Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime kesän tappohelteet palaavat ensiviikolla - voi kestää pitkään

Vierailija
31.05.2019 |

"– Jo tiistaina voi olla etelässä helteen mahdollisuutta, Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Jouko Korhonen kertoi perjantaina.

– Jossain vaiheessa voidaan mennä lähelle kolmeakymppiä. Mitä pidemmälle ensi viikkoa mennään, sen lämpimämmäksi se saattaa käydä.

Onko kolmekymmentä astetta siis jo ensi viikolla mahdollinen?

– Kyllä.

Myös Foreca on ottanut kantaa lähestyvään helleaaltoon Twitterissä. Forecan mukaan se voi kestää pitkään.

– Toistuuko viime kesän ”käristyskupoli”? Ensi viikolla lämpötila kohoaa jopa 30 asteeseen ja helleputki voi kestää pitkään, Foreca tviittaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a8c4271e-d773-4fa5-a308-8b02bba1a46f

Voi helvetin helvetti, nyt se taas alkaa.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, odotan helteitä kovasti. Viime vuonna kesä meni täysin pilalle, kun ei ollut lomaa. Tänä kesänä toivottavasti pääsen nauttimaan auringosta, helteistä ja uimarannoista täysin siemauksin.

Vierailija
142/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko te helteitä toivovat että suurin osa suomalaisista työskentelee ihan muualla kuin ilmastoiduissa toimistoissa tai muissa tiloissa joissa ilmastointi? Esimerkiksi siivoustyö on hellesäällä yhtä tuskaa kun sisätiloissa ilma ei kierrä ja hiki virtaa mutta kokoajan pitää painaa täysillä ja kroppa huutaa taukoa. Sitten myös ulkona työskentely, pitää pukeutua niin ettei aurinko polta mutta on kuuma ja hyttyset ja paarmat on kokoajan kimpussa.

Tulkaa vaikka kokeilemaan +30 asteessa tuota metsänraivausta tai sisätiloissa siivoustyötä, takuuvarmasti haluatte helteistä eroon tämän jälkeen.

Siivoustyö on vielä kevyttä. Tietysty huonokuntoiselle se on rankkaa.Rakennuksilla on töissä naisiakin jotka tekevät helteessä paljon raskaampaa työtä kuin joku siivooja koskaan.

Ootko ollu pikihommissa? Käy kokeileen, siellä kun ei varjoon pääse.

En valitettavasti. Niistähän kai tienaa mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas kuinka tämä voi mennä noin tunteisiin.

Tietenkään kukaan ei toivo toisten kuolemaa, mutta minä henkilökohtaisesti tykkään lämpimästä. Viime kesä oli loistava minulle. Varmasti oli tuskaa monelle, mutta säitä ei voi hallita.

Vierailija
144/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee viime kesän kärsin raskaana niin koen tämän vähän eri tavalla 😂 Ei tosin varmaan vauvalla ole asiaa liian kovaan helteeseen? Tosin asuuhan niitä vauvoja Afrikassakin..

Vierailija
145/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla helteistä pitävillä ilmastoidut asunnot ja työpaikat?  Tai miten saatte nukutuksi jos asunnossa on vaikka 30 lämpöä? Antakaa vinkkejä kerrostaloon sopivasta jäähdyttimestä niin käyn heti ostamassa. 

Ei ole. Asunto on etelään päin (tottakai!) ja töissä lämpötila kipuaa ilman hellettäkin helposti 25 asteen yläpuolelle. Eikä haittaa mitään. Joskus on kuuma; mitä sitten?! Vihaan palelemista. Kotona nukun onnellisena p*rse hiessä, ei häiritse hikoilu uniani. Jos häiritsisi, voisin avata ikkunan, koska siinä on kiinteä ötökkäverkko.

"Avata ikkunan"?? Luuletko, että kukaan muu ei ole keksinyt tätä uskomatonta ratkaisua? Minulla on kolmessa ikkunassa ne ötökkäverkot ja ne kaikki olivat viime vuonna huhtikuusta syyskuun loppuun ympäri vuorokauden auki. Silti minulla oli elokuussa sisälämpötila kolme viikkoa yhteen menoon 31-33 astetta, eikä muu osa kesästä ollut paljon sen parempi.

Ihmisen kehon lämpötila on tuota korkeampi, joten terve ihminen kyllä kestää sen. Yöllä ei myöskään paista aurinko, joten ilma tuntuu jopa viileältä kuuman päivän jälkeen. Sitä paitsi; kai se asunto on kuuma jos päästät päivällä sen kuuman ilman sisään. Pidä ikkunat kiinni ja vaikka pimennysverhot eteen. Niin ne etelänmaissakin tekee.

Meillä oli ikkunat ja verhot kiinni päivisin viime kesänä. Ne avattiin sitten illalla kun oli vähän viileämpää. Silti heräsin aina aamulla hiestä märkänä. Nukuin alasti. Joten älä puhu potaskaa.

Vierailija
146/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskeillä valittajilla oli melkein vuosi aikaa laihduttaa edellisten helteiden jälkeen.

Miten laihduttaminen auttaa MS-tautiin ja migreeniin? V**un ääliö.

Vierailija
147/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee kilometrien pituisia "helteistä" (25-28 astetta useinmiten) valittajien ketjuja ja kuuntelee livenä ihmisten kitinää. Ei voi kuin kysyä miten helvetin sairasta ja vaivaista kansaa suomalaiset ovat. Jo 40-50 vuotiailla on ongelmia sydän/verisuoni sairauksien kanssa. Fyysinen kunto on monella täysin nolla. Liian moni yli 50v joilla on vielä 15 vuotta työelämää jäljellä ovat jo niin huonokuntoisia että 25 asteen lämpö eli 5 astetta normaalia huoneenlöämpöä enemmän aiheuttaa vakavan haitan työkyvylle. Siis toisin sanoen ongelman juuri on että terveys on pahasti heikentynyt jo ennen vanhuusikää.

Tajuatko sä että hyvin moni asuu kuumassa kerrostalokämpässä???? Ei ole mökkejä järvenrannalla tai ilmalämpöpumppua.

Mulla oli kämpässä koko viime kesän hellejakson ajan 27-22 astetta. Ei kiinnostanut uhrata 500€ ilmastointilaitteeseen ton takia. Kävin aivan normaalisti lenkilläkin. Mökkiä mulla ei ole mutta ei mulla toisaalta ole tarvetta paeta mihinkään lapsuuden lehmihakaan vaikka mielelläni olen rannalla ja pidän uimisesta.

No mun kämpässä oli viime kesän hellejakson ajan +40 astetta. Mitään ilmanlämpöpumppuja ei saa asennettua. Ei ole mökkiä tai muutakaan paikkaa jonne paeta. Jos minullakin olisi ollut 22-27 astetta, en minäkään valittaisi, vaan voisin kanssasi ihmetellä, että miksi ihmiset ei kestä vähäistä lämpöä.

Odotan myös hidasta kuolemaa mikäli tappokuumuus iskee. Ulkona ei haittaa mutta sisälle kuolee hitaasti ja varmasti. Olen 37v, enkä edes ylipainoinen tippaakaan mutta sairauden takia en kestä sellaista kuumuutta. Viime kesä oli niin kamala että lähden varmaan nyt veneen alle asumaan.

Mutta voiko 7v lapsen ottaa mukaan? Veneen alle. Mielestäni tähän kuumuus ongelmaan olisin syytä herätä pian, koska Suomen talot ei ole rakennettu siten että näissä taloissa voi elää pitkäaikaisessa +30 asteessa ellei niitä viilentimiä voi asentaa. Ne talot kuumenee. Ne on rakennettu kestämään pakkasia ei tällaista. Kysyin etelä-amerikan ystävältä mitä teillä näyttää siellä sisällä mittari kun ulkona näyttää +40, sanoi että n. 18C. Ei se edes ymmärrä millaista on täällä.

Pikkasen oot draama kuningatar. Mullakin on lapsia ja ne nautti viime kesänä kun oli vähän lämpimä. Oikeestaan aina lapset tykkää ja yleensä sun ikäiset kanssa. Ehkä se on tottumus minkä takia susta tuntuu että sä et kestä sitä. 

Kyseisen henkilön sairaudella ei vai ole mitään tekemistä asian kanssa? Oletko hullu kuin pullosta tullu?

ohis

Vierailija
148/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko te helteitä toivovat että suurin osa suomalaisista työskentelee ihan muualla kuin ilmastoiduissa toimistoissa tai muissa tiloissa joissa ilmastointi? Esimerkiksi siivoustyö on hellesäällä yhtä tuskaa kun sisätiloissa ilma ei kierrä ja hiki virtaa mutta kokoajan pitää painaa täysillä ja kroppa huutaa taukoa. Sitten myös ulkona työskentely, pitää pukeutua niin ettei aurinko polta mutta on kuuma ja hyttyset ja paarmat on kokoajan kimpussa.

Tulkaa vaikka kokeilemaan +30 asteessa tuota metsänraivausta tai sisätiloissa siivoustyötä, takuuvarmasti haluatte helteistä eroon tämän jälkeen.

Siivoustyö on vielä kevyttä. Tietysty huonokuntoiselle se on rankkaa.Rakennuksilla on töissä naisiakin jotka tekevät helteessä paljon raskaampaa työtä kuin joku siivooja koskaan.

Ootko ollu pikihommissa? Käy kokeileen, siellä kun ei varjoon pääse.

En valitettavasti. Niistähän kai tienaa mukavasti.

No joo, mutta onhan se pitkää päivää. Tosin kun massakuskeille tuli se Eu-säädös työajoista ja tauoista, ei ole enää yhtä pitkää kuin sitä ennen. Kaikenlaiset lisäthän ne on, mitkä ansiota nostaa.

Vierailija
149/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskeillä valittajilla oli melkein vuosi aikaa laihduttaa edellisten helteiden jälkeen.

Miten laihduttaminen auttaa MS-tautiin ja migreeniin? V**un ääliö.

Myös hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa alentunutta lämmönsietoa.

Vierailija
150/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, noniin. Eiköhän ole jo selvää että osa rakastaa hellettä ja osa ei, turha siinä on vaginaansa ananasta tunkea. Itse lukeudun ensimmäiseen ihmisryhmään.

Vierailija
151/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleenkin ihmetyttää nämä ala.peukuttajat kun kertoo ihan faktoja miten muut joutuvat kärsimään näistä "helteistä" ja minkälaista elämä on kerrostalo kopperossa silloin. mitä helkkarin ala.peukuttamista siinä on?? ellei juurikin ole se silmiä pyörittävä omakotitalo mölli. sadisteja, nauttivat muiden tuskasta. 

mun kopperossa oli +34c yötä päivää viikkoja. johtuen raskasliikenteestä,rekat aivan parvekkeen edestä ja kusi-pää mopot ilman äänenvaimenninta ikkunoiden aukipito ei tule edes kysymykseen mutta ei se mitään auttaisi anyways,koska ilma ei liiku ollenkaan,samaa kuumaa tunkkaista ilmaa tulisi sisälle. 

ensimmäisen kerran myöskin mökin kaivo oli kuivunut,ei ole tapahtunut ikinä ennen.jos kaivossa ei ole vettä,sinne ei mene kukaan(on paikkoja jossa vesi ei tule vesilaitokselta). näiden ala.peukuttajien mielestä tämäkin oli varmaan huisin hauskaa..

Vierailija
152/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee käristyskupoli tällekin sommartidenille!

Vierailija
153/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkavereita leikkaussalissa, viime kesä oli yhtä helvettiä. Siinä vaarantuu potilasturvallisuus ja henkilökunnan terveys.

Vierailija
154/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkavereita leikkaussalissa, viime kesä oli yhtä helvettiä. Siinä vaarantuu potilasturvallisuus ja henkilökunnan terveys.

Siis kuinka sitä tilaa ei pysty viilentämään?

Vierailija
155/158 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka sitä tilaa ei pysty viilentämään?

Vaatii ilmalämpöpumput. Maksaa rahaa. Julkisella puolen rahoilla ne leikkaussalit pyörii. Ei varmasti irtoa mitään ilmalämpöpumppurahoja sieltä. Kävin pari viikkoa sitten terveysasemalla toimenpiteessä. Toimenpidehuoneessa sama homma, lääkäri sanoi että viime kesänä oli todella tukalat oltavat siellä, oikea pätsi kuulemma. 34 astetta sisälämpötila, ei minkäänlaista viilennystä paitsi onneton pöytätuuletin.

Vierailija
156/158 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään muun korttu ei tostu kuristuskäpölistä kuin Juri Malkun !

Vierailija
157/158 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi etta nyt tana paivana osattaisiin leikkaussali viilentaa. Pitaahan kaikki ne koneetkin pitaa kylmina. 

Minut on leikattu USAssa useampaan kertaan ja ainaa saa lammitetyn peiton paalleen kun on niin kylma. Herkat laitteet eivat kesta kuumenemista.

Vierailija
158/158 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa sitten helteista kun menee yli 40 astetta. Muuten on vain lamminta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän