Koeaika ja työsuhteen purku
Olen kesätöissä ja koeaikaa on vielä jäljellä. Minulla on ns. perehdyttämispäiviä vähemmän kuin muilla ja minua ei ole edes perehdytetty, koska ei kuulemma ehdi. Olen siis kysynyt jo, että voisiko joku kertoa. Ei kuulemma ehdi, mutta muille kyllä ehtivät. Olen ihan pihalla ja en tiedä mistään mitään, kun muut kesätyöläiset on perehdytetty kunnolla ja tietävät jo kaikki käytännöt. Jos kysyn apua, niin pyöritellään silmiä tai sanotaan, että pitäisi jo osata. Minua ei ole perehdytetty, joten miten pitäisi osata? On myös paljon muuta, mutta en viitsi avata, koska sitten joku jo tunnistaa tapauksen.
En siis yksinkertaisesti voi olla enää tuossa työpaikassa, koska minua ei sinne yksinkertaisesti haluta. Joka työpäivän jälkeen olo on aivan hirveä henkisesti, koska tuntuu, että olen töissä vain idiootti, joka ei osaa mitään. Vaikka ei kai se minun vika ole, jos minua ei ole perehdytetty.
Koeajalla voi siis vissiin irtisanoutua ihan vaan sen takia, että en koe työpaikan olevan sopiva minulle? Pitääkö työsuhteen purku koeajalla tehdä kasvotusten vai viestillä vai? Mitä mä teen?
Lisäykseksi vielä, että olen tehnyt vaikka mitä töitä ihan siivouksesta lähtien, että en ole mikään nirso työn suhteen, joka ei jaksa tehdä töitä. Tämä työpaikka vaan ei ole todellakaan sopiva minulle, koska minua ei sinne nähtävästi haluta. En vaan pysty olemaan tuolla ja yritän etsiä varmasti muita töitä, jos tuolta vaan pois pääsen.
Kommentit (13)
Älä irtisanoudu vaan pure hammasta ja ole loppuun asti. Kysy muilta kuin perehdyttäjiltä neuvoa.
Koeajalla voit lopettaa ihan milloin vaan omalla ilmoituksellasi.
Koska nyt kuitenkin ajattelet olevasi lähdössä, voisit hyödyntää oman lähtösi ihan maksimisti oppimiskokemuksena.
Ennen kuin kerrot lopettavasi, voisit pyytää audienssin pomollesi ja sitten kysyä ihan suoraan, että mitä tämä tällainen meininki oikein on, että otetaan töihin, ja sitten ei opasteta ja kohdellaan niin että uusi työntekijä kokee olevansa ei- toivottu.
Voit olla ihan rento ja odotella vastauksia kaikessa rauhassa. Ja jos pomo alkaa kiihtyä tai on epäystävällinen tai asiaton, voit kysellä tarkemmin ystävälliseen sävyyn että onko tällainen käytös esimiesten ja työnjohdon puolelta ihan yrityksen linjan mukaista?
Jos pomo ei ole ihan idiootti ja itse pysyt asiallisena, pääset keskustelemaan asioista hyvässä sävyssä. Muussa tapauksessa voit harjoitella sitä miten idioottiesimiehelle kerrotaan että heipparallaa, tämä firma ei kelpaa työpaikakseni.
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu vaan pure hammasta ja ole loppuun asti. Kysy muilta kuin perehdyttäjiltä neuvoa.
Olin samassa tilanteessa ja totean vielä kerran että älä tuon takia irtisanoudu. Liian hyvät yritetään kiusata ulos.
Kyllähän syy koeaikapurkuun täytyy olla. Mutta voit sanoa juuri tuon, että et ole saanut perehdytystä etkä tunne työpaikkaa " omaksesi".
Liimaudu niiden seuraan, jotka on jo perehdytetty ja opi työ sillä tavoin.
Kuinka aktiivisesti olet pyytänyt perehdytystä. Siinä pitää olla todella oma-aloitteinen eli kun näet työkaverin tekevän jotain, joka kuuluu myös sinun työnkuvaasi, mutta et sitä vielä osaa lyöttäydy seuraan ja sano, että haluan oppia tekemään tämän myös itse.
Tauoilla ole työkaverien seurassa, silloinkin saattaa tulla tietoa, jota tarvitset työssä.
Lähde sellaisella hetkellä että se aiheuttaa eniten haittaa firman toiminnalle. Jätä tavarat levälleen, sano että käyt jossain ja marssi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän syy koeaikapurkuun täytyy olla. Mutta voit sanoa juuri tuon, että et ole saanut perehdytystä etkä tunne työpaikkaa " omaksesi".
Ei tarvitse, mutta voi joutua todistamaan, että koeaikapurku ei johdu mistään epäasiallisesta syystä kuten esimerkiksi toisesta työpaikasta.
Huomaathan, että määräaikaisesta irtisanoutuminen ei ole aina ihan yksinkertaista, jos työsopimuksessa ei ole irtisanomispykälää. Määräaikaisessa on parempi käyttää koeaikapurkua. Siinä ei tarvitse selittää mitään "käyn jossakin" vaan ilmoittaa, että minä lopetan nyt koeajan perusteella ja kävellä saman tien ulos. Tämän voi tehdä juuri sillä hetkellä, kun on saanut kuulla olevansa osaamaton tai kun pitäisi tehdä sellaista työtä, johon ei ole perehdytetty. Käytännössä voi mennä niin, että lyöt hanskat tiskiin, ilmoitat purkavasi työsuhteen koeajalla ja lähteä. Katso kellonaika, että saat varmasti palkan viimeisestäkin tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta voi joutua todistamaan, että koeaikapurku ei johdu mistään epäasiallisesta syystä kuten esimerkiksi toisesta työpaikasta.
Huomaathan, että määräaikaisesta irtisanoutuminen ei ole aina ihan yksinkertaista, jos työsopimuksessa ei ole irtisanomispykälää. Määräaikaisessa on parempi käyttää koeaikapurkua. Siinä ei tarvitse selittää mitään "käyn jossakin" vaan ilmoittaa, että minä lopetan nyt koeajan perusteella ja kävellä saman tien ulos. Tämän voi tehdä juuri sillä hetkellä, kun on saanut kuulla olevansa osaamaton tai kun pitäisi tehdä sellaista työtä, johon ei ole perehdytetty. Käytännössä voi mennä niin, että lyöt hanskat tiskiin, ilmoitat purkavasi työsuhteen koeajalla ja lähteä. Katso kellonaika, että saat varmasti palkan viimeisestäkin tunnista.
Kyllä tarvitsee. Ei voi noin vaan kävellä pois. Myöskään työantaja ei saa purkaa työsuhdetta syytä kertomatta.
Kannattaisi nyt katsoa mitä siinä työsopparissa lukee, onko siellä koeaika.
Kannattaisi se ensimmäinen palkka ottaa tilille asti.
Kävisin itse kyllä töissä joka tapauksessa. Ihan rennolla asenteella tekisin hommat tapahtu mitä tapahtu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Työntekijän etenkään ei tarvitse perustella mitenkään muuten kuin koeaikaan vetoamalla.
Mene seuraavan portaan esimiehen luokse ja sano, että kenelläkään ei ole aikaa sinua perehdyttää, joten onko niin, että sinun on pakko lähteä? Onko se tämän ylemmänkin johdon tahto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Työntekijän etenkään ei tarvitse perustella mitenkään muuten kuin koeaikaan vetoamalla.
Kun se asiallinen ja koeajan tarkoituksen mukainen syy pitää kuitenkin olla olemassa, niin en kyllä näe syytä olla kertomatta, mikä tilanne on. "Päätän työsuhteeni nyt koeajalla, koska työ ei vastaa odotuksiani ja en ole saanut asianmukaista perehdytystä". Ihmisiä tässä kuitenkin ollaan, vaikka laki sallisikin olla vaiti oikeussaliin asti. T. Eri
Sinä voi irtisanoutua ihan milloin vaan ilman mitään syytä. Ilmoitat vaan, että irtisanoudut nyt ja sillä selvä. Olet sen jälkeen töissä irtisanomisajan eli yleensä kaksi viikkoa. Koeajalla ei ole mitään tekemistä irtisanoutumisen kanssa.
Koeaikapurku on eri asia. Silloin voi lopettaa työt heti ilman mitään sen suurempaa syytä kuin "ei sovellu työhön".