Kuka oikeasti nauttii helteestä?
Mitä tuolla ulkona voi tehä kun on yli 30 lämmintä? Ei tämä ole ihmisen paikka. Ei voi varjossakaan edes olla kun alkaa heikottaa. Ei lähteä kävelylle koiran kanssa, ei pyöräilemään kun on niin kuuma, ei muuta kuin sisällä maata ja odottaa parempia ilmoja.
Kommentit (63)
Lämmöstä minäkin nautin, mutta kuumuus on sietämätöntä. Kuumuus alkaa noin 25 asteen ylittävässä lämmössä.
Vihaan hellettä ja ärsyttää ihan sikana kun joku kehottaa nauttimaan siitä 😡
Näille hellehulluille sanonkin talvella jos on -25 astetta pakkasta että nyt pitää NAUTTIA kun Suomessa on harvoin näin ihanan raikkaita ilmoja 😁
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pyöräily on minullekin lempipuuhaa helteellä. Vielä 20 asteessa käsivarret punoittavat kylmästä parin tunnin ajon jälkeen, mutta kun päästään yli 25:n, olo on kotoisa.
Höpöhöpö! Vaikka miten varovasti ajaa niin paita kastuu ja voi luoja kun pysähtyy niin valuu naamalta hiki. Yöllä pitää lähteä pyöräilemään eikä saa shortseja ja t-paitaa enempää olla vaikka ennen pyöräilyä tuntuisi viileältä, muutaman kilometrin jälkeen on jo ihan lämmin ja tunnin päästä hiki. Ap
Vihdoinkin t-paitakeli, kun kesäkuun alussa piti vielä turvautua pipoon. Nyt tarkenee jo istuskella meren rannalla tai pyöräillä ja juosta shortseissa. Uimaan en silti vielä tarkenisi. Ei haittaa vaikka olisi vielä 10 astetta lämpimämpääkin, mutta tästäkin jo nauttii. Ainoa miinuspuoli omalta kannaltani on se, että tiedän lämpimän ilman kestävän korkeintaan viikkoja, mikä luo paineita olla koko ajan ulkona. Syksy, talvi ja kevät ovat minulle säiden suhteen kärsimystä. Silloin pitää lenkillekin pukea monta kerrosta vaatteita, eikä ulos tee mieli lähteä kuin pakollisille asioille. Olen kyllä huomannut olevani suomalaisten keskuudessa melko harvinainen tapaus.
Olen ahdistunut pimeydestä ja kylmyydestä noin 5 kk vuodessa.
Rakastan, että on valoa ja lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan hellettä ja ärsyttää ihan sikana kun joku kehottaa nauttimaan siitä 😡
Näille hellehulluille sanonkin talvella jos on -25 astetta pakkasta että nyt pitää NAUTTIA kun Suomessa on harvoin näin ihanan raikkaita ilmoja 😁
Siinä on se ero, että hellehullut ovat ulkona tuntikausia nauttimassa helteestä.
Muistathan sinäkin sitten -25 pakkasilla viettää joka päivä 4-5 tuntia ulkona ihan vaan nauttiaksesi siitä?
Helvetillisen kuuma.
Jo paikallaan ollessa hikoilee, järkevässä lämpötilassa hikoilee vasta juostessa.
Ulkona tulee heikko olo, vaikka olen hyväkuntoinen.
Öisin ei saa nukuttua kunnolla, eikä tänne kaupunkikämppään saa kunnollista ilmastointilaitetta.
Ilman aurinkorasvaa iho palaa heti (outo juttu, jos kerran Afrikka ja ihmiselle luontainen ilmasto?).
Kaikkialla on ryysistä koska loma, ja palvelut pois käytöstä/epäkunnossa koska loma.
Ja joo, ei kiinnosta maata rannalla, maata terassilla, tms.
Mulla on sydämen vajaatoiminta ja siihen normaalioloissa toimiva lääkitys. Nyt tämän viikkoa on ollut isoja ongelmia sovittaa vajis, lääkitys ja fyysinen työ kun töissä lämmöt nousee +50 asteeseen vähintään. Puolen tunnin kuluttua pitäisi rientää töihin neljäksi tunniksi, mutta leposyke jo on yli toivottavan. Saas nähdä pitääkö työtoverin soitella mulle ambulanssia kesken työn. Onneksi on työkaveri, useimmiten työskentelen yksin kohteessa. Työterveys ei antanut sairaslomaa. Eli ei, en todellakaan nauti tästä helteestä.
Vierailija kirjoitti:
Terveet ja normaalit ihmiset nauttivat. Se on meille ihmisille luontaista :)
Ja missä on yli 30 astetta ulkona tänään?
Miksi nämä terveet helteestä nauttijat sitten lähes järjestään sanovat palelevansa 20 asteen paikkeilla? Kertoo pikemminkin siitä että jotain on vialla ainakin verenkierrossa. Helteen aiheuttamat nestevajeet on taas ihan oikeasti terveillä ihmisillä mahdollisia.
Kyllähän tämä täällä kotona neljän seinän sisällä menee, kun on ilmastointi. Mutta! Kun kesällä haluaisi olla ulkona tekemässä asioita, muttei sinne voi nyt mennä tai kuolee lämpöhalvariin ja nahka palaa. Eikä töissä ole minkäänlaista ilmastointia, muuta kuin ristiveto jos sellaisen onnistuu luomaan. Vanhuskoirankin voi lenkittää vasta yömyöhällä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pyöräily on minullekin lempipuuhaa helteellä. Vielä 20 asteessa käsivarret punoittavat kylmästä parin tunnin ajon jälkeen, mutta kun päästään yli 25:n, olo on kotoisa.
Ei ne kyllä kylmästä punota noin pitkällä matkalla ja noin lämpimässä jos sinulla on normaali aineenvaihdunta.
Vierailija kirjoitti:
MINÄ! Tällaista saisi olla aina. Kaikissa alemmissa lämpötiloissa palelen ja kidun koko ajan. Pidän muutenkin huonelämpötilaa 30 asteessa voidakseni hyvin. Ainoa harmi on että joudun linnoittautumaan pmasn huoneeseesi kotona kun muu perhe on ihme jääkarhuja
Oletko käynyt lääkärissä? Ei nimittäin ole normaalia tuollainen. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelua, joten kannattaisi käydä tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Lämmöstä minäkin nautin, mutta kuumuus on sietämätöntä. Kuumuus alkaa noin 25 asteen ylittävässä lämmössä.
Sama. Totta kai lämpö ja auringonpaiste on kivaa, mutta n. 24 astetta riittää, eikä sitäkään pitkiä putkia, kiitos.
Nautin helteillä ainoastaan siitä, että minulla on vedellä täytettävä viilennin, jolla saan sisäilman ihanan vilpoisaksi. Ulos en mene ellei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset eivät kärsi kovastakaan kuumudesta kesäisin. He voivat tehdä ja harrastaa kaikki asiat, vaikka olisi millainen hellekausi.
Tämä on hyvin yksilöllistä. Joillakin on sellainen elimistö, joka ikäänkuin "hylkii" kuumia säitä.
Nämä ihmiset pitävät viileästä, jopa kylmästä ja heitä ei talven pakkaset ja kylmät tuiskut haittaa, he lähtevät ulos lenkille, kylmyydestä huolimatta.Suomalaiset eivät ole tottuneet pitkiin kuumiin kausiin. Ilmastonmuutoksen myötä on tulevaisuudessa kaikkien opittava sietämään, entistä kuumempaa ilmastoa, myös Suomessa.
Säälittää kuitenkin sairaat ja vanhat ihmiset, joille jo lääkityksenkin takia kuumuus on sietämätöntä. Pitkien ja rankkojen hellekausien jälkeen kuoleekin melkoisesti vanhuksia ja vakavasti sairaita.
On vain yksi ainoa mahdollisuus, helteet on kestettävä, tai muutettava niin pohjoiseen, että helteet ei vaivaa.
Joutuu sitten menemään ainakin Rovaniemeä pohjoisemmaksi. Täällä on tällä hetkellä +30.
Eli kaikki hellettä rakastavat näyttävät olevan niitä, joilla on aikaa pyöriä puolialastomana jossain rantsussa koko päivä.
Vaan työnteko tällä säällä on todella /C:stä.
Raju, mutta lyhyt sadekuuro tuntui oikein mukavalta, eikä haittaa yhtään, vaikka olen nyt litimärkä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset eivät kärsi kovastakaan kuumudesta kesäisin. He voivat tehdä ja harrastaa kaikki asiat, vaikka olisi millainen hellekausi.
Tämä on hyvin yksilöllistä. Joillakin on sellainen elimistö, joka ikäänkuin "hylkii" kuumia säitä.
Nämä ihmiset pitävät viileästä, jopa kylmästä ja heitä ei talven pakkaset ja kylmät tuiskut haittaa, he lähtevät ulos lenkille, kylmyydestä huolimatta.Suomalaiset eivät ole tottuneet pitkiin kuumiin kausiin. Ilmastonmuutoksen myötä on tulevaisuudessa kaikkien opittava sietämään, entistä kuumempaa ilmastoa, myös Suomessa.
Säälittää kuitenkin sairaat ja vanhat ihmiset, joille jo lääkityksenkin takia kuumuus on sietämätöntä. Pitkien ja rankkojen hellekausien jälkeen kuoleekin melkoisesti vanhuksia ja vakavasti sairaita.
On vain yksi ainoa mahdollisuus, helteet on kestettävä, tai muutettava niin pohjoiseen, että helteet ei vaivaa.
Joutuu sitten menemään ainakin Rovaniemeä pohjoisemmaksi. Täällä on tällä hetkellä +30.
Ivalossa +28 eli ihan pohjoisin Lappi taitaa olla ainut vaihtoehto Suomen puolella.
MINÄ! Tällaista saisi olla aina. Kaikissa alemmissa lämpötiloissa palelen ja kidun koko ajan. Pidän muutenkin huonelämpötilaa 30 asteessa voidakseni hyvin. Ainoa harmi on että joudun linnoittautumaan pmasn huoneeseesi kotona kun muu perhe on ihme jääkarhuja