Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislapsiperheen kesä

Erityisen äiti
04.06.2019 |

Tämä on yhtä helvettiä. Toinen päivä menossa ja olen ihan poikki. Lapsi tuskastuu kotona ilman kaveria ja illat on pelkkää hänen viihdyttämistä. Toinenkin lievempi tapaus on mutta ei heillä ole toisistaan iloa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, erityislapsiperheille kesä on rankkaa aikaa, kun ei ole koulua antamassa helpotusta päivään.

Vierailija
2/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa lapselle hoitaja kaveriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kesälomaviikko on pahin ihan ns. normaalilapsillakin. 

Vierailija
4/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Mun työni on nyt tehty, lapsi 18, ensimmäisessä kesätyöpaikassaan ja asuntojonokin hyvällä mallilla. Vain opiskelut tökkivät eli huoli ei lopu, mutta eihän se lopu äideiltä kai muutenkaan. Hitonmoinen reissu, onneksi sitä ei etukäteen tiedä.

Vierailija
5/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin käy vain, jos siihen suostuu. Vanhempani eivät koskaan viihdyttäneet meitä. Emme myöskään sellaista vaatineet, koska emme olleet tottuneet siihen. Hyvin meni lapsuudenkodissa siitä huolimatta. Koulu meni myös hyvin, sillä sille ei ollut kilpailevaa tekemistä. Nyt on tietysti huomattava, että emme olleet erityislapsia. Joka tapauksessa on selvää, ettei tuosta tule mitään. Vanhemmat eivät ole lastensa viihdyttäjiä.

Vierailija
6/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä. Mun työni on nyt tehty, lapsi 18, ensimmäisessä kesätyöpaikassaan ja asuntojonokin hyvällä mallilla. Vain opiskelut tökkivät eli huoli ei lopu, mutta eihän se lopu äideiltä kai muutenkaan. Hitonmoinen reissu, onneksi sitä ei etukäteen tiedä.

Erityislapsi ei lähde kotoa pois koskaan, joten vanhemmat eivät saa koskaan helpotusta. Se on raskas taakka.

Vierailija
7/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsi ei lähde kotoa pois koskaan, joten vanhemmat eivät saa koskaan helpotusta. Se on raskas taakka.

Mulla on erityinen. Nepsy. Ja kyllä, on ollut raskasta, mutta viime vuonna varmistui, että pärjää.

Vierailija
8/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käy vain, jos siihen suostuu. Vanhempani eivät koskaan viihdyttäneet meitä. Emme myöskään sellaista vaatineet, koska emme olleet tottuneet siihen. Hyvin meni lapsuudenkodissa siitä huolimatta. Koulu meni myös hyvin, sillä sille ei ollut kilpailevaa tekemistä. Nyt on tietysti huomattava, että emme olleet erityislapsia. Joka tapauksessa on selvää, ettei tuosta tule mitään. Vanhemmat eivät ole lastensa viihdyttäjiä.

Eihän sun kokemuksilla ole mitään tekemistä aloitukseni kanssa? Ei munkaan aikuisilla normilapsilla ole mitään hätää. Eikä ollut mulla jaan lapsena, koska olin normi ja pystyin sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Vierailija
9/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on erityinen. Nepsy. Ja kyllä, on ollut raskasta, mutta viime vuonna varmistui, että pärjää.

Millä lailla varmistui?

Vierailija
10/24 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla varmistui?

Itsenäisellä koeasumisella.

Vierailija
11/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa valitteli ystäväni eilen ja valittaa aina loma-aikoina kun lasta ei saakaan päiväkotiin vaan pitää kotona hoitaa. Pitää muistaa että näissä on tietysti valtavia eroja siinä minkälainen ja miten vakava erityisyys lapsella on, ystäväni tapauksessa lapsella on nepsyoireita ja muita sairauksia (vaatii siis hoitoa aamuin illoin mutta ei sellaista joka olisi oleellisesti kevyempää sinä aikana kun lapsi on hoidossa). Epäilen että ystäväni on yksinkertaisesti tottunut olemaan kotona kaksin vauvan kanssa ja siksi nuo loma-ajat on niin raskaita. Heidän nepsyoireinen puhuu, toimii itsenäisesti kaikissa arjen toimissa eikä saa mitään raivokohtauksia, kaipaa vaan tekemistä ja huomiota jota äiti ei ilmeisesti jaksa järjestää. 

Surettaa kuulla kun hän päivästä toiseen valittaa että on tämä raskasta kun isompikin on kotona koko päivän ja puhuu koko ajan tai vaatii muilla tavoin huomiota. Miksi tehdä lapsia ellei niiden kanssa jaksa edes jutella ja puuhastella?

No, ymmärrän että tämä ei varmaan resonoi ap:n kohdalla yhtään, oletan että teillä oireilu on vaikeampaa ja arki oikeasti muuttuu raskaammaksi loma-aikoina. 

Vierailija
12/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heitä lähtee kotoa pois. Tuettuja asumismuotoja on jo tarjolla heillekin.

Vierailija
13/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos ei ole tarpeeksi erityinen. Esim. kehitysvammainen. Mutta jos ei pärjää elämässä yksin mutta ei ole kehitysvammainen, ei pääse tuettuun asumiseen. Se on raskasta vanhemmille.

Vierailija
14/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos ei ole tarpeeksi erityinen. Esim. kehitysvammainen. Mutta jos ei pärjää elämässä yksin mutta ei ole kehitysvammainen, ei pääse tuettuun asumiseen. Se on raskasta vanhemmille.

Jaa, onko näin?

Lisää kokemuksia?

Vierailija
15/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole kesälomahoidossa? Täällä me erityisoppilaiden kanssa kesää vietetään. Sossu "tarjoaa".

Vierailija
16/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te sitten ylpeitä noista kirjainyhdisteistä. En tajua.

Vierailija
17/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erityislapsi. Kaikesta tehdään aina niin rankkaa ja vaikeaa. Meillä ei ole nukuttu kokonaisia öitä 5 vuoteen, koska lapsi saa kauhukohtauksia. Tuntee voimakkaasti, joten itkukohtauksia saa useita per päivä. Myönnän, että hän on helppo, koska toimii muuten itsenäisesti (syö ja pukee) ja on sosiaalisesti pärjäävä eli kavereita on. Mutta muuten hänellä on add ja kehitysviivettä karkea ja visuomotoriikassa. Rutiinit täytyy olla kiveen kirjoitettu. Muuten homma ei vaan toimi. Onhan se tietty rankkaa kun joutuu lapsille ihan kaksi lämmintä ateriaa järjestämään ja ratkomaan lapsen haasteita IHAN KOKO päivän, mutta nämä kortit on nyt vaan annettu. Sopeutukaa. Älkääkä aina valittako. Pitäisikö niiden opettajien ja lto hoitaa lapsenne aina. Eivät hekään niitä adhd tai add lapsia aina jaksa.

Noin. Ja nyt sitten vaan kaikki joukolla haukkumaan, kun en ymmärrä.

Vierailija
18/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeä kommentti. Sinulle tekisi oikein hyvää saada erityislapsi.

Vierailija
19/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeä kommentti. Sinulle tekisi oikein hyvää saada erityislapsi.

Lapseni ovat jo aikuisia. Rakkaudella ja rajoilla kasvatettuja. Siihen aikaan kasvatusvastuu oli meillä vanhemmilla.

Vierailija
20/24 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ruutiinit oli erityislapselle niin tärkeitä, että aina just loman alku, koulun alku loman jälkeen jne. oli tosi vaikeaa. Sitten se rauhottui, kun oppi niihin uusiin rutiineihin. Eli ehkä ensi viikko on jo parempi

Mutta raskastahan se on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä