psykoterapian arviokäynnit ovat liian kalliita
Minulla meni 160 euroa psykoterapeutin arviokäynteihin ja hän sanoi, ettei edes aloita minun kanssani...
Mistä ihmeestä ihmiset repivät rahat noihin arviokäynteihin?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne on. Jotkut terapeutit antaa alennuksella sen tutustumiskäynnin, jotkut ottaa täyden hinnan. Työssäkäyvät pystyy kyllä maksaan, tuilla elävät saattaa saada kai Kelalta tai sossusta avuatusta noihin.
Joo vaikeaa tämä on. Soitin jo aikaisemmin sosiaalityöntekijälle, niin hän sanoi, ettei korvata..
ap
Mun psykiatri sano että mä oon kuulema erittäin lahjakaas ja älykäs. Bullshitttiä.
Kelasta ei valitettavasti saa korvauksia noihin arviokäynteihin. On kyllä tyhmä systeemi, moni varmaan haluaisi käydä vähintään parilla kolmella tyypillä, mutta kallista hommaa on köyhälle.
Itse en löytänyt kuin yhden terapeutin jolle edes sain arviointikäynnin (monta kymmentä yhteydenottoa ja kaikilla täyttä) joten ei onneksi tarvinnut maksaa kuin yksi käynti itse. Pakko oli nimittäin myös aloittaa tämän terapeutin kanssa sillä muitakaan ei ollut. Mutta itse siis muutenkin lähestyin lähinnä ihmisiä joilla oli kuvaus itsestään netistä ja sen ja heidän vastauksensa perusteella aika hyvin jo pystyin arvioimaan tulisimmeko toimeen. Kulujen minimoimiseksi välttäisin siis "sokkoja" käyntejä ja mahd. hyvin perehtyisin terapeuttiin jo etukäteen sopivuuden arvioimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne on. Jotkut terapeutit antaa alennuksella sen tutustumiskäynnin, jotkut ottaa täyden hinnan. Työssäkäyvät pystyy kyllä maksaan, tuilla elävät saattaa saada kai Kelalta tai sossusta avuatusta noihin.
Ei saa. Tämän vuoksi köyhät karsiutuvat avun piirissä ja yhteiskunta tuhoaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Kelasta ei valitettavasti saa korvauksia noihin arviokäynteihin.
Miten niin ei saa, jos sulla on kuitenkin Kelan myötämä tuki voimassa?
Miksi te niille puoskareille menette. Kai te nyt itsekkin osaatte päätellä vaivanne ja siitä ulos. Mitä te odotatte hänen teille sanovan:)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te niille puoskareille menette. Kai te nyt itsekkin osaatte päätellä vaivanne ja siitä ulos. Mitä te odotatte hänen teille sanovan:)
Ymmärrän näkökantasi. Terapia onkin vain älykkäille ihmisille ja sellaisille, jotka siitä potentiaalisesti hyötyisivät.
Terapeutin etsiminen on hidasta ja hankalaa. Jonkin verran voi kuitenkin tehdä ennakoimalla. Tutkia netistä heidän juttujaan ja laatia kysymykset.
Jo puhelulla pystyy karsimaan.
Voi vaikka kysyä onko sinulla kokemusta
juuri tämäntyyppisistä ongelmista.
Yllättävän paljon voi kuulostella jo puhelussa, kyllä sen kuulee toimiiko henkilökemia ja onko toinen kiinnostunut. Sitkeyttä vaatii hoidon järjestyminen. Allekirjoittakaa kaikki Terapiatakuu kansalaisaloite.
Ihan oikeasti miten arviointikäynteihin ei saa tukea, jos on kuitenkin Kelan myötämä tuki voimassa?
t. 8
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti miten arviointikäynteihin ei saa tukea, jos on kuitenkin Kelan myötämä tuki voimassa?
t. 8
Arviokäynnit käydään ennen kuin kela myöntää terapiaa. Arviokäynnit ovat siis terapeutin etsintää varten, ei itse terapiaa. Terapeutti voi itsekin kieltäytyä arviokäyntien jälkeen ottaa ko. asiakasta.
Sitten kun asiakas on arviokäyntien jälkeen löytänyt terapeutin niin sitten haetaan päätöstä tälle terapeutilleja terapiasuhteelle. Terapeutin nimen pitää olla selvillä ennenkuin terapiaa haetaan kelasta. Ei voi hakea vain yleisesti tyyliin "myöntäkää terapia, olen sen tarpeessa" ja sitten hakea terapeuttia. Vaan lääkärin lausunnossa otetaan kantaa, mistä terapiasuuntauksesta asiakas hyötyy ja montako kertaa asiakas tarvitsisi. Sen jälkeen asiakas itse etsii terapeutin ja laittaa kelaan hakemuksen.