Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakoinnin kieltäminen rivaripihalla

Vierailija
06.06.2019 |

Poltan epäsäännöllisesti. Joskus muutaman päivässä, joskus vain iltamyöhään yhden savukkeen.
Nyt hallituksen pj - kysyessäni aivan muuta asiaa sähköpostitse isännöitsijältä - alkoi tykittää sähköpostiini mm sen, etten ole osallistunut talkoisiin (minulla on siihen syyni, jota ei tarvitse heille avata). Tämä osallistumattomuus kai estää erään taloyhtiön pihalla olevan epäkohdan korjaamisen, josta olen osakkaana ilmoittanut jo aikoja sitten. Talkoothan perustuvat vapaaehtoisuuteen, niihin ei voi pakottaa eikä painostaa.
Tässä samassa viestissä pj HUUSI että minun on lopetettava tupakanpoltto, koska haju leijuu muihin asuntoihin. Sain myös valistusta, että tupakansavu on epäterveellistä eikä työpaikallaan saa polttaa kuin 20 metrin päässä rakennuksesta.
Huomaavaisuuden ymmärrän, mutta onko niin etteivät naapurit voi sulkea välillä ikkunoitaan?
Vastasin tosiaan talkoiden olevan vapaaehtoiset ja ilmoitin olevani tarpeeksi vanha päättämään itse tupakanpoltostani. Olen siis yli 50. Suosittelen samalla aloitteen tekemistä, mikäli tupakanpoltto halutaan kieltää rivaripihoilla.
Se onkin sitten pidempi tie anoa kieltoa.
Mitä mieltä olette tällaisesta "keskustelusta"? Törkeää se ainakin oli. Olenko nyt pahis (asunut 15 vuotta samassa)? Ottiko on asenteen? Sainko nyt siis jonkinlaisen varoituksen?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pihalla oleva korjauskohta pitäisi talkoilla korjata?  Eikä taloyhtiöllä ole huoltoyhtiötä käytössä?

Vierailija
22/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin rivarissa kytätään muita, valitetaan naapuritaloyhtiöiden remonttien äänistä, seuraillaan kuka tulee ja menee ja kenen kanssa. Haistellaan hajuja että voitaisiin päivitellä ja ihmetellä. Tuo pitää paikkansa, että talkoissa pitäisi kimpassa tehdä kaikkea sellaista työtä, joka voitaisiin ostaa. Kustannus veloitettaisiin yhtiövastikkeessa, muutama ylimääräinen kymppi muutaman kuukauden ajan.

Tuo talkoo on menneen talven lumia, 70-lukua suunnilleen. Meilläkin sitten haluttaisiin sellainen rivariyhteisö, joka pitää yhtä ja kamppailee kimpassa kaikkien vuoksi. Sellaista kylämeininkiä pitää saada ...

Meillä on esim eräs mies joka ei voi osallistua näihin kesällä tehtäviin pihatöihin. En tiedä syytä. En ole kyttääjä/juorusielu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapureiden pitäisi siis omassa kodissa sulkea ikkunat, koska sinä menet pihalle? En ole koskaan tajunnut tätä logiikkaa. Pätee mihin tahansa muuhunkin, mitä kanssa-asuja voi oitää epämiellyttävänä kuten vaikka ruohonleikkuuta aamuvarhaisella tai lasten trampoliinin sijoittamista aivan tontin naapurinpuoleiselle rajalle. Aina me on muut, joiden pitää muuttua ja alistua, omassa toiminnassa ei ole mitään säätövaraa.

Ööö.. tuota jos ikkunasta tulee asuntoon epämiellyttävää hajua tai melua niin kyllä, ikkuna on joko suljettava tai sitten siedettävä näitä epämukavuuksia. Miten voi olla, ettei joku tajua tätä logiikkaa?

Tietenkin tajuaa, mutta sikäli kun siitä sitten naapuri valittaa, että sinä toiminnallasi aiheutat häiriötä, niin miksi pitää vain nousta takajaloille ja julistaa, että "minä saan tehdä mitä vaan, laita ikkuna kiinni jos häiritsee tai muuta pois". Miksi ei voi käyttää hetkeä siihen oman toiminnan miettimiseen, että voisinkohan tehdä asian toisin, niin ettei se häiritse muita. Häiriön tuottaminen ei ole mikään ihmisoikeus.

Siltä häiriöltä suojaaminen sulkemalla ikkuna on viisautta. Voit käyttää hetken miettiäksesi myös omaa toimintaasi.

Vierailija
24/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pihalla oleva korjauskohta pitäisi talkoilla korjata?  Eikä taloyhtiöllä ole huoltoyhtiötä käytössä?

Aloittaja vastaa: Niin, sanopas se, miksi se pitäisi talkoissa korjata. Taloyhtiöllä on huoltosopimus, mutta tietenkin sen käyttö maksaa ...ehdotin ulkopuolisen tahon käyttämista, mutta ei. Kuvitellaan että kiusaamalla tuolla talkoohommalla saavutetaan jotain minun suhteeni. Fittuiluahan tuo on.

No - annetaan paikkojen rapistua. Minä olen osuuteni ilmoittelusta tehnyt.

Minä lopetan vähäisen tupakanpolttoni sitten kun kaikkia taloyhtiömme pihoja koskeva tupakointikielto tulee voimaan ja tontille saadaan tupakointipaikka ylläpitoineen.

Pj:n käytös on minustakin törkeää.

Vierailija
25/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivarissa, naapuri polttelee satunnaisesti pihallaan, tupakansavun haju pelmahtaa sisälle, jolloin laitan ikkunaluukun kiinni.

Moikkaan naapuriani ja juttelenkin usein. Vanha yksinäinen, rauhallinen mies.

Kestän nämä hänen pössyttelynsä, ei ole minulle terveyshaitta. Hajuhaitta saa suuret mittasuhteet, jos inhoaa naapuriaan ja kaikkea mitä hän ikäänkuin edustaa.

Ihmiset häiriintyvät niin helposti nykyään, kun päätät häiriintyä jostain ei niin vakavasta asiasta, ja teet sitä jatkuvasti, olet kuin Pavlovin koira.. ja ongelma vain kasvaa sinun pääsi sisällä.

Vierailija
26/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun rivarissa, naapuri polttelee satunnaisesti pihallaan, tupakansavun haju pelmahtaa sisälle, jolloin laitan ikkunaluukun kiinni.

Moikkaan naapuriani ja juttelenkin usein. Vanha yksinäinen, rauhallinen mies.

Kestän nämä hänen pössyttelynsä, ei ole minulle terveyshaitta. Hajuhaitta saa suuret mittasuhteet, jos inhoaa naapuriaan ja kaikkea mitä hän ikäänkuin edustaa.

Ihmiset häiriintyvät niin helposti nykyään, kun päätät häiriintyä jostain ei niin vakavasta asiasta, ja teet sitä jatkuvasti, olet kuin Pavlovin koira.. ja ongelma vain kasvaa sinun pääsi sisällä.

satunnainen polttelu (ehkä muutama kessu päivässä?) on ihan eri asia kuin ketjussa polttava pariskunta seinänaapurissa. 

Vierailija
27/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vastaa: Niin, sanopas se, miksi se pitäisi talkoissa korjata. Taloyhtiöllä on huoltosopimus, mutta tietenkin sen käyttö maksaa ...ehdotin ulkopuolisen tahon käyttämista, mutta ei. Kuvitellaan että kiusaamalla tuolla talkoohommalla saavutetaan jotain minun suhteeni. Fittuiluahan tuo on.

Minä lopetan vähäisen tupakanpolttoni sitten kun kaikkia taloyhtiömme pihoja koskeva tupakointikielto tulee voimaan ja tontille saadaan tupakointipaikka ylläpitoineen.

Eikö olisi oman etusi mukaista, että lopettaisit niiden muutamankin savukkeen polttamisen? Turhaa terveyden heikentämistä ja rahanmenoa, eikö vain? 

Tai kenties et niinkään välitä tupakasta - rööki tai pari päivässä on vain keino tehdä itsestäsi numeroa taloyhtiössä?

Vierailija
28/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi oman etusi mukaista, että lopettaisit niiden muutamankin savukkeen polttamisen? Turhaa terveyden heikentämistä ja rahanmenoa, eikö vain? 

Tai kenties et niinkään välitä tupakasta - rööki tai pari päivässä on vain keino tehdä itsestäsi numeroa taloyhtiössä?

Lopeta sinä se siiderin/kaljan/viinin/viinan litkiminen, turhaa terveyden heikentämistä ja rahanmenoa, eikö vain?

Vierailija
29/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö voi kieltää tupakanpolton myös omalla rivtalon pihalla.

Asun kerrostalossa ja meillä on tupakointi kielletty parvekkeilla ja koko piha-alueella.

Kaukana pihan nurkassa on paikka, jossa voi polttaa ja siellä seinään  kiinitetty tuhka-astia.

Tämä on toiminut erittäin hyvin, enää kenenkään ei tarvitse kärsiä tupakansavusta

Useat uudet talot ovat alusta lähtien savuttomia.

Itselläni ei ole mitään tupakoitsijoita vastaan, mutta voisivat he olla paljon enemmän huomaavaisempia muita kohtaan, kuin tällä hetkellä. Ilkeältä tuntuu katsoa, miten bussipysäkeillä natsat heitetään vaan maahan, miksi niitä voi laittaa pysäkilla olevaan roskakoriin.

Olen muuten täysin samaa mieltä, mutta tumppeja ei pidä laittaa missään nimessä roskikseen! Ennemmän pitäisi olla ihan tuhka-astioita.

Vierailija
30/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta sisällä liesituulettimen alla. Ei mee muihin asuntoihin savut talon katoltakaan, koska on suodatettu.

Vierailija
31/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva omistaa rivaripihansa, osakkeilla saadaan yleensä hallinta vain asuintiloihin. Siksi rivaripihalla tupakointi on helppo kieltää, nehän ovat asunto-osakeyhtiön omaisuutta.[/q

Meidän rivarissa saadaan hallinta myös rivaripihaan samalla kuin osake ostetaan.

Hallinta ei ole sama kuin omistus.

Vierailija
32/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 18:   tottahan se savuke ensin sammutetaan, ja viskataan vasta sitten roskikseen.

Kun se jalalla hieraistaan sammuksiin, täytyy kumartua ottamaan se  maasta, ja  heittää roskiin.

Mikä oikeus tupakoitsijoilla on sotkea bussipysäkit jättämällä natsat maahan.

Törkeää piittaamattomuutta luonnosta, jättää tumpit jälkeensä maahan. Onneksi nykyisin bussipysäkin suojassa polttaminen kielletty.

Tupakointi tulisi kieltää koko Suomessa, niin kuvottavaa haju, myös tupakoitsijat haisevat ällöttävälle.

Vierailija
33/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 18:   tottahan se savuke ensin sammutetaan, ja viskataan vasta sitten roskikseen.

Kun se jalalla hieraistaan sammuksiin, täytyy kumartua ottamaan se  maasta, ja  heittää roskiin.

Törkeää piittaamattomuutta luonnosta, jättää tumpit jälkeensä maahan. Onneksi nykyisin bussipysäkin suojassa polttaminen kielletty.

Tupakointi tulisi kieltää koko Suomessa, niin kuvottavaa haju, myös tupakoitsijat haisevat ällöttävälle.

Kiellot nautintoaineissa lisää pimeää taloutta. Kiellot aiheuttavat aina anarkismia ja muita ongelmia.

Vierailija
34/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän kirjoitin, että pitäisi olla enemmän ihan oikeita tuhka-astioita.....

Sotkemisessa ei ole mitään järkevää, mutta ei myöskään siinä, että vahingossa sytyttää tulipalon. Enkä todellakaan jaksa uskoa, että aivan kaikki tupakoitsijat jaksaisivat sen sammuttaa kunnolla ennen roskikseen viskaamista.

Vierailija
35/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän kirjoitin, että pitäisi olla enemmän ihan oikeita tuhka-astioita.....

Sotkemisessa ei ole mitään järkevää, mutta ei myöskään siinä, että vahingossa sytyttää tulipalon. Enkä todellakaan jaksa uskoa, että aivan kaikki tupakoitsijat jaksaisivat sen sammuttaa kunnolla ennen roskikseen viskaamista.

Me ainakin jaksetaan. Joko maahan tai sitten kenganpohjaan tumpataan se ihan kunnolla, itse viela yleensa tarkistan sormella (!) ettei tulipaa vaan ole enaa lammin. Ja sitten roskikseen, ellei tuhka-astiaa ole. 

Luonnossa liikkuessani mulla on semmoinen kinder-yllatysmunan keltainen muovikotelo, johon laitan tumpit, tai vaihtoehtoisesti joku vanha piltti-ym purkki, jossa vahan vetta sisalla. Uskallan vaittaa etten varmaan kymmeneen vuoteen ole IKINA nepannut natsaa asfaltille ja viela vahemman luontoon tai vesistoihin. (Sita ennen en tiennyt etta filttereissa on muovia ja etta ne maatuvat hyvin hitaasti.) 

Vierailija
36/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkoissa tehdään asioita, jotka hyödyttävät kaikkia asukkaita.

Minkä takia muiden täytyy tehdä sekin osa työstä, mikä kuuluisi muille, siis niille, jotka eivät vaivaudu mukaan.

Ikävää lokkeilua.

Talkoot ovat talkoot, ei työvelvoite. Jos osallistumattomuus haittaa joitakin niin muuttakoot muualle.

Vierailija
37/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö voi kieltää tupakanpolton myös omalla rivtalon pihalla.

Asun kerrostalossa ja meillä on tupakointi kielletty parvekkeilla ja koko piha-alueella.

Kaukana pihan nurkassa on paikka, jossa voi polttaa ja siellä seinään  kiinitetty tuhka-astia.

Tämä on toiminut erittäin hyvin, enää kenenkään ei tarvitse kärsiä tupakansavusta

Useat uudet talot ovat alusta lähtien savuttomia.

Itselläni ei ole mitään tupakoitsijoita vastaan, mutta voisivat he olla paljon enemmän huomaavaisempia muita kohtaan, kuin tällä hetkellä. Ilkeältä tuntuu katsoa, miten bussipysäkeillä natsat heitetään vaan maahan, miksi niitä voi laittaa pysäkilla olevaan roskakoriin.

Roskakoriin käryävä, kuuma natsa? Äly hoi älä jätä.

Vierailija
38/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan menee niin, että te ette perkele polta. Satoja kertoja olen siitä somessa sanonut jo vuosien ajan, enkä lopeta.

Vierailija
39/39 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä vielä. Minä en ole täällä asumiseni aikana heittänyt ainoatakaan röökinfimppiä maahan. Stumppaan hillopurkkiin, jossa pohjalla vettä. Pari kertaa on mielenosoituksellisesti kasattu tupakantumppeja oven eteen. Tosi fiksua. Kukaan ei todellakaan ole koskaan nähnyt, että minä niitä fimppejä heittäisin.

Siitä haluaisin vielä keskustella, onko teidän mielestänne tämä peejiin VERSAALEIN (tarkoittaa siis huutamista)

minulle kirjoittama spostiviesti, jossa hän sanoo että lopeta se tupakanpoltto jne. ihan fiksua? Kysyin asioita isännöitsijältä, joka heitti vastaamisen peejiille, jota nähtävästi ärsytän. En ollut saanut asiasta ilmoitusta aiempaan.

Vastaukseni jälkeen ei lähettänyt enempää minulle postia, mutta toinen hallituksen jäsen alkoi tiukata minulta selitystä mihin talkoot perustuvat. Nauratti. Vapaaehtoisuuteen, vastasin. Olin jo kiittänyt ja kuitannut asian, että hyvä juttu että asiat pysyvät siis työ/toteutuslistalla, koska en ollut kuullut mitään ja paikat edelleen rempallaan. Minusta ei oo isi ollut hyötyä näissä talkoissa. Toinen jäsen siis yritti saada selvitystä, mitä minun mielestäni talkoissa tehdään. Nyt tiedän, että jos aikoo ilmoittaa jostain epäkohdasta, se pitää tulla ilmoittamaan talkoisiin. Sähköpostiviesti ei käy. Vaikka kyse on taloyhtiön vastuista, ei osakkaan itsensä suorittamasta arvostelusta.