Kuinka rollaattoripotilaan saa ylös asuntoonsa missä ei ole hissiä?
Sairaalasta kun nyt kotiuttaa vanhan ihmisen joka ei pääse kävelemään rappusia. Mikä kuljetus tähän pitäisi tilata?
Kommentit (70)
Juttelet sen sairaalasta kotiutuksesta vastaavan henkilön kanssa. Näin minäkin tein kun isäni aiottiin kotiuttaa, vaikka ei pystynyt lainkaan kävelemään ja talossa portaat. Kotiutus vasta sitten kun selviää niistä portaista ja jos ei selviä, odottaa siellä sairaalassa hoivakotipaikkaa.
Nykyään kotiutetaan ihan liian huonokuntoista porukkaa ja ei ymmärretä että ei ne siellä kotona jalattomina pärjää. Kotihoito ei pysty muuttumaan kenenkään jaloiksi, vaikka parhaansa tekevät muun hoidon kanssa.
Alkuperäinen ketju on vuosia vanha,
mutta todella fiksuja, yhä valideja
vastauksia. Onneksi isälläni on vielä
terveet lonkat ja ripeä juoksuaskel.
Talossa on hissikin.
Taksilla, johon menee pyörätuoli? Sitten Ruuska kuljettaja kää tää pyörätuolin Selin rappuja kohti ja vetää pyörätuolin rappu kerrallaan ylös.
Yhteys sairaalan sosiaalihoitajaan ja pyytää selvitystä avun ja hoidontarpresta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Invataksi, kuljettaja vetää asiakkaan pyörätuolissa raput ylös.
Kauhee jos pyörätuoli lipsahtaisi vahingossa kuljettajan käsistä.
Voi kuule kun on ihan olemassa sellainenkin keksintö kuin porraskiipijä. Ei se kuljettaja omin käsivoimin vedä kerrosta ylös
Oli siinä näköjään muutama pilailuviesti
uusissa. Huomaa selvän eron: AEK ja AJK.
Aikana Ennen Koronaa ihmisten käytös
anoalustoilla oli vielä kohtuullisen asiallista.
Ei enää muutamaan vuoteen.
Eikö lain mukaan pitäisi olla jokaisessa kerrostalossa jo?
Muuta maan tasolle olevaan asuntoon
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä kevyempi/normipainoinen hlö? sitten vaan 2 henkilöä kainaloista vankasti kiinni ja kiireettä siitä vinssataan raput kerrallaan. Olen itsekin yksin vienyt käsikynkässä monta kerrosta, sitten hain rollaattorin perästä. Mummo oli tyytyväinen.
Ei kainaloista ikinä saisi nostaa. Etenkään vanhaa ihmistä. Helposti lähtee olkapää sijoiltaan tms. Nostovyö mieluummin tai tukee itse siitä lantiolta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voi kotiuttaa, eihän se selviä kotonaan jos ei pääse asunnosta pois kerran ei pysty portaita kävelemään eikä hissiä. Kai sen nyt pitäisi esim. kaupassa ja lääkärissä päästä käymään. Mitä jos tulee tulipalo ja pitää poistua nopeasti asunnosta yms.
Pystyy ainakin kävelemään rollaattori on kävelyn apuväline. Olen kyllä nähnyt rollaattoria käyttävien asuvan hissittömissä taloissa, pääsevät portaat ylös, kun kaiteesta pitää kiinni.
Sairaalassa hoidetaan sairaita, ei suinkaa on terveitä, vaikkeivat portaita halua kulkea, paikat on sairaille ei sitä varten ettei joku ole älynnyt muuttaa alemmas tai hissiliseen taloonb
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voi kotiuttaa, eihän se selviä kotonaan jos ei pääse asunnosta pois kerran ei pysty portaita kävelemään eikä hissiä. Kai sen nyt pitäisi esim. kaupassa ja lääkärissä päästä käymään. Mitä jos tulee tulipalo ja pitää poistua nopeasti asunnosta yms.
Jos pääsee kotiin niin sen pitäisi riittää ihan hyvin. Ei sairaala ole mikään hotelli jos voi asua veronmaksajan piikkiin kun osastolle on jonossa sairaita ihan tarpeeksi. Kun tulee ikää niin kannattaa oikeasti miettiä asuuko hissittömässä talossa vai ei. Palvelut saadaan kyllä järjestettyä niin että ruoka tulee kotiin ja kotihoito vo käydä ovella katsomassa onko hoidettavalla mitään hätää. Tulipalon sattuessa palomiehet kantavat ulos jos eivät omat voimat riitä.
Kantamalla. Sairaala tilaa oikeanlaisen kyydin. On paljon asukkaita, jotka ei pääse ulos. Tätä kannattaisi jokaisen itse ajatella silloin, kun asiallevoi vielä tehdä jotain. Siis oma asumismuoto ja tulevaisuus. Harvoin se vanhuus yllättäen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Juttelet sen sairaalasta kotiutuksesta vastaavan henkilön kanssa. Näin minäkin tein kun isäni aiottiin kotiuttaa, vaikka ei pystynyt lainkaan kävelemään ja talossa portaat. Kotiutus vasta sitten kun selviää niistä portaista ja jos ei selviä, odottaa siellä sairaalassa hoivakotipaikkaa.
Nykyään kotiutetaan ihan liian huonokuntoista porukkaa ja ei ymmärretä että ei ne siellä kotona jalattomina pärjää. Kotihoito ei pysty muuttumaan kenenkään jaloiksi, vaikka parhaansa tekevät muun hoidon kanssa.
Eipä tarvitse ihmetellä miksi päivystykset ovat tukossa kun potilaat eivät pääse täpötäysille osastoille kun kotiutuvat potilaat eivät halua lähteä. Hoivakotipaikkoja vapautuu on liian vähän ja paikka vapautuu vain kun edellinen asukki kuolee pois.
Joskus vuosituhannen alussa oli palvelutaloja joissa asui omatoimisia kansalaisia, sitten oli vanhainkoteja joissa asukkaat pärjäsivät yhden auttamana ja pitkäaikaisosastoja joissa avuntarve oli hoidettavalla vielä suurempi. Sisätaudeilla opiskellessani vähän yli kymmenen vuotta sitten yhdessä koulutuksessa geriatri sanoi että joka paikassa kaikki ovat huonokuntoisia ja tilanne on tuskin parantunut noista ajoista.
Väestö vanhenee edelleen ja vaikka suurin osa eläkeläisistä on hyväkuntoisia niin huonokuntoisten määrä on varmaan lähellä sataa tuhatta eli aika paljon on avun tarvetta mikä vaatii myös henkilökuntaa kotihoitoon ja muualle.
Osa rollaattoria käyttävistä pysty kiipeämään portaat, osa ei
"En ole ikinä kuullutkaan jostain porraskiipijöistä. Aina oppii - AI kertoo. Tiesitkö sinä? Hyvä tietää."
Mä oon vasta 57v ja hankin maantasolla olevan yksikerroksisen kämpän, johon ei portaita. En halua tuollaista tulevaisuuden "kohtaloa", etten pääsisi asunnosta pois.
Moni muukin nainen minun tilanteessani olisi varmasti modifioinut käytäntöjään, jos olisi jatkuvan häirinnän/ahdistelun kohteena asuinympäristössään.
Harvemmin kukaan heti aamuseitsemältä joutuu ryöstön kohteeksi 'sattumalta'. Ei, sanon minä - minua lähdettiin seuraamaan. Kyseessä selvästi etukäteen uhria vastaan suunniteltu ja juoniteltu keikka. Toiveena subunisteillä: kallis älylaite ja lompakko.
Koti-invaasioissa sensijaan toinen motiivi: kiinnostus ei kohdentunut minun irtaimistooni/omaisuuteeni, vaan minuun naisena ja henkilönä.
Toivon todella, että seuraavassa ympäristössäni tohdin lähteä juoksulenkeille aamulla 05 ilman huolen häivää..
Miksi henkilö joka ei pysty käyttämään rappuja asuu asunnossa johon pääsee vain rappuja?
"Yhteys sairaalan sosiaalihoitajaan ja pyytää selvitystä avun ja hoidontarpresta."
Miten se auttaa siihen että rappujen käyttö onnistuu?
Taas yks älypää!