Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaine 149/99 ja olen nuori, liikunnallinen normaalipainoinen nainen. Pitäisikö huolestua?

Vierailija
03.06.2019 |

Näiden lisäksi on esiintynyt jo pidemmän aikaa väsymystä sekä huonoa oloa ja paineen tunnetta navan oikealla puolella. Kävin juuri hoitajalla muissa asioissa ja hän mittasi paineet ja huomautti että ne ovat kohonneet, ja painotti että minun pitäisi itse mitata niitä seuraavan kerran kun tulee mittari vastaan. Miten tämän nyt ottaisi?

Elämäntavat on muuten kunnossa, mutta kerran viikossa tulee syötyä eineksiä (eli suolapitoista ruokaa).

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toistuvasti noinkorkealla, niin lääkitys päälle vaan. Se on sukuvika kenties.

Vierailija
2/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kotona verenpainemittaria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tommoset. Tein kotona viikon mittausta ja piti huolehtia elämäntavoista, joissa tosin ei ollut korjattavaa, korkeintaan pitää olla syömättä lakua/salmiakkia edes vähän.

Koska olivat loppuviikosta alkuviikkoa parempia, todettiin työperäiseksi stressiksi.

Jäin pois töistä (muista syistä) enkä saanut lääkkeitä.

Vierailija
4/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa kotona. Säännöllisenä arvona tuo on liian korkea, mutta yksittäinen mittaus ei vielä kerro mitään. Ei mitään paniikkia kuitenkaan, ei ole niin korkea arvo.

Vierailija
5/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli loppuraskaudessa tuollaiset paineet ja jännittäessä eli heti kun joku muu mittaa. Yksittäistulos ei kerro mitään. Mittaa rauhassa kotona useana päivänä. Hyvät elintavatkaan eivät auta kaikilla verenpaineeseen. Tiedätkö onko suvussasi, esim. vanhemmillasi korkea verenpaine?

Vierailija
6/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Pitäisi ilmeisesti ostaa? Hoitaja jolla kävin ei kyllä ehdottanut ostamista, vaan sanoi että minun tulisi omatoimisesti mitata paineet seuraavan kerran kun tulee mittari vastaan (missä niitä sitten tulee vastaan, sitä en tiedä). Muuten en olisi tätä asiaa edes sen kummemmin ajatellut, mutta tottakai kummastuneena googlasin normaalin verenpaineen, ja minulla vaikuttaisi olevan selvästi koholla paineet (1-hypertensio). Muistaakseni pari vuotta sitten työhöntulotarkastuksessa työterveyshoitaja sanoi jotain siihen malliin että verenpaineeni saisi olla matalampi, mutta en muista kuollaksenikaan niitä silloisia lukuja. Noh, ilmeisesti ne eivät kuitenkaan silloin olleet niin korkealla että olisivat olleet jatkotoimenpiteiden arvoisia. Ap

Vierailija
7/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huolestuisi mutta ostaisin mittarin kotiin ja kävisin verikokeissa

Vierailija
8/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Pitäisi ilmeisesti ostaa? Hoitaja jolla kävin ei kyllä ehdottanut ostamista, vaan sanoi että minun tulisi omatoimisesti mitata paineet seuraavan kerran kun tulee mittari vastaan (missä niitä sitten tulee vastaan, sitä en tiedä). Muuten en olisi tätä asiaa edes sen kummemmin ajatellut, mutta tottakai kummastuneena googlasin normaalin verenpaineen, ja minulla vaikuttaisi olevan selvästi koholla paineet (1-hypertensio). Muistaakseni pari vuotta sitten työhöntulotarkastuksessa työterveyshoitaja sanoi jotain siihen malliin että verenpaineeni saisi olla matalampi, mutta en muista kuollaksenikaan niitä silloisia lukuja. Noh, ilmeisesti ne eivät kuitenkaan silloin olleet niin korkealla että olisivat olleet jatkotoimenpiteiden arvoisia. Ap

Kannattaa ostaa, sellainen olkavarresta mittaava malli. Omron on hyvä merkki.

Vierailija
9/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tänään 144/95 ja lääkäri mainitsi, että on hiukan korkealla, mutta ei ollenkaan huolestuttavaa. Ei sulla ole kuin hiukan kohommalla kuin mulla eli en tiedä kannattaako vielä huolestua? Jännititkö yms?

Vierailija
10/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta täällä on "vanhus", jonka lepopaine on hädin tuskin 100. Diastolinen 60.

Sanovat, että loistavat arvot, mutta entäs tää hengenahdistus...?

EKG oli viimeksikin normaali, paitsi hidas pulssi (50).

Vierailija
11/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla määrättiin noilla lukemilla lääkkeet.

Vierailija
12/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tänään 144/95 ja lääkäri mainitsi, että on hiukan korkealla, mutta ei ollenkaan huolestuttavaa. Ei sulla ole kuin hiukan kohommalla kuin mulla eli en tiedä kannattaako vielä huolestua? Jännititkö yms?

Minkä ikäinen olet?

Arvot ovat reippaasti koholla. Kotiseuranta ja jos edelleen koholla, elintavat kuntoon ja lääkitys. Käypä hoito!!!!

Tuollaiset lukemat pitkäaikaisesti rasittavat verenkiertoelimistön!

Vierailija
13/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisesti kohonnut verenpaine on lähes aina merkki jostakin tulehduksesta elimistössä. Useinkin peräsuolentulehdus/muu osa suolistoa, mutta voi myös johtua esim. hampaiden tulehduksista, mitkä kuitenkin oireilevat selvemmin kuin suolistotulehdukset. Verenpainelääkkeet eivät hoida infektiota hyvin, joskin kalsiumsalpaajien on todettu aiheuttavan antibioottiresistenssiä, joten nekin jotain halpoja mikrobilääkkeitä (joskaan eivät tietysti läheskään niin tehokkaita kuin yhdistelmäantibioottihoito).

Vierailija
14/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulta sitten ole verikokeita otettu?

mulla oli suurinpiirtein samanlaiset lukemat ja verikokeet paljasti hypokalemian. Verenpaine laski heti, kun alettiin hoitaa hypokalemiaa.

jätä nyt alkuun ainakin ne einekset pois ja suola ja katso tuleeko muutosta.

Vierailija
15/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkotakkipelko nostaa verenpainetta. Itsellänikin normaalisti 128/78 mutta lääkärissä 165/110 tai jopa ylikin. Tarkistettiin vielä oma mittarini, kun luulin oman mittarini olevan rikki.

Vierailija
16/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itelläni just ahdistaa hengitystä, jos oikein alas paineet laskevat. Myös päässä tunnen kiristävän vanteen, ja tiedän siitä mittailla. Tulos 100/75 on huono olo itselle.

Verenpaine vaihtelee koko ajan. Keskiarvo on ratkaiseva, mutta vaikea saada selville. Kannattaa vartti rauhoittua istumassa, ennen kuin mittaa.

Terveyskeskuksissa on itsemittauspisteitä?

Ap:n ei pidä hermostua, mutta ottaa asian agendalle ja perehtyy aiheeseen.

Olen lääkityksellä, ja usein paineet melkein ihanteelliset. Kun viimeksi kävin terveydenhoitajalla, niin 150/115.

Myös Ekg näyttää onko paineet olleet pitempään koholla.

Vierailija
17/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Arvot ovat reippaasti koholla. Kotiseuranta ja jos edelleen koholla, elintavat kuntoon ja lääkitys. Käypä hoito!!!!

Tuollaiset lukemat pitkäaikaisesti rasittavat verenkiertoelimistön!

Tiedätkö, mihin käypähoito perustuu? Et varmaan noitten huutomerkkien perusteella.

Vierailija
18/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet jännittää terkkarin mittauksessa niin, että lukemat on hiukan koholla. Jos olet tällainen jännittäjä, niin kotimittarilla omissa oloissa mitatessa saat selville normiarvosi.

Vierailija
19/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sosiaalinen jännitys nostaa aina paineita. On nostanut jopa 40 pykälää. Toiset reagoivat sydämmellään. Tällöin yleensä sykekkin on korkea.

Vierailija
20/60 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tosta vatsakivusta, että voiko olla umpisuoli? tarkkaile tilaasi