Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko luottamusmiehen oikeus

Vierailija
30.05.2019 |

nähdä työnantajan maksamat työterveyslaskut ja jälkeenpäin tulevat tiedot ketä työterveydessä on käynyt. Nehän voi yhdistää tiettyyn työntekijään jos vaikka vain yksi on käynyt. Sain just kuulla vahingossa että näin toimitaan meidän työpaikalla. Onko oikein??

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, miten tuollaisesta kuulee vahingossa? Lipsauttiko luottamusmies? En usko, että luottamusmiehellä on oikeutta katsella noita raportteja, eihän hän välttämättä edes edusta kaikkia työpaikan työntekijöitä, ainoastaan samaan liittoon kuuluvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Luottamusmies lipsautti itse

Vierailija
4/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saikuttanut liikaa ja nyt työnantaja käy luoton kanssa asiaa läpi?

Vierailija
5/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin valituksen tuollaisesta luottamusmiehestä.

Vierailija
6/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saikuttanut liikaa ja nyt työnantaja käy luoton kanssa asiaa läpi?

Ei kai LM:llä ole mitään oikeutta käydä jäsentensä asioita työnantajan kanssa läpi ilman edustettavan pyyntöä/suostumusta?

Vierailija
7/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeus nähdä. Miksi ei olisi, hänhän on luottamusmies ja työntekijän puolella. Eihän se näe kuin summan ja henkilöiden nimet, mitä se siitä yhdistelee? Työterveyslääkärikäynti maksaa tietyn summan 20 minuutilta, lisäksi työnantaja joutuu maksamaan perusmaksun, joten en kyllä nyt millään keksi, että mitä tietoa luottamusmies tuosta saa sinun haitaksesi.

Jos työnantaja ei lähetä väkeä työhöntulotarkastukseen, niin kyllä se luottamusmiestäkin kiinnostaa.

Vierailija
8/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laskussa on esim laboratorikokeet mitä testejä tehtu

Vierailija
9/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laskussa on esim laboratorikokeet mitä testejä tehtu

Ei laskussa testien tuloksia ole! Joku PVK ei paljoa työntekijästä kerro.

Vierailija
10/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne tiedot kuulu työnantajallekaan. Muistelen, että asiasta käytiin tiukkaa keskustelua muutama vuosi sitten, kun kävi ilmi, että jollakin työpaikalla esimies oli vaatinut työterveyslääkäriltä tarkkoja tietoja siitä, ketkä vastaanotolla olivat käyneet ja minkä takia. Ja että koska mainittu lääkäri ja esimies olivat hyviä kavereita, niin esimies sai tiedot, sellaisetkin, jotka eivät kuulu kenellekään ulkopuoliselle.

Meillä oli fiksu työterveyslääkäri. Jos hän määräsi sairauslomaa, niin hän kysyi, laitetaanko diagnoosi numeroin vai kirjoittaen. Totesin, että kyllä se iskias on näkynyt työpaikallakin, joten siitä vaan kirjoittamaan. Samoin kun iski angiina ja yli 39 asteen kuume.

Vierailija
11/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niissä laskuissa näkyy, että on esim. Klamydia testi otettu. Oletko varma, ettet sekoita korvaushakemukseen? Se käydään läpi luottamushenkilön kanssa läpi ja siinä näkyy vuositasolla kustannukset.

Vierailija
12/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies kertoi minulle että tietyt ihmiset käy lääkärissä mitä ihmeellisimmistä syistä että sen hän on laskuista nähnyt!

Vierailija
13/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut luottamustoimissa, enkä ole koskaan nähnyt niin yksityiskohtaisia tietoja. Työnantaja saa työterveyden laskun erittelyineen ilman henkilötietoja. Lisäksi työnantaja saa erillisen listan henkilöistä, jotka ovat käyttäneet työterveyden palveluita vuoden aikana. Suuremmissa työpaikoissa on aikalailla mahdotonta päätellä ketkä ovat esim. käyneet työterveyspsykologilla, ellei siitä ole itse maininnut töissä.

Ollessani työsuojelutoimikunnassa jäsenenä pääsin näkemään ainoastaan yrityksen työterveyden vuosikulut.

Vierailija
14/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne?

Vierailija
15/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä töissä vain 10 henkilöä niin aika nopeasti voi yhdistää tiedot

Vierailija
16/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työnantaja ja luottamusmies kavereita keskenään ja he puhuvat myös paljon paskaa keskenään meistä muista työntekijöistä

Vierailija
17/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän työnantajan nähdä, mitä sairauksia työntekijöillä on, jotta voidaan puuttua sairasteluun. Meillä luottamusmies puuttui siihen, että työnantaja sai tiedot sairauksista ja työnantaja vaihtoi työterveyspalvelut minimiin eli ainoastaan töihintulotarkastus ja työperäiset sairaudet on enää työterveyslääkärillä, muuten pitää mennä yksityiselle tai terveyskeskukseen. Jos on 3 kertaa vuodessa pois töistä sairaana, päätyy pomon ja työterveyshoitajan kanssa keskustelemaan työskentelyolosuhteista.

Työnantaja maksaa työterveyshuollosta järkyttävän paljon, paljon enemmän kuin mitä itse maksatte yksityislääkärille. Kyllä silloin on oikeus tietää se diagnoosikin.

Vierailija
18/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työnantaja ei saa antaa tietoja eteenpäin

Vierailija
19/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne?

alasi ammattiliittoon

Vierailija
20/20 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän työnantajan nähdä, mitä sairauksia työntekijöillä on, jotta voidaan puuttua sairasteluun. Meillä luottamusmies puuttui siihen, että työnantaja sai tiedot sairauksista ja työnantaja vaihtoi työterveyspalvelut minimiin eli ainoastaan töihintulotarkastus ja työperäiset sairaudet on enää työterveyslääkärillä, muuten pitää mennä yksityiselle tai terveyskeskukseen. Jos on 3 kertaa vuodessa pois töistä sairaana, päätyy pomon ja työterveyshoitajan kanssa keskustelemaan työskentelyolosuhteista.

Työnantaja maksaa työterveyshuollosta järkyttävän paljon, paljon enemmän kuin mitä itse maksatte yksityislääkärille. Kyllä silloin on oikeus tietää se diagnoosikin.

Ei työnantajalla ole mitään oikeutta tietää yksittäisen henkilön diagnoosia, ellei kyse ole sairasloman syystä. Potilastiedot on lain mukaan salassa pidettäviä.

Laskuerittely työnantajalla ja palveluita käyttäneiden nimet tulee erillisinä listoina.

Vaikka työnantaja vaatisikin jonkun potilastietoja, niitä ei anneta työterveydestä. Voit myös pyytää työterveyden järjestäjältä listan henkilöistä, jotka ovat katselleet potilastietojasi. Lokeihin jää merkintä, jos joku työterveydessä on käsitellyt tietojasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän