Verenpainemittarin käytössä ongelma
Hankin olkavarsimansetilla varustetun laadukkaan verenpainemittarin, joolen käyttänyt nyt muutamia kertoja. Ongelma on siinä, että mittauksen aikana mansetti puristaa niin kireästi, hauislihasta lähinnä, että kipeää tekee. Jos laitan mansetin alun perin löysemmälle, se täyttyy vastaavasti pidempään, että saavuttaa 180 mmHg paineen.
Niin, tämä kuulostaa omasta mielestänikin aika hassulta ongelmalta, mutta on todellinen. Mistähän tämä kiikastaa? Sairaanhoitajan mitatessa on myös joskus käynyt näin, eli mansetti ikään kuin puristaa liikaa. Olen kyllä timmissä kunnossa, eli rasvaa ei olkavarressa ole.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mittaa toisesta kädestä
Tai kaulavaltimosta.
Onko vaaassa myös saman tyylinen vika? Loppuvat numerot kesken?
Rannemittari? Tulokset OIKEIN KÄYTETTYBÄ yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sen mittarin oikeasti saavuttaa se 180? Olenko mitannut väärin, kun ei ole mennyt sinne saakka?
Omron mittari puristaa vain siihen saakka, että syke lakkaa.
Omassa mittarissa on muutama eri vaihtoehto sille, mihin asti puristusta nostetaan ja käytän niistä alinta vaihtoehtoa. Olisko 140.
Vierailija kirjoitti:
Omassa mittarissa on muutama eri vaihtoehto sille, mihin asti puristusta nostetaan ja käytän niistä alinta vaihtoehtoa. Olisko 140.
Tuo kuulostaa lupaavalta. Mikä on mittarin merkki? Mieluiten mittari saisi toimia niin että näyttää vaikka mittausvirhettä kuin lähtisi nostamaan puristusta automaattisesti. Ennen liikuntaharrastuksen aloittamista ei ongelmia ollut, mutta nyt on todella alhainen leposyke.
On mittareita, joissa puristus nousee kolmeen sataan yksikköön, eikä sitä voi estää. Lueskelin joku aika sitten netistä kaiken laista ja ainakin Omronissa on Intelli jotain, joka rajoittaa puristusta nousemasta liiaksi. Sukulaisella on Beurer, eikä siinäkään puristus noin ylös nouse. Olen käsittänyt, että jos on enemmän verenpainetta, myös puristus kasvaa sen mukaan. Itsellä on noussut jotain 150 - 180 välillä ja sukulaisella joskus jopa yli 200.
Itse olen haeskellut mansettia, joka ei olisi aivan niin leveä, kuin ne nyt ovat. Pituudesta en tiedä, onko haittaa, mutta normaalisti ne on kerrottu n. 22-42 cm eli koko L = olkavarren ympärys.
Olen kokenut mansetin laiton vapisevakätiselle vanhukselle, mutta myös itselle vaikeaksi. Usein tulee erroria, vaikka kuinka yrittäisi laittaa hyvin. Harmittaa!
nimim. vierailija 220324
Vierailija kirjoitti:
Hankin mittarin, kun verenpaineeni ovat oudon alhaiset, yleensä 110-115 systolinen, ja 60-65 diastolinen paine. Lepopulssi 52-56.
Oliskohan niin, että kroppani pitää tuota 180 puristusta luonnottoman korkeana? Ja reagoi siihen.
Noissa luvuissa ei ole mitään vikaa, unohda turha mittailu.
Kotikonetta on aivan turha hankkia, ellei ensin opettele suorittamaan mittausta oikein. Ei masetin tiukkuudella ja paikalla voi kikkailla, niihin on tietyt määritelmät olemassa, samoin kuin esim.ns. mansettiviiveellä. Jos et ole saanut mittausohjeita, tarkista vaikka netistä. Vain oikein suoritetun mittauksen tulokset ovat tulkintakelpoisia.