Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan enintään 48 000€ asuntolainaa. Se ei riitä 80-90 lukua uudempiin asuntoihin ja minua on peloteltu noiden aikakausin asunnoista. Enkö koskaan saa ostettua omaa kotia?

Vierailija
02.06.2019 |

Tyydynkö sitten vain vuokra-asumiseen? Muutamaa rivarikämppää olen katsellut, mutta ovat 80-90 luvulta joista on peloteltu että niissä on hirveästi kaikkea ongelmaa...

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan säästää sitä pääomaa ensin. Olen itse työssäkäyvä opiskelija ja ostin äskettäin yksin Helsingistä asunnon. ASP tilille olin tallentanut opintolainana nostetut 25 000 € (eli käytännössä varallisuutta ei ollut vaan opintolaina samansuuruinen kuin ASP säästöt) ja kuukausipalkka minulla on 2800 €, näillä sain 240 000 € asunnon ostettua ilman takaajia. Lainassa 3kk euribor ja 0,5 marginaali, lyhennykset + yhtiövastike huomattavasti halvempi kuin markkinahintainen vuokra vastaavasta asunnosta.

AP:n tapauksessa kuulostaa siltä että yksi ongelma on etteivät pankit yksinkertaisesti SAA antaa enemmän lainaa kuin 90 % velattomasta hinnasta, eli jos oma pääoma on noin 5000 € mikään pankki ei finanssivalvonnan ohjeistusten mukaan saa antaa yli 45 000 € lainaa. Toisaalta jos asuntosäästötilillä olisi 10 000 € lainaa saisi antaa 90 000 € jne, olettaen että maksukyky on kunnossa.

Vierailija
42/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta otamäkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin, että ostin ensimmäiseksi asunnoksi vanhan mummonmökin tuosta hintaluokasta. Ulkosauna, puulämmitys, huussi jne. ja iso luonnonrauhainen tontti ympärillä. Elinkustannukset siellä olivat ihan olemattomat ja sinkkuna ehti hyvin lämmittää saunaa, marjastaa ja sienestää vaikka kävi töissä. Ihania vuosia. Samalla jäi joka kuukausi säästöön hyvin rahaa, vaikka matkustelinkin välillä. Sitten tuli mies ja elämäntilanne muuttui ja myin mummonmökin suunnilleen samaan hintaan kun sen ostinkin (seuraava omistaja arvosti kuntoon pistämääni puutarhaa). Kertyneiden säästöjen turvin saatiinkin yhdessä sellainen laina, että ei tarvinnut tinkiä optimaalisesta asuinpaikasta yhtään.

Suosittelen kyllä kaikille jotka eivät pelkää pimeää ja fyysistä työtä. Jos olisin asunut vuokralla tuon ajan, ei olisi jäänyt paljon mitään käteen ja ei olisi vieläkään käsillä ns. lopullista ratkaisua asumiseen.

Ja te jotka muistelette avokätisiä lainojanne takavuosilta, muistakaa että tänä päivänä pankit eivät saa myöntää mitään lainaa ilman riittävää omarahoitusosuutta, oli takaajaa tai ei. Tämän päivän tilannetta ei voi verrata kymmenen vuoden takaiseen.

Vierailija
44/48 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä olisin saanut asuntolainaa noin 2500 e asunnonvaihdon yhteydessä. Eli ei mitään.

Vierailija
45/48 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä asuntolainan saanti on vaikeaa jos ei ole rahaa säästössä. Ja vaikka olisikin säästössä, pitää olla säännölliset kuukausitulot/työsopimustunnit millä taataan pankille lainanmaksukyky.

Vierailija
46/48 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmat asunnot ovat suurin riski. Lähes jokaisessa löytyy korjattavaa. Uutta sutta en ostaisi. Minkinkoppeja ja huonosti tehtyjä.

Vierailija
47/48 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mistä päin suomea 48000e:lla saa yhtään mitään?🤔

Pohjois-pohjanmaalta. Meidän talo 2,5 hehtaarin tontilla maksoi 15 tuhatta.

Vierailija
48/48 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet talot niitä homepesiä on ku ei niissä edes ilma kierrä kunnolla.