Miten lakata olemasta narsistimagneetti?
Kysymys otsikossa. Eli millainen käytös pikemminkin karkottaisi narsisteja?
Kommentit (57)
Narsismi (saks. Narzissmus < kr. Narkissos) tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen. Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen. Narsismi voi olla myös sairasta, jolloin kyseessä on narsistinen persoonallisuushäiriö.
Narsismia ei oikein ymmärretä mitä se on, terve ihminen rakastaa itseään kuten Raamatussakin sanotaan mutta ei toisen ihmisen kustannuksella,
Itsetuntoa pitää kasvattaa, eikä saa näyttää haavoittuvuuttaan ja avuntarvettaan, narsisti kun mielellään pelastaa ja suojelee, alkuun siis.
Kannattaa myös keskustella seksuaalivähemmistöistä, eläimistä ja entisistä seurustelukumppaneista, niin saat hyvin esimakua, vaikka kuinka neutraalisti puhuisitte.
Yritin jokin aika sitten uusin eväin ja keinoin: "iskin" ihan omin avuin valitsemani miehen ja lähdin tutustumaan häneen avoimin kortein kuin tasavertaiseen ihmiseen ilman isompia ennakko-odotuksia.
Alun hiukan ujo ja epävarma mies paljastui nopeasti persoonallisuushäiriöiseksi, sitoutumiskammoiseksi ja manipuloivaksi. Hyviä puolia löytyi myös, mutta lisäksi kaikkea: riippuvuuksia, onenlaisiaperversioita, epäterveet elämäntavat, mielenterveysongelmia.
Lisäksi tämä mies oli ollut vuosia, oli koko suhteemme ajan ja on edelleen useilla treffipalstoille ja kertoo olevansa kiltti, hiukan ujo, elävänsä terveellisesti ja muutamia muita ihan todistettava valheita.
Hän loukkasi minua monella tavalla ja syytti sitten minun loukanneen häntä. Paska kokemus, vaikka yritin parhaani. Ikävintä, että taas sai pettyä ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on luultua paljon enemmän. Virallinen luku on 5% väestöstä mutta taannoin oli psykoterapeutin kirjoittama artikeli lehdessä missä sanottiin että oikea luku voi olla jopa 10-15%. Kymmenestä vastaantulevasta aina vähintään yksi on narsisti.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00407
Persoonallisuushäiriöisiä arvellaan koko väestöstä olevan n. 5-15%.
Kun mietin tuota lukua, niin se on aika iso luku toi että noin jopa joka 10 vastaantulija olisi persoonallisuushäiriöinen tai esi-aste ainakin villeimmäissä arviossa. Enpä ole ikinä ennen miettinyt aiemmin. Yhdellä koululuokalla olisi jo täten ainakin 2-4 tapausta :-0
Narsismi ei ole joko tai, vaan monissa on jotain narsistisia piirteitä tai käytös on narsististista.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepas ettet ota niitä kaikkein innokkaimmin ja rehvakkaimmin itseään tarjoavia miehiä, ne ovat yleensä niitä narsisteja tai muita hulluja. Katso joku kiva profiili ja kun huomaat ettei mies ala heti uimaan liiveihin, on jopa vähän ujohko aluksi, niin siinä voi olla hyvää ainesta.
Jo se miten mies käyttäytyy porukoissa kertoo paljon. Häijyllä narsistilla ei välttämättä ole mitään oikeita ystäviä, vaikka näennäisesti esittäisikin seuramiestä. Toki hän sekaantuu muiden asioihin, tunkee ja utelee, vain hyötyäkseen ja päästäkseen kiusaamaan. Mutta niitä oikeita pitkän ajan ystäviä ei ole, tai heidän keskinäinen vuorovaikutuksessa on jotenkin outoa.
Esim Tinderissä kuka tahansa voi esittää olevansa normaali, vaikka ei pärjäisi ihmisten kanssa IRL.
Älkää ottako niiltä vastaan mitään, ei ainuttakaan lasillista, ei penniäkään, ei mitään lahjoja tmv.
Älkää menkö niiden kutsuille.
Siitä kun narsisti alkaa vaatimaan vastapalveluksia, aukeaa helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Joka ikinen mies, jonka kanssa olen ollut suhteessa, on osoittautunut jonkinlaiseksi persoonallisuushäiriöiseksi. Tähän vaikuttaa varmaan se, etten normaalielämässä tapaa miehiä vaan kaikki on löytyneet jostain deittipalvelusta, kuten tinderistä. Siellähän niitä pershäröjä päivystää moninkertainen määrä verrattuna normielämään.
Mutta millaisella tinderprofiililla saisi houkuteltua ihan tavallisia kilttejä ja empaattisia miehiä ja karkotettua pershäiriöisiä? Pelkästään se, että on ilmoittanut etsivänsä kilttiä ja empaattista miestä, ei ole auttanut.
Ja toisaalta, millaisella käytöksellä onnistuisin herättämään kiinnostuksen kiltissä miehessä, mutta pitämään häiriöiset loitolla?
Minä huomasin myös kauan sitten, että deitti-ilmoituksiin vastanneissa miehissä oli valehtelijoita, suoranaisia huijareita, kun taas ravintolaympyröistä löytyi normaalimpia. Nyt tietysti tilanne on eri, kun suunnilleen kai kaikki etsivät seuraa myös netissä.
Mutta edelleen persoonallisuushäiriöiset ovat yliedustettuina deittipalveluissa. He, kun kelpaavat yleensä vain lyhyisiin suhteisiin, niin ovat hetken päästä taas tarjolla. Tai vaikka onnistuisivatkin pääsemään suhteeseen, niin siinä yritetään pyörittää samalla muitakin naisia. Kiltit ja empaattiset miehet varataan heti ja pitkäksi ajaksi, jopa eliniäksi.
Vierailija kirjoitti:
Yritin jokin aika sitten uusin eväin ja keinoin: "iskin" ihan omin avuin valitsemani miehen ja lähdin tutustumaan häneen avoimin kortein kuin tasavertaiseen ihmiseen ilman isompia ennakko-odotuksia.
Alun hiukan ujo ja epävarma mies paljastui nopeasti persoonallisuushäiriöiseksi, sitoutumiskammoiseksi ja manipuloivaksi. Hyviä puolia löytyi myös, mutta lisäksi kaikkea: riippuvuuksia, onenlaisiaperversioita, epäterveet elämäntavat, mielenterveysongelmia.
Lisäksi tämä mies oli ollut vuosia, oli koko suhteemme ajan ja on edelleen useilla treffipalstoille ja kertoo olevansa kiltti, hiukan ujo, elävänsä terveellisesti ja muutamia muita ihan todistettava valheita.
Hän loukkasi minua monella tavalla ja syytti sitten minun loukanneen häntä. Paska kokemus, vaikka yritin parhaani. Ikävintä, että taas sai pettyä ihmiseen.
Samoin minäkin olen tutustunut niihin vähemmän supliikkeihin, ujoihin ja nörtähtäviin miehiin, koska olen tietoisesti yrittänyt välttää narsisteja. Ovatkin olleet susia lampaiden vaatteissa - paljastuneet persoonallisuushäiriöisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsetuntoa pitää kasvattaa, eikä saa näyttää haavoittuvuuttaan ja avuntarvettaan, narsisti kun mielellään pelastaa ja suojelee, alkuun siis.
Kannattaa myös keskustella seksuaalivähemmistöistä, eläimistä ja entisistä seurustelukumppaneista, niin saat hyvin esimakua, vaikka kuinka neutraalisti puhuisitte.
Olen käsittänyt parisuhdeterapeuttien kirjoituksista, että oman haavoittuvuuden näyttäminen on elinehto sille, että parisuhde voisi syntyä. Jos ei päästä toista lähelle, ei myöskään synny syvällistä yhteyttä. Narsisteille tämä onkin mahdotonta.
Olen empaattinen kasvissyöjä ja yrittänyt etsiä itseni kaltaista miestä jo vuosia. Mutta kun sellaista ei vain löydy! Sen sijaan kaverini, joka on lihansyöjä, sai jatkuvasti yhteydenottoja tinderissä kilteiltä miehiltä, joista osa oli myös kasvissyöjiä. Hänen ei tarvinnut olla tinderissä kuin kuukausi niin hän löysi parisuhteeseen kiltin miehen. Kaverini osaa olla melko pippurinen luonteeltaan. Kiinnostuvatko kiltit miehet sitten vastapainoksi sellaisesta..?
Mikähän siinä on, että en itse saa niiltä kilteiltä miehiltä viestiä - ainoastaan persoonallisuushäiriöisiltä..? Kun olen itse tehnyt aloitteita, niin miehet eivät edes vastaa, tai selittelevät, että sori, en olekaan susta kiinnostunut, vaikka matchattiin.
Tuntemani narsistin uhri on vähän arka, erittäin viehättävä, nukkemaisen söpö, pieni hoikka nainen. Juuri sellainen tyttö joka on saanut lapsuudesta asti kehuja söpöydestään ja hän on monen pojan unelmatyttö joka tarvitsee jatkuvasti kehuja ulkonäöstään. Narsku osaa olla alussa juuri se joka pönkittää tätä jatkuvaa ihailtuna olon tarvetta. Henkilö ei ole kovinkaan itsevarma ja kuvittelee olevansa lihava, vaikka on todella hoikka, mutta en usko, että on välttämättä syömishäiriöinen. Meni pitkään ennen kuin tuttavapiiri hoksasi mitä uusi tuttavuus hänelle aiheutti. Hän on kuin varjo entisestään, kävelee "pitkin seinänvierustoja" itsetunto täysin nollassa. pelkää sitä miestä, muttei kehtaa kertoa läheisilleen. Useinhan ohjeet tulee kuin tykin piipusta, jätä se pa.ka. Niin, mutta naskua ei jätetä, tai loppuelämän seurauksilta ei voi välttyä. 👼
Kannattaa itse hakeutua psykoterapiaan, jossa voisi selvitellä kaiken muun ohella sitä, miksi aina ihastut/rakastut samanlaisiin miehiin. On myös paljon narsismiin erikoistuneita terapeutteja, joille saa jutteluaikoja. Itse olen käynyt tapaamassa Helsingissä Jenni Kiviniemi nimistä terapeuttia ja saanut keskustelujen kautta paljon voimaa irtaantua suhteesta narsistiin.
Lisäksi olen saanut apua youtube-videoista. Jenni Kiviniemellä on useita videoita aiheesta ja toinen erittäin hyvä puhuja aiheesta on ”Narsisti vs. Minä” kanavaa pyörittävä Kirsi Toinintytär.
Pala palalta alat hahmottamaan isomman kuvion ja tiedostat omia käytösmalleja. Suosittelen myös lukemaan kirjan ”Sata tapaa tappa sielu” - Narsismin uhrit kertovat.
Vierailija kirjoitti:
Olen empaattinen kasvissyöjä ja yrittänyt etsiä itseni kaltaista miestä jo vuosia. Mutta kun sellaista ei vain löydy! Sen sijaan kaverini, joka on lihansyöjä, sai jatkuvasti yhteydenottoja tinderissä kilteiltä miehiltä, joista osa oli myös kasvissyöjiä. Hänen ei tarvinnut olla tinderissä kuin kuukausi niin hän löysi parisuhteeseen kiltin miehen. Kaverini osaa olla melko pippurinen luonteeltaan. Kiinnostuvatko kiltit miehet sitten vastapainoksi sellaisesta..?
Mikähän siinä on, että en itse saa niiltä kilteiltä miehiltä viestiä - ainoastaan persoonallisuushäiriöisiltä..? Kun olen itse tehnyt aloitteita, niin miehet eivät edes vastaa, tai selittelevät, että sori, en olekaan susta kiinnostunut, vaikka matchattiin.
Feminiiniset miehet kaipaavat usein kipakkaa tai ronskia äitihahmoa kumppanikseen. Persoonallisuushäiriöiset puolestaan havaitsevat helposti kyykytettävät, kiltit uhrit jo sadan kilometrin päästä.
Ehkä voisit olla profiilitekstissäsi vähän jämäkämpi, äläkä kuvaile itseäsi sanoilla "empaattinen" tai "kiltti".
Narsistit kiinnostuvat ihmisistä kenestä saavat narsistista lähdettä. Periaatteessa henkilö voi olla millainen tahansa. Myös kovat ja vahvat ihmiset kelpaavat jos narsisti saa heistä jotain. Todistettu on.
Epäiletkö olevasi narkun uhri. Ainahan niin ei onneksi ole. Miehelläni oli kurja tapa arvostella mm. yhteisellä kauppareissulla tapaani asettaa tavarat liukuhihnalle tai sitten miten heittelin niitä kauppakassiin. Eihän se, että arvostelle, mutta se närkästynyt käytös otti aivoon. Kysyin kerran usein käyttämämme marketin kassajonossa, oletko narsisti kun käyttäydyt noin. Jonoa oli pitkästi ja kysymykseni osui ja upposi mieheeni. Oli toki vielä kotonakin tuohtunut, mutta luonne ei kuitenkaan ole pitkävihainen, niin asia unohtui. Toistamiseen ei ole tarvinnut kysyä :) Nykyisin kerään tavarat ostoskärryyn ja hän saa rauhassa pakata tavarat omalla tavallaan, ja kantaa vahvenpana tavatat kotiin. Ei pidä antaa kenenkään alistaa, oli narsku tai tavisjuntti.
Esimies voi tosin ottaa hampaisiinsa juuri sellaisen, joka ei ala hännystellä häntä ja hänen suosikkejaan.