Eikö teitä ahdista maailman tilanne?!
Kaikenmaailman metaanikaasut, merten muovilautat ym ym? Ihmisiä on aivan liikaa ja suurin osa niistä kuluttaa liikaa, ostaa liikaa vaatteita, syö liikaa lihaa ja vielä kaikenlisäksi niitä pidetään keinolla millä hyvänsä hengissä mahdollisimman pitkään tekemässä tätä kaikkea.
Tätä en ymmärrä, ja tiedän että tästä ei saisi puhua. Mutta miksi on niin tärkeää että rokotetaan ihmisiä, kehitetään lääketiedettä eteenpäin, jotta yhä useampi ihminen pysyisi mahdollisimman pitkään hengissä, toivottavaa olisi että kaikki eläisi 100v, vaikka olisivat esim täysin dementoituneita ja eutanasia on tietenkin pahasta.
Tuntuu siltä että lopun aikoja eletään, elämä ei voi jatkua tällaisena enää kovin pitkään. Säälittää nykyiset lapset, mitä heidän tulevaisuus tuo tullessaan?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ahdistaa tuo muovi ja kuinka jo eläimet kärsii siitä, siilit ja oravat jäävät jumiin johonkin luontoon heitettyyn muoviin tukehtuen ja nääntyen kun eivät pysty syömään -> Oravan pää juuttui ulkokynttilään – ohikulkijat pelastivat kurren pälkähästä
Ja silti ihmiset jatkaa vain mm. muovipussien ostamista eivätkä tuo omaa pussia kauppareissulle, muovirasioissa olevien tomaattien ja päärynöiden ostamista. yms
Kun katsoo kuinka paljon saa muovia ostoksistaan ihan jo yhtenä ihmisenä kehittyneessä asiassa edelläkävijän asemassa olevassa Suomessa, niin mitenkähän paljon muoviroskaa synnyttää miljardi ihmistä jossain Intiassa?
Tulevaisuus tulee olemaan muovitoksinen. Jos jotain muutosta ei tapahdu, ei käy kateeksi ihmisiä jotka elävät täällä 200-300v päästä. Puhdas vesi tulee olemaan jo luksusta silloin. Mikään merenelävä ei lienee tule olemaan syötävää.
Kyllä, tämä! Miksi ihmiset eivät käytä kestipusseja esim kun ostavat hedelmiä? Ei niitä näy juuri kellään. Itelläni kun on ollut niin ihmiset mieltävät joksikin ekohippihörhöilyksi. Ja miksi niitä tomaatteja ei voida myydä jossain biohajoavassa materiaalissa? Ylipäänsä miksi ei kaikkea voi myydä? Koska se olisi täysin mahdollista. Pointsit EU:lle joka kuitenkin aika nopeasti kieltää pillit, vanupuikot sun muut. Suomi ei yksin varmaan olisi saanut sellaista kieltoa aikaiseksi vielä vuosiin.. T.Ap
On vähän väärin syyttää kuluttajaa päivittäisten elintarpeiden tyydyttämisestä (ruoka, juoma). Oikea syntipukki on elintarviketeollisuus. Tiesittekö että NYT JO on olemassa muovia vastaavia pakkausmateriaaleja, biohajoavasta sellumassasta tai puun sivutuotejätteestä tehtyjä? On rasioita, kelmua, käärettä. Ongelma on se että ne on KALLIIMPIA kuin halpa muovi.
Kuluttajan pitää alkaa VAATIMAAN näitä ja painostamaan teollisuutta. Esim. Kaupan valmissalaatti sisältää hirveän muovijötemään, rulee roska-astia täyteen yhdestä rasiasta (konka sisällä on lisää lokeroita, pusseja, muovihaarukka). Koko tämä helahoito olisi tehtävissä boohajoavista aineista mutta hinta nousee 40cnt. Sitä ei kuluttaja halua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ahdistaa tuo muovi ja kuinka jo eläimet kärsii siitä, siilit ja oravat jäävät jumiin johonkin luontoon heitettyyn muoviin tukehtuen ja nääntyen kun eivät pysty syömään -> Oravan pää juuttui ulkokynttilään – ohikulkijat pelastivat kurren pälkähästä
Ja silti ihmiset jatkaa vain mm. muovipussien ostamista eivätkä tuo omaa pussia kauppareissulle, muovirasioissa olevien tomaattien ja päärynöiden ostamista. yms
Kun katsoo kuinka paljon saa muovia ostoksistaan ihan jo yhtenä ihmisenä kehittyneessä asiassa edelläkävijän asemassa olevassa Suomessa, niin mitenkähän paljon muoviroskaa synnyttää miljardi ihmistä jossain Intiassa?
Tulevaisuus tulee olemaan muovitoksinen. Jos jotain muutosta ei tapahdu, ei käy kateeksi ihmisiä jotka elävät täällä 200-300v päästä. Puhdas vesi tulee olemaan jo luksusta silloin. Mikään merenelävä ei lienee tule olemaan syötävää.
Vantaalla muovia kerätään ja sekajätekin poltetaan energiaksi, muiden kierrätysmuotojen lisäksi.
Muovipusseja voi käyttää roskapusseina.
Paljonkos hiilijalanjälkeä ne sinun kestopussisi kehitysmaassa valmistettuna saa aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaalla muovia kerätään ja sekajätekin poltetaan energiaksi, muiden kierrätysmuotojen lisäksi.
Muovipusseja voi käyttää roskapusseina.
Paljonkos hiilijalanjälkeä ne sinun kestopussisi kehitysmaassa valmistettuna saa aikaan?
Ihan itse olen ommellut kestopussini kierrätyskankaasta, joten turha väittää että muovipussisi olisivat ekologisempia.
Maailmassa on tällä hetkellä naista kohden keskimäärin 2,5 lasta. Myös Afrikassa syntyvyys on laskenut voimakkaasti. Joillain alueilla Afrikassa on yhä keskimäärin viitisen lasta, mutta kehitysyhteistyöllä ja talouskasvulla tämäkin voi korjaantua.
Lapsiluku laskee noin seitsemästä kahteen vaurastumisen myötä kaikkialla, näin kävi myös Suomessa.
Itse näen, että ihmiskunnalla lähti elintavoissa mopo käsistä, mutta voimme vielä korjata suuntaa. Kiire tosin tulee. Ahdistelu ei auta, mutta jokainen voi tehdä tekoja muutoksen puolesta.
Nykynuoret on fiksumpia Suomessa, mutta mies muualla?
Ei ahdista. Olen elänyt ajan, jolloin rintasyöpä tai lapsen leukemia oli käytännöllisesti katsoen kuolemantuomio. Olen itse sairastanut kaikki nk lastentaudit, mutta lapseni ovat jo saaneet näihin rokotukset. Uskon ja luotan ihmiskunnan kykyyn tutkia asioita, löytää syyt ja keksiä ratkaisut ongelmiin. 100 vuotta sitten keuhkotautisille suositeltiin tupakointia, vaan ei ole suositeltu enää vuosikymmeniin...ei suositella enää kenellekään. Aivan varmasti aikoinaan ihmisiä ahdisti kulkutaudit, kun niiltä ei voinut suojautua eikä niistä parantua.
Ei ahdista.
Ahdistus on turha tunne, se ei auta yhtään missään.
Mikä tarkoitus on vanhusten väkisin hengissä pitämisessä?
Ihmiskunta on käynyt läpi huolia ja kriisejä läpi koko historiansa ja ilmastonmuutos tuskin tuo maailmanloppua sen enempää kuin mikään aiempikaan uhkakuva. Vaikka se varmasti muuttaakin maailmaa ainakin jollain tapaa. Ihminen on sitkeä otus ja osa pyristelee kaameistakin olosuhteista huolimatta eteenpäin, vaikka toiset lamautuisivatkin.
Ylipäätään, nykymaailmassa merkittävä ilmiö on kasvanut tietoisuus kaikista maailmassa valloillaan olevista ongelmista. Mediat tuputtavat negatiivisia kohu-uutisia, koska ne myyvät hyviä uutisia paremmin. Ihmisiä on maapallolla enemmän kuin koskaan, joten jostain löytyy aina jotain murheellista uutisoitavaa, vaikka maailmassa on toisaalta paljon hyvääkin.
On lopulta omissa käsissäsi, miten käsittelet maailmantuskaa herättävää modernia uutisointia ja informaatioähkyä. Keskittyminen omaan arkeensa ja siihen, että on arjessaan "hyvä ihminen", on luultavasti parhaita metodeja tähän. Yksi ihminen ei voi kantaa koko maailman huolia. Suosittelen perehtymään Esko Valtaojan puheisiin.
Kyllä ahdistaa, ja surettaa nuorempien sukupolvien puolesta.
Jostain syystä naisia ahdistaa sellaiset epämääräiset maailmanparannusjutut joihin ei edes itse voi vaikuttaa. Keskittyisitte hankkimaan miehen itsellenne ja tekemään lapsia. Niin häviäisi ahdistukset ja olisi konkreettista tekemistä.
Tämän takia en teekään lapsia, niin eivät tarvitse käristyä käristyskupolin alla tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä naisia ahdistaa sellaiset epämääräiset maailmanparannusjutut joihin ei edes itse voi vaikuttaa. Keskittyisitte hankkimaan miehen itsellenne ja tekemään lapsia. Niin häviäisi ahdistukset ja olisi konkreettista tekemistä.
Ahdistaa miehestä ja lapsista huolimatta. Kun on vauvan kanssa vanhempainvapaalla, niin silloin sitä ehtii kunnolla ahdistua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä ahdistaa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä ahdistaako minua. Ei ne asiat parane vaikka olisin kuinka ahdistunut tahansa.
Toki ymmärrän tämän - tavallaan. Koska jos kaikki ajattelee näin, niin silloin ei varmasti mikään tule muuttumaan ja se ahdistaa vielä enemmän!
Sitäpaitsi itselläni se ei kyllä ole oma valinta. Minulla siis myös omia lapsia. Miten voin heille koskaan selittää sen, että olemme ensin pilanneet maapallon ja sitten tänne pilaantuneeseen maapalloon jätän heidät selviytymään? T. Ap
Yritätkö väittää, ettet ole omasta valinnastasi tehnyt lapsia? Lyön vetoa, että jo ennen kuin sait lapsia, niin on puhuttu maapallon tilasta. Olisit voinut jättää lapset tekemättä. Minä olen keski-ikäinen ja olen ainakin teinistä asti kuullut, että "maailma tuhoutuu, jos ei ihan kohta tehdä jotain". Ellet ole minua paljon vanhempi, et voi tulla sanomaan, ettet tiennyt maapallon olevan vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu en tee lapsia tänne
Surullistahan se on, että ei voi edes yhtä lasta tehdä! Sehän on kuitenkin kautta aikojen ollut elämän tarkoitus. Ja ennen tehtiin paljon lapsia, koska suurin osa niistä kuoli ennen kuin ehti edes aikuisiksi. Ja ihmisen keskimääräinen elinikä? Eikös se ollut jotain 40v? Kyllä nykyihminen elää ihmeellistä elämää. Elämä itsessään on ihmeellistä, mutta mikä tarkoitus tällä kaikella on?
En oikein ymmärrä tätä, että lasten tekeminen on elämän tarkoitus. Ihmiset siis elävät vain tehdäkseen lapsia, jotka elävät tehdäkseen lapsia jne. loputtomiin.
Eikö elämän laadun ja mielekkyyden tavoittelu elämän tarkoituksena ole paljon järkevämpää?
No ei ainakaan yllätä. Tällaista pskaahan tämä on ollu jo 30 vuotta.
Ei ahdista yhtään - Jumala tulee luomaan uudet taivaat ja maat.
Kyllä ahdistaa varsinkin nuo vihervassarit jotka syyllistävät meitä suomalaisia ilmaston lämpenemisestä. Olen parhaillani täällä USA:ssa työmatkalla. Eilen lounaspöydässä kysyin paikallisilta että mitenkäs teillä täällä USA:ssa ollaan menossa sähköautojen suhteen tai lihansyönnin rajoittamisen suhteen, niin sain vastaukseksi naurunremakan että mitä? Sähköautot eivät ole USA:ssa mikään vaihtoehto ja lihan syönnin rajoittamisesta eivät ole kuulleetkaan. Ja USA:ssa on pikkuisen enemmän porukkaa mitä 5 miljoonan adukkaan suomessa joten tässä vähän perspektiiviä suomen vihervassareille.
Ei ahdista, miksi pitäisi ahdistaa?
Eniten ahdistaa tämä tuleva hallitus, jonka ohjelma on kuin prinsessasatu vailla minkäänlaista todellisuudentajua.