Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaan työpaikkaan?

Vierailija
07.06.2019 |

Olen hakenut kahteen työpaikkaan ja molemmissa päässyt haastattelukierrokselle. Vielä en toki tiedä kuinka käy, mutta jos olisi hypoteettinen tilanne, että molemia tarjottaisiin minulle, niin mitä sanotte, kumpaan kannattaisi lähteä? Edellisellä kerralla vastaavassa tilanteessa tein jälkikäteen ajatellen virhearvioinnin, joten ottaisin nyt mielelläni kommentteja ennen valinnan tekemistä.

Työ 1:
Pieni firma, laaja-alaiset tehtävät, itsenäinen vastuu, mutta tukeakin kuitenkin saatavilla, palkka noin 500€ isompi. Kyseisessä firmassa ei ehkä etenemismahdollisuuksia?

Työ 2:
Iso pörssiyhtiö, tehtävät rajatumpia, ei itsenäistä vastuuta samassa määrin kuin ekassa vaihtoehdossa, enemmän tiimityötä & kokeneempien apuna olemista. Palkka noin 500€ pienempi. Mahdollisuus pyrkiä hierarkiassa ylemmäs vaativampiin tehtäviin ja isommille palkoille?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin sinne mistä ammatillisesti olisi enemmän hyötyä.

Vierailija
22/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmässä firmassa ei olisi lomasijaista, joten tekemätöntä hommat odottaisivat loman jälkeen. Isommassa firmassa tekijöitä on muitakin.

Onkohan noin. Olen töissä isossa pörssifirmassa ja ne työt joko kaatuvat muiden niskaan tai odottavat pöydällä loman jälkeen. Mitään sijaisia ei palkata.

Nauroin kerran kun kunnalla työskentelevä tuttu (opettaja) kysyi sairausloman sijaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut isossa firmassa töissä, miehellä taas pienehkö yritys. Puolensa ja puolensa:

- pieni voi olla aivan mahtava, jos yrittäjä on joviaali ja olet hyvä työntekijä. Pienessä firmassa hyvä työntekijä on sellainen lottovoitto, että fiksu yrittäjä pitää kyllä kiinni hyvästä työntekijästään. Pienessä saat paremman kokonaiskuvan usein alan hommista ja et voi koskaan lymyillä toisten selän takana. Toisaalta henkilökemiaongelmat on isompia, jos niitä alkaa tulla.

- isossa on enemmän mahdollisuuksia, voit upota massaan hyvässä ja pahassa, voit saada fudut, vaikka olisit hyvä työntekijä, olet aina helposti korvattavissa jne.  Toisaalta työnteko ei ole niin henkilökemiajuttu, koska organisaatiot muuttuu ja voit aina liikkua firman sisällä, jos vaikka pomon kanssa ei synkkaa.

Vierailija
24/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sinusta itsestäsi ja työtehtävistä muutoinkin.

Oletko vastuunkantaja ja pystytkö hoitamaan/haluatko laaja-alaista vastuuta. Isossa firmassa rajatuissa tehtävissä ei pääse kehittymään kuten pienemmässä yrityksessä kokonaisvaltaisessa tehtävässä. Laaja-alaisen kokemuksen saaneena sinun on helpompi saada jatkossa vaativampia ja myös paremmin palkattuja töitä myöhemmin.

Tietysti, jos haluat kehittyä pienen alueen syvemmäksi asiantuntijaksi, iso firma kapealla tehtäväalueella parempi. Työllistyminen muualle myöhemmin voi olla helppoa, jos kyseistä asiantuntijuutta tarvitaan, jos taas ei tarvita, saattaa koko kokemus olla hukkaan heitettyä.

Vierailija
25/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmässä firmassa ei olisi lomasijaista, joten tekemätöntä hommat odottaisivat loman jälkeen. Isommassa firmassa tekijöitä on muitakin.

Onkohan noin. Olen töissä isossa pörssifirmassa ja ne työt joko kaatuvat muiden niskaan tai odottavat pöydällä loman jälkeen. Mitään sijaisia ei palkata.

Nauroin kerran kun kunnalla työskentelevä tuttu (opettaja) kysyi sairausloman sijaisista.

Nykyinen ope, entinen it-ammattilainen. Onhan se selvä, että opettaja tarviikin sijaisen. Tosin ei ne työt silti kokonaan katoa, esim. sijaiselle pitää antaa suunnitelmat yms. Minusta oli helpompaa saikuttaa it-alalla (jossa olin 11 vuotta) kuin opettajana. Siinä pystyi vähän tekemään jotain kotonakin ja kukaan ei sotkenut siellä asioita sillä aikaa, kun olet pois. Opettajana taas risoo se stressi siitä, että soitat aamulla ja joudutaan hankkimaan kiireessä sijaista, lapset ei tykkää sijaisesta, työpöydällä olevien monisteiden sijaintia ei muista ja sijaiselle pitäisi antaa lennosta neuvot jne.

Vierailija
26/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yliarvostin pahasti nuo "paremmat etenemismahdollisuudet" työurani alussa. Firmani siis noi 20 000 henkilö työllistävä.

-Ensinnäkin eteneminen riippuu hyvin paljon kaveriverkostosta jonka luot firmassa, pelkillä työsuorituksilla ei edetä vaan se on se hyvä tyyppi joka tulee muiden pomojen kanssa toimeen joka etenee

-toiseksi eteneminen esimiesasemaan tuo valtavan vastuun, sinun pitää tehdä usein ylitöitä, pakko olla sosiaalinen ja jatkuvasti yhteydessä alaisiisi. Ja lisäksi muihin linjaesimiehiin ja korkeampaan johtoon. Eli erittäin sosiaalinen ja ulpsäinsuuntautunut pitää olla. Kun seuraan omien esimiesten tehtäviä, yhä vähemmän pidän sitä paremman palkan arvoisena

-Suuren firman haitta myös että sinne palkataan ihmisiä laidasta laitaan, pikkufirmassa usein tiiviimpi porukka ja parempi henki

Pikkufirma voi myös kasvaa ja voit olla osana sitä kasvua. Ja vielä jos parempi palkka, ei kahta sanaa siitä että pikkufirma olisi parempi. Huomioi kuitenkin että 80% todennäköisyydellä et ylene siinä suuremmassa firmassa koska siellä on satoja muita jotka myös haluavat sen ylennyksen. Juutut helposti siis perustehtäviin sillä pikkufirmaa huonommalla palkalla.

Vierailija
27/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuo palkkaero ei ole niin oleellinen. Tuosta jää ehkä puolet käteen, loppupeleissä ei ole valtavasta summasta kyse. Varsinkin jos toisessa työpaikassa on mahdollisuus edetä myöhemmin paremmille palkoille.

Mitä jos ne 'paremmat palkat' sitten kuitenkin tarkoittavat sen samaisen 500 euron saamista? Miksei sitten ottaisi sitä heti käteen eikä vasta kahden vuoden päästä?

Sitä paitsi, voihan kummastakin paikasta lähteä vieläkin parempiin hommiin. Miksi ajatella sitä, onko firmassa ylenemismahdollisuuksia? YT:t voi tulla ja joutua lähtemään muutenkin. 

Jos siis pitää palkkaa tärkeänä. 

Vierailija
28/28 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hyviä pointteja.

Pieni yritys tosiaan tavoittelee kasvua ja siellä olisi mahdollisuus kasvaa mukana.

Suuremmassa taas voisi uran kannalta olla hyötyä tuosta tehtävästä, jos siitä pääsisi nousemaan eteenpäin. Jos taas ei, niin harmittaisi kyllä sitten että lähdin sinne pienemmällä palkalla.

Pikkufirmassa palkka olisi nykyistä palkkaani 100€ isompi ja isommassa firmassa 400€ nykyistä palkkaani pienempi. Eli jos lähtisin isoon firmaan, niin lähtisin edistääkseni uraani sillä jos pääsisin seuraavan pykälän hommiin, niin sitten palkka alkaisi jo eri tuhatnumerolla.

Ap