Viime kesän tappohelteet palaavat ensiviikolla - voi kestää pitkään
"– Jo tiistaina voi olla etelässä helteen mahdollisuutta, Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Jouko Korhonen kertoi perjantaina.
– Jossain vaiheessa voidaan mennä lähelle kolmeakymppiä. Mitä pidemmälle ensi viikkoa mennään, sen lämpimämmäksi se saattaa käydä.
Onko kolmekymmentä astetta siis jo ensi viikolla mahdollinen?
– Kyllä.
Myös Foreca on ottanut kantaa lähestyvään helleaaltoon Twitterissä. Forecan mukaan se voi kestää pitkään.
– Toistuuko viime kesän ”käristyskupoli”? Ensi viikolla lämpötila kohoaa jopa 30 asteeseen ja helleputki voi kestää pitkään, Foreca tviittaa."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a8c4271e-d773-4fa5-a308-8b02bba1a46f
Voi helvetin helvetti, nyt se taas alkaa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :( Kärsin viime kesän aiheuttamista terveysongelmista vieläkin...
En usko että johtuu yhtään auringosta ja lämmöstä. Se on tutkittu ja auttaa ihmisiä ja syy on varmaan se että yrität välttää aurinkoa. Siinä menee sulta terveys jos vältät.
Onneksi ostettiin ilmanviilennin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon kaikille melanoomaa ja kunnon pyörremyrkyjä suomeen. RRRakassstan pyörremyrskyjä ja kaikki muut jotka ovat eri mieltä voivat haistaa huilun.
Jännää, että hellehulluja haukutaan hulluiksi, mutta sitten hellevihaajat toivovat toisille syöpää ja kuolemaa. Hyvin suvaitsevasta porukkaa.
Kyllä ne "hellehullutkin" toivovat vastapuolelle ihania asioita. Mikä ihmisiä vaivaa nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :( Kärsin viime kesän aiheuttamista terveysongelmista vieläkin...
En usko että johtuu yhtään auringosta ja lämmöstä. Se on tutkittu ja auttaa ihmisiä ja syy on varmaan se että yrität välttää aurinkoa. Siinä menee sulta terveys jos vältät.
Mistä sä tiedät tuntemattoman ihmisen terveydestä? Mene jankuttamaan tuota esim. MS-potilaille. Idiooti.
ohis
Upeaaa!!!
Kestäisipä hellekausi syyskuun loppuun saakka.
Talossa on ilmastointi ja pihalla avoauto, ei valittamista.
Tappohelteet?! Suomessa 😂 Käykää joskus ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Upeaaa!!!
Kestäisipä hellekausi syyskuun loppuun saakka.
Talossa on ilmastointi ja pihalla avoauto, ei valittamista.
Et siis edes halua olla lämpimässä? Hyvähän se on ilmalämpöpumpun alta ihastella hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IHANAA!!!!!! Jo sitä aurinkoa ja lämpöä onkin odotettu
saisi minun puolestani jatkua helteet syyskuuhun asti
Toivottavasti viet sitten edes päivittäin vettä linnuille ja siileille, etkä vain istu hikisellä perseelläsi aurinkoa ottamassa syyskuuhun asti.
Kuinka monta järveä Suomessa oikein olikaan? Eiköhän linnuille riitä vettä? Ja siilikin varmaan sitä jostain löytää? Eikä missään ole sanottu ettei koviakin ukkos ja sadekuuroja voisi välillä tulla, vaikka hellettä riittäisi.
Ei itse helle ole monelle se ongelma vaan kuumaksi muuttuvat asunnot ja niihin on ratkaisuja nykytekniikalla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee kilometrien pituisia "helteistä" (25-28 astetta useinmiten) valittajien ketjuja ja kuuntelee livenä ihmisten kitinää. Ei voi kuin kysyä miten helvetin sairasta ja vaivaista kansaa suomalaiset ovat. Jo 40-50 vuotiailla on ongelmia sydän/verisuoni sairauksien kanssa. Fyysinen kunto on monella täysin nolla. Liian moni yli 50v joilla on vielä 15 vuotta työelämää jäljellä ovat jo niin huonokuntoisia että 25 asteen lämpö eli 5 astetta normaalia huoneenlöämpöä enemmän aiheuttaa vakavan haitan työkyvylle. Siis toisin sanoen ongelman juuri on että terveys on pahasti heikentynyt jo ennen vanhuusikää.
Tajuatko sä että hyvin moni asuu kuumassa kerrostalokämpässä???? Ei ole mökkejä järvenrannalla tai ilmalämpöpumppua.
Mulla oli kämpässä koko viime kesän hellejakson ajan 27-22 astetta. Ei kiinnostanut uhrata 500€ ilmastointilaitteeseen ton takia. Kävin aivan normaalisti lenkilläkin. Mökkiä mulla ei ole mutta ei mulla toisaalta ole tarvetta paeta mihinkään lapsuuden lehmihakaan vaikka mielelläni olen rannalla ja pidän uimisesta.
No mun kämpässä oli viime kesän hellejakson ajan +40 astetta. Mitään ilmanlämpöpumppuja ei saa asennettua. Ei ole mökkiä tai muutakaan paikkaa jonne paeta. Jos minullakin olisi ollut 22-27 astetta, en minäkään valittaisi, vaan voisin kanssasi ihmetellä, että miksi ihmiset ei kestä vähäistä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Jes! 😍 Ihanaa olla ulkona töissä, kun on lämmin ☺️
Alapeukuttajat tulee kumminkin kesällä mun työpaikalle pitämään hauskaa 😁
Onko kaikilla helteistä pitävillä ilmastoidut asunnot ja työpaikat? Tai miten saatte nukutuksi jos asunnossa on vaikka 30 lämpöä? Antakaa vinkkejä kerrostaloon sopivasta jäähdyttimestä niin käyn heti ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee kilometrien pituisia "helteistä" (25-28 astetta useinmiten) valittajien ketjuja ja kuuntelee livenä ihmisten kitinää. Ei voi kuin kysyä miten helvetin sairasta ja vaivaista kansaa suomalaiset ovat. Jo 40-50 vuotiailla on ongelmia sydän/verisuoni sairauksien kanssa. Fyysinen kunto on monella täysin nolla. Liian moni yli 50v joilla on vielä 15 vuotta työelämää jäljellä ovat jo niin huonokuntoisia että 25 asteen lämpö eli 5 astetta normaalia huoneenlöämpöä enemmän aiheuttaa vakavan haitan työkyvylle. Siis toisin sanoen ongelman juuri on että terveys on pahasti heikentynyt jo ennen vanhuusikää.
Tajuatko sä että hyvin moni asuu kuumassa kerrostalokämpässä???? Ei ole mökkejä järvenrannalla tai ilmalämpöpumppua.
Mulla oli kämpässä koko viime kesän hellejakson ajan 27-22 astetta. Ei kiinnostanut uhrata 500€ ilmastointilaitteeseen ton takia. Kävin aivan normaalisti lenkilläkin. Mökkiä mulla ei ole mutta ei mulla toisaalta ole tarvetta paeta mihinkään lapsuuden lehmihakaan vaikka mielelläni olen rannalla ja pidän uimisesta.
No mun kämpässä oli viime kesän hellejakson ajan +40 astetta. Mitään ilmanlämpöpumppuja ei saa asennettua. Ei ole mökkiä tai muutakaan paikkaa jonne paeta. Jos minullakin olisi ollut 22-27 astetta, en minäkään valittaisi, vaan voisin kanssasi ihmetellä, että miksi ihmiset ei kestä vähäistä lämpöä.
Odotan myös hidasta kuolemaa mikäli tappokuumuus iskee. Ulkona ei haittaa mutta sisälle kuolee hitaasti ja varmasti. Olen 37v, enkä edes ylipainoinen tippaakaan mutta sairauden takia en kestä sellaista kuumuutta. Viime kesä oli niin kamala että lähden varmaan nyt veneen alle asumaan.
Mutta voiko 7v lapsen ottaa mukaan? Veneen alle. Mielestäni tähän kuumuus ongelmaan olisin syytä herätä pian, koska Suomen talot ei ole rakennettu siten että näissä taloissa voi elää pitkäaikaisessa +30 asteessa ellei niitä viilentimiä voi asentaa. Ne talot kuumenee. Ne on rakennettu kestämään pakkasia ei tällaista. Kysyin etelä-amerikan ystävältä mitä teillä näyttää siellä sisällä mittari kun ulkona näyttää +40, sanoi että n. 18C. Ei se edes ymmärrä millaista on täällä.
Mihinkä osaan maata noin pitkä helleputki on luvattu?
Mulle tuli heti tosi kotoisa olo kun viikko, pari sitten oli yli parikytä astetta heti ovesta ulos astuessa. Tästä kesästä ei uskalla toivoa yhtä kuumaa kuin viime kesästä mutta kun palelen about 9 kk ajan joka vuodesta niin lämpö on minulle aina tervetullutta...
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikilla helteistä pitävillä ilmastoidut asunnot ja työpaikat? Tai miten saatte nukutuksi jos asunnossa on vaikka 30 lämpöä? Antakaa vinkkejä kerrostaloon sopivasta jäähdyttimestä niin käyn heti ostamassa.
Ei ole. Asunto on etelään päin (tottakai!) ja töissä lämpötila kipuaa ilman hellettäkin helposti 25 asteen yläpuolelle. Eikä haittaa mitään. Joskus on kuuma; mitä sitten?! Vihaan palelemista. Kotona nukun onnellisena p*rse hiessä, ei häiritse hikoilu uniani. Jos häiritsisi, voisin avata ikkunan, koska siinä on kiinteä ötökkäverkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksiössä, jossa on yksi ikkuna ja parvekkeen ovi. Parveke ja ikkuna ovat etelään. Viime kesänä asunnossa oli n. 40C lämmintä touko-elokuun ajan, myös öisin. Ainoa pakopaikka oli mennä kauppaan kylmäaltaan luokse seisomaan. Teen töitä kotoa käsin, joten mitään viileitä toimistotilojakaan ei ole.
Lisäksi porukka ravaa naapurissa tupakalla parvekkeilla ja alakerran etupihoilla, joista kantautuu kaikki tupakansavu sisälle. Öisin parvekkeen ovi oli auki, mutta kun ei tuule ja on vain yksi ovi, ilma ei vaihdu.
Ilmalämpöpumput sun muut, ei voi asentaa.
Kesti oikeasti 3kk, että toivon täysiin järkiini kolmen kuukauden saunassaolemisesta ja univeloista.
Jos olisi rahaa, muuttaisin kesäksi ilmastoituun hotelliin tai Islantiin.
KESTÄVÄT MAKSIMISSAAN 5 PÄIVÄÄ JA OVAT IHAN JEES KELEJÄ. PAINUKAA KAIKKI #ITTUUN LAMPAAT!
Mikä helvetti suomalaisia vaivaa, kun pitää pienestä helteestä valittaa? Mielummin tämä kuin vitullinen pakkanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nauttisin kuumasta, muuttaisin tropiikkiin. Asun Suomessa ja vihaan kuumuutta. Ihan luonnollista!
Suomessa ei ole tropiikin lämpötiloja ja/tai kosteutta nähtykkään. +40C alkaa olla kuumuutta ja siihenkin on vielä pitkä matka.
Ai, mystisesti vaan oli viime kesänä 37C astetta viikkokaupalla 95-97% kosteudella. Tropiikin sademetsähän tuo on!
Noin kosteaa ei ole edes Teksasissa, ja siellä 45C on ihan normaali kesä. Tai Afrikassa. Kyllä 40C kuumaa ja kuivaa kestää paremmin kin 30C kuumaa ja tukahduttavan kosteaa.
Kuinka tietämätön pitää ihmisen olla, jos hän ei tajua, että ylipainolla ei ole välttämättä mitään tekemistä helteen aiheuttamien terveysongelmien kanssa?