Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasvisruokaa mökille?

Vierailija
05.06.2019 |

Mitä hyvin säilyvää tai pienikokoista (=tosi pieni jääkaappi) kasvissyöjälle (lakto-ovo) sopivaa pääruokaa ottaisit mökille? Tarkoitus olisi korvata vain grillattu liha, kana, kala. Muuten syödä uusia perunoita, vihreää salaattia yms. Herkkusieniä ja grillijuustoa on.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin paljon kananmunia, kermaa, rasvaista juustoa ja säilykkeitä.

Vierailija
2/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirso voi tuoda omat ruokansa niin tietää mikä kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nirso. Syö mitä tahansa kasvisruokaa.

Vierailija
4/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se kasvissyöjä kuitenkin tuoda itse omat ruokansa? Tai kertoa mitä haluaa. Tuo "syö kaikkea kasvisruokaa" ei vielä kerro, kelpaako esim. maitotuotteet tai kananmunat. 

Itse varmaan varaisin monenlaisia säilykepapuja ja -linssejä, ne eivät edes vaadi jääkaappia. Grillata voi sieniä, maissia, munakoioa, sipuleita ja monia muitakin kasviksia, mutta proteiininsaannista pitää jotenkin huolehtia.

Vierailija
5/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin vinkkejä tältä kasvissyöjältä itseltään, mikäli mahdollista.

Vierailija
6/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se kasvissyöjä kuitenkin tuoda itse omat ruokansa? Tai kertoa mitä haluaa. Tuo "syö kaikkea kasvisruokaa" ei vielä kerro, kelpaako esim. maitotuotteet tai kananmunat. 

Itse varmaan varaisin monenlaisia säilykepapuja ja -linssejä, ne eivät edes vaadi jääkaappia. Grillata voi sieniä, maissia, munakoioa, sipuleita ja monia muitakin kasviksia, mutta proteiininsaannista pitää jotenkin huolehtia.

Syö maitotuotteita ja munaa. Kasviksia ja sieniä grillataan muutenkin. On vaan hassua, kun yksi ei saa sitä pääruokaa (vaikka pihviä). Mitä noista pavuista ja linsseistä tehdään? Syödäänkö pelkältään (kylmänä vai keitettynä)?

Vierailija
7/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhetta ja munia, ne ainakin lämpimässä säilyvät.

Vierailija
8/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin tuossa tilanteessa ehkä Quornista jonkunlaisen systeemin, jossa Quornia olisi paistettu sipulin, valkosipulin ja vaikka joidenkin kasvisten (paprika yms.) kanssa. Tän saisit valmiiksi tehtynä mukaan rasiassa ja voit käyttää sen pannussa/grillissä ennen ruokailua.

Quorn löytyy pakastealtaasta ja sen käyttö on todella helppoa, ihan ekakertalaisellekin. Pussista suoraan pannulle, kuin paistaisit kanasuikaleita. Soija sopii mausteeksi hyvin, kuten moni muukin. Tätä saa suikaleina ja kuutioina. Wokkaat sitä sipulin ja valkosipulin kanssa ja jos et muuta keksi, niin vaikka vähän wokkivihanneksia sekaan.

Tää on mun mielestä koostumukselta ja suutuntumalta lähimpänä kokolihaa toisin kuin joku nyhtökaura tai soijasuikaleet.

Toki kannattaa kysyä ruokailijalta itseltään mistä tykkää.

Muutenhan teillä on kaikkea hyvää siinä jo muutenkin kasvissyöjälle.

Vierailija
9/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kerrotaan, että on lakto-ovo, joten maitotuotteet ja kananmunat luulisi käyvän.

Vierailija
10/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö maitotuotteita ja munaa. Kasviksia ja sieniä grillataan muutenkin. On vaan hassua, kun yksi ei saa sitä pääruokaa (vaikka pihviä). Mitä noista pavuista ja linsseistä tehdään? Syödäänkö pelkältään (kylmänä vai keitettynä)?

Pavuista voi tehdä niitä pihvejä. Onhan niitä kyllä valmiita pihviaineksiakin, olikohan reformi.

Vierailija
11/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista halloumia pihviksi, tai marinoitua tofua.

Vierailija
12/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nakit, makkarat, ym kasvispötkylät on ihan hyviä (pakasteena yleensä parhaat). Kalliita tosin. Tofukin menee grillattuna, lidlistä saa edullisesti sitä. Täytetyt paprikat on superhyviä. Soijasuikaleet. Kukkakaaliwingsit. Falafel on parasta ikinä, ruokakaupasta ei vaan saa kunnollista, kebabpizzeriasta vois saada ostettua jos ei itse ala tekemään.

Härkäpapupihvit on hyviä. Jakkihedelmä. Vaihtoehtoja on, jopa enemmän kuin grillilihoja.

Vierailija
13/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillattua nyyttiä missä on porkkanaa, selleriä, papuja ja jotain ihanaa vegejuustoa. Namskis.

Vierailija
14/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiskasvispihvejä on nykyään aika hyviä.

Vierailija
15/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole vegaani, niin feta on aina hyvä. Kotijuustot ja raejuustot myös hyvä. Ja munat, jos niitä syö. 

Tykkään grillata esikeitettyä maissia, mutta myös tehdä vartaita esim. sipulista, paprikoista, tomaateista yms.

Itse oon "vain" lihaton, eli kaikki kalaruoka käy.

Vaikka ne protskut välillä jää vähemmälle, niin sou! Meidän ajassa enin osa nauttii protskuja niin paljon, että munuaiset sakkaa ja kihti yllättää.

Vierailija
16/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispihvit: porkkanaa, sipulia, kvinoaa, kananmunia, juustoraastetta. Kaikki muut paitsi juustoraaste säilyy huoneenlämmössä. Näitä voi syödä parilla aterialla uusien perunoiden ja vaikka tzazikin kanssa.

Grillattuja sieniä, kesäkurpitsaa, paprikaa, maissia jne. silloin kun muutkin grillaa.

Joku ateria voi olla sipulilla ja paprikalla täytetty munakas.

Vierailija
17/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pavuista ja linsseistä tehdään esim. keittoja, pataruokia, muhennoksia. Niitä voi marinoida ja käyttää salaateissa. Niistä voi tehdä tahnoja, joita tarjotaan muun ruoan ohessa. Tunnetuimpia paputahnoja on hummus, jossa on kikherneitä, tahinia (seesaminsiementahna) sekä mausteita.

Kasvissyöjälle voi olla vaikea tehdä järkevästi ruokaa, jos lähtökohta-ajatuksena on lihan- tai kalansyöjän "pääruoaksi" grillissä valmistama köntsä. Tosin kasvissyöjistakin on moneksi ja jotkut tykkäävät syödä erilaisia lihankorvikkeita. Eivät kuitenkaan kaikki. Fiksuinta on, että kysyisit nyt kuitenkin vain siltä kasvissyöjältänne, mitä hän haluaa. Grillattavia juustoja on ja juustolla voi myös täyttää kasviksia, mites sellaiset?

Eipä silti, lihansyöjänkin olisi terveellistä ajatella, että kasvikset ovat pääruoka ja lihaa syödään vain lisäkkeeksi pieni nokare. Silloin voisitte kaikki yhdessä grillata herkullisia kasviksia, ja lihansyöjät vähän lihaa lisäksi, kun taas kasvissyöjä mättää lautaselleen paputahnoja.

Vierailija
18/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kesällä ahkerasti eräänlaista kaalipataa muurikassa. Siihen pilkotaan hyvin hienoksi silpuksi  kaalia, sipulia, paprikaa ja porkkanaa, herkkusieniä ja mitä nyt kullakin mieleen tulee ja kaapeista löytyy. Silppuan kasvikset suureen vatiin, lorotan päälle soijaa, öljyä ja vähän cayennepippuria,paistetaan hieman ruskistaen muurinpohjapannulla. Tätä voi syödä ihan sellaisenaankin, jos ei lihatuotteita käytä, tai sitten joukkoon voi laittaa hyvin ohueksi suikaloitua possun-, tai naudanpaistia. Jauheliha ja kana käy toki myös. Tämä on hyvää makkarankin kaverina. On todella maukasta ja ihan muuta, kuin joku padassa hellalla tehty löllö versio.

Vierailija
19/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole vegaani, niin feta on aina hyvä. Kotijuustot ja raejuustot myös hyvä. Ja munat, jos niitä syö. 

Tykkään grillata esikeitettyä maissia, mutta myös tehdä vartaita esim. sipulista, paprikoista, tomaateista yms.

Itse oon "vain" lihaton, eli kaikki kalaruoka käy.

Vaikka ne protskut välillä jää vähemmälle, niin sou! Meidän ajassa enin osa nauttii protskuja niin paljon, että munuaiset sakkaa ja kihti yllättää.

En voi ymmärtää miten kasvisruokailijalla voi jäädä pritskut vähemmälle. Jo soijapavuissa on kolminkertainen määrä proteiinia lihaan nähden.

Vierailija
20/41 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa tosi hyviä kasvispihvejä, jos haluaa helpolla päästä. Esim. nyhtökaura- tai härkispihvit eineshyllystä toimivat grillattuna mainiosti. Suosittelen.