Miesten rooli on ahdas
Hyväksytyt roolit:
- perusmies (jämäkkä, osaava, käy töissä, perheenisä)
- menestyjä (varakas, korkeassa asemassa, yleensä lopulta töissäkäyvä perheenisä)
- taiteilija, muusikko, ym (alallaan menestynyt, tässä liikkumavaraa enemmän mutta rooli varattu todella harvoille)
Ei-hyväksytyt roolit:
- luuseri, mammanpoika, tossukka (mies joka käyttäytyy naismaisesti, miehekkäästi käyttäytyvä nainen on tietty rohkea, moderni ja itsenäinen)
- "outo tyyppi"
Kommentit (68)
Miehillä on erittäin tarkat roolit, ja siitä kertoo mm. se että miestä voidaan häpäistä siitä että hän ei ole "mies". Eli miehen todellakin pitää täyttää tarkat odotukset tai muuten häntä voidaan sheimata siitä ettei ole mies lainkaan.
Nainen sen sijaan voi olla aivan mitä vaan eikä hänen naiseuttaan oteta pois, eikä hän todennäköisesti jää vasten tahtoaan ilman kumppania ja seksiä.
Harmi, että Suomessa oli Talvisota. Se määritti suomalaiset miehet.
mun mielestä naisellisesti käyttäytyvä mies on hyväksytympi ku miehekkäästi käyttäytyvä nainen. :DD
tai ehkä se on vaan mun oma mielipide? :D
must miesten rooli on aika laaja kuten myös naisten.. kannattaa miettiä miten itse asiat ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä naisellisesti käyttäytyvä mies on hyväksytympi ku miehekkäästi käyttäytyvä nainen. :DD
tai ehkä se on vaan mun oma mielipide? :D
must miesten rooli on aika laaja kuten myös naisten.. kannattaa miettiä miten itse asiat ajattelee.
Oletko muslimi?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti se menee näin:
"Miksi miehen pitäisi sopia ahtaaseen muottiin? Kyllä mieskin saa olla erilainen"
"...tosin parisuhteeseen haluan sellaisen muottiin sopivan miehen"
"Niin minäkin! Olen feministi mutta parisuhteessa haluan miehen ottavan perinteisemmän roolin"
"Hyvin sanottu! Minäkin lasken itseni feministiksi, mutta seksissä haluan alistua ja siksi miehen pitää olla itsevarma, määrätietoinen ja assertiivinen"
"Juuri sellaisen miehen haluan minäkin!"
Jne.
Kyllä jotkut naiset varmasti pitääv tmyös niistä vähemmän perinteisistä miehistä.
Nimenomaan kuvataiteilija-, näyttelijä- ja tanssijamiehiä ei hyväksytä. Miehen pitäisi olla ylimielinen rokkikukko tai sovinistinen kapellimestari.
Olipakerranmies kirjoitti:
miehen pitää ajaa autoa. Miehen pitää avata ovi. Miehen pitää osata korjata. Miehen pitää katsoa jääkiekkoa. Miehen pitää olla lihaksikas mutta ei liikaa. Miehen pitää olla mies eikä hiiri. Miehen pitää käydä töissä. Miehen pitää olla rohkea. Miehen pitää olla hoikka mutta ei laiha.
Mies ei saa itkeä. Mies ei saa käyttää sandaaleita ja sukkia. Mies ei saa pukea verskoja, tai trikoita. Tai saa jos osaa valuttaa kyyneleet herkästi miehekkäällä tunteikkaalla tavalla, mutta ei naismaisesti vollottaen. Miehen pitää ottaa naiselta isku naamaan kun sanoo jotain väärin. Miehen pitää puolustaa naista mutta ilman väkivaltaa. Miehen pitää olla kokenut mutta ei vanha. Miehen pitää olla itsevarma ja määrätietoinen. Miehen pitää olla olkapäänä naiselle. Miehen pitää lukea naisten ajatukset ja tietää koska nainen on vihainen vaikka nainen ei sano sitä. Miehen pitää olla aina kohtelias.
Jaa. Itse en aja autoa, en avaa ovia (paitsi itselleni), en osaa/halua korjata, en katso mielelläni jääkiekkoa (ellen ole pistänyt monivetoa menemään), itken kun haluan, urheillessa käytän verskoja, en ota iskuja naamaan, en halua olla olkapäänä naiselle enkä lue ajatuksia. Silti olen mies, kaikki pitävät minua miehenä ja olen ylpeä siitä.
M23
Miten niin? Nykyään voit pyllistää meikit naamassa miehille tai mennä äijäduuniin kaivokselle.
Hyväksytyt roolit:
- perusmies (jämäkkä, osaava, käy töissä, perheenisä)
Naiselle hyväksytty rooli. Usein mies on se jota pilkataan kun nainen "käyttää housuja taloudessa".
- menestyjä (varakas, korkeassa asemassa, yleensä lopulta töissäkäyvä perheenisä)
Naiselle hyväksytty rooli. Menestyneitä naisia ihaillaan, ja he saavat extrapisteitä menestymisestä naisina.
- taiteilija, muusikko, ym (alallaan menestynyt, tässä liikkumavaraa enemmän mutta rooli varattu todella harvoille)
Naiselle hyväksytty rooli. Ero miehiin ettei tarvitse edes olla hyvä, kunhan on seksikäs.
Ei-hyväksytyt roolit:
- luuseri, mammanpoika, tossukka (mies joka käyttäytyy naismaisesti, miehekkäästi käyttäytyvä nainen on tietty rohkea, moderni ja itsenäinen)
Naiselle hyväksytty rooli. "Naisellinen nainen".
- "outo tyyppi"
Naiselle hyväksytty rooli. Eksentrikko. Möykkäävän kahelin roolia ei kylläkään suvaita, mutta ei suvaita miehellekään.
= Ap on täysin oikeassa.
Minä olen MIES ja ylpeä siitä, ei minua kiinnosta mitä muut ovat minusta mieltä. Eronneena en parisuhteeseen enää ala, mutta panen kyllä naisia, kun sattuu kohdalle.
tosin saattaa olla että sekin kiinnostus on hiipumaanpäin
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on erittäin tarkat roolit, ja siitä kertoo mm. se että miestä voidaan häpäistä siitä että hän ei ole "mies". Eli miehen todellakin pitää täyttää tarkat odotukset tai muuten häntä voidaan sheimata siitä ettei ole mies lainkaan.
Nainen sen sijaan voi olla aivan mitä vaan eikä hänen naiseuttaan oteta pois, eikä hän todennäköisesti jää vasten tahtoaan ilman kumppania ja seksiä.
Rumuus yhdistettynä outoihin mielenkiinnonkohteisiin, ujouteen ja hiljaisuuteen niin kylläpä sitä vain jää ilman seurustelukumppania. Ei koskaan ole yksikään mies halunnut seurustella kanssani.
Erikoista muuten kuinka "outo tyyppi" on niin paha koska moni nainen toisaalta kuvittelee olevansa salaperäinen...
Vierailija kirjoitti:
Miesten fantasiamaailmassa ehkä. Mutta voi voi kun teitä vaan kiinnostaa ne hoikat laittautujat. Erikoisia tai rumia naisia ei mielletä edes naisiksi. Me ollaan jotain seksittömiä olmeja, jotka vierestä katsoo kun miehet itkee että ”naiset ei kiinnostu”.
Tein tinderissä pienen testin viime kesänä, kun matchejä ei oikein herunut. Otin itsestäni sellaisia kuvia, joissa olin mahdollisimman "normaali" mies eli hajuton ja mauton. En siis napannut netistä muiden kuvia. Matcheja alkoi tulemaan ihan mukavasti tämän jälkeen. Parhaimmillaan kävin kolmen eri naisen kanssa treffeillä kahden viikon sisällä. Ensimmäistä treffiä pidemmälle en päässyt, koska kuulun kategoriaan "outo". Elätän itseni kulttuurialalla ja naisille oli hyvin vaikeaa ymmärtää työtäni sekä maailmankuvaani.
Olipakerranmies kirjoitti:
miehen pitää ajaa autoa. Miehen pitää avata ovi. Miehen pitää osata korjata. Miehen pitää katsoa jääkiekkoa. Miehen pitää olla lihaksikas mutta ei liikaa. Miehen pitää olla mies eikä hiiri. Miehen pitää käydä töissä. Miehen pitää olla rohkea. Miehen pitää olla hoikka mutta ei laiha.
Mies ei saa itkeä. Mies ei saa käyttää sandaaleita ja sukkia. Mies ei saa pukea verskoja, tai trikoita. Tai saa jos osaa valuttaa kyyneleet herkästi miehekkäällä tunteikkaalla tavalla, mutta ei naismaisesti vollottaen. Miehen pitää ottaa naiselta isku naamaan kun sanoo jotain väärin. Miehen pitää puolustaa naista mutta ilman väkivaltaa. Miehen pitää olla kokenut mutta ei vanha. Miehen pitää olla itsevarma ja määrätietoinen. Miehen pitää olla olkapäänä naiselle. Miehen pitää lukea naisten ajatukset ja tietää koska nainen on vihainen vaikka nainen ei sano sitä. Miehen pitää olla aina kohtelias.
Miksi ajattelet noin? Oma puolisoni ei ajattele, että hänen pitäisi esimerkiksi hyväksyä ikinä väkivaltaa elämänkumppaniltaan. Mikä sinut saa ajattelemaan, ettet ansaitse parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti se menee näin:
"Miksi miehen pitäisi sopia ahtaaseen muottiin? Kyllä mieskin saa olla erilainen"
"...tosin parisuhteeseen haluan sellaisen muottiin sopivan miehen"
"Niin minäkin! Olen feministi mutta parisuhteessa haluan miehen ottavan perinteisemmän roolin"
"Hyvin sanottu! Minäkin lasken itseni feministiksi, mutta seksissä haluan alistua ja siksi miehen pitää olla itsevarma, määrätietoinen ja assertiivinen"
"Juuri sellaisen miehen haluan minäkin!"
Jne.
Laita Pikkukakkonen ihan reilusti käyttämäsi nimimerkki esille, kyllä me jo tiedämme, että täällä sinä vietät tämänkin lauantai-illan meidän äitisi ikäisten mammojen parissa :-DDD
Kyllä miehen rooli on pirun kapea, katso vaikka linnanjuhlia niin miehillä on musta puku ihan varmasti. Naisilla on ties mitä päällä, niille sallitaan olla Persoona.
Toivottavasti antiikin kreikan valistunut henki ja terve homoeroottisuus tulisi takaisin.
Miehen vartalo on sitä paitsi yhtä kaunis ellei kauniimpi kuin naisen MUTTA se on pahasti piilossa tänä päivänä. Hyvin aliarvostettu Ja trikoomiehiä mollataan kovaa ja harkitusti, vaikka tänäpäivänä moni sellupyllynainen pitäisi pukeutua löysempiin vaatteisiin. Listasta vois tehdä pitkä.
Tämä "miehen ahdas rooli" on ainoastaan naisten väline manipuloida miehiä. Se mahdollistaa naiselle vaatimusten asettamisen, ja voidaan aina repiä eri suuntaan. Kuvaavaa tälle on se, että naisen roolille ei kukaan saa missään esittää minkäänlaisia odotuksia.
Naisten määrittelemähän rooli on. Kokeilepa miehenä mennä meikattuna hame päällä naista deittailemaan.
Tai jos olet pitkässä pari suhteessa, ryhdypä puhumaan tunteistasi ja itke välillä.
Huonosti käy jos et ole tiukassa muotissa.
Tuommoiset on juuri niitä feikkioutoja. Täytyy olla ruutuhousut, hankkija-lippis ja aidosti omituiset mielenkiinnon kohteet kuten minulla, niin sitten vasta puhutaan.