Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v ja 5v lapset häävieraina

Vierailija
30.05.2019 |

Olemme viettämässä häitämme kesällä, ja yksi vieraista haluaisi tuoda sinne 2- ja 5-vuotiaat lapsensa. Olin ajatellut lapsettomia häitä, mutta tuntuu töykeältä sanoa sitä hänelle suoraan. Miten äänekkäitä tuon ikäiset ovat? Tarvitseeko pelätä, että lapset juoksevat jaloissa ja ryömivät pöytäliinan alla, tai että he alkavat huutaa kesken vihkimisen tai puheiden? Kuinka ylipäänsä tuon ikäiset jaksavat istua paikallaan juhlissa, jossa on tarkoitus kuunnella puheita ja musiikkiesityksiä, keskustella ja istuskella useiden tuntien ajan?

En ole trolli, en vaan sattumalta tunne lapsia tai ole koskaan ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me aluksi mietittiin lapsettomia häitä, mutta mies tuli katumapäälle kun joku siitä häntä syyllisti ja sanoi että haluaa lapsia myös sinne ns tuomaan 'elämää' mikä oli mulle ihan ok, vaikka vähän mietinkin että osaavatko kutsutut lapset käyttäytyä ym. Suurin osa osasi, mutta valitettavasti erään perheen lapset olivat aivan kamalia! Huusivat kirkossa ja juoksivat rallia siellä eikä vanhemmat sanoneet mitään. Ja juhlissa ryömivät pöytien alla, ampuivat sisällä vesipyssyillä jotka äitinsä oli antaneet heille (päin vieraita ampuivat myös) ja suoraan sanottuna pilasivat päivän. Heittelivät keksejä ym joka paikkaan. Sanoimme siitä vanhemmille ja ainoa mitä he sanoivat oli tyyliin 'lapsilla pitää olla luonnetta' ja jotenkin ne lapset olivat saaneet päähänsä laittaa punaviiniä vesipyssyihin ja ampuivat minua kohti niillä, hääpuku oli täynnä punaisia tahroja :/ siinä vaiheessa heitettiin koko perhe pihalle.

Miksei niitä vesipyssyjä otettu pois ajoissa? Kyllähän tässä vanhempien lisäksi syyllisiä ovat myös järjestävä taho, kun ei pokkaa löytynyt tarpeeksi ajoissa.

Lapsilla pitää olla luonnetta, olen samaa mieltä. Eihän tuollainen päätön hilluminen kerro luonteesta mitään, vain surkeista käytöstavoista.

Kai edes laskun puvun (pesusta) tärvelemisestä niille lähtetit?

Siinä vaiheessa pitää kaason tai bestmanin puuttua jämäkästi peliin ja laittaa häiriköivä lapsi kuriin. Jos vanhemmat eivät ymmärrä, niin lapset yleensä uskovat ja tajuavat kun vieras aikuinen selkeästi ja suoraan sanoo.

Noloahan se vanhemmille on kun muut joutuvat puuttumaan lastensa käytökseen mutta kenen juhlat, sen säännöt.

Sitä paitsi juttu on keksitty kauhutarina, ei kukaan ota vesipyssyjä juhliin eikä varsinkaan ammu punaviiniä vesipyssyllä juhlissa.

Vierailija
42/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani olisi 2-vuotiaana istunut hiljaa ja jutellut korkeintaan minulle (tai mummolle ja papalle, jos olisivat samoissa juhlissa). Ei pienintäkään pelkoa, että olisi juoksennellut mihinkään tai möykännyt vieraiden seurassa. Mutta kun lapset on niin erilaisia. Ja niin on muuten vanhemmatkin.

Ajattelinkin että on varmasti ihan persoonasta ja vanhemmista kiinni tällainen. En itse tunne lapsia lainkaan, eikä puoliso jonka sukulaisista on kyse, ole heitä tavannut koskaan ja tämän äidinkin viimeksi 10 vuotta sitten. En kyllä itse käsitä, miksi tällaisessa tilanteessa pitäisi raahata meille uppo-outoja ihmisiä juhliin, joihin heitä ei ole edes kutsuttu. Ap

Miksi te kutsutte häihinne ihmisiä, joiden kanssa ette ole missään tekemisissä ettekä ole tavannut heitä 10 vuoteen - tai siis sinä et ole tavannut koskaan.

En ole ap, mutta pakko kirjoittaa omat ajatukset. Olen monet kerrat itse ajatellut, että jos naimisiin joskus menisin niin minulla ei ainakaan olisi moniakaan ihmisiä joita kutsua. Muutenkaan sukumme ei paljon pidä yhtä toisiinsa ja en omaa  isoa lähipiiriä. Jos sitten karsisin kaikki joita en ole nähnyt pitkään aikaan voisi olla ettei häissä olisi omalta puoleltani ketään. Tietenkään kaikki eivät välttämättä tulisi kutsuttunakaan. Riidoissa emme ole, mutta siis muuten todella etäisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me todellakin oletimme, että kun kuoressa lukee Matti ja Maija Virtanen, ja kutsussa että "kutsu on tarkoitettu ainoastaan kuoressa merkityille henkilöille", se riittäisi tiedoksi siitä että muita ihmisiä ei pääse samalla kutsulla. En ole järjestänyt häitä aiemmin, eikä minulle todellakaan tullut pieneen mieleenkään että kutsuun pitäisi kirjoittaa että kyseessä on lapsettomat, kissattomat, koirattomat, aseettomat ja väkivallattomat häät. Ap

Tottakai siihen kutsuun kirjoitetaan esim. ”Juhlimme aikuisten kesken” tms. Tuo asia on mahdollista ilmaista ihan kohteliaasti. Turha uhriutua, kun netti on täynnä tietoa. Itse olet omat hääsi pilannut jos ne lasten mahdollisesta osallistumisesta pilalle menevät.

Vierailija
44/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin lauantaina juuri häissä, joissa yksi 3v rääkyi koko illallisen ajan pöydän alla. Isä ei tehnyt mitään, äiti huikkasi välillä päydän alle, että "käyttäydyt nyt tosi huonosti". Ristus, että otti päähän. Itse oisin todellakin vienyt muksun vaikka autoon karjumaan. Että kyllä, näitä vanhempia sitten riittää.

Jos haluatte lapsettomat häät, pidätte lapsettomat häät. Piste. Ja jos kutsut on jo lähetetty, eikä vieraat tajua siltikään, niin sitten vain oikaisette tämän väärinkäsityksen. Eli kerrotte, että lapset eivät ole tervetulleita. Toinen piste.

Vierailija
45/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tajua kuka haluaa ottaa tuon ikäiset lapset juhliin jos ei ole muita lapsia tulossa. Eivät jaksa ja jossain kohtaa villiintyvät ja kiukuttelevat ja vanhempien aika menee lapsiin. Ei siinä juhlista nauti. Itsellä vilkkaat pojat 2v ikäerolla ja en tosiaan ottaisi juhliin mukaan ellei muitakin lapsia ole paikalla ja leikkisivät porukalla. Kutsut yleensä lähetetään sen verran ajoissa, että lapsenvahdin saa palkattua.

Vierailija
46/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita että häät ovat lapsettomat.

Kyllä niistä lapsista on juhlissa melkoisesti häiriöitä, sotkevat, huutavat, itkevät

juoksentelevat sinne tänne, konttailevat, menevät tarjoilupöytiin omin neuvoin yms.

Ja ikävintä kaikessa on, ettei vanhemmat välitä yhtään mitään.

Häissä ja muissakin suurissa juhlissa pitäisi lapsille olla oma tila, hoitaja ja oma ohjelmansa,

En ole koskaan ollut häissä joissa lapset aiheuttaisivat häiriöitä. Mukana on ollut lapsia vauvoista teineihin, eli en suotta pelkäisi päästää lapsia juhliin vanhempiensa kanssa.

Jos vauva on alkanut itkeä, on äiti tai isä lähtenyt ulos ja kun vanhemmat lapset alkavat kyllästyä tylsään ohjelmaan, ovat vanhemmat vaivihkaa ohjanneet lapsensa ulos riehumaan. Usein on ollut pienille erillinen huone sivummalla jossa voivat leikkiä keskenään. Suurin osa lapsista osaa käyttäytyä moitteettomasti ja lapselliset yleensä lähtevät pois hieman aikaisemmin eli loppuillan bileet on joka tapauksessa enemmän aikuisten juhla.

Aavistaako äiti tai isä vauvan itkemisen ennalta, tai teleporttaavatko he välittömästi pois paikalta itkun alettua? Kyllä tuollainen silti esimerkiksi häävideon pilaa, jos itku alkaa kirkossa papin puheen aikana.

Alkuperäinen kysymys oli 2- ja 5-vuotiaista lapsista, jotka tuskin yllättäen pärähtävät holtittomaan itkuun.

Eikä edes vauva kiihdy hetkessä nollasta sataan vaan levottomuus lisääntyy ja ennakoiva vanhempi lähtee ennen kuin hyssytykset ei enää toimi. Hetken toki kestää kävellä ulos siltä reunapaikalta oven lähellä mutta vanhemmat voivat myös sopia kumpi lähtee tarvittaessa ajoissa vauvan kanssa ulos.

Toisaalta mielestäni kohtuulliset äänet ja muut ennakoimattomat asiat kuuluvat elämään. Jos häävideon äänenlaatu kerran on noin tärkeä, järjestetään papin äänelle kunnon mikrofonointi eikä imetä koko hallin ääniä serkun videokameran ympärisäteilevällä vakiomikillä.

Vierailija
47/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että lapsi kirkuu/itkee melkein koko häätoimituksen ajan, ettei puheista saa selvää, on amteeksiantamatonta. Vanhempien on heti vietävä hälisevä lapsi pois vihkitoimituksesta. Videotakaan ei voi katsoa kun huuto peittää kaiken alleen.

Vierailija
48/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani olisi 2-vuotiaana istunut hiljaa ja jutellut korkeintaan minulle (tai mummolle ja papalle, jos olisivat samoissa juhlissa). Ei pienintäkään pelkoa, että olisi juoksennellut mihinkään tai möykännyt vieraiden seurassa. Mutta kun lapset on niin erilaisia. Ja niin on muuten vanhemmatkin.

Ajattelinkin että on varmasti ihan persoonasta ja vanhemmista kiinni tällainen. En itse tunne lapsia lainkaan, eikä puoliso jonka sukulaisista on kyse, ole heitä tavannut koskaan ja tämän äidinkin viimeksi 10 vuotta sitten. En kyllä itse käsitä, miksi tällaisessa tilanteessa pitäisi raahata meille uppo-outoja ihmisiä juhliin, joihin heitä ei ole edes kutsuttu. Ap

Miksi te kutsutte häihinne ihmisiä, joiden kanssa ette ole missään tekemisissä ettekä ole tavannut heitä 10 vuoteen - tai siis sinä et ole tavannut koskaan.

Me halutaan maksimoida lahjojen määrä.

haha! Varmaan jotain provoilua, mut kuitenkin: 

ei ole halpaa maksimointia, kunnon hääbuffetti maksaa n. 50€ /hlö, ja harva pariskunta tuo yli 100€:n lahjaa, joten tappiolle jäätte rahallisesti. Samoin kyllä henkisesti, jos ihan vieraita ihmisiä pyörii ympärillä elämän siihen asti tärkeimpänä päivänä.

Kutsuisin tärkeimmät - oli ne sitten aikuisia tai lapsia. Eikä lapset ole kyllä vielä yksissäkään häissä olleet riesa, mutta känniset aikuiset ovat kyllä useammatkin häät pilanneet... 

Vierailija
49/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat raahaavat lapsensa joka ikiseen paikkaan. Luulisi edes yksiin kesänjuhliin löytyvän varaa maksaa lapsenvahti. Olen niin kyllästynyt noihin kirkuviin, juokseviin ja sottaaviin lapsiin juhlissa.

Juhlan pitää olla juhla , eikä siellä saa voi olla pääosassa jonkun perheen lapset.

Vierailija
50/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset eivät kuulu mihinkään juhliin.

Vierailija
51/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tajua kuka haluaa ottaa tuon ikäiset lapset juhliin jos ei ole muita lapsia tulossa. Eivät jaksa ja jossain kohtaa villiintyvät ja kiukuttelevat ja vanhempien aika menee lapsiin. Ei siinä juhlista nauti. Itsellä vilkkaat pojat 2v ikäerolla ja en tosiaan ottaisi juhliin mukaan ellei muitakin lapsia ole paikalla ja leikkisivät porukalla. Kutsut yleensä lähetetään sen verran ajoissa, että lapsenvahdin saa palkattua.

Mielenkiintoista, meillä lapset ovat olleet aina mukana ihan pienestä pitäen. Pienille lapsille joutui toki järjestämään ohjelmaa ja lähtemään aikaisemmin pois, mutta aika pian oppivat hyvin olemaan juhlissa ilman mitään erityisjärjestelyjä.

Vierailija
52/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy nyt häveten todeta, että mulla ei ole paljoa kokemusta häistä, ja pidin itsestäänselvänä, että meidän osapuilleen aloituksessa mainittujen lasten ikäiset tytöt tulee mukaan. En yhtään muista, oliko kutsussa mainittu, mutta tosi kiltisti ne oli koko ajan, syönnin jälkeen saattoivat vähän juoksennella muiden lasten kanssa, ja tanssiakin taidettiin.  Meitä on kai siunattu tavallista asiallisemmilla kakaroilla...

Vierailija
53/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset eivät kuulu mihinkään juhliin.

Päin vastoin, kokonaiset perheet kuuluvat hääjuhliin. On se sitten kahden aikuisen muodostama perhe tai vanhemmat ja lapsikatras.

Vierailija
54/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi huolissani lapsista juhlavieraina, yleensä. Jos omani alkavat itkeä tai väsyä, poistumme aiheuttamatta häiriötä vaikka ulos tai lepäämään. Toki heidän mukana olonsa usein siten lyhentää juhlaa meiltä aikuisilta. Ongelmia ei ole ollut, ja tuttujenkin lapset ovat olleet vain iloksi. Lukuun ottamatta yhtä sukulaisperhettä, jonka vanhempien käytös on yhtä huonoa kuin lastenkin, kuria ei ole ja isä vain vetää lärvät, kun muksut riehuvat, äiti leikkii, kuin ei näkisi ongelmaa kummassakaan. Kuitenkaan juuri he eivät vaivautuisi kysymään, saako lapset tuoda. Ajattelisin ehkä, että hääpaikalla voisi olla jokin huone, jossa lasten kanssa voi vetäytyä leikkimään, jos he eivät jaksa osallistua koko ohjelmaan. Omat lelut mukaan. 😉

Vierailija
55/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat raahaavat lapsensa joka ikiseen paikkaan. Luulisi edes yksiin kesänjuhliin löytyvän varaa maksaa lapsenvahti. Olen niin kyllästynyt noihin kirkuviin, juokseviin ja sottaaviin lapsiin juhlissa.

Juhlan pitää olla juhla , eikä siellä saa voi olla pääosassa jonkun perheen lapset.

Olisin voinut olla samaa mieltä ennen kuin sain omia lapsia. Sen jälkeen tuntuisi luonnottomalta juhlia suku- tai perhejuhlia ilman lapsia. Sama kuin ei kutsuisi häihinsä omia vanhempiaan, hekin ovat samaa perhettä kuin lapset.

Pääosaan lapset, varsinkaan jonkun juhlavieraat lapset, eivät kuulu mutta mukana juhlissa voivat aivan hyvin olla.

Työpaikan juhlat, pelireissut, olutfestarit jne on sitten eri asia. Ne ovat lähtökohtaisesti vain aikuisille.

Vierailija
56/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me halutaan maksimoida lahjojen määrä.

haha! Varmaan jotain provoilua, mut kuitenkin: 

ei ole halpaa maksimointia, kunnon hääbuffetti maksaa n. 50€ /hlö, ja harva pariskunta tuo yli 100€:n lahjaa, joten tappiolle jäätte rahallisesti. Samoin kyllä henkisesti, jos ihan vieraita ihmisiä pyörii ympärillä elämän siihen asti tärkeimpänä päivänä.

Kutsuisin tärkeimmät - oli ne sitten aikuisia tai lapsia. Eikä lapset ole kyllä vielä yksissäkään häissä olleet riesa, mutta känniset aikuiset ovat kyllä useammatkin häät pilanneet... 

Eipä ihme, että suomalaiset ovat veloissa, kun taloustaidot ovat tuota luokkaa. Meinaatko, että lahjoilla maksetaan buffetti? Että safkat tulee niinku ilmaseks, kun lahjat on tarpeeksi hintavia :)))

Vierailija
57/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, häät ovat perhejuhla. Perheet elikkä suvut "liittyvät" yhteen... Totta kai lapset kuuluvat häihin! En ymmärrä yhtään näitä "lapsettomia" häitä. Omissa häissäni oli lapsia paikalla (ikähaarukalla alle vuosi - 6v) eikä heistä ollut mitään ongelmaa. Olivat vanhempiensa kanssa. Poistuivat siinä 20 maissa (pikkuvauvat toki nukkuivat jo vaunuissa aiemmin) ja aikuisille jäi juhlimiseen "omaa aikaa" vielä aivan roimasti pikkutunneille asti. Joidenkin lasten vanhemmista toinen lähti tässä vaiheessa kotiin lasten kanssa ja toinen jäi juhlimaan. Joillakin taas oli hommattu "yöksi" lastenvahti, eli joku haki lapset kotiin nukkumaan.

Jos haluaisin pelata varman päälle, mutta järjestää normaalit perheeseen liittyvät häät niin laittaisin kutsun loppuun esim. "lasten toivotaan poistuvan paikalta 22 mennessä". Mutta siis eihän kukaan vanhempi lastaan juhlissa valvota, että eihän tuommoista tarvitse edes oikeasti mainita. Lapset lähtevät kyllä "ajoissa" pois ja aikuiset saavat "nauttia" myös lapsettomista juhlista siis tuntitolkulla!

En ole ennen kuullut tavasta, että kutsuun kirjoitetaan "kutsu on osoitettu vain kuoressa mainituille henkilöille". Itse olisin tämmöisestä kutsusta hämmentynyt ja ajattelisin, että ehkä toisen puolen suvussa on todella suuri suku ja tulisi muuten liikaa jotain "jatkettua sukua". Eli vaikka serkut toisivat omat vanhemmat ja lapset ja exät ja nyxät jne jne. Mutta jos minulle tulisi kutsu, jossa lukee "herra ja rouva kukanen" niin saattaisin hyvinkin ottaa lapset mukaan. He kuuluvat minuun ja mieheeni, alaikäisiä kun ovat... Luultavasti kuitenkin soittaisin ja kysyisin.. Ei ole kuitenkaan sanottua, että lapsettomiin häihin päästäisiin. Lapset kun on meidän lapsia myös teidän hääpäivänänne! Saattaisin kysyä, että eikö lasten kanssa siis saa tulla alkuunkaan vai tarkoitatko että lasten on hyvä poistua ennen iltaa? En oikeasti ymmärtäsi tuosta kutsun tavasta. Itse käytän "herra kukanen perheineen", mutta tavat ovat monet.

Vierailija
58/61 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mennään hääparin toiveiden mukaan. Olen ollut häissä lapsen kanssa ja ilman lasta. Mun lapseni on osannut käyttäytyä, mutta se on vanhemmista kiinni. Vihkitilaisuudessa syötin reilun puolivuotiaan kirkossa huivin suojissa, jotta selvittiin ilman itkua... Rintani ei vilkkunut tms.

Vierailija
59/61 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa että jos kutsussa lukee MATTI VIRTANEN JA MINTTU VIRTANEN kutsu koskee ainoastaan heitä kahta. Jos kutsussa taas lukee MATTI JA MINTTU VIRTANEN PERHEINEEN silloin on kakarat myös kutsuttu.

Vierailija
60/61 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi