Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko unihalvauksessa aina se kauhun tunne vai onko tämä jotain muuta?

Vierailija
30.05.2019 |

Mulla on teinistä asti varsinkin päiväunia nukkuessani tullut näitä mitä olen luullut unihalvaukseksi. Olen heräävinäni, mutta en saa silmiä kunnolla auki. Kuulen kaikkia ihme ääniä muualta asunnosta, tyypillisesti askelia. Saatan erottaa, jos saan silmiä raotettua, hahmoja huoneessa. Koskaan ei ole kuitenkaan ollut uhkaavaa tai pelon tunnetta. Sitten yleensä säpsähdän hereille oikeasti. Joskus harvoin tämä jatkuu niin, että nukahdan uudestaan hetkeksi, sitten taas ”herään” ja kuulen näitä ääniä, nukahdan, ”herään”... useaan kertaan kunnes lopulta saan itseni oikeasti hereille.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä aina ole. Osalla ne "harhat" unihalvauksen aikana ovat hyvin pelottavia.

Vierailija
2/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran koin yksin yöllä tuollaisen halvauksen, enkä välittäisi kyllä kokea uudestaan. Olin seinään päin kyljellään ja vahva outo tunne, kuin takanani olisi joku/jokin. Sain kai jotenkin päätäni käännettyä ja sitten näin sängyn päädyssä hahmon, jota yritin alkaa huitomaan mutta kroppa ei vaan totellut. Eihän se ollut kuin tuoli vaatemytyn kanssa, mutta siinä tilanteessa jotain aivan muuta ja olin aivan paniikissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa unihalvaukselta.

Joskus vaikea insesti, jos herännyt pahaan, voi jättää uni-valvetilan säätelyhäiriön. Silloin on kyllä muitakin oireita.

Voithan käydä neurologilla, mutta jos pystyt elämään tuon ominaisuutesi kanssa, älä ajattele sitä ongelmana.

Vierailija
4/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ahdistaa.. Viimeksi näin unta että olin joutua ilmeisesti raiskatuksi. Sellainen pelko mulla ainakin unessani oli. En pystynyt unessa liikkumaan tai huutamaan apua ja tumma hahmo istui päälläni eikä päästänyt minua pois. Heräsin mutten saanut silmiä heti auki ja tuntui etten pysty liikkumaan. Sitten säpsähdin, sain silmät auki ja olin kyllä pitkään ahdistunut, pelko persiissä ja kylmänhikeä pukkasi niin että lakanat oli pakko vaihtaa. Teininä sain unihalvauksia jatkuvasti, aikuisena onneksi harvemmin 😐

Vierailija
5/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa unihalvaukselta.

Joskus vaikea insesti, jos herännyt pahaan, voi jättää uni-valvetilan säätelyhäiriön. Silloin on kyllä muitakin oireita.

Voithan käydä neurologilla, mutta jos pystyt elämään tuon ominaisuutesi kanssa, älä ajattele sitä ongelmana.

Vaikea insesti? Autocorrect iski - vai onko olemassa helppoa insestiä?

Vierailija
6/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kauhun tunne on yksi unihalvaukseen kuuluva tekijä.

Vierailija
7/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity aina mitään kauhun tunnetta. Olennaista unihalvaukselle on, että näkee valvetilaa ja unta sekaisin, ja toisaalta että on se "halvaus" eli unelle tyypillinen kyvyttömyys liikkua, esim. avata silmiä tai nousta sängystä, vaikka kokisi olevansa hereillä. 

Vierailija
8/8 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin vielä lapsi, mulla oli hevostapetit seinällä. Heräsin yöllä enkä pystynyt liikkumaan, näin kun hevonen siitä tapetista niin kuin pullistui ulos..se kesti vähän aikaa ja säpsähdin kunnolla hereille. Ei sinänsä pelottanut mutta hemmetin outoa se oli. Nyt aikuisena ollut pari lievempää,epäilen.