Rankaisemisesta :)
Minulla meni maanantai-ilalla ihan totaalisesti hermot meidän 2,5-vuotiaaseen. Pyydettiin tytön isän kanssa tyttöä keräämään lelut (yleensä tämä tehdään yhdessä). Tyttö sanoi vain EI ja jatkoi hommiaan. Näin on nyt käynyt aika usein ja lopulta me aikuiset aina kerätään lelut. Nyt kuitenkin sanoin, että jos leluja ei kerätä ne lähtee jäähylle. Me sitten kerättiin miehen kanssa kaikki lelut kaappiin. Sielä ovat vieläkin.
Kummallinen juttu on se, että lapset ei kaipaa leluja ollenkaan (pikkusisko on 1v 2kk). Me puuhaillaan kaikenlaista muuta nyt...Olen ihan ihmeissäni, mutta ajattelin huomenna siivota lelut eli järjestellä paremmin ja heittää kaikki rikkinäiset ja huonokuntoiset lelut pois. Vähemmällä luulisi pärjäävän, kun ei nämä muutenkaan niitä kaipaa.
Kommentit (3)
voisi ikinä edes uhata karkkipäivän poisjättämisellä, olis itelle aika kova paikka... (siis olla ilman karkkia)
Meillä joskus meni kanssa muovipussillinen leluja jäähylle. Olivat puoli vuotta ja ihan hyvin ilman niitä meni. Oli muita leluja millä leikkiä ja ei niillä samoilla leluilla tosiaan aina jatkuvasti leikitä. Nytkin tuntuu että suurin osa leluista on lähes aina käyttämättä, tuota kierrätystä kaappiin ja takaisin meilläkin käytettiin, mutta isommat lapset eivät jaksaneet olla puolen vuoden-vuoden jälkeen vanhoista leluista kiinnostuneita, sillä muistivat kyllä ne lelut. Joten se siitä ideasta meillä, pienemmillä lapsilla toimii paremmin.
Lisäksi meillä lapset pärjää hyvin ilman videoita ja karkkeja (ei kyllä käytetä mitenkään rangaistusmielessä). Kun niistä ei ole tullut tapaa, niin eivät ole koko ajan pyytelemässä. Tuntuvat nämä olevan enemmän tottumiskysymys. Sitä vastoin viikonlopun vapaa-aamuina ovat tottuneet katsomaan lastenohjelmia ja niitä odottavat, mutta jos näistä luovuttaisiin (tietenkin joskus menojen vuoksi luovutaan), niin jonkun ajan kuluttua tuskin niitä kaipaisivat.
meillä lähti 6-vuotiaalta pari pussia leluja jäähylle eikä tuo niitä pahemmin kaipaillut, jotakin tiettyjä tavaroita olisi halunnut. Mä olen kylllä siivousintouksissaan heittänyt aikasemminkin rikkinäisiä pois ja pistänyt kierrätykseen sellaisa millä olen huomannut että lapset ei ikinä leiki. Eikä niitä ole kukaan koskaan edes kysynyt.
Pitäisi tehdä sitä että välillä pistää piiloon osan leluista ja sitten taas ottaa esille - tuntuvat ihan uusilta. Paras oli kutenkin kun esikoinen oli käyttäytynyt tosi tyhmästi jokin aika sitten ja " uhkasimme" että se on kahden viikon karkkipäivät pois. Hän vaan sanoi että laita vaikka neljäks viikoks. Oli sitten kolme viikkoa ilman eikä tuntunut olevan yhtään vaikeeta...