Aktiivimallin purku siirtyy hamaan tulevaisuuteen
Jos puretaan:
”Sipilä Ylen haastattelussa: Olen lopputulokseen tyytyväinen. Hallitusohjelmassa näkyy keskustan vaaliohjelman prioriteetit, kynnyskysymykset täyttyvät. Aktiivimalli puretaan vasta, kun sen tilalle on keksitty vastaavia toimia.”
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että irtisanoutumisesta ei koskaan tulisi karenssia. Tällainen laki pitäisi tehdä.
Minä akateeminen uskaltautuisin kokeilemaan johonkin hanttihommaan ja työnantajat saisivat motivoituneen työntekijän, jos soveltuisin omasta mielestäni.
Mulla on terveydellinen rajoite ja en uskalla mennä kokeilemaan, jotta en joudu tappelemaan siitä irti, jollei sovikaan.
Mun tuttavalla oli kamalia hankaluuksia päästä irti työkokeilusta, jota hänen fysiikkansa ei kestänyt. (vaikka oli itse ollut ihan myönteinen alkuun sinne menemään)
Työkokeilusta pääsee ihan omalla ilmoituksella, ei siihen liity mitään karensseja edes.
Minun käsittääkseni työkokeilun lopettamisesta tulee lähtökohtaisesti karenssi, mutta siinä on jonkin verran joustoa, eli jos TE-toimistossa hyväksytään lopettamisen syyt, niin karenssia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että irtisanoutumisesta ei koskaan tulisi karenssia. Tällainen laki pitäisi tehdä.
Minä akateeminen uskaltautuisin kokeilemaan johonkin hanttihommaan ja työnantajat saisivat motivoituneen työntekijän, jos soveltuisin omasta mielestäni.
Mulla on terveydellinen rajoite ja en uskalla mennä kokeilemaan, jotta en joudu tappelemaan siitä irti, jollei sovikaan.
Mun tuttavalla oli kamalia hankaluuksia päästä irti työkokeilusta, jota hänen fysiikkansa ei kestänyt. (vaikka oli itse ollut ihan myönteinen alkuun sinne menemään)
Työkokeilusta pääsee ihan omalla ilmoituksella, ei siihen liity mitään karensseja edes.
Minun käsittääkseni työkokeilun lopettamisesta tulee lähtökohtaisesti karenssi, mutta siinä on jonkin verran joustoa, eli jos TE-toimistossa hyväksytään lopettamisen syyt, niin karenssia ei tule.
Asia on nimenomaan päinvastoin eli työkokeilu on niitä harvoja toimia, joiden keskeyttämisestä ei saa karenssia. Tämä on aika lailla selkeästi kirjattu lakiin, mutta se karenssin aiheuttava perustelu on, että "en viitsinyt jatkaa". Sitä käyttää turhan moni miettimättä lainkaan, että esim. "tein kaikki työkokeilussa sovitus asiat" olisi paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Aktiivimalli puretaan vasta, kun sen tilalle on keksitty vastaavia toimia.”
Nauroin tälle melkoisesti kun kuulin. Makiaa. Melkein yhtä makiaa kuin 50 ecua miniatyyrieläkkeen päälle on muka luvattu. Henkeä ei kannata pidätellä siihen, että se tilille napsahtaa. Tai mikään muukaan "luvattu".
Siis oletko sarkastinen vai oikeastiko himoitsit sitä viittä kymppiä? Olisin itse lähinnä vihainen jos tommonen mitätön raha, jonka itse käytän edes asiaa huomaamatta, "pamahtais" tilille kerran kk.
ei sen pitäisi olla köyhälle mitätön. Itse en huomaisi vaikka hävittäisin moisen summan rahaa jollekin viehättävälle neitoselle joka viikko, mutta köyhät...
Vierailija kirjoitti:
”Vastaavia toimia”. Mitäköhän kyykytystä on tiedossa?
Hallitusohjelmassa asia sanotaan näin: " Puretaan aktiivimallin leikkurit ja velvoitteet, kun työllisyysvaikutuksiltaan vastaavista toimenpiteistä on päätetty." Kun ottaa huomioon, miten vähän todellisia työllisyysvaikutuksia aktiivimallilla on ollut, niin en usko, että tähän tarvitaan paljon.
Pieni pettymyshän tämä silti on, että aktiivimallia ei heti pureta, mutta myönteisenä asiana täytyy nyt kuitenkin mainita se, että hallitusohjelmassa luvataan, että karenssikäytäntöjä tullaan kohtuullistamaan (näin ainakin ymmärsin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitusohjelmassa asia sanotaan näin: " Puretaan aktiivimallin leikkurit ja velvoitteet, kun työllisyysvaikutuksiltaan vastaavista toimenpiteistä on päätetty." Kun ottaa huomioon, miten vähän todellisia työllisyysvaikutuksia aktiivimallilla on ollut, niin en usko, että tähän tarvitaan paljon.
Pieni pettymyshän tämä silti on, että aktiivimallia ei heti pureta, mutta myönteisenä asiana täytyy nyt kuitenkin mainita se, että hallitusohjelmassa luvataan, että karenssikäytäntöjä tullaan kohtuullistamaan (näin ainakin ymmärsin).
Tällä hallituskaudella eli seuraavan 4 vuoden aikana. Tuo kohtuullistaminen tarkoittaa sitä, että maksaja (kassa, Kela) saa päättää tietyissä asioissa, maksaako vai ei (esim. toistuvasta laiminlyönnistä tulee edelleen karenssia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma_napa_aina_ensin_kokoomus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et mä nautin tästä lusmujen peppukivusta mikä tästä seuraa :DDDDDD
Toiv. pääset mahdollisimman pian nauttimaan tästä lusmuilusta ;)
Pian moni pääsee. Uusi hallitus tulee pitämään siitä huolen.
Mitä eroa on sillä että Suomessa työtön saa 10 euroa vs. kokoomuslainen saa samaisen summan? Työttömän 10€ palautuu takaisin kiertoon Suomeen, kokoomuslaisen eurot menee thaikkuihin ladyboyhin tai veroparatiisiin ulkomaille. Kerro tämä vaikka sadalla. Soittaako kellot?
Työttömän 10€ menee huumekauppiaan taskuun ja kiinakrääsään.
Huumehommat on rikkaitten touhuja. Ja rikkaat ei oo valmiita maksamaan edes kiinakrääsästä ku kaikki pitäs saada ilmaseks ja muiden kustannuksella.
Alkoholi on rikkaiden touhuja, se on Suomessa helevetin kallista. Huumeet ovat halpoja. Tiedän sen kun itse käytän. Viinaan ei ole varaa, mutta 10€ saa jo nupin sekaisin kun huumeita käyttää.
Höpsis... Eihän köyhää kannata koukuttaa kun ei oo varaa ostaa lisää?
Pitäskö sun lopettaa puhuminen asioista joista et tiedä mitään? Itse kyllä narkomaanina tiedän asiat vähän paremiin. Viina on aivan sairaan kallista verrattuna muihin päihteisiin.
(huutonaurua!) ja narkki kirjoittelee vauva.fi-palstalla? :DDD Just joo. Hauska provo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös Rinne jo ennen vaaleja vähän kuvaillut noita, eli pakkotyötä kaupungilla, pakkotyötä valtiolla jne... Eli ns. "osallistavaa" sosiaaliturvaa.
"pakkotyötä" lähes kaikki työ on. Tämä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan kun toisille maksetaan palkkaa ja toisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma_napa_aina_ensin_kokoomus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et mä nautin tästä lusmujen peppukivusta mikä tästä seuraa :DDDDDD
Toiv. pääset mahdollisimman pian nauttimaan tästä lusmuilusta ;)
Pian moni pääsee. Uusi hallitus tulee pitämään siitä huolen.
Mitä eroa on sillä että Suomessa työtön saa 10 euroa vs. kokoomuslainen saa samaisen summan? Työttömän 10€ palautuu takaisin kiertoon Suomeen, kokoomuslaisen eurot menee thaikkuihin ladyboyhin tai veroparatiisiin ulkomaille. Kerro tämä vaikka sadalla. Soittaako kellot?
Työttömän 10€ menee huumekauppiaan taskuun ja kiinakrääsään.
Huumehommat on rikkaitten touhuja. Ja rikkaat ei oo valmiita maksamaan edes kiinakrääsästä ku kaikki pitäs saada ilmaseks ja muiden kustannuksella.
Alkoholi on rikkaiden touhuja, se on Suomessa helevetin kallista. Huumeet ovat halpoja. Tiedän sen kun itse käytän. Viinaan ei ole varaa, mutta 10€ saa jo nupin sekaisin kun huumeita käyttää.
Höpsis... Eihän köyhää kannata koukuttaa kun ei oo varaa ostaa lisää?
Pitäskö sun lopettaa puhuminen asioista joista et tiedä mitään? Itse kyllä narkomaanina tiedän asiat vähän paremiin. Viina on aivan sairaan kallista verrattuna muihin päihteisiin.
(huutonaurua!) ja narkki kirjoittelee vauva.fi-palstalla? :DDD Just joo. Hauska provo!
Kuvitteletko, että narkkarit ovat jotain lommoposkisia hyypiöitä jotka vain varastelee tavaraa? Toki ne voi sellaisia ollakin, mutta kyllä monet narkkarit on ihan töissä ja hoitaa ne asiat jotka pitää. Huvittaa töissä kun kahvipöydässä haukutaa narkkareita kun itse on juuri käynyt vessassa vedoilla. :D
Ihmiset eivät ymmärrä asioista jotka eivät kuulu heidän elämäänsä.
Lain mukaan työtön on työmarkkinoiden käytettävissä ja jos ei saa töitä esim. 300 päivän aikana, niin kunta voi ottaa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaaksi. Perusteluna on se, että ei ole omin avuin eikä edes TE-toimiston toimin työllistynyt.