Yli 3-v. lapsia kotona hoitavat, miten usein askartelette?
Naapurin lapset ovat päiväkodissa ja joka päivä askartelevat siellä. Tuntuu, että oma 4-v. jää paljosta paitsi, kun vain kerran viikossa näperrellään jotain. Joka päivä kyllä itekseen piirtelee ja värittelee, mutta harvemmin neuvon häntä. Miten teillä muilla askartelut sujuu kotona?
Kommentit (8)
Tuskisn koskaan... Kyllähän nuo piirtelee ja leikkailee ja liimailee, mutta mitään askarteluhetkeä ei ole (ikinä).
Joo kato tää kehittää mielikuvitusta.... *punastelee*
Oikeesti mä en ole mikään kuvataideihme, enkä muutenkaan näppärä näprääjä, joten musta ei vaan ole siihen.
Itsekseen tuo kohta 5-vuotias tyttö kyllä piirtelee tosi paljon, sitten esim. tänään leikkasi paperinuken ja sille vaatteita. Virpomisoksia ollaan kai viimeksi askarreltu.
On kyllä taitava piirtämään ja muutenkin näppäräsorminen, muidenkin kuin meidän vanhempien mielestä. ;) Eiköhän tuo ehdi sitten enempi askarrella kun menee päiväkotiin, ja jotain piirustuskoulua tms. ollaan mietitty harrastukseksi.
Ei oikein mitään pikkunäpertelyä kotona pysty tekemään kun 2-vuotias pikkuveli tunkee kaiken suuhunsa eikä nuku päiväunia.
lapsi käy 3ertaa viikossa kerhoissa joissa askarrellaan. lähinnä kotona keskitytään tehtäväkirjoihin ym.
Taitaa olla paikat väärällään kotona lasten tuotoksia vai heitätkö niitä menemään. Kyllä mun mielestä lasten kanssa riittää max 1 kerta viikossa tai kahdessa ja muuten ihan vapaata touhua esim piirtelyä, itse lapset leikkelee paperista ym mitä haluaa jne. Ei kaiken toiminnan tartte olla niin ohjattua, antaa lasten käyttää omaa mielikuvitustaan.
Joskus yritän vähän ohjaillakin.
Kannattaa muuten ostaa askartelusakset ja antaa lapsen opetella leikkaamaan niillä. Harmittaa niiden lasten puolesta, jotka tarttuvat ensimmäistä kertaa saksiin esikoulussa.
Ja ei päiväkodeissa joka päivä askarrella, ei edes joka viikko.
jossa ollaan aamulla ja päivällisen jälkeen) on legoilu, askartelu, maalaus, piirtäminen, värityskirjat, ompelukuvat, huopatyöt, leipominen joko oikein tai taikataikinasta tai puuhakirjat. Siksi järjestän aina jotain järkevää tekemistä meille kolmelle (minä, 5v tyttö ja 3v poika) yhdessä, koska lapset on kiinnostuneita niin eri leikeistä eivätkä keksi riidatonta tekemistä itsekseen.
Vinkit otan erilaisista askartelukirjoista ja käyttämällä mielikuvitusta :)