Loistavaa Soininvaara! Tyrmää ruotsin yo-pakollisuuden täysin!!!
Osmo Soininvaara (@OsmoSoininvaara) twiittasi:
Minua kiukuttaa ruotsinkielen määrääminen pakolliseksi ylioppilaskirjoituksissa. Seurauksena viisi prosenttia kokelaista reputtaa. Näin käy, opitaan kieltä kuinka hyvin tahansa. #Gaussitus Nyt uhrattiin Itä-Suomen pojat, jotka reputtavat muiden puolesta.
https://twitter.com/OsmoSoininvaara/status/1135102427605209089?s=17
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on takapajula.
No tässä päätöksessä kyllä. Suoraan synkimmälle 70-luvulle kun Neuvostoliiton takia Ruotsi oli ainoa portti maailmalle. Uskomatonta taantumusta.
No voi, kyllä ruotsi ja matikka on saatava yokirjoituksiin.
Eihän ne ole mitään ylioppilaita, jollei tarvi mitään osata
Matematiikka on perusaine. Ruotsin kieli kuuluu sivistykseen
Pitäisi oikeasti järjestää joku kysely kaikille lukionsa vaikka viimeisen 20/30 viime vuoden aikana päättäneille siitä, ovatko hyötyneet ruotsista. Ja olisivatko voineet hyötyä enemmän, jos olisivat saaneet opiskella jotain muuta sen sijasta.
Saataisiin jotain järkeä näihin "kyllä minä vain ruotsista hyödyin, siksi kaikkien on PAKKO opiskella sitä!" -öyhöttämisiin.
Kävin ylä-asteen vuosituhanteen vaihteessa, ruotsi oli vaikeaa ja aika pakkopullaa, lopputuloksena numero ruotsista oli 5 ja näinä 20 vuotena en ole tarvinnut ruotsin kieltä missään tilanteessa enkä muista siitä juuri mitään, täysin hyödytön ollut minulle. Englannin kielelle kyllä on käyttöä.
Soininvaaran läheisesti tuntevana kerron, että kielet hänelle ovat olleet todella vaikeita kouluajoilta asti.
Eli oma lehmä ojassa niin sanotusti.
Mutta olen silti samaa mieltä. Ja jyrkemminkin. Koko ruotsin kielen opetus pitäsi saada täysin vapaahtoiseksi Suomen koulujärjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
No voi, kyllä ruotsi ja matikka on saatava yokirjoituksiin.
Eihän ne ole mitään ylioppilaita, jollei tarvi mitään osata
Pakotettu itseruoskinta varmaan sitten myös. Eihän se opiskelu muuten olisi tarpeeksi sadistista.
Vierailija kirjoitti:
Soininvaaran läheisesti tuntevana kerron, että kielet hänelle ovat olleet todella vaikeita kouluajoilta asti.
Mutta olen silti samaa mieltä. Ja jyrkemminkin. Koko ruotsin kielen opetus pitäsi saada täysin vapaahtoiseksi Suomen koulujärjestelmässä.
Itse olen hyvä kielissä, ne ovat hauskoja ja opin niitä helposti. Osaan useampaa.
Ruotsia en ole silti koskaan tarvinnut. Vaikka olen ollut ruotsalaisessa firmassa töissä. Siellä oli englanti kaikkien kieli kansainvälisyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Sano Soininvaaralle kiitokset rohkeasta ja järkevästä lausunnosta!
Koululaisten äidinkielen taso on huolestuttava ja mitä tehdään, no otetaan pakkoruotsi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Roskaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä lehmä mulla on ojassa kun kouluaikana ruotsin kieli on inhokki mutta nyt aikuisena ihmettelen tuota ulinaa ruotsin kielestä. Sehän on aivan helppo kieli oppia näin kieliummikollekin eikä sen osaamisesta ole mitään haittaa.
Ruotsin kielen sijaan tarjotaa muiden kielten opiskelua, Ihan aikuisen oikeesti kuinka moni vaihtaisi ruotsin opinnot ranskan, espanjan, venäjän, ... kieleen. Juu juu niin varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskaa.
Kiitos analyyttisestä ja kattavasta kommentistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano Soininvaaralle kiitokset rohkeasta ja järkevästä lausunnosta!
Kyllä! Ja hän on aina ollut tätä mieltä. Ei mikään takinkääntäjä.
Tosin eduskuntakausillaan on joutunut äänestämään vastoin tahtoaan, koska ryhmäkuri.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tapanahan, että kielipolitiikasta ovat päättämässä suomenruotsalaiset, jotka a) oppivat suomen kielen käytännössä itsestään tässä suomenkielisessä maassa ja b) oppivat suomenkielisiä helpommin germaaniset kielet, koska puhuvat yhtä sellaista äidinkielenään. Nämä tyypit eivät voi lainkaan käsittää, että on olemassa fiksuja ihmisiä, joille kielten oppiminen on oikeasti vaikeaa. Sen huomaa niistä ylimielisistä lausunnoista, että jos ei opi ruotsia, niin ei opi mitään muutakaan ja jos virkamiesruotsi tuottaa vaikeuksia, nin voi sitten mennä ammattikouluun jne.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on sitten tosi vähän sivistyneitä. Monessako maassa ruotsia luetaankaan pakollisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä lehmä mulla on ojassa kun kouluaikana ruotsin kieli on inhokki mutta nyt aikuisena ihmettelen tuota ulinaa ruotsin kielestä. Sehän on aivan helppo kieli oppia näin kieliummikollekin eikä sen osaamisesta ole mitään haittaa.
Ruotsin kielen sijaan tarjotaa muiden kielten opiskelua, Ihan aikuisen oikeesti kuinka moni vaihtaisi ruotsin opinnot ranskan, espanjan, venäjän, ... kieleen. Juu juu niin varmasti.
Aika moni vaihtaisi oikein mielellään johonkin muuhun kieleen.
Muuten, noilla sun "argumenteilla" voitais määrätä viron kieli pakolliseksi ruotsin sijaan. Se on suomalaisille ruotsiakin helpompi oppia (onhan se läheistä sukua suomen kielelle),eikä se osaamisesta ole kenellekään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ilmoittautua! Ulkomailla kasvaneena sain onneksi vapautuksen ruotsista. Sain sen sijaan opiskella kolmea muuta kieltä äidinkielen tasolle, koska asuimme näissä maissa. Siitä on ollut ihan mielettömän upea hyöty, olen niin kiitollinen siitä!
Tulin Suomeen tekemään toisen maisterintutkinnon. Anoin vapautuksen ruotsista ja luin sen sijaan ranskaa. Upea kokemus!
Maailma on avautunut aivan mielettömän upeasti neljän suuren maailmankielen vahvan osaamisen avulla ja niistä on ollut uskomaton hyöty monintavoin elämässä. Tämä ei olisi ollut mahdollista, jos olisin joutunut tuhlaamaan aikaa ruotsiin.
Koskaan en ole ruotsia missään tarvinnut
Noita muita kieliä kyllä. Kiinaa opiskelin myös aikuisena, sitä olisi todella arvokasta osata paremmin.
Todella säälin kaikkia, joilla ei ole tätä mahdollisuutta pakkoruotsin takia. Olen mm. voinut lukea länsimaisen sivistyksen mestariteoksia alkukielillä.
Samoin Eva Tawasoli:
Eva Tawasoli (@EvaTawasoli) twiittasi:
Matematiikan painoarvon jatkovalinnoissa sanotaan heikentävän lukiolaisten yleissivistystä ja sen merkitystä pitäisi lukiossa vähentää.
Ensimmäinen vähennyksen kohde tulisi olla ruotsin kieli, josta voisi vapauttaa kapasiteettia 5-7 kurssin verran yleissivistykselle.
https://twitter.com/EvaTawasoli/status/1134425899825336320?s=17