Avioehto - teinkö väärin?
Menin muutama vuosi sitten naimisiin ja vaimoni vaati, että tekisimme avioehto-sopimuksen. Vaimon vanhemmat olivat vaatineet, että koska minulle ei ollut kertynyt avioliittoon mennessä yhtä paljon omaisuutta, kuin vaimolleni, että tekisimme täysin poissulkevan avioehto-sopimuksen (kumpikin pitäisi omansa eron sattuessa). Itselläni ei ollut asian kanssa mitään ongelmaa, sillä mahdolliset lapsemme tulisivat perimään äitinsä ja en katso olevani oikeutettu vaimoni suvun perintö-tilaan. Itse en ole pitänyt isääni/ isän sukulaisiin yhteyttä yli 20.vuoteen (jolloin vanhempani erosivat). Kaikki on mennyt tähän asti sovussa ja suuressa yhteisymmärryksessä.
Alkuvuodesta sain yhteydenoton oman isäni asianajajalta, joka kertoi isän äidin kuolemasta (isän isä oli kuollut jo ollessani pieni). Isäni ei halunnut ottaa vastaan perintöosuuttaan äitinsä omaisuudesta vaan siirsi oikeuden minulle. Nyt ongelmaksi on muodostunut se, että olisin tämän avioliiton varakkaampi puoli.. Meillä on siis täysin poissulkeva avioehto ja vaimon vanhemmat kokevat minut nyt huijariksi, koska "yllättäen" olenkin avioliiton varakkaampi osapuoli. Kuitenkin jo ennen naimisiin menoa olen kertonut isäni suvun olevan varakas, mutta en ole ollut heihin yhteydessä vanhempieni avioeron jälkeen.
Olenko siis huijari, jonka pitäisi luopua avioehto-sopimuksesta?
Itse katson lähtökohdaksi, että me molemmat tulemme pärjäämään ilman kummankaan perintöä, jos jälkikasvua siunaantuu niin lähtökohtana pitäisi olla, että lapset perisivät vanhempansa eikä puoliso. Olenko siis täysin yksin ajatusmaailmani kanssa? Vai pitäisikö nykyinen avioehto- vain hävittää?
Kommentit (23)
Kun kerran avioehto on tehyt ja hyväksi havaittu etenkin vaimosi suvun puolelta, niin siinä pysytään. Ihmisten mielet kääntyvät aina todella jännästi ihan toiseen suuntaan, kun haisee raha. Siitä nytkin on kyse. Anna appivanhempiesi nyt ihan vaan rauhassa kärvistellä sinun rahojesi vuoksi, tue vaimoasi kestämään se tilanne, ja ota itse kylmän rauhallinen asenne.
Edesmenneen mieheni omaisuudesta riidellään nyt kolmatta vuotta oikeudessa siksi, kun hänen sisaruksensa haluavat siitä osuutensa. Oikeuslaitoksemme mahdollistaa sen olipa lopputulos mitä tahansa.Niinpä ole nyt selkeä siinä, mitä olette sopineet ja ohita syyllisyyden tunne. Sinua painostetaan ja ihan vain siksi, kun appivanhempasi ovat itsekkäitä ja ahneita. Tervetuloa pahaan ja karuun maailmaan! Ihmisen sivistys on hyvin ohut kerros ja se karisee välittömästi rahan äärellä.
*AP kirjoitti:
Olen kirjoittanut aloitusviestin ja täydennksen viestissä 19. *AP
Keskustelun aloituksena ei ole ollut se, että kumpikaan osapuoli "huijaisi" itselleen parempaaa elintasoa. Avioliittoon mennessä tilane on ollut, että olemme molemmat hyväpalkaisessa työssä (sama koulutus/ sama tiedekunta). Vaimolla tiedossa olevaa perintöä paljon enemmän, omalta puolelta vain tiedossa, että isän suku on ollut varakas (vanhempieni erotessa). Vaimolla- siis "varmaa" perintöä sukutila, itsellä ei mitää tietoa mitä perin, jos perin.
Itse suhtaudun avioliittoon, että yhteen on menty ja yhteen hiileen puhalletaan. Lapset ovat etusijalla, koska kumpkin osapuoli tulee pärjäämään mahdolisen avioeron kohdatessa. Tästä johtuen en katso, että avioehdon muuttaminen olisi ajankohtainen. Vaimolle kuitenkin asetetaan painetta vanhempien suunnalta.
Olen kirjoittanut aloitusviestin ja täydennksen viestissä 19. *AP
Keskustelun aloituksena ei ole ollut se, että kumpikaan osapuoli "huijaisi" itselleen parempaaa elintasoa. Avioliittoon mennessä tilane on ollut, että olemme molemmat hyväpalkaisessa työssä (sama koulutus/ sama tiedekunta). Vaimolla tiedossa olevaa perintöä paljon enemmän, omalta puolelta vain tiedossa, että isän suku on ollut varakas (vanhempieni erotessa). Vaimolla- siis "varmaa" perintöä sukutila, itsellä ei mitää tietoa mitä perin, jos perin.
Itse suhtaudun avioliittoon, että yhteen on menty ja yhteen hiileen puhalletaan. Lapset ovat etusijalla, koska kumpkin osapuoli tulee pärjäämään mahdolisen avioeron kohdatessa. Tästä johtuen en katso, että avioehdon muuttaminen olisi ajankohtainen. Vaimolle kuitenkin asetetaan painetta vanhempien suunnalta.