Miten motivoin lapseni opiskelemaan täysin hyödytöntä kieltä? (ruotsia)
Hyvät neuvot ovat kalliit.
Poika kyseli jo miksei voi opiskella ruotsin sijaan espanjaa kun kuuli uutiset.
Kommentit (34)
Tässä vaiheessa elämää ei kannata torpata itseltään mitään mahdollisuuksia, vaan hoitaa opinnot niin hyvin kuin mahdollista. Sillä avaa itselleen helpomman tien tehdä tulevaisuudessa mitä haluaa. Moni ammatti vaatii vähintään opiskeluvaiheessa jonkinlaiset ruotsin taidot ja monessa työssäkin kieltä saattaa tarvita. Jos ei ole aivan 100% varma, ettei tule koskaan tuota kieltä enää elämässään tarvitsemaan, niin sitten voi yrittää päästä mahdollisimman vähällä, muussa tapauksessa kannattaa tehdä itselle palvelus ja opiskella heti alusta lähtien hyvin. Jatko sujuu leikiten, kun pohja on kunnossa.
Siinä.
Helppo kieli, kunhan tekee läksyt.
Vaikea, jos asenne on turha kieli. Usein omilta vanhemilta peritty.
Millä tavalla espanjan opiskelusta olisi lapsellesi enemmän hyötyä kuin ruotsista? Suomi on kaksikielinen maa vaikka pakkoruotsista luovuttaisiinkin, kuten itse toivoisin. Tällöin ruotsin kielen osaaminen vaikuttaisi positiivisemmin työllistymiseen tulevaisuudessa monella alalla.
En voinut koskaan tietää, että tulevaisuudessa työskentelen Suomessa ruotsalaisten omistamassa yhtiössä... ruotsinkieli on ollut aina minulle helppoa, arvosana 9 ja kirjoituksissa L.
Itseäni harmittaa, kun en aikoinaan koulussa opetellut ruotsia kunnolla. Olisin tarvinnut ruotsin kieltä paljonkin. Pohjoismaalaisten kanssa on niin hassua puhua englantia, usein työ- tai harrastuspiireissä kaikki muut kuin minä osaavat ruotsia!
Vierailija kirjoitti:
En voinut koskaan tietää, että tulevaisuudessa työskentelen Suomessa ruotsalaisten omistamassa yhtiössä... ruotsinkieli on ollut aina minulle helppoa, arvosana 9 ja kirjoituksissa L.
Lisäys ruotsin ja englannin lisäksi luin myös saksaa.
Haluat motivoida, käytä sitä motivaatiota.
Ensinnäkin kannattaa korostaa, että minkään kielen oppiminen ei ole koskaan hyödytöntä. Kielitaito sivistää vaikkei itse kieltä tulisi koskaan tarvitsemaan.
Lisäksi voit kertoa, että ruotsin osaamisesta on monessa työssä ihan konkreettistakin hyötyä, paitsi Suomessa, etenkin muissa Pohjoismaissa. Koskaan ei tiedä mitä elämä tuo eteen. Minulle se toi norjalaisen aviomiehen. Silloin kun asuimme Norjassa, minun työnsaantiani helpotti erittäin paljon se, että perustietoni ruotsin kielestä olivat hyvät. Työllistyminen puolestaan vauhditti todella paljon norjan kielen oppimistani ja luonnollisestikin auttoi paremmin sopeutumaan Norjaan. Sitä kautta sain myös uusia ystäviä enkä ollut pelkästään mieheni seuran varassa.
Ja lahjonta auttaa toki aina motivoimaan lasta koulun käyntiin. Luvatkaa vaikka rahaa siitä, jos kaikkien kielten arvosana on vähintään 8 ensi lukuvuoden päättyessä.
Vierailija kirjoitti:
Perus keinot lapsen motivoimiseen on uhkailu, lahjonta ja kiristys.
Rohkeasti vain poika ruotsalaiselle deittisivustolle harjoittelemaan käytännössä kielitaitoa. Jos pelaa tietokonepelejä niinkesällä Dreamhack-festareille. Siellä on pelaavia tyttöjäkin ja romansseja on syntynyt muillakin.
En ole koskaan tarvinnut ruotsia. Kirjoitin laudaturin ja arvosanani päättötodistuksessa oli 10. Osaan lukea ruotsia täysin sujuvasti ja ymmärrän myös hyvin puhuttua kieltä ellei murre ole todella erikoista. Mutta kun sitä ei yhtään mihinkään tarvitse, en ole oppinut puhumaan.
Ainoa kieli jota olen todella tarvinnut on englanti. Siihen kannattaa panostaa.
Samalla tavalla kuin motivoit hänet opiskelemaan jotain muuta ainetta. Koulussa nyt tietyt aineet on pakollisia ja siinä se.
t. pakkoliikuntaa vihannut
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa elämää ei kannata torpata itseltään mitään mahdollisuuksia, vaan hoitaa opinnot niin hyvin kuin mahdollista. Sillä avaa itselleen helpomman tien tehdä tulevaisuudessa mitä haluaa. Moni ammatti vaatii vähintään opiskeluvaiheessa jonkinlaiset ruotsin taidot ja monessa työssäkin kieltä saattaa tarvita. Jos ei ole aivan 100% varma, ettei tule koskaan tuota kieltä enää elämässään tarvitsemaan, niin sitten voi yrittää päästä mahdollisimman vähällä, muussa tapauksessa kannattaa tehdä itselle palvelus ja opiskella heti alusta lähtien hyvin. Jatko sujuu leikiten, kun pohja on kunnossa.
Siinä.
Ruotsalaiset osaa englantia siinä missä suomalaisetkin. Jos ruotsinkielisten kanssa tekee töitä niin kieli on englanti.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla espanjan opiskelusta olisi lapsellesi enemmän hyötyä kuin ruotsista? Suomi on kaksikielinen maa vaikka pakkoruotsista luovuttaisiinkin, kuten itse toivoisin. Tällöin ruotsin kielen osaaminen vaikuttaisi positiivisemmin työllistymiseen tulevaisuudessa monella alalla.
Jos työskentelee Eun virkamiehenä niin Espanjasta on paljon enemmän hyötyä kuin ruotsista. Espanjaa puhuu maailmassa enemmän ihmisiä kuin ruotsia.
Ruotsi ei ole Suomessa hyödytöntä. Sillä saa helpoiten opiskelupaikan ja sitä vaaditaan valtion hyväpalkkaisissa suojatyöpaikoissa. Englannilla toki pärjää Ruotsissa, mutta Suomessa saa etumatkaa muihin osaamalla ruotsia. Onko se oikein? Ei ehkä, mutta niin se on. Itse pidän huolta että lapset puhuu sujuvaa ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tarvinnut ruotsia. Kirjoitin laudaturin ja arvosanani päättötodistuksessa oli 10. Osaan lukea ruotsia täysin sujuvasti ja ymmärrän myös hyvin puhuttua kieltä ellei murre ole todella erikoista. Mutta kun sitä ei yhtään mihinkään tarvitse, en ole oppinut puhumaan.
Ainoa kieli jota olen todella tarvinnut on englanti. Siihen kannattaa panostaa.
Samis. Kielet oli mulle helppoja. Luin ruotsin B kielenä ja ikinä en ole mihinkään tarvinnut. Englannin ja Saksan kirjoitin A kielenä ja ranskan C kielenä. Kaikista kielistä todistuksessa 10 ja koettava rajoituksista L. Toki arvostan pitkän matematiikan ja fysiikan ja kemian äkkiä huomattavasti enemmän.
Asun Lapissa, enkä ole rannikolle suuntaamassa. Koko ikäni ajattelin, että en tarvitse ruotsinkieltä, vaan ah, nykyään toimin asiakaspalvelutehtävissä myös niiden ruotsinkielisten kanssa.
Kannattaa nyt varmaan odottaa tarkempia sisältöjä tästä asiasta. Ei välttämättä esim. koska jo lukion aloittaneita, koska se olisi aika kohtuutonta
Jos et voi voittaa heitä, liity heihin.
Perus keinot lapsen motivoimiseen on uhkailu, lahjonta ja kiristys.