Miksi stadilaisista ei pidetä muualla Suomessa?
En ole oikein vielä päässyt sisälle siihen, miksi stadilaisista ei oikein tunnuta pitävän Stadin ulkopuolella. Kertokaahan te näkemyksiänne aiheesta?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten aidoista stadilaisista vai junantuomista on ollut kyse, mutta itse olen ainakin törmännyt Tampereella ja maaseudun kotipaikkakunnallani aika järkyttävän hyviin esimerkkeihin tuosta pk-seutulaisten ylimielisyydestä. Menin esimerkiksi sanattomaksi, kun maalle kylään kutsuttu pk-seutulainen naureskeli ivallisesti paikkakunnan nähtävyyksien puutetta! Lienee turha sanoa, että toista kutsua ei tullut eikä tule ennen kuin pyytää junttia käytöstään anteeksi.
Että kyllä joskus nämäkin stereotypiat pitävät paikkansa: käytöstavattomia, ylimielisiä ja ärsyttäviä tyyppejä löytyy. Vaikka olen varma, että suurin osa pk-seutulaisista onkin ihan hyvää normaalia väkeä.
Pk-seudulta löytyy varmaan kaikennäköisiä ihmisiä, ihan kuten muualta Suomestakin. Etkö tunne yhtäkään maalaisjunttia? Että kyllä nämäkin stereotypiat pitävät joskus paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten aidoista stadilaisista vai junantuomista on ollut kyse, mutta itse olen ainakin törmännyt Tampereella ja maaseudun kotipaikkakunnallani aika järkyttävän hyviin esimerkkeihin tuosta pk-seutulaisten ylimielisyydestä. Menin esimerkiksi sanattomaksi, kun maalle kylään kutsuttu pk-seutulainen naureskeli ivallisesti paikkakunnan nähtävyyksien puutetta! Lienee turha sanoa, että toista kutsua ei tullut eikä tule ennen kuin pyytää junttia käytöstään anteeksi.
Että kyllä joskus nämäkin stereotypiat pitävät paikkansa: käytöstavattomia, ylimielisiä ja ärsyttäviä tyyppejä löytyy. Vaikka olen varma, että suurin osa pk-seutulaisista onkin ihan hyvää normaalia väkeä.
Pk-seudulta löytyy varmaan kaikennäköisiä ihmisiä, ihan kuten muualta Suomestakin. Etkö tunne yhtäkään maalaisjunttia? Että kyllä nämäkin stereotypiat pitävät joskus paikkansa.
Keskustelun aihe oli pk-seutulaisten maine muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni stadilainen on sanonut, ettei kehä ykkösen ulkopuolella ole mitään. Joku vanhempi nainen kysyi minulta, onko minun kotipaikkakunnallani edes sähköjä. Toki on myös mukavia stadilaisia enkä lokeroi kaikkia samaan porukkaan, koska moni on muuttanut toiselta paikkakunnalta Helsinkiin, niin kuin minäkin. "Aidot" stadilaiset vain usein halveksivat "maalaisia".
Miksihän minä, yli 50 vuotta Stadissa asunut, en ole koskaan kuullut kenenkään stadilaisen sanovan noin? Noista kehäteistå ovat jankuttaneet vain maalaiset.
No siihen minä en osaa vastata. Muutin ensin Espooseen, ja siellä aika monikin stadilainen kertoi, ettei koskaan ole käynyt Suomessa kehä kolmosen ulkopuolella, koska ei ole mitään syytä. Helsingistä löytyy kaikki. Emme selvästikään ole pyörineet siis samojen ihmisten seurassa. Muutama näistä oli reilu parikymppisiä naisia, ja sitten oli myös muutama nelikymppinen mies.
Olin kerran junassa Helsingistä Tampereelle, kun samaan vaunuun tuli pari teiniä, jotka isoon ääneen kailottivat miten eivät ole koskaan käyneet niin pohjoisessa. Samalla muistivat haukkua kaiken.
Mä olen maalainen, oikea lande, ja pidän paljon paljasjalkaisista oikeista stadilaisista. Mutta sitten nää nykyviherhipsteriMukastadilaiset, voi jeeeesuuus auta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan paljasjalkainen stadilainen ole sellainen kuin te täällä puhutte!! Paljasjalkainen stadilainen on tavallinen, jalat maassa oleva ihminen. Maalaiset ovat pilanneet kaikkien helsinkiläisten maineen, kun ovat muuttaneet tänne ja kuvittelevat olevansa "parempien joukossa", ja kuvittlevat että siihen kuuluu ylimielinen käytös ja hällä väliä -asenne kaikkea kohtaan. Tunnen vaikka kuinka monta maalaista, jotka ovat olleet ihan tavallisia, mutta auta armias kun ovat helsinkiläistyneet, niin en voi sanoa tuntevani enää näitä ihmisiä! Ja sitä slangia pitää väkisin vääntää, vaikka eihän se edes onnistu, mutta kun se on niin "stadilaista"!
Me tavalliset stadilaiset olemme muuttaneet jo Stadista muualle, koska Stadi ei ole enää Stadi.
Älkääs nyt liioitelko, minä asun täällä vieläkin :)
Vierailija kirjoitti:
Ne on vain niin tyhmiä, eikä sitä suu auki molotusta kestä katsoa
Suu kiinni puhumista katselee mielellään, se on niin perin outoa. Mistä päin Suomea olitkaan?
Savosta Helsinkiin muuttaneet stadilaisten maineen pilasivat. Olivat nokka pystyssä kesälomilla kotopuolessa.
Eihän helsinkiläiset ole ollakseen, tulkaa tänne ja nähkää. Jos uskallatte 😈
Stadin slangi on niin järkyttävää kuultavaa että oksat pois.
Stadista on tullut paljon parempi paikka kun se on kansainvälistynyt. Sen ulkopuolella en käy suomessa ja tunnen sellaisia jotka ei ole koskaan käyneet muualla suomessa. Toi höpinä paljas jalkasista on ainostaan huvittava. Paljon kivempi olis että passissa lukis vaikka madrid synnynpaikkana kun helsinki. Mut on niitäkin joilla joku muu paikka suomesta ja ne on ihan raivona siitä ja se hävettää ja ymmärrän.
Minusta aidot stadilaiset ovat ystävällisiä ja mukavia - ylimieliset ja stadilaista murretta kovaan ääneen puhuvat (narisevalla/naukuvalla äänellänsä) ovat jostain Pelkosenniemeltä taikka muualta maaseudulta...hohhoijaa, naurattaa tuollainen käytös.
Paljasjalkaisen stadilaisen ei koskaan tarvitse tuoda omaa erinomaisuuttaan esiin. Koska paljasjalkainen stadilainen ymmärtää, että ihmiset on ihmisiä tulevat he mistä tahansa. Eikä aito stadilainen ylenkatso muita, vaikka sattuukin asumaan maamme ainoassa kaupungissa eurooppalaisen mittakaavan mukaan. Paljasjalkainen stadilainen ärsyyntyy vain heistä, jotka kuvittelevat olevansa niiiiin stadilaisia, kun ovat tulleet muualta ja parin vuoden kuluttua ovat olevinaan aitoja stadilaisia. Nämä edellä mainitut pilaavat stadilaisten maineen.
Kyllä stadissa saa ihan vapaasti haastella savvoo ja kovvoo jos on niiltä nurkilta kotoisin.
Av:n perusteella jos muodostaa mielikuvansa, ei taatusti pidä stadilaisista. Jos sanoo vaikka poikkipuolisen sanan Helsingin hienoudesta, saa kuulla kaikki maalaisista keksityt haukkumasanat.