Avioehto - teinkö väärin?
Menin muutama vuosi sitten naimisiin ja vaimoni vaati, että tekisimme avioehto-sopimuksen. Vaimon vanhemmat olivat vaatineet, että koska minulle ei ollut kertynyt avioliittoon mennessä yhtä paljon omaisuutta, kuin vaimolleni, että tekisimme täysin poissulkevan avioehto-sopimuksen (kumpikin pitäisi omansa eron sattuessa). Itselläni ei ollut asian kanssa mitään ongelmaa, sillä mahdolliset lapsemme tulisivat perimään äitinsä ja en katso olevani oikeutettu vaimoni suvun perintö-tilaan. Itse en ole pitänyt isääni/ isän sukulaisiin yhteyttä yli 20.vuoteen (jolloin vanhempani erosivat). Kaikki on mennyt tähän asti sovussa ja suuressa yhteisymmärryksessä.
Alkuvuodesta sain yhteydenoton oman isäni asianajajalta, joka kertoi isän äidin kuolemasta (isän isä oli kuollut jo ollessani pieni). Isäni ei halunnut ottaa vastaan perintöosuuttaan äitinsä omaisuudesta vaan siirsi oikeuden minulle. Nyt ongelmaksi on muodostunut se, että olisin tämän avioliiton varakkaampi puoli.. Meillä on siis täysin poissulkeva avioehto ja vaimon vanhemmat kokevat minut nyt huijariksi, koska "yllättäen" olenkin avioliiton varakkaampi osapuoli. Kuitenkin jo ennen naimisiin menoa olen kertonut isäni suvun olevan varakas, mutta en ole ollut heihin yhteydessä vanhempieni avioeron jälkeen.
Olenko siis huijari, jonka pitäisi luopua avioehto-sopimuksesta?
Itse katson lähtökohdaksi, että me molemmat tulemme pärjäämään ilman kummankaan perintöä, jos jälkikasvua siunaantuu niin lähtökohtana pitäisi olla, että lapset perisivät vanhempansa eikä puoliso. Olenko siis täysin yksin ajatusmaailmani kanssa? Vai pitäisikö nykyinen avioehto- vain hävittää?
Kommentit (23)
Et ole huijari eikä mitään syytä luopua avioehdosta. Vaimosi saattaa voittaa vielä vaikka lotossa ja varmasti olisi taas haluamassa avioehdon takaisin.
Voi pyhä Jeesus, millainen Ä Ä L I Ö edes miettii avioehdon hävittämistä? Trolli?
Toivottavasti et ole tosissasi.
Sopimus on sopimus ja vaimolle ei perintösi siten kuulu.
Toivon että tää oli provo
Pidä avioehto voimassa ehdottomasti ja mene löyhyttelemään seteleitä appivanhempiesi naaman eteen, katso heitä nenänvartta pitkin ja mutise jotakin tyyliin "v*tun köyhät". Asetelman tehostamiseksi voit myös heitellä jotain pikkuseteleitä, esim. satasia maahan ja katsoa kun he poimivat niitä. Poimimisen yhteydessä voit tietysti sylkeä heidän päälleen ja kutsua heitä koiriksi. Älä anna periksi!
Mitä tämä varallisuuserot käytännössä merkitsee perheen arjessa? Käytännössä ei mitään. Kaikkien elintaso kohoaa. Eihän sillä avioehdolla ole merkitystä kuin erotilanteessa.
Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Sinun ja puolisosi välinen avioehto ei edes apivanhemmillesi kuulu, he olisivat voineet sulkea sinut pois testamentilla sukutilan osalta.
Avioehto on rekisteröity maistraatissa, eli sitä ei voi vain hävittää vaan pitää rekisteröidä uusi/poisto.
Onko vaimosi edunvalvonnassa vai miksi hänen vanhempansa puuttuvat asioihinne?
Siis oikeasti. Jos tämä tarina on totta, niin huh huh.
Ensiksi - teidän avioehto ei kuulu vaimosi vanhemmille mitenkään. Toiseksi - miten ihmeessä tässä voisi olla sellainen sääntö, että vaimosi voittaa aina eli sopimuksen pitää olla hänelle edullinen.
Vaimosi vanhemmathan olisivat voineet tehdä testamentin niin, että siinä sinut rajataan perinnön ulkopuolelle ilman avioehtoakin.
Ihan itsestään selvä asia on, että pidät avioehdon voimassa. Muusta ei kannata edes keskustella.
Et ole huijari, sen voit unohtaa. Toimi tai ole toimimatta avioehdon suhteen niin kuin haluat.
Lähinnä minua ärsyttää tuo, että vaimosi kanssa teitte avioliittoanne rajoittavia lakisopimuksia appiväen käskyjen mukaan. Vaikka toisaalta hyväkin, että anoppi ja appi ottivat asian avoimeen keskusteluun eivätkä tehneet avio-oikeutta koskevia testamenttirajauksia selän takana (vai tekivätköhän senkin...?).
Mitä helkuttia ne vaimon vanhemmat sotkeutuu teidän liiton asioihin millään tavalla. Olet ihan kahjo jos rupeat niiden pillin mukaan eestaas pomppimaan. Avioehto on tehty sitä varten että erossa molemmat pitää omansa eikä siihen vaikuta se miten kummankin varakkuus matkan varrella muuttuu. Appivanhemmille voi todeta ettei sinun perintöasiasi kuulu heille millään tavalla.
Tosi hyvä, että teillä on avioehto. Vai haluaisitko että kumppanisi veisi avioeron sattuessa sinulta kymmeniä tuhansia euroja tasinkona.Eikä voi tietää ,saatteko lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä varallisuuserot käytännössä merkitsee perheen arjessa? Käytännössä ei mitään. Kaikkien elintaso kohoaa. Eihän sillä avioehdolla ole merkitystä kuin erotilanteessa.
Erittäin suuri merkitys sitten kun jompikumpi kuolee.
Mistä appivanhempasi tietävät perinnöstäsi?
Avioliiton aikana on elatusvelvollisuus, silloin ei vielä katsella avioehtoja.
Mutta en kyllä usko, että tämä aloitus edes on totta. Tuskin kukaan tällaisia kyselisi, oikeasti? Ja kyllähän appivanhemmat varmasti tietävät, ettei yhteydenpidolla ja perintökaarella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Meillä taas ei ole avioehtoa ja mies on jo perinyt molemmat vanhempansa ja on näin ollen varakkaampi osapuoli. Kun itse tulen myöhemmin perimään vanhempani, tulen olemaan häntä varakkaampi. Vähän pelottaa, että jos mies päättääkin silloin ottaa ritolat. Miten saisin omien perintöjeni jälkeen jallitettua miehen suostumaan avioehtoon?
Lapset perivät joka tapauksessa, ei puoliso, jos niitä siis on. Puoliso perii vain testamentin kautta.
Appivanhemmat olisivat voineet vaatia yksipuolista avioehtosopimusta aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytännön elämässä ei näy mitenkään (tai ei ole näkynyt ainakaan tähän asti), Olemme molemmat työelämässä ja samalla alalla. Palkkatasomme on aika tasoissa ja kaikki elämisen kulut menevät puoliksi. AP
On myös helppoa todeta, että mitä se teidän avioliitto muille kuuluu. Kuitenkin ainakin itselleni on tärkeää, että puolisoni pystyy pysymää väleissa oman sukunsa kanssa (tällaista mahdollisuutta itselleni ei suotu - vanhempani erosivat minun ollessani niin pieni, että valinnan mahdolisuutta ei minulle suotu).
Ps. Vaimo on ainoa lapsi ja ehkä siksi hänen vanhempansa pyrkivät "suojelemaan" ainokaistaan (rehellisesti sanoen, jos meillä olisi lapsi, niin tekisin kaikkeni hänen etunsa hyväksi- tästä syystä osittain ymmärrän appivanhempia..).
Pps. Ymmärrän, että ei avioehtoa takassa polteta pätemättömäksi (kun kerran maistraatissa on keristeröity).
Ap on lompakkolasse, joka on kirjoittanut provon nro 47889 tarkoituksenaan todistaa, miten naiset muka ovat rahan perään. Sitten hän.vastailee itselleen.
Minä teetin avioehdon, koska mieheni on tyhjätasku ja eronnut jo useasta suhteesta, minulla taas on paljon omaisuutta.
Jos mieheni nyt saisi jostain yhtäkkiä vaikka miljoonan, olisin pelkästään iloinen hänen puolestaan. Ei tarvitsisi tuntea huonoa omaatuntoa omista rahoistani. En tietenkään purkaisi avioehtoa.
Haha. Siitäs saivat. Ei ole mitään tarvetta muuttaa avioehtoa.