En pärjää toimeentulotuella
Enkä Kelan maksamalla työmarkkinatuella. On pakko kanittaa koruja, nytkin on koruja kanissa yli 400 euron edestä. Tuo sossun ja Kelan raha ei vain yksinkertaisesti riitä normaaliin elämiseen.
Kommentit (76)
Sossu maksaa henkilökortin, sähköt, lääkärissä käynnit ja lääkkeet, kotivakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
No turha tästä nyt on vääntää, jos et kerran usko. Ei niitä oletuksena maksetakkaan, mutta kun älyää hakea ja osaa perustella, niin on mahdollista saada.
Ai niin ja silmälasit maksaa myös sossu.
Niin on turha vääntää, kun sinä et tiedä mistä puhut. Minä tiedän, koska itse toimeentulotuensaaja. Kun on riittävän kauan Kelan asiakkaana, oppii ymmärtämään, ettei Kelakaan usko ihan mitä vain. Eikä varsinkaan muuta itse määrittelemiään ehtoja, vaikka itse Runeberg tulisi perustelemaan. Säännöt ovat perusosan osalta tasan kaikille samat.
P.S. Ne silmälasit maksaa Kela, koska ovat erillisen korvauksen piiriin kuuluva asia. Samoin kuin on esim. henkilöllisyystodistus ja päivähoitomaksut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No turha tästä nyt on vääntää, jos et kerran usko. Ei niitä oletuksena maksetakkaan, mutta kun älyää hakea ja osaa perustella, niin on mahdollista saada.
Ai niin ja silmälasit maksaa myös sossu.
Niin on turha vääntää, kun sinä et tiedä mistä puhut. Minä tiedän, koska itse toimeentulotuensaaja. Kun on riittävän kauan Kelan asiakkaana, oppii ymmärtämään, ettei Kelakaan usko ihan mitä vain. Eikä varsinkaan muuta itse määrittelemiään ehtoja, vaikka itse Runeberg tulisi perustelemaan. Säännöt ovat perusosan osalta tasan kaikille samat.
P.S. Ne silmälasit maksaa Kela, koska ovat erillisen korvauksen piiriin kuuluva asia. Samoin kuin on esim. henkilöllisyystodistus ja päivähoitomaksut
Tuossa se sossun maksama vuoden salijäsenyys kuitenkin on lompakossa. Siksi en jaksa asiasta kinastella:) Täydentävää toimeentulotukea voi jokainen hakea ja kun osaa perustella hyvin, niin usein myös ne menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 32,40€/pvä eli 648€/4vko brutto + asumustuen enimmäismäärä pk-seudulla 686€ = 1334€ brutto 4 viikossa.
Tämä taas tekee 8.33€/h 40h työviikoilla laskettuna ja 4 viikon jaksossa.
Päälle saa toimeentulotukea ja voi hakea myös lääkkeet, lääkärimaksut, bussikortti, sähkö, netti, tarhamaksut yms. herra yksin tietää mitä kaikkia kuluja.
Omasta mielestä ilmaisen rahan määrä on varsin hyvä useiden ammattien palkkoihin verraten.
Työmarkkinatuesta menee veroa 20 % eli siitä jää noin 500 euroa. Itselleni toimeentulotukea, sairasprahaa ja asumistukea tulee sen verran että KUUSSA nettotuloni ovat vähän päälle 1163 euroa, ei 1334. Vuokra 665 täällä pk-seudulla. Ihan hyvin tulen toimeen, ennen toimeentulotukea elin 9 kk 900 eurolla. Siinä jäi jo lääkkeet ostamatta.
Olen siis monisairas, mm. syöpä ja tällä hetkellä saan minimisaikkupäivärahaa. Oli pakko hakea tttukea jotta sais syöpähoidot maksettua. Ja hyvä että hain. Tällä palstalla neuvottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 32,40€/pvä eli 648€/4vko brutto + asumustuen enimmäismäärä pk-seudulla 686€ = 1334€ brutto 4 viikossa.
Päälle saa toimeentulotukea ja voi hakea myös lääkkeet, lääkärimaksut, bussikortti, sähkö, netti, tarhamaksut yms. herra yksin tietää mitä kaikkia kuluja.
Omasta mielestä ilmaisen rahan määrä on varsin hyvä useiden ammattien palkkoihin verraten.
Työmarkkinatuesta menee veroa 20 % eli siitä jää noin 500 euroa. Itselleni toimeentulotukea, sairasprahaa ja asumistukea tulee sen verran että KUUSSA nettotuloni ovat vähän päälle 1163 euroa, ei 1334. Vuokra 665 täällä pk-seudulla. Ihan hyvin tulen toimeen, ennen toimeentulotukea elin 9 kk 900 eurolla. Siinä jäi jo lääkkeet ostamatta.
Olen siis monisairas, mm. syöpä ja tällä hetkellä saan minimisaikkupäivärahaa. Oli pakko hakea tttukea jotta sais syöpähoidot maksettua. Ja hyvä että hain. Tällä palstalla neuvottiin.
Niinhän siinä lukeekin, että brutto on 1334€. Usko tai älä, mutta myös ansiotöissä käyvät maksavat veroa, ja kaikki tulot eivät jää käteen.
Kun vetoaa parempiin työllistymismahdollisuuksiin, voi saada bussikorttia ja nettiä. Näin ainakin mulle on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos olet ulosotossa eli luottotiedot menneet. Jos meet töihin sun palkastas viedään se 1/3 osa. Jos palkkas olis vaikka 1600 e laske siitä verot, ulosotot ym. ei paljon jää. Työttömänä toimeentulotukiasiakkaana Kela maksaa sulle jopa uudet tekohampaat niin kuin minullekin.
Haha näin se työtön ulosottoasiakas näyttää persettä pienituloisille työläiselle niin, että levittää samalla pakaroitaan sivulle ja pieraisee perään.
Otitko liikaa velkaa? Miksi se ulosotto? Ihanko yllätyksenä tuli, että pitää maksaa takaisin.
Paljon se aloittaja saa sitä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Kun vetoaa parempiin työllistymismahdollisuuksiin, voi saada bussikorttia ja nettiä. Näin ainakin mulle on maksettu.
Entäs ajokortti samaisesta syystä kaupungissa, jossa ei ole toimivaa julkista liikennettä? Ihan yhtälailla sekin parantaisi työllistymismahdollisuuksia. Ja mitäpä pelkällä netillä, jos ei ole tietokonetta, eli voisiko tietokoneenkin saada kuntasponssilla?
Moni kunta ei myönnä harkinnanvaraista tt-tukea oikeastaan ollenkaan, sillä se rajanveto on vaikeaa. Kenelle annetaan ja kuinka paljon. Toiset kunnat myöntävät tukea sillä periaatteella, ettei kukaan sitä huvikseen hae vaan oikeaan tarpeeseen.
Ei riittäny kyllä mullakaan. Onneks pääsin töihin nii nyt riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän siinä lukeekin, että brutto on 1334€. Usko tai älä, mutta myös ansiotöissä käyvät maksavat veroa, ja kaikki tulot eivät jää käteen.
Asumistuen enimmäismäärä on 406-412 euroa kuussa pk-seudulla ei 648.
Ja usko tai älä, syöpäsairastunut toimeentulotukilainenkin on käynyt ansiotyössä ennen sairastumistaan. 1300 tuloista veroprosentti ei kuitenkaan ollut 20 vaan ihan muutama prosentti.
Kantsii sunkin alkaa sairastelemaan syöpiä ym. niin saa ilmaista rahaa työtä tekemättä!
Mulle Kela maksoi hammasproteesit työttömänä ollessa. Edes töissä käyvänä minulla ei olisi ollut varaa niihin.
Sitten kannattaa mennä töihin tai tehdä lisäksi töitä/ työkokeilua se tuki nousee 9e päivä noissa kokeilussa/kuntouttavassa/koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pienipalkkainen kuitenkin elelee samalla summalla ihan normaalia elämää.
Kokoaikatyöstä saa takuulla enemmän kuin sen vähän yli 500e/kk, minkä toimeentulotuen perusosa on. Niin pienipalkkaista työtä Suomessa ei olekaan, etteikö saisi reilusti enemmän.
Joo joo, mutta huomioi myös että me maksetaan myös asuminen itse, toisin kuin tt-tuen saajat jotka saavat myös asumistukea. Minä esimerkiksi saan käteen 1250€/kk, siitä vuokra 680€. Työmatkakustannukset kun maksan niin ei jää montaa kymppiä enempää elämiseen kuin tukien varassa eläville.
Mulla netto 1300e ja ikinä en ole saanut tt-tukea tai asumistukea. Ikinä ei oo tili nollilla.
Esimerkiksi se voi estää, ettei pääse töihin. Ei sinne töihin noin vain voi mennä ja sanoa että hei tulin nyt, mitäs täällä olis tekemistä ja millon on palkkapäivä. Se on työnantaja joka valitsee. Moni mieluummin voivottelee työvoimapulaa kuin palkkaa työttömän.