Polven tähystysleikkaus, raskaus
Heippa. Olen menossa polven tähystysleikkaukseen ja sain tietää olevani raskaana, 5 viikolla. Leikkaus olisi, kun raskautta on takana 6 viikkoa. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Tai mistään puudutuksessa tehtävästä leikkauksesta alkuraskauden aikana? Ilmeisesti leikkaus suurentanee hieman keskenmenoriskiä, mutta tietääkö joku mistä riski tulee? Kuitenkin kivun hoito ja puudutus ilmeisesti voidaan hoitaa niin, että se on sikiölle turvallista.
Kommentit (5)
AP. Olen ollut yhteydessä sairaalaan, sillä tiedänkin tuon, että riski keskenmenoon voi olla vähän suurempi. Hoitaja ei osannut kertoa, mistä riski tulee. Sitä tässä ihmettelin.
Riski tulee siitä, että olet vielä niin pienillä viikoilla. Organogeneesiksi kutsutaan. Aika on erittäin herkkää epämuodostumille, jota esim. Puudutus ja kipulääkkeet voivat aiheuttaa. Turha ottaa riskiä, ellei pakollinen leikkaus.
AP. Okei, täytyy keskustella vielä ortopedin ja anestesialääkärin kanssa. Hoitaja ehdotti leikkauksen siirtoa toiselle kolmannekselle, ilmeisesti sillä voitaisiin minimoida riskit. Itse vain mietin, että miten näiden kipujen kanssa selviää vielä monta kuukautta. Jatkuvaa kipulääkkeiden syöntiä ja stressiä, kun ei pysty liikkumaan..
Silloin on kaikki elimet paikallaan ja nuo lääkkeet eivät enää epämuodostumia pysty aiheuttamaan.
On kokemusta, leikkaus perutaan. Ota yhteyttä toimenpidettä tekevään sairaalaan.