Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD/add oireet aikuisella? Kokemuksia?

Vierailija
29.05.2019 |

Haluaisin kuulla minkälaista elämä ollut ennen diagnoosia ja mahdollisen diagnoosin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kiinnostaa myös ADHD:tä sairastavien kumppaneiden/ sukulaisten kokemukset.

Kiitos, jos viitsit jakaa :-)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, mietin voisiko minulla olla ADD. Minun on todella vaikea aloittaa mitään ennen kuin deadline kolkuttelee ovelle. Elämäni on tylsää ja haen koko ajan niinsanotusti kiksejä kaikesta. Ja jos ounastelen että jokin aktiviteetti ei tuota kiksejä, vältän sitä. Mutta sitten jos jokin asia joka minua kiinnostaa, saa otteen minusta, teen sitä 110% teholla kunnes minä itse tai aihe on loppuun kaluttu. jos tiedän että jokin asia pitää saada aikaiseksi, en saa aloitettua sitä ennen kuin ”olen valmistautunut täydellisesti”. Ja sitten taas huomaan deadlinen kolkuttelevan.

Näiden perusteella kuulostat ihan normaalilta, mukavuudenhaluiselta ihmiseltä. Olen itse aivan samanlainen enkä epäile hetkeäkään että minulla olisi ADD.

Puolisollani sen sijaan on ADD, ja tässä nyt jotain, mitkä äkkiseltään tulee mieleen. Hänellä on AINA tavarat hukassa, ihan lompakosta ja avaimista lähtien. Saattaa tarkistaa esim. takin taskut ja kaikki muutkin paikat, sitten kun minä menen tarkistamaan takin taskut niin siellähän se lompakko on. On siis kesken taskin unohtanutkin tarkistaa molemmat taskut. 

Jutellessa ei jaksa keskittyä useimmiten siihen, mitä sanon. Kommentoi kyllä useimmiten jotain, mutta ei sisäistä. On ihan normaalia, että olen pitkin viikkoa sanonut jostain asiasta (menosta vaikkapa) viiteen eri kertaan, ja sitten kun se tapahtuu niin hän on kuin ei olisi kuullut ollenkaan siitä. Unohtelee myös usein itse, mistä on ollut puhumassa. Se lanka vain katoaa, ja keskustelukumppanin täytyy kertoa mistä puhui juuri.

Lapsia, kun hakee päiväkodista niin sinne unohtuu aina jotain tavaraa, vaikkei muistettavaa ole paljoa.

Liikkuvainen on ollut aina, pallopelejä on harrastanut ja tietokonepelejä myös. Kokee tietokonepelit todella addiktoiviksi ja on myös hyvä niissä. Kaikkeen muuhun myös kehittää helposti riippuvuuden.

Uniongelmia on ollut aina, ei saa oikein nukahdettua. 

Ei oikein pysty hillitsemään sanomisiaan, saattaa siis sanoa asioita, joita "normaalin" mielestä ei kuulu kyseisessä tilanteessa sanomaan.

Vierailija
22/23 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, mietin voisiko minulla olla ADD. Minun on todella vaikea aloittaa mitään ennen kuin deadline kolkuttelee ovelle. Elämäni on tylsää ja haen koko ajan niinsanotusti kiksejä kaikesta. Ja jos ounastelen että jokin aktiviteetti ei tuota kiksejä, vältän sitä. Mutta sitten jos jokin asia joka minua kiinnostaa, saa otteen minusta, teen sitä 110% teholla kunnes minä itse tai aihe on loppuun kaluttu. jos tiedän että jokin asia pitää saada aikaiseksi, en saa aloitettua sitä ennen kuin ”olen valmistautunut täydellisesti”. Ja sitten taas huomaan deadlinen kolkuttelevan.

Näiden perusteella kuulostat ihan normaalilta, mukavuudenhaluiselta ihmiseltä. Olen itse aivan samanlainen enkä epäile hetkeäkään että minulla olisi ADD.

Puolisollani sen sijaan on ADD, ja tässä nyt jotain, mitkä äkkiseltään tulee mieleen. Hänellä on AINA tavarat hukassa, ihan lompakosta ja avaimista lähtien. Saattaa tarkistaa esim. takin taskut ja kaikki muutkin paikat, sitten kun minä menen tarkistamaan takin taskut niin siellähän se lompakko on. On siis kesken taskin unohtanutkin tarkistaa molemmat taskut. 

Jutellessa ei jaksa keskittyä useimmiten siihen, mitä sanon. Kommentoi kyllä useimmiten jotain, mutta ei sisäistä. On ihan normaalia, että olen pitkin viikkoa sanonut jostain asiasta (menosta vaikkapa) viiteen eri kertaan, ja sitten kun se tapahtuu niin hän on kuin ei olisi kuullut ollenkaan siitä. Unohtelee myös usein itse, mistä on ollut puhumassa. Se lanka vain katoaa, ja keskustelukumppanin täytyy kertoa mistä puhui juuri.

Lapsia, kun hakee päiväkodista niin sinne unohtuu aina jotain tavaraa, vaikkei muistettavaa ole paljoa.

Liikkuvainen on ollut aina, pallopelejä on harrastanut ja tietokonepelejä myös. Kokee tietokonepelit todella addiktoiviksi ja on myös hyvä niissä. Kaikkeen muuhun myös kehittää helposti riippuvuuden.

Uniongelmia on ollut aina, ei saa oikein nukahdettua. 

Ei oikein pysty hillitsemään sanomisiaan, saattaa siis sanoa asioita, joita "normaalin" mielestä ei kuulu kyseisessä tilanteessa sanomaan.

Ap tässä. Ehkä mun miehellä myös ADD, nämä melkein kaikki sopivat häneen. Hän kyllä kuuntelee minua välillä ihan hyvin. Riippuu täysin asiasta. Jos kerron vaikka jotain juoruja yhteisistä ystävistä, tai puhun jostain mitä lapselle on sattunut, niitä hän kyllä kuuntelee hyvin ja kommentoikin - mutta hän tuijottaa samalla joko puhelinta tai tietokonettaan. Ei käännä katsettaan minun suuntaan välttämättä ollenkaan. On myös tosi riippuvainen erilaisista peleistä. Aina kännykässä joku peli menossa.

Ja auta armias, jos puhun jostain arkipäivän asioista! Esim että lapselle on vaikka lääkäri silloin ja silloin... Se on aivan sama vaikka olisin sanomatta. Ei hän noteeraa asiaa millään tavalla. Ja hän myös unohtaa jatkuvasti kertoa omista menoista. Eli toisinsanoen, saatan itse sanoa jostain menostani, mutta hän sopii minulle kertomatta itse jotain sen päälle, ja kun se päivä tulee kun minulla vaikka kampaaja tai muu varattuna, hän onkin sopinut hierojan itselleen samaan aikaan!! Unohtelee myös sopimaan hammaslääkäreitä sun muita jatkuvasti - minun täytyy siis huolehtia niistäkin! T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Olen 33 vuotias nainen. Minulla aikuisiällä oireet pahentuivat elämäntilanteen muututtua paljon kun mieheni joutui 6 vuotta sitten pyörätuoliin. Jonka jälkeen en enään pärjännytkään niiden kanssa ja siitä lähtien hoidettiin masennuksena ja ahdistuneisuushäiriönä. Tämän vuoden alussa lääkäri mietti voiko sittenkin olla muuta kuin masennusta koska mitkään masennus lääkkeet eivät koskaan tehneet yhtään mitään (ei huonoa eikä hyvää).

Joten keväällä minulle tehtiin ADD testit, johon kuului noin 6 käyntiä psykiatrisella lääkärillä ja vanhempien haastattelu lapsuudesta (ilman tätä, ainakaan lääkitystä ei aikuiselle aloiteta). Mutta vielä minunkaan lapsuudestani ei tunnettu tätä häiriötä niin hyvin ja vanhempani tietenkin pitivät minua ihan normaalina lapsena ja itsekkään en ollut tätä vaihtoehtoa edes koskaan itselleni miettinyt ennenkuin lääkäri otti asian puheeksi. Ja sen jälkeen monia asia onkin loksahtanut kohdalleen.

Minun oireita olivat:

-jatkuva päänsisäinen ja fyysinen levottomuus (esim. Elokuvaa katsellessa tehtävä samalla jotain muuta, vaikka pyörittää spinneriä sormissa)

-en saanut asioita tehtyä ja jopa kaupassa käynti oli vaikeaa

-keskittyminen lähes olematonta, en voi kuvitellakaan lukevani kirjaa tai saati opiskella jotakin uutta

-tarpeettomia riskienottoja esim. Autolla ajaessa

-ärsyyntyminen ihmisten hitauteen

-kova innostumaan nopeasti esim. uusista harrastuksista ja pian into loppui kuin seinään

-vaikea olla mukana pitkissä keskusteluissa ja pitää niihin mielenkiinto yllä

Minulle aloitettiin "concerta" niminen lääkitys toukokuussa joka on ollut annoksilla 18mg, 36mg ja nyt 54mg noin kuukausi.

Sen hyödyt olleet ihmeen pienet siihen mitä odotin, mutta päänsisäinen levottomuus on vähentynyt ja keskittyminen hiukan parempaa (huomaan tämän parhaiten autoa ajaessani) ja myöskin rauhoittanut oloa.

Haittoja on ollut enemmän, päänsärkyä ja sydämen tykytystä, en saa aikaiseksi sen enempää kuin ennenkään, ja huomaan että ihmisten hitaus ärsyttää paljon enemmän kuin ennen lääkitystä, myöskin aika paha ahdistus iltaisin kun lääkkeen teho lakkaa.

Se voi olla että tälle täytyy antaa aikaa tai sitten vaihtaa lääkeainetta jos ei saa vastetta.

Mutta olen lukenut ja lääkärikin sanoi että lääkityksestä suurinosa oikeasti ADD/ADHD:ta sairastavista saa paljon apua.

Ja jos metyylifenidaatti ei toimi niin vaihtoehtoja on muitakin esim. Deksamfetamiini ja lisdeksamfetamiini...ja varmasti muutakin.

Toivottavasti olet saanut jotakin apua vastauksista:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan