turha väittää tuollaista.
Edellytys siis on, että työeläkemaksut jne on maksettu, tai jos olet ollut yrittäjä, olet huomannut maksaa omat lakisääteiset "tellit, lellit ja vellit jne"
Eli huomattavasti enemmän saat. Tästä nyt ei taas käy sekään ilmi, tarkoitatko bruttoa vai nettoa. Jos tuo on netto, niin eläke on luokkaa 1100.-/brutto, joka sekin on noilla työvuosilla liian alhainen, jotain jää nyt kertomatta. Mulla on työvuosia 27 takana ja eläkekertymäni laskurilla katsottuna on jo laskurilla katsottuna n. 2200.-. Jos olen työelämässä eläkeikään asti, eli 65v+3kk. On eläkkeeni 3200.-/kk.
Ei varmasti saa moni noin isoa eläkettä, mutta kukaan ei saa 40-50 vuoden töissäolosta vain 800.-/kk, ei kukaan, vaikka tosiaan olisi aivan minimiä saanut koko elämänsä. Tosin tuohon aikaan eläkettä alettiin laskemaan vasta n. 23 vuoden iässä, mutta kuitenkin.
-90 valmistuin, töissä olin elektroniikkateollisuudessa,(asevelvollisuutta ja paria n. 2/2vuoden työttömyysjaksoa lukuunottamatta) 2000- luvun alkuun, joistaviimeiset vuodet HW- suunnittelijana.
Viimeisen palkkatyöni kk-palkka oli 1800€/kk brutto.
Siitä pitäen olemme vaimon kanssa pyörittäneet perheyritystä, eläkemaksut säädettiin maksimiin vastaten 54 000€/ vuosi tuloja.
Koska yritys on yhteinen, jaetaan tulo/eläkemaksut puoliksi.
Nyt 47- vuotiaana minulle on kertynyt vajaa 900€ työeläkettä
Mukavahan näitä toisten eläkkeitä on maksella, kun näin kolmekymppisenä siitä tuskin senttiäkään tulen näkemään.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tehnyt 40-50 vuotta töitä. Et siis tehnyt pimeenä duunia, et ole yrittäjä jne. Eli vaikka olisit saanut minimipalkan 40-50 vuotta, niin kukaan ei saa vain 800.-/kk, se on ihan turha väittää tuollaista.
Edellytys siis on, että työeläkemaksut jne on maksettu, tai jos olet ollut yrittäjä, olet huomannut maksaa omat lakisääteiset "tellit, lellit ja vellit jne"
Eli huomattavasti enemmän saat. Tästä nyt ei taas käy sekään ilmi, tarkoitatko bruttoa vai nettoa. Jos tuo on netto, niin eläke on luokkaa 1100.-/brutto, joka sekin on noilla työvuosilla liian alhainen, jotain jää nyt kertomatta. Mulla on työvuosia 27 takana ja eläkekertymäni laskurilla katsottuna on jo laskurilla katsottuna n. 2200.-. Jos olen työelämässä eläkeikään asti, eli 65v+3kk. On eläkkeeni 3200.-/kk.
Ei varmasti saa moni noin isoa eläkettä, mutta kukaan ei saa 40-50 vuoden töissäolosta vain 800.-/kk, ei kukaan, vaikka tosiaan olisi aivan minimiä saanut koko elämänsä. Tosin tuohon aikaan eläkettä alettiin laskemaan vasta n. 23 vuoden iässä, mutta kuitenkin.
-90 valmistuin, töissä olin elektroniikkateollisuudessa,(asevelvollisuutta ja paria n. 2/2vuoden työttömyysjaksoa lukuunottamatta) 2000- luvun alkuun, joistaviimeiset vuodet HW- suunnittelijana.
Viimeisen palkkatyöni kk-palkka oli 1800€/kk brutto.Siitä pitäen olemme vaimon kanssa pyörittäneet perheyritystä, eläkemaksut säädettiin maksimiin vastaten 54 000€/ vuosi tuloja.
Koska yritys on yhteinen, jaetaan tulo/eläkemaksut puoliksi.Nyt 47- vuotiaana minulle on kertynyt vajaa 900€ työeläkettä
Heh, itse samat 47v ja mulle on kertynyt ihan samat 900 ekeä eläkettä. eläkekertymä on ollut parhaana vuotena 73 ekeä
Vierailija kirjoitti:
Minä tein töitä 40 vuotta ja eläkkeeni on nyt 2650 e/kk. Eläke on keskipalkasta 60 prosenttia. Jos palkka on ollut 1400-1500 e/kk, eläke on 800. Keskituloisesta eläkkeestä menee veroa aika paljon eli minä maksan veroja joka kuukausi n. 670 e. Käteen jää 1980. Sillä tulee hyvin toimeen. Olen myös tinkinyt monesta asiasta ja rakentanut uraa. Kahden lapsen äitiyslomia pidin yhteensä 9kk. Sitten töihin. Päivähoito piti järjestää yksityiseltä kovalla rahalla. Opiskelin 8 vuotta työn ohessa vaikka oli pienet lapset. Heidät laitettiin nukkumaan klo 21.00 ja sen jälkeen opiskelin joka ilta 2-3 tuntia. Avioliitto on kestänyt ja nyt on velaton asunto ja lapsilla hyvät työt ja ammatit. Niin makaat kuin petaat. Lähdin rutiköyhistä oloista enkä ole saanut mistään ylimääräistä tukea.
Siellä ollaan niin polleana täysin omilla ansioilla. Unohdit mainita että olet ollut aina terve ja jaksava, kaikki eivät ole.
Faktantarkastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein töitä 40 vuotta ja eläkkeeni on nyt 2650 e/kk. Eläke on keskipalkasta 60 prosenttia. Jos palkka on ollut 1400-1500 e/kk, eläke on 800. Keskituloisesta eläkkeestä menee veroa aika paljon eli minä maksan veroja joka kuukausi n. 670 e. Käteen jää 1980. Sillä tulee hyvin toimeen. Olen myös tinkinyt monesta asiasta ja rakentanut uraa. Kahden lapsen äitiyslomia pidin yhteensä 9kk. Sitten töihin. Päivähoito piti järjestää yksityiseltä kovalla rahalla. Opiskelin 8 vuotta työn ohessa vaikka oli pienet lapset. Heidät laitettiin nukkumaan klo 21.00 ja sen jälkeen opiskelin joka ilta 2-3 tuntia. Avioliitto on kestänyt ja nyt on velaton asunto ja lapsilla hyvät työt ja ammatit. Niin makaat kuin petaat. Lähdin rutiköyhistä oloista enkä ole saanut mistään ylimääräistä tukea.
Eläke OLI 60% keskipalkasta vaan ei ole enää. Lähemmäs 40% on nyt. Nykyiset pullasorsaeläkeläiset ei tätä vaan ymmärrä. Paljonko elinaikakerroin vei sinun eläkkeestäsi?
Täydellä reilun 40 vuoden työuralla eläkekertymä on edelleen noin 60%. 40%:n eläkkeessä on todella pitkiä aukkoja. Kokeile vaikka eläkelaskurilla, niin ei tarvitse netissä valehdella.
Ei ole, vaan karttuma jää alle 50 prosentin. Riippuu toki palkkakehityksestäkin. Minä olen lykkäyskorotuksella jo kohta kaksi vuotta yli eläkeikäni eikä karttuma ole vieläkään noussut 50 prosenttiin nykyisestä palkastani. Työurani on katkoton, en ole ollut työttömänä enkä muutenkaan poissa työelämästä.
Eivät eläkelaskurit ota huomioon sitä miten onneton eläkekarttuma tuli 70-luvun ja 80-luvun alun surkeista palkoista. Suomi oli silloin köyhä kehitysmaa.
Eläke maksetaan sen mukaan, mitkä tiedot ovat rekisteröityneet eläkeyjtiölle.
Mitään muuta eläkkeen maksamisperustetta ei ole.
Itse voi tarkistaa koko ajan, minkä. minkä verran eläkettä suurinpiirtein on tulossa.
On myös epärehellisiä yksityis työnantajia, jotka eivät tilitä eläkemaksuja, työeläkeyhtiölle.
Silloin ei saa myöskään tuosta työajasta eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen palkkatyöni kk-palkka oli 1800€/kk brutto.Siitä pitäen olemme vaimon kanssa pyörittäneet perheyritystä, eläkemaksut säädettiin maksimiin vastaten 54 000€/ vuosi tuloja.
Koska yritys on yhteinen, jaetaan tulo/eläkemaksut puoliksi.Nyt 47- vuotiaana minulle on kertynyt vajaa 900€ työeläkettä
Heh, itse samat 47v ja mulle on kertynyt ihan samat 900 ekeä eläkettä. eläkekertymä on ollut parhaana vuotena 73 ekeä
Tuollaisia 73€:n vuosia ei vajaan 900€:n eläkkeeseen tarvita kuin 12 vuotta. Siksi toisekseen jos on olemassa tuollainen yrittäjän eläkekatto, mikään ei estä säästämästä ja sijoittamasta siinä rinnalla eläkepäiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että saa. Moni maailmassa ei saa.
Kyllä koko maailma saa, kunhan raahaa luunsa tavalla tai toisella Suomeen.
Tuon mun äitini saisi ilman sitä täällä paljon parjattua leskeneläkettä. Äitini on ysikymppinen ja pärjää omassa kodissaan meidän lasten avulla. Töitä on tehnyt suunnilleen koko ikänsä, suuren perheen ainoa tytär. Työura alkoi pienempien sisarusten hoidolla, kotitöillä, paimenessa olemisella ja jatkui navettatöillä. Navetointia riitti nelikymppiseksi, silloin myivät lehmät, kun ei enää niin pieni tila kannattanut. Kaikki työt äiti teki käsin; lypsi lehmät, kantoi kaivosta vedet, likavedet tunkiolle, ruokki eläimet, teki ruuat, leipoi leivät, valmisti vaatteet. Ei ollut mitään kodinkoneita ennen 60-lukua, jolloin tuli pulsaattoripyykkikone. Lehmien lisäksi äiti hoiti lapsikatraan ja omat vanhempansa, lopuksi isäämme vuosikausien ajan. Emännän töiden jälkeen oli perhepäivähoitajana yli 20 v.
Myel-eläke tuli vasta joskus 60-luvulla, eli sitä ennen äidille ei eläkettä kertynyt. Senkin jälkeen aika minimaalisesti, eikä pph:n palkasta juuri paremmin. Nyt äitini saa käteen n. 950 e/kk ja kehuu miten hyvin pärjää; ruokaa on ja koti, vaatteet päällä, lääkkeitä ei onneksi paljon tarvitse. Elämäkin on kuulemma helpompaa kuin koskaan, kivut ja liikuntarajoitteet on ainoa kiusa. Pahin pelko on joutua jonnekin hoitolaitokseen ja suurin toive saada kuolla nukkuessaan ennenkuin menee kunto kovin huonoksi.
Ikääntyneen viljelijäväestön eläkkeet on todella surkeat palkansaajiin verrattuna, joilla nyt pääsääntöisesti on ollut se 2 vapaapäivää viikossa. Mutta en niiden näe valittavan täällä enkä muuallakaan. Ottakaahan mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ollaan niin polleana täysin omilla ansioilla. Unohdit mainita että olet ollut aina terve ja jaksava, kaikki eivät ole.
En minä ole unohtanut, että kaikki eivät jaksa. Tämä on siitä huolimatta ollut minun elämäni.
Mulla on tuon juuri tuon kokoinen eläke enkä ole tehnyt päivääkään töitä eikä ole mitään koulutusta, 24-vuotias olen
Eläkekertymä on 1,5% vuodessa ja sitä sitten leikataan elinaikakertoimella. 60%:n eläkkeseen täytyy siis työskennellä tulevaisuudessa noin 44 vuotaa. Eli ymmärrän oikein hyvin.