Jos ei tykkää kermakakuista, suklaasta eikä mousseista eikä voileipäkakutkaan nappaa
Jääkö jäljelle muuta kuin hedelmäkiillekakku? Mutta siitä ei taas jotkut tykkää. Onko typerää unohtaa juhlissa kakut ja tehdä sen sijaan esim. piirakoita ja suolaisena pizzaa? Eihän se haittaa, jos vieraille tekee, mutta kun jää yli ja en halua heittää mitään pois, eikä kaukaa tulevat vieraatkaan halua maitopohjaisia tuotteita mukaan ottaa. Yleiseisti ottaen siis en vaan pysty syömään maitotuotteita. Kyse ei ole allergiasta, vaan maitotuotteet ei mene alas, kovia juustoja lukuunottamatta. Eikä sitäkään saa olla liikaa. Vaikea arvioida menekkiä etukäteen. Jos tietäisi, että kaikki menee, ei haittaisi.
Kommentit (28)
Kiillekakut ovat kuvottavia. Onneksi niistä voi perata pois ällöttävän kiilteen.
Miksi pitäisi olla kakkua, kun muitakin leivonnaisia on olemassa? Esim. mainitsemiasi piirakoita.
Pikkuleivät ovat helppoja, halpoja ja hyviä, lisäksi ne säilyvät pitkään. Niitä voi antaa vieraille mukaan tai pakastaa loput.
Kunhan on myös makeita herkkuja tarjolla. Vaikka kulhoissa makeisia jos ei muuta. 😊
Onhan tuokin hyvä vaihtoehto, että jättää kakun pois ja tekee piirakoita. Valitset vaikka jonkin reseptin, jossa lopputulos on astetta näyttävämpi kuin peruspiirakka.
Vegaaninen juustokakku on muuten myös kokeilemisen arvoinen ja varmasti maistuu kaikille.
Ei ainakaan kiillekakkua.
Jos olet huolissasi hävikistä, tee sellaisia voileipiä, mitkä saa laitettua pakastimeen kunhan ottaa kurkut ja tomaatit päältä pois.
Pikkuleivät ja kuivakakut saa myös pakastettua. Mutta saahan täytekakunkin pakkaseen ja kai vieraita käy muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tarjoilu suunnitellaan vieraille mahdollisimman herkulliseksi. Itse ainakin olen pettynyt, jos juhlissa ei ole jotain makeaa, mieluiten täytekakkua. Aina ylijäämäjutuille keksii syöjiä, vaikka naapureille tai työkavereille.
Työpaikallani on kolme henkilöä. Naapureita en tunne juurikaan en viitsi mennä ovikelloja soittelemaan.
Pikkuleivät on tosiaan helppoja ja niitä tulee, mutta kakut on se isompi ongelma. Voileipäkakkuja en ole eläissäni maistanut yhtäkään hyvää ja kaikki täytteet on maistettu, sekä leipomoiden että kotikokkien tekemiä. Vegaanisena se voisi olla hyvä, mutta luulen, että se ei taas sitten moniin uppoa.
Pikkuleipiä osaan tehdä hyvä ja niitä teen. Niiden menekki ei tosin ole kovin suurta, aiempaan kokemukseen liittyen.
Nyt jotain tulee mieleen itsellekin. Mitenkäs olisi aleksanterin leivokset ja ehkä joku mutakakku ja sacherkakku täytekakkujen tilalla? En erityisemmin pidä suklaastakaan, mutta näitä ehkä vieraat voisivat ottaa mukaansa. Suolaisia piirakoita pari-kolme erilaista? Niitä kuiten kin voi pakastaa ja niiden jämät on myös helppo ottaa mukaan.
Ei kannata tehdä näin suurta ongelmaa tarjoiluista. Juhlat ovat iloinen asia.
Oi kamala, listasit juuri meidän eiliset ja tämän päiväiset tarjoilut! Mansikkajuustokakku ja M&M-suklaacookiekakku, RockyRoadBrownie. Suolaisena pitsapannaria ja riisipiirakoita munavoilla :D. No kymmenpäinen vierasjoukko söi molemmista kakuista yli puolet, pannaria ei niin mennyt kun suolaiset katoin sivupöydälle ja unohdin alkuun niiden olemassaoloa mainostaa.
Uppoaako sinulle pulla? Bostonkakku on vähän harvinaisempi kahvipöydässä. Voisiko sitä ajatella kakuksi? Entäs kääretortusta kasattu, Charlotta, vai keksiikö siihenkään muuta kuin moussetäytettä?
Laita ihan ranttaliksi ja tee hedelmäkakku. Vesimelonikakkunako sellainen löytyy googlesta. Eli kakkupohjat korvaat vesimelonisiivuilla ja koristelet marjoilla ja hedelmillä. Jos näpertämisestä tykkää ja hedelmistä, tekisin ehkä ennemmin vesimelonista korin ja täyttäisin sen hedelmillä. Joistakin hedelmistä saa piparimuoteilla kivoja koristeita. Olisi varmasti näyttävä ja mieleenpainuva kakku. Ja sinulle illaksi ihana hedelmäkorillinen, vaikka kuplivan juoman kanssa nautittavaksi.
Tunge ne ylijäämät ihan omaan kitaasi. Ongelma ratkaistu. Ihme narinaa.
Meillä oli juhlat ja perheessä maitoallergisia ym jotka rajoittivat jämien käyttöä itse.
Meillä oli pienehkö perinteinen täytekakku tarjolla josta loppu pakastettiin (koetan keksiä sille käyttöä). Muuten tarjoilut tehtiin niin että voidaan syödä itse /jakaa pois ylimääräiset. Eli meillä oli pikkuleipiä, kuivakakkua ja mokkapaloja makeina kakun lisäksi.
suolaisekla puolella oli pasteijoja, ja salaattibuffa. Salaattibuffassa oli suurin osa tarjolla olevista sellaista mitä voidaan itsekin syödä. Avamaattomaksi jääneet fetajuustot ym annettiin mukaan vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuokin hyvä vaihtoehto, että jättää kakun pois ja tekee piirakoita. Valitset vaikka jonkin reseptin, jossa lopputulos on astetta näyttävämpi kuin peruspiirakka.
Vegaaninen juustokakku on muuten myös kokeilemisen arvoinen ja varmasti maistuu kaikille.
Onpas taas yleistys, juustokakut on kuvottavia! Oksennan pelkästä ajatuksesta, hyi!
Ehdottaisin juhlavammin koristeltua porkkanakakkua, jos sellainen maistuu, bostonkakkua (esim appelsiiniboston) ja itselle mieluisia suolaisia.
No kyllä minä juhlapöytään yhden täytekakun hommaisin, vaikka siitä sitten joutuisi loput heittämään roskiin, jos kerran itse niin inhoaa. Eihän se kakun mikään valtava tarvitse olla, mutta kyllä se sellainen juhlapöydän kruunaaja on, että laittaisin kuitenkin. Sama rahahan siihen menee, ottaa ne vieraat siitä loput mukaansa tai heittää menemään.
Nykyään ollaan kamalia valittaja, ei sitä eikä tätä, en tykkää en halua. Miksi laitatte juhliakaan sitten, eikä ne tarjoilut ole vieraille tarkoitettu?
Olin takavuosina yo-juhlissa, jossa tarjoilut oli tehty nyrpeän ja nirson juhlittavan mielen mukaan ja ankeata oli. Tarjottiin siis oikein "ruokaa," joka oli jotain pahanmakuista kasviskeittoa ja lisukkeet oli kaikki samaa kaliberia. Mauttomia maissileipiä, sama kuin olisi styroksia haukannut. Ei oikein näyttänyt vieraille nappaavan eikä ihme. Kahvit tarjottiin samassa hengessä, jotain hunajaleipiä ja muuta mitätöntä soopaa. Kakku sentään oli, mutta koska juhlakalu ei suostunut ottamaan sitä edes pienen pientä nokaretta, vaan suorastaan halveksi niitä, jotka sitä uskalsivat ottaa, niin eihän siihen paljon koskettukaan. Lapsille hakivat sitten pakastimesta jäätelöitä. Ei taivaan vallat. Olihan se tietysti tämän neitokaisen suuri juhlapäivä, mutta eikö vierailla ole oma osansa juhlassa myös ja heitäkin kuulusi kestitä kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juhlat ja perheessä maitoallergisia ym jotka rajoittivat jämien käyttöä itse.
Meillä oli pienehkö perinteinen täytekakku tarjolla josta loppu pakastettiin (koetan keksiä sille käyttöä). Muuten tarjoilut tehtiin niin että voidaan syödä itse /jakaa pois ylimääräiset. Eli meillä oli pikkuleipiä, kuivakakkua ja mokkapaloja makeina kakun lisäksi.
suolaisekla puolella oli pasteijoja, ja salaattibuffa. Salaattibuffassa oli suurin osa tarjolla olevista sellaista mitä voidaan itsekin syödä. Avamaattomaksi jääneet fetajuustot ym annettiin mukaan vieraille.
Kaikki tarjottavat voi olla laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se laktoosittomuus maitoallergisia lohduta, höpsö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen juustokakku on muuten myös kokeilemisen arvoinen ja varmasti maistuu kaikille.Onpas taas yleistys, juustokakut on kuvottavia! Oksennan pelkästä ajatuksesta, hyi!
Sori, tuli joo vähän ajattelemattomasti yleistettyä. Tietysti makuja on monia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi on maitosokeria, intoleranssissa henkilöltä puuttuu laktoosia pilkkova laktaasientsyymi.
Maitoallergiassa reagoidaan maidon proteiiniin, kuten allergioissa yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Oi kamala, listasit juuri meidän eiliset ja tämän päiväiset tarjoilut! Mansikkajuustokakku ja M&M-suklaacookiekakku, RockyRoadBrownie. Suolaisena pitsapannaria ja riisipiirakoita munavoilla :D. No kymmenpäinen vierasjoukko söi molemmista kakuista yli puolet, pannaria ei niin mennyt kun suolaiset katoin sivupöydälle ja unohdin alkuun niiden olemassaoloa mainostaa.
Uppoaako sinulle pulla? Bostonkakku on vähän harvinaisempi kahvipöydässä. Voisiko sitä ajatella kakuksi? Entäs kääretortusta kasattu, Charlotta, vai keksiikö siihenkään muuta kuin moussetäytettä?
Laita ihan ranttaliksi ja tee hedelmäkakku. Vesimelonikakkunako sellainen löytyy googlesta. Eli kakkupohjat korvaat vesimelonisiivuilla ja koristelet marjoilla ja hedelmillä. Jos näpertämisestä tykkää ja hedelmistä, tekisin ehkä ennemmin vesimelonista korin ja täyttäisin sen hedelmillä. Joistakin hedelmistä saa piparimuoteilla kivoja koristeita. Olisi varmasti näyttävä ja mieleenpainuva kakku. Ja sinulle illaksi ihana hedelmäkorillinen, vaikka kuplivan juoman kanssa nautittavaksi.
Ei teidän tarjoiluissa mitään vikaa ole ja kyllä mä voin pieniä määriä syödä jotain, tekijän mieliksi. Pääasia, että suurin osa vieraista tykkää. Minä tiedän olevani harvinaisuus, enkä yleensä mene juhliin syömään, vaan juhlistamaan juhlakalua. Se kuppi kahvia on mulle ihan riittävä tarjoilu.
Siksihän vähän kyselen neuvoja, kun olen itse nirso, toisaalta sitten sellainen ekohörhö, etten halua heittää mitään roskiinkaan. Unohdin mainita, että soijalle olen sitten ihan oikeasti allerginen.
Kyllähän tarjoilu suunnitellaan vieraille mahdollisimman herkulliseksi. Itse ainakin olen pettynyt, jos juhlissa ei ole jotain makeaa, mieluiten täytekakkua. Aina ylijäämäjutuille keksii syöjiä, vaikka naapureille tai työkavereille.