Mitä kasvisruokaa mökille?
Mitä hyvin säilyvää tai pienikokoista (=tosi pieni jääkaappi) kasvissyöjälle (lakto-ovo) sopivaa pääruokaa ottaisit mökille? Tarkoitus olisi korvata vain grillattu liha, kana, kala. Muuten syödä uusia perunoita, vihreää salaattia yms. Herkkusieniä ja grillijuustoa on.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vegaani, niin feta on aina hyvä. Kotijuustot ja raejuustot myös hyvä. Ja munat, jos niitä syö.
Tykkään grillata esikeitettyä maissia, mutta myös tehdä vartaita esim. sipulista, paprikoista, tomaateista yms.
Itse oon "vain" lihaton, eli kaikki kalaruoka käy.
Vaikka ne protskut välillä jää vähemmälle, niin sou! Meidän ajassa enin osa nauttii protskuja niin paljon, että munuaiset sakkaa ja kihti yllättää.
En voi ymmärtää miten kasvisruokailijalla voi jäädä pritskut vähemmälle. Jo soijapavuissa on kolminkertainen määrä proteiinia lihaan nähden.
No kyllähän ne protskut aika niukille jää, jos syö vaan maissia, sipulia, tomaattia ja paprikaa.
Mutta totta, pavut on erinomainen proteiininlähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vegaani, niin feta on aina hyvä. Kotijuustot ja raejuustot myös hyvä. Ja munat, jos niitä syö.
Tykkään grillata esikeitettyä maissia, mutta myös tehdä vartaita esim. sipulista, paprikoista, tomaateista yms.
Itse oon "vain" lihaton, eli kaikki kalaruoka käy.
Vaikka ne protskut välillä jää vähemmälle, niin sou! Meidän ajassa enin osa nauttii protskuja niin paljon, että munuaiset sakkaa ja kihti yllättää.
En voi ymmärtää miten kasvisruokailijalla voi jäädä pritskut vähemmälle. Jo soijapavuissa on kolminkertainen määrä proteiinia lihaan nähden.
No eihän ole.
Gnoccheja tuoretomaattikastikkeessa ja pestolla maustettuna Jamie Oliver gnocchi with tomato and pesto
Kukkakaali-peruna-linssicurry
Käristemakkarassa tuskin on lihaa...?
Vierailija kirjoitti:
Käristemakkarassa tuskin on lihaa...?
On sille sen verran lihaa näytetty ettei ne veget voi syödä, vaikka kuinka lakto-ovoja olisivatkin.
Siis peruskasvissyöjälle perus "lihankorvikkeet" on sitä tavallista grillattavaa. Ei veget kesällä väännä linssimuhennosta keittiössä, kun muut grillaa. Tai raastele porkkanoita itsetehtyihin kasvispihveihin.
Nykyään einesoastolta löytyt jos jonkinlaista valmista kasvisvaihtoehtoa grilliin. Esim. Jalotofun paistopalat, erilaiset soijanakit/makkarat, härkis/nyhtispihvit, valmiit kasvis- tai mustapapupihvit. Plus pakastealtasta vielä valmiita pihvejä löytyy lisää. Et sieltä vaan valitsemaan. Eikä noi mitkään ole kovin kalliita, ainoastaan seitanista tehdyt makkarat on kilohinnaltaan korkeampia, mut niistäkin löytyy vähän edullisempia. Eikä kenenkään budjetti nyt yhteen seitanmakkarapakettiin kaadu, jos harvinaisempi kerta kun ostaa.
Grillattuja herkkusieniä, mieluiten niitä ruskeita, koska niissä on enemmän makua. Näin "lihhaa, saatana!" syövälle äijällekin maistuvat suorastaan hävettävän hyvin, kun marinoi tai edes pyöräyttää öljyssä ja maustaa kunnolla, suolaa riittävästi ja esim. tuore chili pieneksi pilkottuna tai yrtit. Pienet kahdessa vartaassa (etteivät pyöri vain tikussa) ja isot pysyy ritilällä ihan irrallaankin. Eivät tarvitse edes kylmäsäilytystä, jos vain muutama tunti kaupasta grilliin.
Siis grillaatte kasviksia, grillijuustoa ja sieniä ja lisäksi on vielä uusia perunoita ja salaattia? Miksi ihmeessä tuohon mitään lisää tarvitsisi? Itse olen ihan sekasyöjä, mutta en kaipaisi enempää ruokaa kuin tuossa jo on.
Joku munakas tai papumuhennos kuulostaa aika ankealta, jos muut grillaavat. Itse en oikeastaan kaipaa grillatessa lihankorvikkeita, mutta suosittelen silti etsimään kaupan vegehyllystä kasvispihvejä tai jotain muuta sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis peruskasvissyöjälle perus "lihankorvikkeet" on sitä tavallista grillattavaa.
Riippuu peruskasvissyöjästä. Minusta nuo lihankorvikkeet ovat järjestään pahoja, enkä käytä niitä. Okei, tofua joihinkin ruokiin joihin sitä on Itä-Aasiassa käytetty jo satoja vuosia, mutta muita en.
Ei joka aterialla tarvitse jotain proteiinia olla. Minulle riittää grillata kasviksia, kunhan niitä on monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siis grillaatte kasviksia, grillijuustoa ja sieniä ja lisäksi on vielä uusia perunoita ja salaattia? Miksi ihmeessä tuohon mitään lisää tarvitsisi? Itse olen ihan sekasyöjä, mutta en kaipaisi enempää ruokaa kuin tuossa jo on.
Kyseessä koko juhannuksen (3 pv) kaikki ruoat (2 ateriaa päivässä).
Tosiaan tarkoitus tehdä valtaosa ruoasta grillissä, eikä kökkiä sisällä tekemässä kasvismössöjä.
Hyviä vinkkejä tullutkin.
Ap
Vaikka hän syökin myös maitoa ja munaa, paras paikka etsiä tuotteita on Vegaanituotteet.net
Sieltä esim Kasviproteiinituotteet, josta löytyy todella paljon esim. grillattavia vaihtoehtoja.
Grillattavaksi esim. vartaisiin käy tosi hyvin tempeh (sitä on nykyään kotimaisena härkäpavusta ja lupiinistakin tehtynä) ja nyhtökaurapullat (esim. makuina esim. meze tai tomaatti).
Jos kylmäsäilytystila on vähissä, esim. tempehiä, seitania ja nakkoja on joissain kaupoissa lasipurkissa.
Jos kananmunia syö, nizzalaistyyppinen salaattihan on ihan parasta uusilla perunoilla, siihen kalaa niille jotka sitä syö.
Papuja
Tonnikalaa
Kaurahiutaleita
Mä olen sekasyöjä, mutta syön kyllä paljon kasvisruokiakin. Itse tykkään mustapapupihveistä, löytyy ainakin isommista liikkeistä, päällä lukee "käsintehtyjä" ja jotain muuta, vihreä pakkaus, neljä kappaletta. Kylmähyllyssä, ei pakaste. Lämmitän niitä ja syön mieluiten sienisalaatin kanssa. On kyllä hyvää ja täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirso voi tuoda omat ruokansa niin tietää mikä kelpaa.
Ei ole nirso. Syö mitä tahansa kasvisruokaa.
Voisiko se kasvissyöjä kuitenkin tuoda itse omat ruokansa? Tai kertoa mitä haluaa. Tuo "syö kaikkea kasvisruokaa" ei vielä kerro, kelpaako esim. maitotuotteet tai kananmunat.
Itse varmaan varaisin monenlaisia säilykepapuja ja -linssejä, ne eivät edes vaadi jääkaappia. Grillata voi sieniä, maissia, munakoioa, sipuleita ja monia muitakin kasviksia, mutta proteiininsaannista pitää jotenkin huolehtia.
Syö maitotuotteita ja munaa. Kasviksia ja sieniä grillataan muutenkin. On vaan hassua, kun yksi ei saa sitä pääruokaa (vaikka pihviä). Mitä noista pavuista ja linsseistä tehdään? Syödäänkö pelkältään (kylmänä vai keitettynä)?
Pihvi pääruokaa? -ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis peruskasvissyöjälle perus "lihankorvikkeet" on sitä tavallista grillattavaa.
Riippuu peruskasvissyöjästä. Minusta nuo lihankorvikkeet ovat järjestään pahoja, enkä käytä niitä. Okei, tofua joihinkin ruokiin joihin sitä on Itä-Aasiassa käytetty jo satoja vuosia, mutta muita en.
Ei joka aterialla tarvitse jotain proteiinia olla. Minulle riittää grillata kasviksia, kunhan niitä on monipuolisesti.
Sä et olekaan peruskasvissyöjä vaan nirsompaa sorttia.
Vegenakkeja tai vegepihvejä pakastealtaasta.
Outo ketju. Ap sanoo aloituksessa, että kyseessä ovo-lakto-vegetaristi. Silti monessa vastauksessa puhutaan vegaaneista ja kysellään, että sopiiko hänelle maitotuotteet tai kanamuna.
Eikö ihmiset lue ajatuksella? Vai eikö tyypit tiedä, mitä ovo-lakto-vegetaristi tarkoittaa?
Valmispihvejä ottaisin. Tai esim. tofua. Ja jotain vegemakkaroita.
Esim. Apetitilla on pakastealtaassa crispy chick-herneproteiinipihvejä, jotka sopii hyvin esim. uusien perunoiden kanssa.