Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä haluaa vauvan, koska hänen taaperonsa on vaikea ja uhmakas, eikä enää niin söpö

Vierailija
04.06.2019 |

Vauva-aika oli tämän taaperon kanssa helppoa ja ihanaa. Vauva nukkui hyvin ja oli tosi helppo ja tyytyväinen vauva. Nyt 2,5 vuotiaana täysi raivohirviö. Saa noin 50 itkupotkuraivaria päivässä, lyö, potkii heittelee tavaroita. Lapsi on kokopäivähoidossa. Nyt tuttavani on raskaana ja kuulemma taapero saa jatkaa kokopäivähoidossa koko äitiysloman. Hän kaipaa söpöä vauva-aikaa ja haluaa kokea sen taas uudestaan. Tätä taaperoa työnnetään hoitoon vaikka minne, kuka vain huolii, päivähoidon lisäksi. Itsellä huoli tämän taaperon suhteen, joka on jo nyt tämän äipän vauvahöttöhaaveiden tiellä. Onko tällainen yleistä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

So?

Vierailija
2/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta. Ei kai uhmaikäistä lasta "hylätä" päivähoitoon siksi, että hän on vaikea. Suuri osa ikäistään on. Mitä jos ystäväsi vauva onkin hankala tapaus, esim koliikista kärsivä tai jotain? Hylätäänkö hänet sitten johonkin ja laitetaan "uusi tulille"?

Sääliksi käy taaperoa. Ymmärtääkö ystäväsi, että tilanne näyttää kuvailemaltasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yleistä että vauvakuume tulee herkästi tuossa edellisen ollessa 2-3 vuotias. Ei se siihen liity onko esikoinen uhmakas vai ei. Itselläni on 6 tuolla ikäerolla. En ole koskaan ajatellut että uusi vauva olisi jollekin syy sääliä vanhempia lapsiani, päinvastoin sisarukset on rikkaus.

Tuon ikäinen uhmakas lapsi kaipaa jo virikehoitoa ja leikkikaveria. Varsinkin kun ainoa lapsi, näen todella hyvänä päivähoitopaikan. Perheen sisäinen asia, mitä sitä ulkopuoliset valvomaan.

Mitä sinulle itsellesi kuuluu?

Vierailija
4/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä mennään kohti maailmanloppua ja ihmiskunnan tuhoa. Vain tyhmistä tyhmimmät lisääntyy, kuten näkyy.

Vierailija
5/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasta vauva, mutta varmasti pidän tämän osapäivähoidossa, jos sisar syntyy taaperoaikana. Muuten vanhempi joutuisi varmaan istumaan TV:n edessä pitkiä päiviä, kun minä imettäisin vauvaa. Tai ainakin tämä ensimmäinen syö vähintään tunnin välein ja välillä tuntikausia.

Vierailija
6/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yleistä että vauvakuume tulee herkästi tuossa edellisen ollessa 2-3 vuotias. Ei se siihen liity onko esikoinen uhmakas vai ei. Itselläni on 6 tuolla ikäerolla. En ole koskaan ajatellut että uusi vauva olisi jollekin syy sääliä vanhempia lapsiani, päinvastoin sisarukset on rikkaus.

Tuon ikäinen uhmakas lapsi kaipaa jo virikehoitoa ja leikkikaveria. Varsinkin kun ainoa lapsi, näen todella hyvänä päivähoitopaikan. Perheen sisäinen asia, mitä sitä ulkopuoliset valvomaan.

Kiitos kysymästä. En oikein tiedä. Olen huolissani tuosta taaperosta. Itsekin olen ottanut tätä hoitoon, mutten enää meinaa pärjätä tämän kanssa. Itselläni vähän vanhempi lapsi. Äiti on vain tosi huoleton tuosta lapsen käytöksestä, odottaa vain että menee ohi itsestään. Päiväkodissa kuulemma vouhotetaan turhaan uhmasta.

Vierailija
7/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän yleistä tämä on, että lapsia pukataan vaan lisää, vaikka oikeasti ei jakseta edes siitä ensimmäisestä huolehtia.

/Lastenhoitaja.

Vierailija
8/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vasta vauva, mutta varmasti pidän tämän osapäivähoidossa, jos sisar syntyy taaperoaikana. Muuten vanhempi joutuisi varmaan istumaan TV:n edessä pitkiä päiviä, kun minä imettäisin vauvaa. Tai ainakin tämä ensimmäinen syö vähintään tunnin välein ja välillä tuntikausia.

Älä tee enempää lapsia, jos et niiden kanssa pärjää. Kyllä taaperolla on paras paikka kotona ja aivan hirveää jos alle 3 vuotiasta raahataan päiväkotiin äidin ollessa pienemmänn kanssa kotona.

Oma äitini teki 4 lasta ja aivan hyvin pystyi kotona hoitamaan vauvan lisäksi muutkin.

Ärsyttää tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus, sen kuuluisi koskea vain yli 3 vuotiaita tai sitten vain niitä joilla on lastensuojelullinen syy pitää lapsi hoidossa.

Vierailija
9/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä. En oikein tiedä. Olen huolissani tuosta taaperosta. Itsekin olen ottanut tätä hoitoon, mutten enää meinaa pärjätä tämän kanssa. Itselläni vähän vanhempi lapsi. Äiti on vain tosi huoleton tuosta lapsen käytöksestä, odottaa vain että menee ohi itsestään. Päiväkodissa kuulemma vouhotetaan turhaan uhmasta.

Joo siis päiväkodissakin on kiinnitetty huomiota käytökseen, mutta tämä äippä ei ota yhtään tosissaan, vaikka ei itsekkään viihdy ja pärjää lapsensa kanssa. Odottaa vain että vaikea aika menee ohi ja on siihen asti mahdollisimman vähän lapsen kanssa varsinkaan kahdestaan. Pitää vain lastaan tempperamenttisena, naureskelee raivareille ja huonolle käytökselle.

Vierailija
10/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ku vauvat on niin söpöi ja ihanii!!

Vierailija
11/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sitä mennään kohti maailmanloppua ja ihmiskunnan tuhoa. Vain tyhmistä tyhmimmät lisääntyy, kuten näkyy.

Katsoppa vähän miten puhut äidistäsi.

Vierailija
12/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat normaaleja (ei sossu tapauksia), ei alle vuotiaan lapsen paikka missään nimessä ole kokopäiväisesti päiväkodissa. En sano tätä siis mitenkään äitejä syyllistäen, sillä yhtä hyvin isäpappakin voi olla kotona. Mutta jokainen vanhempi, joka perustelee sen sillä, että meidän 2v Elias-Jessica kaipaa virikkeitä, valehtelee itselleen. Ymmärrän, että monesti on pakko laittaa lapsi alle 3v päiväkotiin, kun taloudellisesti molempien käytävä töissä. Mutta se että toinen vanhempi on vauvan kanssa kotona ja alle 3v huutelee päiväkodissa... Ei mitään järkeä!

Tämä ei ole muuten edes mikään mielipidekysymys. Googlatkaa vaikka psykologian tohtori Keltikangas-Järvisen yms tutkimukset aiheesta.

Vierailija
13/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, taapero ei suinkaan muutu yhtään kamalammaksi sitten kun vauva vielä syntyy.

Kyllä alle 3-vuotiaan kanssa nyrkkisääntö melkeinpä on, että sen pahempaa on käytös mitä enemmän lapsi on hoidossa. Ylikin 3-vuotiaan pitäisi olla vain maltillisesti mieluiten parilla tutulla ja turvallisella hoitajalla, kun pikkusisarus syntyy. Toki joku 5-vuotias varmaan nauttii jo päivähoidosta, mutta oikeasti 3-vuotiaskin on tosi pieni vielä.

Meillä on esikoinen (kohta 4) ollut koko elämänsä kotihoidossa ja on erittäin vahvatahtoinen tapaus. Suoraan sanottuna oli pikkusisaruksen syntyessä (2v ikäero) aivan kamala. Ja muutenkin aina kun on yhtään kenelläkään ollut hoidossa niin on ollut paljon kiukkuisempi kotona.

Niin että noin pieni, joka on jo nyt hoidossa ja oireilee keskivertoa vahvemmin uhmaikäänsä, niin kyllä varmasti pahenee kun vauva syntyy ja päivähoidossa olo sen kun jatkuu.

Vierailija
14/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat ovat normaaleja (ei sossu tapauksia), ei alle vuotiaan lapsen paikka missään nimessä ole kokopäiväisesti päiväkodissa. En sano tätä siis mitenkään äitejä syyllistäen, sillä yhtä hyvin isäpappakin voi olla kotona. Mutta jokainen vanhempi, joka perustelee sen sillä, että meidän 2v Elias-Jessica kaipaa virikkeitä, valehtelee itselleen. Ymmärrän, että monesti on pakko laittaa lapsi alle 3v päiväkotiin, kun taloudellisesti molempien käytävä töissä. Mutta se että toinen vanhempi on vauvan kanssa kotona ja alle 3v huutelee päiväkodissa... Ei mitään järkeä!

Tämä ei ole muuten edes mikään mielipidekysymys. Googlatkaa vaikka psykologian tohtori Keltikangas-Järvisen yms tutkimukset aiheesta.

Hups ekasta lauseesta jäi puuttumaan 3-vuotiaan .

Vierailija
15/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lempannut uhmaikäisen taaperon päiväksi päivähoitoon että saisin itselleni edes hetken mielenrauhan. Siinä ei ole mitään väärää.

Vierailija
16/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee enempää lapsia, jos et niiden kanssa pärjää. Kyllä taaperolla on paras paikka kotona ja aivan hirveää jos alle 3 vuotiasta raahataan päiväkotiin äidin ollessa pienemmänn kanssa kotona.

Oma äitini teki 4 lasta ja aivan hyvin pystyi kotona hoitamaan vauvan lisäksi muutkin.

Ärsyttää tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus, sen kuuluisi koskea vain yli 3 vuotiaita tai sitten vain niitä joilla on lastensuojelullinen syy pitää lapsi hoidossa.

Ei kyse ole pärjäämisestä vaan siitä, että taaperonkin kuuluu saada iälleen sopivia virikkeitä. Ja niitä on mahdotonta antaa tarpeeksi, jos päivästä kuluu suurin osa imetykseen. Taapero on todennäköisesti onnellisempi hoidossa muutaman tunnin päivässä.

Oma vauva on vasta pari kuukautta joten vaikea sanoa kuinka kauan tämä vaihe kestää.

Mitä tulee alle kolmevuotiaiden kotihoitoon, siinä jäisi naisten työpaikalla eteneminen vielä enemmän jälkeen kuin nykyään.

Vierailija
17/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä tyypillistä tänä päivänä että vanhemmat ovat huolettomia lapsensa käytökseen, tai lähinnä kyvyttömiä puuttumaan siihen ja ohjaamaan oikeaan. Lapsen oikeus olisi, että se opetetaan käyttäytymään niin että siitä on helppo pitää, niin aikuisten kuin muidenkin lasten. Tässäkin mielessä päivähoitopaikka voi olla ihan perusteltua, mikäli äiti oikeasti ei puutu siihen.

Toki erikseen tilanteet joissa lapsi liian väsynyt tai "yli kierroksilla", silloin parempi jättääkin kasvatus sellaiseen hetkeen kun lapsi pystyy myös sitä vastaanottamaan.

Vierailija
18/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri, mies, sai ekan lapsen päälle nelikymppisenä. Lapsi oli oikein toivottu ja rakas. Sitten hän ja lapsen äiti huolestuivat, jos lapselle sattuu jotain. He pykäsivät toisen lapsen siksi, että siltä saa vaihtoelimiä ekalle rakkaalle lapselle! Tämä on tosi. Olin aivan järkyttynyt.

Vierailija
19/32 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei ääneen saa sanoa eikä kovin moni vanhempi halua kuulla, mutta 2-vuotiaan on parempi olla kotona vaikka äidin kainalossa katsomassa piirrettyjä vähän liikaa kuin päivähoidossa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Suomessa on kautta aikojen painotettu liikaa virikkeitä läheisyyden ja tunnekasvatuksen sijaan. Tosiasia on, että päivähoidossa ei pystytä antamaan edes murto-osaa lapselle huomiota ja hellyyttä siitä, mitä hän voisi kotona saada vaikka vauva olisi jatkuvasti rinnalla. Kannattaa lukea esim. tutkimuksia siitä kuinka paljon yksi lapsi saa aikuisen kanssa yksilöllistä keskusteluaikaa päivähoidossa kokonaisen päivän aikana. Vinkki:kyse on minuuteista. Jos todella väitätte, että vauvan kanssa pystytte antamaan vähemmän huomiota kuin tuon, niin jotain on vanhemmuudessa pahasti pielessä. Ihan todella se lapsi joka katsoo vaikkapa sen kaksikin tuntia kotona piirrettyjä, saa takuulla paremmat elämän eväät kuin se ikätoveri, joka on pienenä päiväkodissa kokopäivöhoidossa. Olettaen että äiti välittää lapsestaan ja on halukas hänelle antamaan huomiota ja läheisyyttä aina kun siihen hetki löytyy.

Äidin jaksaminen on sitten kokonaan eri numeronsa, ja sen miettiköön jokainen perhe itse millaisia ratkaisuja vaatii. Mutta ihan tiedoksi teille, jotka viette lapsia hoitoon ettei kotona pitäisi katsoa piirrettyjä, teillä ei todennäköisesti ole realistista käsitystä päiväkodin arjesta eikä siitäkään, kuinka paljon vauvan kanssa lasta voi huomioida vs siitä kuinka paljon päivähoidon arjessa hoitaja huomioi juuri sinun lastasi. Joku tunti pari piirrettyjä ei lasta pilaa. Lumihangessa yksin itkeminen tunnin ajan kyllä pilaa, kun kukaan aikuinen ei kerkeä selvittää mikä harmittaa.

Ja puhumattakaan siitä mustasukkaisuuden määrästä mitä joku parivuotias kokee kun pienempi syntyy. Ei se päivähoidossa olemalla todellakaan häviä. Eikö sisarussuhde pääse syntymään, jos esikoinen ei pääse ottamaan sisarusta myös "omakseen".

Päiväkodin täti

Vierailija
20/32 |
05.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sitä mieltä, että pieni lapsi kannattaa pitää kotona, jos siihen on mahdollisuus. Mutta lapsen kannalta sillä ei ole juuri väliä, onko hän päiväkodissa vanhempien töiden takia tai muuten vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi