työvoimatoimisto & aktiivimalli
Kellään kokemusta seuraavanlaisesta tilanteesta. Sovitussa työllistymissuunnitelmassa lukee, että henkilön elämänhallinta on kunnossa. Kuitenkin toimelias te-toimiston henkilö on kirjannut sovittuihin suunnitelmiin seuraavaa: Hakeudun kuntouttavaan työtoimintaan elämänhallintani ja työllistymiseni parantamiseksi. Mitähän mahtaa tapahtua jos tuonne ruksaa ettei hakeudu kuntouttavaan. Eli ei siis tule täyttämään tätä vaatimusta. Kuntouttava on tarkoitettu nimenomaan niille joiden elämänhallinta ei ole kunnossa.
Kommentit (7)
Karenssi. Koska kun on ollu tietyn aikaa työttömänä, kuntouttava työtoiminta tulee ns. ensisijaiseksi palveluksi. Jos ei työllisty eikä mene kunnan tarjoamaan kuntouttavaan, niin sitten hyväksyy sen, että ei saa työttömyysetuutta. Ei tuo ole työkkärin päätettävissä, ihan on lakiin kirjattu, koska kunta tulee kuvioihin mukaan.
On toki lakiin kirjattu mutta eihän tuo palvele ketään että laitetaan kuntouttavaan sellaisia ihmisiä joilla ei ole tarvetta moisille palveluille. Lähinnä ihmetyttää myös tuo asiakkaiden "fuulaaminen." Asiakas siis tietyllä tavalla huijataan allekirjoittamaan jotain jota ei ole sovittu yhteisymmärryksessä. Asiasta on toki voitu keskustella mutta eihän esm. vaikka lause "mietin asiaa" ole sama kuin - kyllä kiitos, haluan kuntouttavaan vaikkei se palvele minua eikä teitä mitenkään.
Mitä helvettiä nyt taas?
Ne suunnitelmat pitää aina itse käydä hyväksymässä siellä sun nettisivulla, ja jos sinne on kirjoitettu jotain mitä et hyväksy, niin sitten ilmoitat sille joka sen on sinne kirjannut että et hyväksy sellaista, ja se poistetaan sieltä, ja vasta sitten menet sinne kuittaamaan sen päivitetyn suunnitelman.
Kuinka yksinkertainen ihminen pitää olla ettei tuota tajua? Kun kerran kysytään että hyväksytkö, niin voit myös vastata että en hyväksy. Siinä suunnitelmassa on vain yksi pakollinen tehtävä, eli se että hakee töitä tai koulutusta.
Minulle oli kerran multa kysymättä lisätty sinne lause että voi hakea myös työkokeilupaikkoja, ja minä heti lähetin sähköpostia että ei tälläistä, en tarvitse työkokeilua, ja heti tuli vastaus takaisin että ok, se ei ole mitenkään pakollista, poistetaan se. Ja se poistettiin ja sitten kävin kuittaamassa suunnitelman kun se oli sellainen kuin minä halusin.
Vierailija kirjoitti:
Karenssi. Koska kun on ollu tietyn aikaa työttömänä, kuntouttava työtoiminta tulee ns. ensisijaiseksi palveluksi. Jos ei työllisty eikä mene kunnan tarjoamaan kuntouttavaan, niin sitten hyväksyy sen, että ei saa työttömyysetuutta. Ei tuo ole työkkärin päätettävissä, ihan on lakiin kirjattu, koska kunta tulee kuvioihin mukaan.
Ei pidä paikkansa. Minulla on tullut 500 päivää täyteen useamman kerran työttömyyttä, eikä koskaan ole siirretty typin asiakkaaksi eli sinne mistä ohjataan mm. kuntouttavaan. Kuntouttava on sosiaalitoimen alaista palvelua, ei sinne ole syytä laittaa ketään täysin työkykyistä vain sen takia ettei työpaikkoja ole hänelle asti.
Jos se sinne suunnitelmaan on kirjattu niin kyllä sen tekemättä jättämisestä seuraa selvityspyyntö ja karenssi koska syysi on luokkaa "en halua". Huomaa että siinä on perusteiksi kirjattu myös työllistymisen parantaminen, ei pelkkä elämänhallinnan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos se sinne suunnitelmaan on kirjattu niin kyllä sen tekemättä jättämisestä seuraa selvityspyyntö ja karenssi koska syysi on luokkaa "en halua". Huomaa että siinä on perusteiksi kirjattu myös työllistymisen parantaminen, ei pelkkä elämänhallinnan ongelma.
Joo, tottakai jos itse on mennyt sen hyväksymään niin.
Ei pidä hyväksyä sinne asioita joita ei halua. Eikö se ole ihan itsestäänselvyys?
Jos vaatimuksia ei täytetä, siitä seuraa sanktio.