En pärjää toimeentulotuella
Enkä Kelan maksamalla työmarkkinatuella. On pakko kanittaa koruja, nytkin on koruja kanissa yli 400 euron edestä. Tuo sossun ja Kelan raha ei vain yksinkertaisesti riitä normaaliin elämiseen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Mites jos olet ulosotossa eli luottotiedot menneet. Jos meet töihin sun palkastas viedään se 1/3 osa. Jos palkkas olis vaikka 1600 e laske siitä verot, ulosotot ym. ei paljon jää. Työttömänä toimeentulotukiasiakkaana Kela maksaa sulle jopa uudet tekohampaat niin kuin minullekin.
Se onkin hassua, että.palkasta ulosotto ottaa ensin ja sitten kelan toimeentulotuki korvaa mitä puuttuu. Mielestäni ulosoton pitäisi jättää ihmiselle sen minitoimeentulon, ettei toimeentulotukea tarvitse. Vähän kuin valtio maksaa niitä velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 32,40€/pvä eli 648€/4vko brutto + asumustuen enimmäismäärä pk-seudulla 686€ = 1334€ brutto 4 viikossa.
Tämä taas tekee 8.33€/h 40h työviikoilla laskettuna ja 4 viikon jaksossa.
Päälle saa toimeentulotukea ja voi hakea myös lääkkeet, lääkärimaksut, bussikortti, sähkö, netti, tarhamaksut yms. herra yksin tietää mitä kaikkia kuluja.
Omasta mielestä ilmaisen rahan määrä on varsin hyvä useiden ammattien palkkoihin verraten.
Tuollaisten tulojen päälle ei kyllä enää saa toimeentulotukea. Ei ainakaan tällä paikkakunnalla.
Ei riitä meidän perheen kuukauden yli kymppitonnin nettotulotkaan aina meidän ”normaaliin” elämään. Harmittaa ku ei voida ostaa haluamaamme taloa eikä tuliterällä autollakaan ole varaa ajaa. Ulkomaillekin päästään vaan pari kolme kertaa vuodessa. Shampanjaakin vain perjantaisin. Kalliiksi tulee mutta meille tämä on se normi, joka halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimeentulotuki+asumislisä on hiukan alle 1 000e/kk. Jos sillä ei saa ostettua perusasioita, on elämänhallinnassa pahoja puutteita. Varsinkin kun tuon lisäksi Kela maksaa sähkölaskun, lääkärikulut ja reseptilääkkeet, joten niihin ei tarvitse tt-tukea käyttää.
Mutta sä maksat tuosta vuokran! Ärsyttää tuollaiset tonnin kirjoittelijat, kun vähän niinkuin vahingossa jätetään kertomatta, että tuosta tonnista vähennetään vuokra. Oletettavasti siis maksat sen. Muuten huijaat Kelaa ja se on petos.
Tietysti maksan. Vuokra on perusasia siinä missä puhelinlasku ja ruokakin. En kokenut tarpeelliseksi mainita erikseen, että maksan vuokran. Oletin, että ihmiset ihan itse ymmärtävä, että niin yleensä tehdään.
No tällä palstalla ei ymmärretä. Alkaa aina se huuto, että mitä ihmettä, tonni ilmaista rahaa sossupummille jne. Saan minäkin 1200e yhteensä, mutta vuokra 700e, joten ei jää kuin se 500e.
Eikö tätä.aihetta ole täällä pyöritetty jo tarpeeksi? Toiset luulee, että laskureiden maksimit näyttää mitä ihminen voi saada ja tuensaajat luulevat ettei kukaan muu kärsi köyhyydestä kuin he.
Ja kaikki luulee, että m.muuttajat saavat kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet idiootti jos se ei riitä. Mulla jää 150-200e siitä vielä säästöönkin. Toki käteisenä säästän, ei voi pitää tilillä. :D
Hyvä kun saat säästöön, se vaatii tosi niukkaa elämää. Monia palkansaajia kyllä taatusti ärsyttää, kun saat säästöön. Se on se suomalainen mentaliteetti, jossa työttömyys on sellainen tila, että siitä sietääkin rangaista. Rangaistuksena kelvottomuudesta on totaalinen köyhyys, jossa rahaa ei saa olla muuhun, kuin erittäin halpaan ravintoon ja edulliseen kännykkäliittymään, sekä kohtuullisiin sähkölaskuihin, sekä Nokia 2110:aan. Nyt et selvästikään ole suomalaisten toiveiden mukainen, kun kehtaat säästääkin vielä. Hyi häpeä sinua :)
Miksi aina näin päin? Ihan yhtä lailla voi ajatella, että työssäkäyvää rangaistaan siitä, että viitsii siinä missä toinen ei.
Ap vastaa. Olen aloittanut työelämän ollessani 15 v. joka nykyisin ei varmaankaan olisi sallittua. Olen maalaistyttö "junantuoma" suureen maailmaan eli Helsinkiin. Ikinä koskaan en ole onnistunut kerryttämään minkäänlaista varallisuutta. Onnea ei ole ollut niin rahassa kuin rakkaudessakaan.
Ensimmäinen aviomieheni oli juoppo-insinööri joka kuoli maksakirroosiin, toinen mieheni raksamies ja oli muuten huippuseksikäs josta erosin. Kummastakaan en päässyt mitenkään "hyötymään" taloudellisesti. Se eka insinöörimies oli niin fiksu, että osti mulle erilaisia kultaisia koruja joista hyötyvät niin "kanikonttori" kuin minäkin vielä näin haudan takaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 32,40€/pvä eli 648€/4vko brutto + asumustuen enimmäismäärä pk-seudulla 686€ = 1334€ brutto 4 viikossa.
Päälle saa toimeentulotukea ja voi hakea myös lääkkeet, lääkärimaksut, bussikortti, sähkö, netti, tarhamaksut yms. herra yksin tietää mitä kaikkia kuluja.
Omasta mielestä ilmaisen rahan määrä on varsin hyvä useiden ammattien palkkoihin verraten.
Tuollaisten tulojen päälle ei kyllä enää saa toimeentulotukea. Ei ainakaan tällä paikkakunnalla.
Ei saa missään ja bussikorttia tai nettiä ei Kela maksa. Tarhamaksuista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa missään ja bussikorttia tai nettiä ei Kela maksa. Tarhamaksuista en tiedä.
Luvut ovat suoraan Kelan sivuilta. Kyllä ne nyt vaan maksaa bussikortin ja netin. Ei ehkä kaikille, jos ei osaa perustella, mutta useat saavat ja tämä on ihan 100% varmuudella oleva fakta. Myös salikortteja/uimakortteja yms. maksetaan, kun vain osaa perustella.
Varmasti näissä on paikkakuntakohtaisia eroja, mutta näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vammasta touhua. Otan huomenna lopputilin! Kiitos, että avasit silmäni.
T: osapäiväinen kassan täti
Minulle jää tällä hetkellä 200 euroa kaikkien laskujen jälkeen. Joulukuuhun mennessä saan osamaksut maksettua ja alkaa jäämään jopa yli 300 euroa /kk. Viime syksyn jälkeen autoon on mennyt noin 700 euroa korjauksineen ja veroineen. Autoon pakkopitää jos ei halua kävellä.
Kannattaa laittaa kuukausittaiset menot exceliin niin pysyy kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvut ovat suoraan Kelan sivuilta. Kyllä ne nyt vaan maksaa bussikortin ja netin. Ei ehkä kaikille, jos ei osaa perustella, mutta useat saavat ja tämä on ihan 100% varmuudella oleva fakta. Myös salikortteja/uimakortteja yms. maksetaan, kun vain osaa perustella.
Varmasti näissä on paikkakuntakohtaisia eroja, mutta näin se vaan menee.
Mistähän kohtaa Kelan sivuilta tuon tiedon löysit? Minä löysin toimeentulotukiosioista seuraavaa:
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
Näitä menoja ei siis huomioida erikseen perustoimeentulotuessa, vaan ne sisältyvät perusosaan yhtenä kokonaisuutena.
Eli ei todellakaan saa erillistä tukea harrastuksiin, bussikorttiin tai nettiin. Ne on katettava sillä perusosalla. Sitä ei saa muutettua, vaikka kuinka perustelisi, koska Kela on määritellyt ne perusosalla katettaviksi menoiksi.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin Tuolta voit käydä itse lukemassa, jos et usko minun lainaustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vammasta touhua. Otan huomenna lopputilin! Kiitos, että avasit silmäni.
T: osapäiväinen kassan täti
ja tuossa ei ole edes kaikki mitä maksetaan
Ei se mihinkään normaaliin elämiseen riitäkkään jos on vähänkin jotain huveja. Mulle tuli mielenterveysongelmia toimeentulotuella kun budjetin sai tarkkaan laskea että sai laskut maksettua ja mihinkään ylimääräiseen huviin ei jäänyt rahaa. Lapseton ei saa harkinnanvaraisia tukia kuten tuttuni yh sai ja ei ollut niin tiukoilla. Pätkätöiden tienestit laskettiin aina toimeentulotukeen niin ettei niistäkään jäänyt mitään ylimääräistä. Pätkätöistä ei ollut mitään muuta hyötyä muuta kuin pääsi kotoa pois.
Huvittaa nämä köyhyys jutut kuinka kolmen lapsen äiti välittaa köyhyyttä kun on tehnyt noin kolmen vuoden välein tietoisesti kolme kakaraa ja ollut kymmenen vuotta kotona kodinhoitotuella ja eikä ole työt kiinnostanut, siis itse valinnut tilanteensa ja pienituloisen miehensä niin miksi pitää ahnehtia niin montaa lasta jos ei omat varat siihen riitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se mihinkään normaaliin elämiseen riitäkkään jos on vähänkin jotain huveja. Mulle tuli mielenterveysongelmia toimeentulotuella kun budjetin sai tarkkaan laskea että sai laskut maksettua ja mihinkään ylimääräiseen huviin ei jäänyt rahaa. Lapseton ei saa harkinnanvaraisia tukia kuten tuttuni yh sai ja ei ollut niin tiukoilla. Pätkätöiden tienestit laskettiin aina toimeentulotukeen niin ettei niistäkään jäänyt mitään ylimääräistä. Pätkätöistä ei ollut mitään muuta hyötyä muuta kuin pääsi kotoa pois.
Huvittaa nämä köyhyys jutut kuinka kolmen lapsen äiti välittaa köyhyyttä kun on tehnyt noin kolmen vuoden välein tietoisesti kolme kakaraa ja ollut kymmenen vuotta kotona kodinhoitotuella ja eikä ole työt kiinnostanut, siis itse valinnut tilanteensa ja pienituloisen miehensä niin miksi pitää ahnehtia niin montaa lasta jos ei omat varat siihen riitä?
ilmiannettu
t. yh äiti
Aika hyvin on asiat, jos on noin isolla summalla kanitukseen kelpaavia koruja... Mun korujen arvo on varmaan alle puolet tosta ja nekin on rihkamaa eli ei kelpaa kaniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pienipalkkainen kuitenkin elelee samalla summalla ihan normaalia elämää.
Kokoaikatyöstä saa takuulla enemmän kuin sen vähän yli 500e/kk, minkä toimeentulotuen perusosa on. Niin pienipalkkaista työtä Suomessa ei olekaan, etteikö saisi reilusti enemmän.
Jos pienipalkkainen maksaa asumisensa itse, niin ei välttämättä jää yhtään enempää ”elämiseen” kuin toimeentulotuki.
Niin pienipalkkainen on oikeutettu asumistukeen siinä missä tt-asiakaskin.
Aika moni tienaa kuitenkin juuri sen verran, ettei saa mistään mitään, koska itse pystyy maksamaan. Mutta elämiseen ei jää enempää.
No turha tästä nyt on vääntää, jos et kerran usko. Ei niitä oletuksena maksetakkaan, mutta kun älyää hakea ja osaa perustella, niin on mahdollista saada.
Ai niin ja silmälasit maksaa myös sossu.
Miksi monia ei lainkaan kiusaa se ajatus, että entä jos itse jääkin työttömäksi pitkäksi aikaa, tai vaikka sairastuu, eikä enää kykene töihin, ja tällöin joutuisi tosi pienille rahoille, sen sijaan, että työssä ollessaan jo tietäisikin, että työttömyyden kohdatessa ei totaalinen köyhyys olisi uhka. Velvoitteita voisi tietenkin olla, mutta vastineeksi turva olisi nykyistä parempi. Tulee mieleen, että monet toistaiseksi töissä olevat ovat valmiit pienentämään korvauksia nykyisestäkin, vaikka riskinä saattaa olla omakin työttömyys. Eräänlaista nuoralla tanssia siis.
Jopa Juhana Vartiainen on kirjoittanut nykyistä paremmasta tyött.korvauksesta, mutta myös siitä, että samanaik. velvoitettaiusiin nykyistä enemmän työttömiä.